![]() |
25.01.2017 03:49 <Mikko Koho> Yksi mielessä käynyt mahdollisuus on että on osuttu "laukaisun esto" tms. kytkimeen ja sitten käännelty lisää nappeja. Aikoinaan harjoittelussa kyseisiä toimintoja tarvittiin mm. paloilmoitinjärjestelmän koestuksissa jolloin haluttiin nähdä että hälytys menee automaation lukitustoiminnolle asti mutta ei haluttu että prosessi tulee alas. Testithän olivat kuukausittaisia ja niitä varten oli ohjeet että kuka ne ohitukset tekee ja purkaa, muissa tapauksissa oli selvät säännöt kuka antaa luvan jonkun turvatoiminnon ohitukseen ja kyseisen luvan antaja olisi sitten myös ollut se henkilö joka lähtee oikeuteen jos jotain sattuu. |
![]() |
25.01.2017 00:41
<RicuP.>
Samaa olen myös huomannut. Oli äijällä ohran jyvä silmässä. Aika tuiskeessa saa olla, jos ei hoksaa, että nämä on vähän merkityksellisempiä vipuja.. Toisaalta on melko käsittämätöntä, ettei näissä ole mitään lukitusta, avainkytkimiä, tms käytön estoa, kun näinkin isosta yhteiskunnallisesti tärkeästä bisneksestä on kyse.. Tuskin kameravalvontaakaan, millä voitaisiin todistaa ukon syyllisyys. On kyllä vähän laitoksen omallakin kontolla tuo juttu, jos yhden lasioven läpi menemällä pääsee käsiksi noinkin kriittisiin kojeistoihin ja vielä, että ei ole suojapiirejä tai mitään kytkennän estoja, että vastaava vahinko olisi voinut käydä myös henkilökunnan inhimillisestä erehdyksestä. Kuten sanottu, sähköt on erittäin helppo katkaista melkein mistä vain, kun tietää miten ja mistä. Tämä vahvistaa sen faktan. |
![]() |
25.01.2017 00:08 <RicuP.> Ja tuo AEC on käsittääkseni osoittautunut todella päteväksi kilpailijaksi ainakin Led valoissa. Siteco oli yhteen aikaan, mutta on vissiin paljonkin kalliimpi. Ite tykkään kanssa tuosta muotoilusta. |
|
24.01.2017 23:56 <NH> http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005058705.html |
![]() |
24.01.2017 23:53 <RicuP.> Hetkinen.. Irtopohjavuoka mekanismi:) |
![]() |
24.01.2017 23:43
<RicuP.>
Ihan ehdottomasti olisi kannattanut käyttää suojakourua ja mielummin noiden läpivientien päälle asti, jos on matala alikulku. Ei Jappikaan auta paljoa, jos siihen pääsee käsiksi. Muistan kerran erään parkkitalon kellarin, jossa piti laittaa sitten jälkeenpäin ne teräskourut, kun oli japit jo solmussa. Alikulut on aina vähän ongelmallisia etenkin valaistuksen kanssa, kun näyttää, ettei mikään tunnu kestävän. Nyt tosin on keksitty laittaa valot ylöspäin seiniin tai pilareihin teräksisen suojan taakse valaisemaan epäsuorasti katon kautta, jolloin valaisin ei ole mitenkään rikottavissa tai sotkettavissa alhaalta päin. On myös hyvän näköinen. |
![]() |
24.01.2017 22:19 <Koomikko> Kuvan ulkopuolella on putkessa mutta, aikas pitkälti jätetty suojaamatta, mahtaako pysyä kunnossa kun ovat voimistelukorkeudella. |
![]() |
24.01.2017 21:37 <Make> Olikohan se edes valaisin... |
![]() |
24.01.2017 21:36 <Make> Kehä III:lla olen nähnyt myös. Vihdoin jotain muutakin kuin Philipsiä. |
![]() |
24.01.2017 21:33
<Make>
Kai aika sama kuin kompaktikatkaisija? Jännitteenkoetinpuikko ja toinen lamppu varmaan kuuluvat yhteen, mutta mikä toinen lamppu on? |
![]() |
24.01.2017 21:30
<Make>
Siinä oli varsinainen koneenhoitaja... Ilmeisesti, jos on lyhyt kommentti ja pidempi kuvan nimi, käy hassusti myös täällä. Kuvassa valaisin on tuota sarjaa kartiomaisella kuvulla: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9333 |
![]() |
24.01.2017 20:29 <Make> ... VP2223 M1: http://www.valopaa.com/led-valaisimet/led-siltavalaisimet/vp2223_led-siltavalaisin Ainakin isommassa mallissa arvokilpi on kotelon reunassa. Ei ole kaapeleita kauheasti suojattu. |
![]() |
24.01.2017 19:33
<Mikko Koho>
Juu, kommenttien asemoinnit pomppii paikoiltaan. Imatralta muistan tapauksen 1990-luvun lopulta tai 2000-luvun alusta. Laitokselta tuli automaattinen palohälytys ja murtohälytys samaan aikaan. Tempun tekijä taisi olla laitoksen entinen puuseppä, tai joku muu laitoksen entinen työntekijä, joka oli kännissä päättänyt rikkoa laitoksen oven, mennä sisään, painaa paloilmoitinpainiketta ja sen jälkeen tämä "sankari" osoittautui itsesammuvaksi ja palokunnan tehtäväksi jäi paikantaa känninen nukkuja laitoksen portaikosta ja saattaa hänet vartijan/poliisin hoteisiin. |
![]() |
24.01.2017 18:53 <M. Asentaja> Kutsuttiin asemasuojakytkimeksi, pääkytkin sekä ylivirtasuojaus. |
![]() |
24.01.2017 18:24
<muhentaja>
Hintaa tuli kalareissulle.. Jotenkin muistuu mieleen muuan paljon pienemmän mittakaavan tilanne, jossa entisessä työpaikassa yksi kollega antoi sykemittarinsa ihan käteen asti tarkasteltavaksi ja niinhän siitä sai eräs toinen tyyppi silmät kiiluen randomilla nappuloita painelemalla softan solmuun, näyttöön meni kaikki segmentit päälle ja siihen leipoi koko härveli kiinni. Tarinan jatkosta ei ole tietoa, että saiko huolto värkin takaisin henkiin vai käytiinkö kulissien takana rahanvaihtoa huollon lisäksi uudesta mittarista. Onkos kellään muulla "Kuvien kommentit" sivulla havaittavissa jotain Hassua, testattu Firefox, IE ja Chrome, kaikilla sama lopputulos? |
![]() |
24.01.2017 16:17 <calm> Tarkempi tapahtumakuvaus yllättäen Iltasanomilla. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005058705.html |
![]() |
24.01.2017 11:36 <calm> Nyt on ollut vahvaa suorittamista. http://www.ksml.fi/kotimaa/Veneensä-kaatanut-murtautui-vesivoimalaan-lämmittelemään-ja-aiheutti-jopa-miljoonavahingot/916544?pwbi=afec5d8e1a785297d96695d440098b1e |
![]() |
24.01.2017 01:30 <RicuP.> Tässä sama, mutta Led versio: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=5&pid=120435 |
![]() |
24.01.2017 01:25 <RicuP.> http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=1&pid=121899 |
![]() |
24.01.2017 01:21 <RicuP.> Näyttää ihan, kuin olisi uppo kamoilla tehty. Kytkin on tuntemattoman valmistajan. Vissiin jo 30- 40 -lukua. |
![]() |
24.01.2017 01:16 <RicuP. > Onkohan tuo Siemens samalla joku automaatti? |
![]() |
24.01.2017 01:10 <RicuP.> Tämä on AEC:n Kaos niminen tievalaisin. Etenkin valtion teillä paljon viimeaikoina käytetty, mm Vantaalla Kehä III :lla. AEC on uudehko valmistaja, joka on parin vuoden sisällä ottanut melkoisen jalansijan Philipsin valtaamilla Suomen markkinoilla. Muotoiluun tunnutaan panostettavan. |
|
24.01.2017 00:57
<TA>
Ok. Muuten, tämä Kilon sähköasema taisi olla ensimmäinen rataverkon 110/25 kV syöttöasema. Asema ilmeisesti rakennetaan uudelleen, jos tai kun Espoon kaupunkiradan rakentamisesta tehdään päätös. |
![]() |
24.01.2017 00:55 <RicuP.> Italialainen AEC:n A2 valaisin. Viime aikoina tullut todella suosituksi täälläpäin juuri kevytväylillä ja suojateillä. |
![]() |
24.01.2017 00:50 <RicuP.> Oululaisen Valopaan Led valaisin. |
![]() |
24.01.2017 00:43
<RicuP.>
Niin, kun tuo oli ollut joku entinen väestönsuoja, niin uteliaisuus siinä herää ja kappas, mikäs vipu tämä on missä lukee 'pääkytkin' -hehhehhe, väännetääs se auki.. Edes hälyt voisi olla tuommoisessa muuntamossa. Nyt kun tuli laitapuolen porukoiden tekemisistä puhe, niin tämä alue, missä nyt asun on siinäsuhteessa oikea maamerkki, tosin talossa, missä ite asun on rauhallisempaa, kun kakkos kerroksen mummo toimii täällä pihapoliisina ja on haukkana ikkunassa kaulimen kanssa, kun kuulee jotain. Naapurikaduilla milloin autoja tai asuntoja palaa, tai muutenvaan on villiä. Levottomuudestaan tunnettua aluetta tämä kyllä on. On tehty biisikin siitä joskus. |
![]() |
24.01.2017 00:07 <Koomikko> Jospa tuo ukko on https://youtu.be/GR69k1urk44 ;) |
![]() |
23.01.2017 23:44
<Mikko Koho>
Yksi mahdollisuus on puhtaasti helvetin tyhmä päähänpisto: pitää vaan päästä johonkin jännään paikkaan ja aikansa ovia rikottua on vahingossa osuttu kyseiseen muuntamoon missä on sattunut olemaan oikeat laitteet. Sitten on keksitty jostain että tuohon voisi olla "hauska" jäynä. Tuli mieleen kertomus siitä miten kameravalvonta auttaa: näissä taloissa, missä asun, on korkeimmissa 98 asuntoa ja valvontakamerat ala-aulassa niin että sisääntulijoiden pärstävärkit jäävät tallentimelle. Naapuritalossa 2-3 valvontakameraa ja tallennin maksoi n.800€. Investointi kuulemma kuoletti itsensä siinä vaiheessa kun humalainen päätti potkia hissin oven hajalle ja 3000€ lasku saatiin lähtemään oikealle henkilölle. Isosta väkimäärästä kun on kyse niin näitä tapauksia on ollut muitakin. Joko on saatu ilkivallantekijä kiinni tai sitten on voitu osoittaa jonkun esittämä syytös perättömäksi. |
![]() |
23.01.2017 23:08 <RicuP.> Enpäs ole nähnyt.. |
|
23.01.2017 23:05
<RicuP.>
Niin, kun luulin, että tarkoitit 'muilla' muita tuon Portaalin ja kuumolan johtoja, eli lähinnä 20kV, jotka meni maihin samaan aikaan tuon 110kV pätkän kanssa. Oletin, että olisi ollut joskus enemmänkin noita 110 linjoja, kun ovat maassa. Sen Kuumolan 110kV:n kanssa on vatvottu vaikka kuinka kauan jo. Kun ensin se kulki Hyyppärän suunnasta suoraan Kuumolan läpi muuntoasemalle. Sitten kun joskus reilu kymmenen vuotta sitten alkoivat rakentaa viereistä ABC:ta ja myymäläkompleksia, joutuivat siirtämään linjaa. Tuli uudet vapaasti seisovat pylväät. Sitten taas kun tuota Sveitsin portaalin kodinkeskusta rakennettiin hieman tuon jälkeen, niin linja oli taas tiellä ja noihin aikoihin taisi tuo 300m maakaapelin pätkä tulla taas uusine päätepylväineen. Olisi kyllä kannattanut kerralla huitaista maihin ja vähän pidemmän matkaa.. Huomasin nyt vasta, että myös Koneen tehtailla on oma 110kV kenttä. |
|
23.01.2017 22:31 <RicuP.> Vähän vaikuttaisi, että yksitellen.. On tainnut olla kuitenkin käytännön asennuksen kannalta susi systeemi. Miten tuossa luki, että amerikkalais tyyppinen, kun Nokia väittää tuon keksineensä 70 -luvulla.. |
![]() |
23.01.2017 22:27 <RicuP.> Ovat varmaan valopäät lyöneet vetoa, että kyllähän ne valot saadaan pimeäksi :) Vaikea tuommoiseen on muuta motiivia keksiä, kuin 'huvin vuoksi'. Lähtökohtaisesti sähköt on todella helppo katkaista melkein mistä vaan, kun vaan tietää mistä ne lähtee ja miten. |
|
23.01.2017 22:15
<RicuP.>
Taitaa olla hinta, mikä on ratkaissut. Ei VR enää mitään vanhaa kunnioita, ylläpito on vaan rasite, kuten Helsingin asemakin, eikä siihenkään panosteta. Täällä noita heittimiä on seinässä 11 kpl ja vielä toimii vissiin, tai on jo vaihdettu uusiin, kun niin harvoin tulee rautsikalla käytyä. Ne toiset uudet Wokin näköiset Led katuvalot taitavat ollakin Schreder Citea valaisimia. Tosin ovat silti enemmän AEC Ecoarken näköisiä.. kuitenkin löytyi Schrederin logon näköinen S Led moduulista. Valoaukko on pyöreänurkkainen nelikulmainen ilman mitään heijastinta. Led moduuleita linssioptiikalla on kolme ja sijoitettu niin, että yksi on vasten kulkusuuntaa ja kaksi sen suuntaisesti. Eivät lämpene mitään, kun lumet pysyy päällä muutaman asteen pakkasella. |
![]() |
23.01.2017 21:34 <Make> Näyttää tosiaan, että on tarkoitettu paljon isommalle lampulle. Lasin panta on hyvin Idmanin oloinen. |
|
23.01.2017 21:32 <Make> Bongasin tässä kerran kai ainoat Keravan Broadwayt. Ovat näköjään 400 W. |
![]() |
23.01.2017 21:30 <Make> Pannassa on kai salpa, jonka avaamalla se löystyy. Jossain olen nähnyt vastaavan. |
![]() |
23.01.2017 21:28 <Make> Näköjään valaisimen kaapelin pitäisi kestää taivutusta -35 asteessa: http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=3276 Sen sijaan autonlämmitysjohdon pitää kestää -50 astetta! http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=3282 Kovat on vaatimukset... |
|
23.01.2017 21:15
<RicuP.>
Tuon näkeminen herätti vastaavan tunteen. En myöskään ole ikinä nähnyt.. Tuo on vähän erikoista, että samaa valaisinta on tehty sekä Suomessa, että Ruotsissa. Ensimmäiset mallit tulivat vuonna 1975 ja olivat 'Svenska Siemens' muottileimalla, joka löytyy valaisinosan päältä. Kotelo ja lamppu osa olivat erilliset. Sitten 70 -luvun lopussa tuli malli, joka oli yhtä puuta ja myös valettua alumiinia. Leima oli nyt pelkkä 'Siemens' ja kilvessä Made in Finland. Vanhempi iso malli oli 400W tehoon asti ja taas peltisellä lamppu osalla, samoin uudempi, mutta vain 250W. Uudemmasta on kuitenkin myös toinen versio joka on valettu ja yhtä puuta. Näiden rinnalle tuli kolmas koko, joka on 250 -400W. Näissä kaikissa malleissa on pieniä teknisiä eroja mm. kotelon kannen muotoilu ja sen ruuvinpaikat, sekä avattava pylväsaihio. Eroa on myös kannan kiinnityksessä ja sytyttimen sijainnissa. Vanhimmassa isossa mallissa on mielenkiintoinen tyyppivika. Sisään voi päästä vettä ja heijastimet ruostuu... Näitä kaikkia versioita on täälläpäin käytetty hyvin yleisesti, nyt tosin ovat katoamassa. |
![]() |
23.01.2017 20:50 <Koomikko> Pannalla kiinni tuossa jotenkin näkyy http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9457 |
|
23.01.2017 20:49 <RicuP.> Täällä erään puupylväisen katuvalolinjan maakaapeleiden vianetsinttä on erittäin helppoa. Kaapelit nimittäin makaa ojan takana metikössä, kun eivät vissiin tähänkään päivään mennessä ole saaneet niitä kaivetuksi.. |
|
23.01.2017 20:09 <RicuP.> Vai niin kävi.. Luulin myös, että päällinen olisi peltiä. Siinä meduusassakin on lamppu kyljellään, tai alaviistoon. Sekin on kokonaan muovia ja metallin värinen yläosa on maalattu, kun valo paistaa siitä hieman läpi. |
![]() |
23.01.2017 19:58 <RicuP.> Tämä on kyllä älyttömän kokoinen, jos lamppu on 250W kokoinen.. varmaan jollekin 700 -1000W lampullekin kävisi. On vähän Idmanin näköinen, mutta en sano varmaksi kuitenkaan. |
![]() |
23.01.2017 19:45 <RicuP.> En tiedä, kuinka tuo lasi on ollut kiinni.. Kupari versiossa tosiaan se oli neljällä ruuvilla. Voi olla joku kääntömekanismikin. |
![]() |
23.01.2017 19:40 <RicuP.> Alkuperäinen valaisin on kuparia ja siinä on kaareva kiinnitys sanka noiden tötteröiden välillä. Lisäksi takaosa on siinä kaareva, eikä tuommoinen tasainen. Liekö tuo joku 60 -luvun uudempi versio, joka on tehty halvemmasta rautapellistä.. |
![]() |
22.01.2017 21:07
<Make>
Noin se tosiaan on, että vasta johdolle on tiiviste. Jossain taisi lukea, että pistorasiaa ei saa laittaa "katolle" läppä ylöspäin. Kiinan valonheittimien klassinen vika on jo halogeenien ajoilta, että kaapeli ei kestä pakkasta. Ei ole tilanne muuttunut: http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=3291 |
![]() |
22.01.2017 20:59 <Make> Taas on Durable X Marine Tukesin listalla: http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=3290 Nyt syynä lyijyllinen juotos laturissa. On se kyllä parempi teknisesti kuin lyijytön. |
![]() |
22.01.2017 20:45 <Koomikko> No suurempi ei niin paljon lämpene. |
![]() |
22.01.2017 20:43 <Koomikko> Valaisimen alaosa on samantyylinen mutta, tässä ei ole sitä tuuletustorvea päällä. |
![]() |
22.01.2017 20:11 <Make> Pylvääseen on jäänyt myös Idman 80182- valaisin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9441 |
![]() |
22.01.2017 20:02 <Make> Olisiko tämäkin Idman 80182- tyylinen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9441 Ehkä isompi versio? |
© Janne Määttä 2004-2017