![]() |
29.01.2017 00:32
<RicuP.>
Joo, tuo on ollut VR:n visioissa jo jonkin aikaa. Eilen olikin lehdessä juuri iso juttu, että koko kompleksi kylmenee 2018 loppuun mennessä, ja aika moni saa kenkää ja toiset siirtyy Helsinkiin. Vuodesta 1948 on tuo ollut toiminnassa. Siellä oli parhaimpina Keskuskonepajan aikoina omat valimot, sorvaamot, kattilapaja, takomo, hitsaus osastot ja lähes 2 hehtaaria korjaamohallia ja jopa oma höyryvoimalaitoskin. Älytön määrä porukkaa töissä ja varma työpaikka. 17 työsuhde kerrostaloa rakennettu 40- 50 -lukujen vaihteessa, joissa yhteensä yli 360 asuntoa, jossa yhdessä satun juuri asumaan. Lisäksi omakotialue Telitien ympäristössä. Oma paloasema, päiväkoti ja yhteisiä verstas tiloja. Todellinen työpaikka ja yhteisö ja nyt tämä kaikki on kohta pantu lihoiksi... Ei oikein hyvältä tunnu. |
![]() |
28.01.2017 23:34
<RicuP.>
Tuo on vanha BJB kanta. Tuo messinki kuori pitäisi olla kierteellä kiinni tuossa kiinnityspohjassa. E27 kierre on kosketinpohja osassa kiinni ja tuo posliini holkki on E27 kierteen ulkopuolelle kierretty, eli lampun kierre ei ole tuossa kuoressa, kuten yleensä, vaan kosketinpohjassa ja nolla suoraan kierteessä. Posliiniosa irroittamalla lähtee kuori pois. Löytyy vastaava kanta 20 -luvun pöytävalaisimesta. On aika tappo vehje, jos vaihe tulee kierteen puolelle, kun siihen voi ihan vapaasti koskea... |
![]() |
28.01.2017 22:26 <Make> Ja Hyvinkään konepajakin aiotaan tietysti sulkea: http://yle.fi/uutiset/3-9308249 |
![]() |
28.01.2017 22:21 <Make> Onkohan Lem-Kem jokin Strihl- edustaja, siellä on muutama malli listattu: http://www.lemkem.fi/LemKem-Valaistus/Valaisimet/Ulkovalaisimet |
|
28.01.2017 22:03
<Make>
Admiralin esite on taas huolellisesti toteutettu: "Valaisinta on saatavana kolmea väriä: Valkoinen ja harmaa" ?? Englanniksi on oikein... |
|
28.01.2017 21:59 <Make> Onnline led-heittimissä on näköjään kolmen vuoden takuu- ja syystäkin: http://www.onninen.com/finland/Tuotteet/Onnline1/uutuusOnnline/Pages/Default.aspx |
![]() |
28.01.2017 21:53
<Make>
Samantyylinen kuin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7028 Jotenkin painamallako tuo pitäisi olla kiinni? Ampiaispesä on oudon värinen. |
![]() |
28.01.2017 21:44 <Make> AEG luettelossa tai jossain noita oli. Vaan missä on jakorasiat... |
|
28.01.2017 21:31
<Make>
Varmasti on hinta ratkaissut... Helsingin aseman hallissa ainakin oli vanhan oloiset 3x58 watin loistevalaisimet lyhyiden vaijerien päässä. Citea ja Ecoarke ovat hyvin samanlaisia, Citeassa on enemmän kehyksessä muotoilua. |
|
28.01.2017 21:19 <Make> Jääkiekon mallinen valaisin on myös Posco Baylight BL175/60/HF: http://www.lemkem.fi/LemKem-Valaistus/Valaisimet/Teollisuusvalaisimet/Posco-Baylight-175W-60D-HF-teollisuusvalaisin-230V-5700K En tiedä, onko tuokaan kyseessä. |
|
28.01.2017 20:52
<Make>
Idman Kokkolan näköinen kaarevalla hatulla ja ilman liitäntälaitetta on myös Onnline Admiral: http://www.onninen.com/finland/Tuotteet/Onnline1/uutuusOnnline/Pages/Default.aspx Noita varmaan ovat 27.11. mainitut valaisimet. 15.11. mainittu pallo tievalaisin voi sittenkin olla Schreder Saturn, ei niissä ollutkaan salpaa. |
![]() |
28.01.2017 20:33 <Make> Missä lienee viljasiilon kello, kun ei äkkiseltään osunut silmään? |
|
28.01.2017 20:25
<Make>
Niin näyttäisi olevan BBT. Pylväissä on vielä tikastuet, kun niitäkin joskus pohdittiin. Eivät varmaan ole heti lähtemässä, kun noihin pylväisiin tuskin sopii kovin moni malli. Onkohan BBT vai Fresta ollut halvempi... Tuossa Ornossa näkyy olevan kuparinen runko ja koristelasikupu, joten luulisi olevan laadukas. Tosin varret tahtovat vähän roikkua. http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?from=searchext&id=70591&prms=q%3Dorno%26limit%3D60 |
![]() |
28.01.2017 03:52
<Mikko Koho>
"Sähköfirma neuvottelee korvauksista parhaillaan vakuutusyhtiön kanssa. Esitutkinnan valmiiksi saanut poliisi odottaa puolestaan lopullista arviota vahingoista. Tämän jälkeen tapaus etenee syyteharkintaan ja käräjille." -Ehkä tuossa juuri neuvotellaan siitä miten vakuutusyhtiön suojeluohjeita tai vastaavia on noudatettu ja paljonko on vakuutusyhtiön osuus ja paljonko jää voimayhtiön omaksi tappioksi. Ensimmäisen kerran tuohon asiaan tuli törmättyä kun kuulin että vanhat kaapelit pitää poistaa kaapelikanavista ja hyllyiltä. Arkisempi, ja lähes jokaista koskettava, esimerkki on palovaroitin. Isännöitsijän kanssa naapurien kokkauspuuhista, jotka johtivat toistuvaan palokunnan paikallakäyntiin, keskustellessa tuli ilmi että jos asunnossa ei ole toimivaa palovaroitinta niin naapurien vahingot menevät kyllä korvaukseen mutta itse kohdeasunnon omistajan ja haltijan voi olla hyvin vaikeaa ellei mahdotonta neuvotella korvauksista. |
|
27.01.2017 23:23 <RicuP.> Tässä Mikkelin harvinaisuus, jota ei muualta ole löytynyt: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=9&pid=121702 |
|
27.01.2017 23:19
<RicuP.>
Valaisimet on luultavasti BBT OVL mallia: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=1&pid=41217 En ole koskaan nähnyt, kuin kuvissa. Mikkelissä on kyllä paljon noita vanhoja, etenkin Fresta F-953 mallia, jotka ohimennen kävin kuvaamassa viime kesänä, mutta tuo malli ei tullut vastaan, vaikka pikkusen aikaa siellä sattumanvaraisesti pyörin. |
![]() |
27.01.2017 21:10 <Make> Ja tuossa oli toinen kai samalla tekstillä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8540 |
|
27.01.2017 21:07 <Make> Kuten edellä on jo arveltu, ko. taloa ei ole enää. |
|
27.01.2017 21:00
<Make>
Kyllä, valaisinmalli näyttäisi olevan Orno 17-015/A, kuvan mallia lähinnä vaan pienempi. http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=16775&view=lres&prms=q%3Dvalde+larimon+kokoelma%26limit%3D8160 Niihin sopisi paremmin filamentti-ledit tai "maissilamput": http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8676 Todetaan samalla, että kuvan rakennus kojeineen on nyt historiaa... Mutta mutta, mitä valaisimia siinä kadulla on?? Stradavarin oloisia, mutta varsi tulee ylhäältä, kuristinkotelo on pyöreä ja lamppu on pystyssä! Etäisesti Orno 15-110 oloisia. Vieläkö ovat paikoillaan? https://www.google.fi/maps/@61.6863346,27.2693241,3a,15y,313.96h,116.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1suR-tXQWE8lprlZxwpH-hgg!2e0!7i1331 |
![]() |
27.01.2017 20:20 <Make> Ympärystä kääntämällä herkkyys varmaan säädetään? Olisiko sen tummuus vastaavasti liukuva. Ei näy merkkiä, mistä lukema katsotaan. Vielä vuosituhannen vaihteessa on ollut mekaanisia hämäräkytkimiä. Siinä on lämpörele, jonka virtaa valovastus säätää. Onko tuo jopa hienompi... |
![]() |
27.01.2017 20:06 <Jouko> Video pylvään pystytyksestä, https://www.youtube.com/watch?v=I5kz6CUN4R4 ("Oulu 220kV viankorjaus Empower Oy") |
![]() |
27.01.2017 19:36 <Make> Olen samaa mieltä, että sisäänpääsy on ollut liian helppoa. Ei siinä vaiheessa hälyttimet enää auta. Samoin kriittiset toiminnot pitäisi olla juuri avainkytkimellä tai vastaavasti valittavia. |
![]() |
27.01.2017 18:19
<RicuP.>
No jos monen miljoonan koneet ja liikevaihto on tuhottavissa yhden lasioven avaamisella, niin kyllä siinä saa syyttää itseään. Noinkin yhteiskunnallisesti tärkeä laitos pitäisi olla pikkasen järeimpien estojen takana. Tuo pelkkä lasiovi esteenä on ihan naurettava jos puoli tokkurassa oleva kylmästä kankea humalainenkin sen avaa ilman työkaluja. Paikallinen romuliikekin on paremmin vartioitu ja pääsy sisään ilman kauhakuormaajaa estetty. Tuskin vakuutusyhtiökään tätä hyvällä katsoo. Tokihan ukko on tästä syyssä, vaikei kyseessä toden näköisesti ollut suunnitelmallinen keikka, mikä tietysti lieventää tuomiota, mutta häneltä on turha koskaan odottaa tuota laskua maksettavaksi. Yhtiön kannattaisi korvaus summiin keskittymisen sijaan katsoa peiliin ja olla ennemmin huolissaan omista turvajärjestelyistään. Nyt, kun näin helposti on saatu tuhottua yksi kone, antaa se oikeille rikollisille referenssiä homman helppoudesta. Koko laitoksen turväjärjestelyt on perustuneet suurelta osin vain siihen uskoon, ettei sinne kukaan älyä mennä, saatika tiedä miten helppoa kylmäksi saaminen on... |
![]() |
27.01.2017 17:05 <Mikko Koho> Juuripa se ja nyt kun sanoitte niin luxeilta nuo epäilemättä näyttävät. Tuli vaan mieleen että lieneekö tuolla sisällä joku kenno joka mittaa päivänvaloa vai onko, kiitos sen aikaisen kehityksen, päädytty johonkin eksoottisempaan ratkaisuun kuten "aurinkoventtiilimalliin" jossa kirkas lämpenee vähemmän kuin musta ja sitä on sitten hyödynnetty ohjauksessa. Vai lieneekö sitten tuo etulevy tummunut ajan kanssa. |
![]() |
27.01.2017 16:50 <RicuP.> Rasia kyllä näyttää jotenkin pieneltä, mutta kyllä ne aina saman kokoisia pitäisi olla olleet. Ennen tosin kojeet kiinnitettiin kynsillä rasiaan, ainakin silloin, kun käytettiin rasiana säilykepurkkia, tai pahvisia. Tuo voi myös olla pinta kytkimen pohja, johon on laitettu uppo kytkin jostain syystä. Tosin pohja näyttää siinä mielessa uppo mallilta, kun siinä ei ole ulkopuolisia kiinnityskorvia. |
![]() |
27.01.2017 16:44 <Qwerty1> Panssariputkea taivutettiin putkentaivuttimella ja kierteet tehtiin käsityökalulla. Bergmann- ja eristysputkea taivutettiin erikoisilla pihdeillä, vähän samanlaisilla kun putkilankaa. On siinä ollut homma noitakin tehdä. |
![]() |
27.01.2017 16:40 <RicuP.> Tuohan on se ikivanha hämäräkytkin, mistä on täällä joskus ollut puhetta. Lux arvoilta nuo epäilemättä tuntuvat. |
|
27.01.2017 14:20 <Jouko> Siinä vielä yksi mittauspiste Alajärvi-Vimpeli kunnanrajalla, https://goo.gl/maps/Y1rbvz7kMNA2 |
|
27.01.2017 14:13 <Jouko> Samankaltaisiin kirkkaisiin pallokupuvalaisimiin vaihdettiin taannoin uudet led-lamput vanhojen, seinän viertä paremmin valaisevien es-lamppujen tilalle. Uudistuksen myötä kaikki valo menee taivaalle. Googlen kuvissa vielä vanhat lamput, ks. https://goo.gl/maps/mBuZRgrGrvK2 |
![]() |
27.01.2017 14:03 <Jouko> Tuossa kuvalinkki Hartsalle 30.9.2015 mainitusta paikallisesta viljasiilosta, kun kylttikin oli silloin vielä tallessa: https://goo.gl/maps/ipThnwGzBFk |
![]() |
26.01.2017 21:35
<Make>
Tuo on varmaan kumieristeinen johdin, K muutamasäikeinen ja L yksisäikeinen... Oliko ennen pienempiä kojerasioita, vai näyttääkö tuo vain? |
![]() |
26.01.2017 21:29 <Make> Oho, en ole ikinä nähnyt. Yläkehällä on numeroita, vasemmalta 1000, 500, 250, 100, 50, 10, 5. Lukeeko perässä vielä LUX? Ehkä se on hämäräkytkin, mutta todella oudon mallinen. |
![]() |
26.01.2017 21:27
<calm>
Eikai siellä ole ollut 20 kV:lla kuin aseman käyttösähköt (ja kompensointi, mutta se on Eri Asia). Muistaakseni perus pylväsmuuntamo vaan tämän linjan päässä. Vanhojen karttojen perusteella tämä on uudempi linja Kyyjärven suunnasta, alunperin käyttösähkö on otettu toiselta laidalta ohi menevästä linjasta. Uusintaprojektissa rakennetaan uusi 400 kV:n kenttä ja laajennetaan 110 kV:n kenttää niin, että 220 kV:n johdot saadaan 110 kV:n käyttöön. 220 kV poistuu käytöstä asemalla kokoaan. http://www.fingrid.fi/fi/verkkohankkeet/hankkeet/sahkoasemat_varavoimalaitokset/alajarvi/Sivut/default.aspx |
![]() |
26.01.2017 19:16
<Jouko>
Alueen sisällä lienee ollut 20 kV kytkemö kun kuvassakin johtoja sinne menee, mutta onko ollut 110/20 kV muuntoa? Sivuston kuvissa ei kytkemöksi epäilemääni punatiilirakennusta näy. Karttapaikan ilmakuvassa samanlainen rakennus löytyy päämuuntajan ja 110 kV kentän väliltä. Alkukesästä 2016 tuli tässä pikaisesti piipahdettua, metsää oli laajalti hakattu aseman ympäriltä ja kaivuutyöt (uuden?) laiterakennuksen ympärillä käynnissä, ilmeisesti uusi 400 kV kenttä tuloillaan. Myös 110 kV puolella oli työt käynnissä. |
![]() |
26.01.2017 11:54 <M. Asentaja> Puisissa kopeissa tehtiin asennukset joko panssariputkeen tai "Bergmanninputkeen" ja johtimet VK tai VL. |
![]() |
26.01.2017 10:16 <Topiax> Irlannista tämmöinen: http://www.paperia.fi/media/kuvat/shok.jpg?rand=644028544 |
![]() |
25.01.2017 23:28 <Hartsa> Jännä että kaveri sai paikalliskäytölle voimalaitoksen kaukovalvonnalta........ |
![]() |
25.01.2017 23:15 <Mikko Koho> Tämä "kuka vastaa mistäkin"-pelleily on mennyt jo aivan älyttömiin mittasuhteisiin. Murtomies jos menee työmaalle ja loukkaa itsensä niin pahimmillaan siinä on rakennustyömaan hoitaja vastuussa ja siksi valot palavat yötä päivää. Ja kun pari iltaa sitten kävin katsomassa Saimaan kanavan Mälkiän sulun työmaata niin ei voinut kuin ihmetellä sitä aitojen määrää. Sen vielä tajuaa että työmaa on aidattu niin ettei kukaan joudu nosturin ulottuma-alueelle mutta sitten niitä kieltokylttejä pitää olla vielä sisäkkäin parhaimmillaan pariin-kolmeen kertaan että jos joku idiootti ei tajua niitä ensimmäisiä aitoja niin vielä löytyy joku este. ARGH.. |
![]() |
25.01.2017 21:22 <Make> Aika iso ja nopea päivitys... |
![]() |
25.01.2017 21:21
<Make>
Keravalla on käytetty jappia muovisilla kohokiinnikkeillä eräässä alikulussa. Ovat kestäneet varmaan 10 vuotta. On tosin aika korkealla. Tuollaisista aaltopeltisistä ojarummuista taisi olla joskus juttua, että ne eivät kestä ja tullaan vaihtamaan? Ainakin Keravalla on vaihdettu muutama. Jos koko alikulku on uusi, tuntuu oudolta valinnalta. |
|
25.01.2017 21:07 <Make> Tietysti siinä oli porukkaa lähellä, ettei viitsinyt kovin tarkkaan tutkia. Pitää kai käydä uudestaan... |
![]() |
25.01.2017 21:03 <Make> Takapuoli on tosiaan erilainen. Lieneekö mallinumerokaan sama... |
![]() |
25.01.2017 21:00
<Make>
Se se varmaan olikin. Tuo on kai kiinni toisella pannalla lampunkannan kohdalta, jotta suuntausta voi muuttaa sivusuunnassa. |
![]() |
25.01.2017 20:53 <Make> Lieneekö panssariputkea ja metallinen kojerasia. Rasia tosin näyttää kovin pieneltä? En ole tuollaista kytkimen nuppia nähnyt. |
![]() |
25.01.2017 20:49 <Make> Nykytyyliin on vain 50W: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9242 Heijastin näyttää aika isolta. |
![]() |
25.01.2017 20:42 <Make> Vai työvalo. Sen sulake taitaa olla viety. Kytkin taitaa olla oikeasti 1~ keskuksen pääkytkin, yleensä näkyy pelkkä vipu ilman pyöreää etulevyä. Ei muista, oliko valmistaja ehkä Sähkövaruste vai Puristustuote. |
![]() |
25.01.2017 20:29 <Jouko> Kiva että nyt erottaa kuvan jossa keskustelu käy kuumana. Jos jotain napinaa pitäisi keksiä niin kommenttisivun lataus vie aikaa.. |
![]() |
25.01.2017 19:45 <calm> Alusta astihan tässä css on ollut käytössä. Tämä muutos nyt oli suorastaan takapakkia, kun en saanut kuvia pysymään ilman taulukkoa ojennuksessa kommenttilistassa. Pitäisi opetella vielä oikeasti kirjoittamaan nykyaikaista css:ää. |
![]() |
25.01.2017 18:44 <Topiax> Olet näköjään ehostanut gallerian ulkoasua... onkos täällä ollut css jo kauankin käytössä? |
![]() |
25.01.2017 14:15 <Hartsa> voi sanoo " Hälyytys tuli mutta mies ehti liisn myöhään paikalle" |
© Janne Määttä 2004-2017