|
24.02.2017 19:58 <Koomikko> Radan toiselta puolelta yhdellä virtapiirissä http://www.arjenhistoria.fi/actions/imageinfo.php?id=994574&from=searchext&view=lres&prms=q%3DHikiä%26limit%3D400%26option%3Dcom_ekuvasearch%26view%3Dekuvasearch%26Itemid%3D1 |
|
24.02.2017 19:52 <Koomikko> http://www.arjenhistoria.fi/actions/imageinfo.php?id=995745&from=searchext&view=lres&prms=q%3DHikiä%26limit%3D380%26option%3Dcom_ekuvasearch%26view%3Dekuvasearch%26Itemid%3D1 onko tuo nyt rautarouva isosisko. |
![]() |
24.02.2017 17:44 <Jouko> Tämäkin sähköasema lienee saneerattu vuoden 2016 kuluessa. |
|
24.02.2017 12:02 <mantokoski> Muuntoaseman rakennuspuuhia kesällä 1991: http://www.youtube.com/watch?v=IzZNNohlqrY |
|
24.02.2017 11:50 <Pertsa> Hitsaus onnistunee paremmin, kun etukäteen kuumentaa osat vaikka kunnon nuotiossa, ja hitsauksen jälkeenkin jatkaa kuumentamista niin, että jäähtyy tosi hitaasti. Ei jää jännityksiä, mitkä halkaisevat valuraudan. Kunnon urat pitää roilottaa hitsiä varten tietty. |
|
23.02.2017 21:46 <Make> Tänään eräs mestari yritti kai säätää vanhaa Suomen Konetehdas, Helsinki- epäkeskopuristinta. Käytti kai liikaa voimaa, jolloin kai valurautainen osa halkesi. Miten lienee sellaisen hitsaus, juttujen mukaan onnistuminen tuntuu olevan tuurista kiinni. Näköjään esite löytyi, ilmeisesti pienempi malli: http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/342477?page=1 Mitään vikaa siinä ei ollut ennen "säätämistä"... |
|
23.02.2017 21:31 <Make> Kolmeen vierekkäin nurmikolla olevaan Panssarinyrkkiin ei tunnuta saavan valoja millään. Lumi lienee yleensä ongelma, muulloin ehkä upottava maa... On siellä kuitenkin käyty, kun pari vuotta sitten yhden tilalle tuli Iridium, ja muut jäivät pimeäksi. Viime keväänä toisen tilalle tulikin Camillo, kolmas edelleen pimeä... |
|
23.02.2017 21:22 <Make> I-Valon kupuesitteessä on riippupalloista kuva samannäköisellä kantaosalla, lienee aika varma vihje... https://i-valo.com/verkkokauppa/fin/client/index/39 |
![]() |
23.02.2017 21:07 <Make> Vai 100m, silloin näkyy yllättävän hyvin... Päädyssä sisällä on kai pelti, joka on kai lampun tuki. |
![]() |
23.02.2017 20:18
<Hartsa>
lähettää UV-säteilyä jotkuthan on tehny otsonaattoreita tommoisista |
![]() |
23.02.2017 20:13 <Hartsa> hienosti on entisöity kyllä.......... |
![]() |
23.02.2017 19:34
<Make>
Eikö Vakio ole tuo 70-luvulla tullut sarja: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8537 Ainakin Finnparttia kutsuu 90-luvun sarjaa nimellä Uusi Vakio. Taitaa olla oikeasti ainakin Strömforsin koneisto. Mallimerkintä noudattaa samaa periaatetta kuin valaisimissa. |
![]() |
23.02.2017 19:25 <Make> Posliinivalaisimien valmistajaa/valmistuttajaa onkin "hieman" vaikea nähdä. |
![]() |
23.02.2017 19:20
<Make>
Niin tuolla lukee, että Arisuo teki monenlaisia metalli- ja muovituotteita. Sen venttiilin maali on kai kellastunut, kun ei oikein tunnu puhdistuvan. Onko Melva ehkä sisustusvalaisin? En ole kuullut. Lieneekö Elvan kanssa jotain tekemistä: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=14&pid=120348 |
![]() |
23.02.2017 18:34 <Koomikko> Hyvä että tämä väärinkäsitys selvisi. |
![]() |
23.02.2017 15:18 <tietoniekka> 20 kV:n syöttö on ollut kaiken aikaa asentamisensa jälkeen ehjä. Vanha 6kV:n kaapeli joka syötti vielä osan saarta hajosi. Saareen tehtiin tilapäinen välijännitemuuntaja pylväisiin kunnes saadaan koko saari käännettyä 20 kV:n perään. |
![]() |
23.02.2017 13:55 <tietoniekka> Itse asiassa vanha 6 kV:n kaapeli hajosi, eikä uusi 20 kV. Saareen rakennettiin vielä käytössä olevaa 6kV:ta varten tilapäinen 20/6 muuntamo, mikä näkyykin muissa kuvissa. |
![]() |
23.02.2017 01:52 <Mikko Koho> Ja Kyläniemi on osa Taipalsaarta mutta syöttö tulee Imatran Seudun Sähköltä koska maayhteys ja sähkönsyötöt tulevat Ruokolahden puolelta. Sukulainen oli aikoinaan Taipalsaaren kunnalla töissä ja kun tuli Kyläniemen keikka niin autoon, Taipalsaarelta Lappeenrantaan, Lappeenrannasta Joutsenoon, Joutsenosta Imatran kautta Ruokolahdelle ja sieltä sitten lossilla takaisin oman kunnan alueelle. Jo pelkästään väli Imatra-Kyläniemi taitaa olla luokkaa 50km, Lappeenranta-Imatra puolestaan 40km.. |
![]() |
23.02.2017 00:08
<RicuP.>
Vakio sarja onkin ollut historiaa jo pari vuotta. PSO:n kytkin on pelkkä 1-kytkin. Sisäposliini näyttää kovasti Strömforsin malliselta, mutta on PSO leimalla. Kytkimen kuoren pohjassa on leimasimella leimattu tyyppi KAR 41. |
![]() |
22.02.2017 23:40 <RicuP.> Semmoista ei multa löydy, mutta PSO HNH 2 löytyy, joka on alaviisto seinä posliinivalaisin, junttureiden kierre reikään painettavilla kalvotiivisteillä, joiden tyyppi on HNT 1 10-11. Valaisin on kuitenkin turkulaisen leimoilla ja kanta on sisuksiltaan sama, kuin Sähkövarusteen kanta, mutta PSO leimalla. |
![]() |
22.02.2017 22:36 <Koomikko> PSO:n HNH 12 on posliininen "jokapaikan" pallokupuvalaisin. |
![]() |
22.02.2017 22:12 <Koomikko> Tuli tässä lamppua vaihtaessa huomattua kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9520 tyyppisestä yksi palloisesta valaisimesta merkiksi Melva. |
![]() |
22.02.2017 21:38 <RicuP.> Niin se taitaa olla. Parempaa kuvakulmaa ei saa, kun tuo on n. 100m päässä tieltä tuolla pihassa.. |
![]() |
22.02.2017 21:36 <RicuP.> On juuri sitä ikäluokkaa, että taitaa ollakin. |
![]() |
22.02.2017 21:34 <Make> Ja valaisinhan on Orno 140-049: http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=16175&view=lres&prms=s_start%3D40%26s_fulltext%3Dvalaisin%26s_adv[0]%3D%26s_adv[1]%3D%26s_advfrom[0]%3D1%26s_advfrom[1]%3D1%26s_org%3D0%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 |
![]() |
22.02.2017 21:34 <RicuP.> Siltä se vähän kyllä tuntuu.. Luulen, että tämä on nimenomaan aikoinaan tarkoitettu enemmän myös infra valaistukseen, kun kadulla on myös normaalit valot ja heti tämän muurin loputtua myös nämä valotkin loppuvat, eli niillä ei niinkään ole tavoiteltu varsinaista tien valaisua. |
![]() |
22.02.2017 21:33 <Make> PSO:kin kun on tehnyt niin monenlaista... Pitäisi laittaa kuvia 28.12 aiheesta. |
|
22.02.2017 21:29
<RicuP.>
Aikoinaan myös Ensto AVR 6 valaisimessakin oli pönttökanta, sitten posliininen pienempi ja nyt muovinen. Ornon palloissa olen nähnyt mustia bakeliittisia pönttökantoja, posliinisia kierrekiinnitteisiä kalustekantoja ja tuota kuvan mallia. |
|
22.02.2017 21:21
<RicuP.>
On kyllä aika saman näköisiä. Karlux kuitenkin sanoo tekevänsä nämä itse. Välillä kyllä näyttää, että ei viitsitä yrittääkkään vaihtaa, jos se vaatisi temppuilua. Nostoauto on kuitenkin melko iso, että itse lampun vaihto on pikku osa koko homman ajasta. Täällä valoja huolletaan, tai on ainakin ennen huollettu pääsääntöisesti syksyllä, talvella ja keväällä. |
![]() |
22.02.2017 21:12 <RicuP.> Jaahas. On ollut vissiin enemmän yleensä metalliin keskittynyt, kuin pelkästään valaisimiin. |
![]() |
22.02.2017 21:05
<RicuP.>
14.09 mainittuun magneettikuvaukseen liittyen nyt on henkilökohtaista kokemusta ko. laitteen kyydissä olosta. Kone löytyy Hyvinkään HYS:istä ja oli Siemens Magnetom Symphony Tim System 1.5T eco MRI, Made in USA. Ei muuta, kuin pneumaattiset kuulokkeet päähän ja näyttöä tuijottamaan. Mukavuustaso oli melko korkea, vaikka kone pitikin ajoittain melko kovaa meteliä. Välillä kuului, kuin diesel moottori olisi jyskyttänyt, sitten kuin koneaseella losotettu ja välillä kuulosti, kuin iso muuntaja olisi lyöty käyntiin, semmoinen metallinen ontto jyrähdys joka toistui useasti peräkkäin. Mitä lie toimintoja ko. kone sisältää, mutta äänistä päätellen ei ihan perus tekniikkaa. |
![]() |
22.02.2017 21:02 <Make> Vanhoista valaisinmerkeistä Arisuo on tehnyt näköjään paljon muutakin kuin valaisimia. Töistä löytyy 60-lukuisen kerrostaloasunnon keskuksen kansi ARIS-logolla. Löytyipä nyt ko. logo myös ilmanvaihtoventtiilistä! http://jonasforth.com/five-lesser-known-lamp-manufacturers-from-finland-itsu-valinte-sario-lival-aris/ |
![]() |
21.02.2017 21:32
<Make>
Töissä on monenlaisia vanhempia käsivaloja. Perinteisin on ladattava AccuLux PowerLux 4223 halogeenipolttimolla. Vähän on tainnut akku hyytyä. Yllättäen on yhä saatavana: http://www.acculux.eu/long-distance_powerlux-halogen.php Vähän uudempaa tekniikkaa on Lucido- cool light C10- ledivalaisin. http://www.brandschutz-kohl.de/beitrag_Lucido-Stablampe-C10_281.html Tuollaiseen kun vuoti kerran Duracellin patterit, niin tuli hieman siivottavaa. |
![]() |
21.02.2017 21:21 <Make> Varmaan jumi on ihan siinä ruuvinkannan alla, eikä pidemmällä. Ehkä vanhat ruuvit ovat järeämpiä nykyisiin verrattuna. Huonosti varmaan näkyy, kummin päin levy on koneessa. |
|
21.02.2017 21:16
<Make>
Tuolla Luminumin kuvulla olisi tullut ufosta ihan Joutsenen näköinen. Lieneekö alihankkija niillekin? Kaupungin huoltokierroksia kun tehdään, jos tehdään, yleensä talvella. Maassa kun on lunta, niin nurmialueilla ja pallokentillä olevat lamput jäävät vaihtamatta, varmaan kun autolla ei pääse luokse. Tuskin käyttävät tikkaita. En muista, kenen tekemä se lipputankomalli on. Ei tainnut tarkemmin lukea toteutuksesta. |
|
21.02.2017 21:02
<Make>
Taitavat olla yhteensopivia. Tuolla kuvatekstin kuvassa on uudehko pienempi posliinikanta, jossa on peltiliuskat varmaan samalla jaolla. Ennen ei kai juuri muita malleja ollutkaan. Siltä välillä tuntuu, että valojen kunnossapito on lopetettu kokonaan. Tuntuu, että Keravalla ei ole tehty mitään koko talvena. |
![]() |
21.02.2017 20:51 <Make> Joku on keksinyt, että ulkonäöllä ja viihtyisyydellä ei ole enää merkitystä kun vaan saa säästettyä viimeisenkin watin. Siltä se tuntuu nykyään myös Keravalla. |
![]() |
21.02.2017 20:45 <Make> Kannen alla voi olla vaihtoa tarvitseva Osram StE 501, joten kannen avaus on hyvä olla helppoa. |
![]() |
21.02.2017 20:41 <Make> Ei taida olla nipukoita, ei näy ainakaan oikenpuoleisessa. Kiinnikkeiden vierillä taitaa olla siimat, joiden varaan kupu jää avattaessa. Vaikea sanoa siitä päässä olevasta. |
![]() |
21.02.2017 20:29 <RicuP.> Nyt kävi ilmi, että PSO:lla on ollut myös Hyvinkään Sahanmäessä tehdas. Tosin sitä juttu ei kerro, mitä siellä on tehty. |
|
21.02.2017 17:28 <Jouko> Kovin suosittu alikulkuvalaisin täälläkin päin, lamppujen vaihtovälejä voisi hitusen tihentää. Loppuunpalaneitakaan ei aina heti vaihdeta, odottavat joko kansalaisten yhteydenottoa tai että viimeinenkin sammuu ja sitten kerralla ledit tilalle... |
![]() |
21.02.2017 15:35 <Koomikko> Vesistö kaapeli on yli kolme kilometriä pitkä vaikka lossin suunnassa on kapeampi salmi mutta kun on eri yhtiötä. Saari kuului aiemmin Ruokolahteen mutta siirrettiin Joutsenoon ja liitettiin Lappeenrantaan mistä siirrettin taas Ruokolahteen josta johtuu eri yhtiöt eri saarissa. |
![]() |
21.02.2017 15:28 <Koomikko> Jep, olisihan nuo voinut jättää linjaan kiinnikin mutta... |
![]() |
21.02.2017 15:25 <Koomikko> 20 kV:n syöttö on korjattu ennen kuvan ottamista, joten kuvan vanha kaapeli on irti. kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9585 muuntamo rakennettu vian korjauksen ajaksi ja purettaneen lähiaikoina. Osa saaresta on maakaapeloitu 20 kV:n verkkoon ja osittain on 6 kV:n ilmajohdot. Kuvassa http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9582 6/0,4 muuntaja on jo jäänyt pois käytöstä ja vasemmalle lähteviin Amkoihin tulee maakaapelisyöttö parin sadan metrin päähän. |
![]() |
21.02.2017 12:33
<Janihanix>
tämä Huutokoski-Kauppila johto lähtee Huutokoskelta jyväskylän suuntaan ja siinä kohti missä tulee se tämä sama sähkölinja niin tuolla jyväskylään suuntaan mennessä josssain siinä pusikon keskellä on muuntoasema niin siitä haarautuu yksi sähkölinja toiseen suuntaan eli 110 kv:n linja kääntyy siitä samalta muuntoasemalta Pieksämäen Partaharjun Puutarhan sähköasemalle |
![]() |
21.02.2017 10:08 <Hartsa> Nyt syöttö sitten 6kV jänniteelläkö? |
|
20.02.2017 23:23
<RicuP.>
On kyllä välillä ahtaan oloisia ja jopa mahdottomia paikkoja nostimelle. Tuo "lipputanko" pylväs on ihan hyvä ja kätevä keksintö, mutta tyssää maakaapeleihin. Niitä kun ei saisi taivutella normaalin huollon, tms. takia. Pitäisi olla niin, että maakaapeli ja kytkentäosa jää paikalleen ja loppupää olisi kumikaapelia. |
|
20.02.2017 23:08 <RicuP.> Eipä siellä ollut noiden lisäksi, kuin perus 8153 mallia, ym perus kamaa. |
|
20.02.2017 23:00 <RicuP.> Noissa kannoissa taitaa olla kaikissa sama ruuvijako. Jaksaa huvittaa vieläkin tuo Led viritys tuonne valaisimen sisään:) |
![]() |
20.02.2017 22:49
<RicuP.>
Tuommoista hapettuneen alumiinipellin väristä. Samaa kamaa, kuin vaikka valonheittimissäkin. Vähän ensin ihmettelin, että mitkä nuo vänkyrät on tuossa takana, mutta saranathan ne on. |
© Janne Määttä 2004-2017