![]() |
23.01.2018 16:43
<RicuP. >
Niinpäs näkyy olevan. Tuossa pörssisähkössä ja kuorman siirtämisessä halvemmille tunneille on ideaa, mutta mitä voisivat olla ne toiminnot vaikkapa kerrostaloasunnossa, joita voidaan siirtää edullisempaan aikaan? Astian- ja pyykinpesu tulee ensimmäisenä mieleen, mutta tuntuu melko vähältä. Pitäisi vaan olla joku ohjaussignaali laitteille, että toimisivat itsenäisesti halvimpaan aikaan. Nykyvehkeet eivät taida ihan kontaktorin perässä käynnistyä. Verkkoyhteys olisi ratkaisu, mutta en joka laitteelle verkkoyhteyttä laittaisi, vaan pelkän normaali johdotuksessa kulkevan väylän, tms, jossa on/off ja tilatieto. Luulen, että eniten hyötyä tuosta on omakotitaloissa, varsinkin sähkölämmitteisissä ja jos omistaa sähköauton, joka hörppää melkoisesti virtaa ainakin nopealla latauksella. Mutta kuinka käykään, jos kaikki laitteet lähtevätkin siihen halpaan aikaan käyntiin?.. Kuitenkin verkon ja sähkötuotannon kannalta kulutuksen siirtäminen on järkevää, sillä niitä ei kannata mitoittaa "kaikki päällä" tilanteen mukaan. Tulee mieleen eräs omakotitalo, jossa sähkölattialämmitys. Kaikki päällä ei riitä edes 35A paukut. Tehojen jakamisella ja jaksoittaisella ohjauksella selvittiin 25A liittymällä. |
![]() |
23.01.2018 14:55 <calm> Sähkön päivänä puhutaan älykkäästä sähköstä. |
|
23.01.2018 14:32 <ku-pe> https://www.miniinthebox.com/fi/20w-r7s-led-maissilamput-t-144led-smd-2835-1300lm-lm-lammin-valkoinen-kylma-valkoinen-koristeltu-ac-85-265-v-1-kpl_p5425759.html?category_id=5116&prm=2.4.1.1 kiinassa on 20W (CN tai PRC) |
![]() |
23.01.2018 14:30 <tolppa-apina> Tossa kun kopautat pylvääseen, niin huonolla tuurilla lanka poikki. |
![]() |
23.01.2018 09:30
<Mikko Koho>
Tainionkoski pystyy ajamaan enemmän. Tarkkoja lukuja en pysty viimeisimmän konerevision jälkeen sanomaan mutta ennen revisioita Tainionkoski läpäisi yli 1000m3/s kun Imatralta meni 970m3/s. Toki tuossa pitää erottaa kaksi asiaa: paljonko pystyy ja paljonko on järkevää. Esimerkiksi laivoissa on noiden tapaan erikseen maksimiteho ja MCR (Maximum Continuous Rate) tms. arvo jolla pääkonetta- tai pääkoneita voi pitkäaikaisesti rääkätä. Syy on sama: kun tehopyyntö nousee tietyn rajan yli niin melu ja tärinä lisääntyy ilman että teho (tai laivan tapauksessa kulkunopeus) nousee vastaavasti. Samalla alkavat kavitaatio- tärinä- ym. ilmiöt tehdä vahinkojaan. |
![]() |
22.01.2018 23:30 <Hartsa> Okei voi olla sitten näitä viimesten aikojen kestävempiä energy saivareita tuo poltin ;) |
![]() |
22.01.2018 20:43
<ku-pe>
Orno käytti ruuvikiinikkeistä lampunpidinta joka oli vesitiivis, kun sen valmistus lakkasi, niin alettiin käyttämään WS tai B-W sekä BJB pitimiä. |
![]() |
22.01.2018 18:38 <Joni> Tuskinpa niitä on säilytetty |
![]() |
22.01.2018 18:17 <RicuP. > Kelpaisi tännekin. Tavallista sontikkaa kyllä löytyy uutta ja vanhaa varmaan joka kunnalta, mutta noita pienpaineisia ei ole. Nekin vähät mitä oli, oli ELY:n teillä yleensä ja vissiin kaikki hävitetty. |
|
22.01.2018 18:02 <RicuP. > Ei ole nyt esitettä, tai oli "lakana" mutta se jäi edellisen työnantajan seinälle.. |
![]() |
22.01.2018 18:00 <RicuP. > Joo, on VS:n tekemä ja yhä valmistetaan. |
![]() |
22.01.2018 17:57 <RicuP. > P*rseeksi tuota yleensä sanotaan. Pitää useimmiten paikkansa:) People's Republic of China. On varmaan vielä sitä aikaa, kun yritettiin vielä tehdä kestävää. |
![]() |
22.01.2018 17:22 <Hartsa> Loiste varautuu https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005534427.html |
![]() |
22.01.2018 16:43 <calm> Minä kun arvelin, että tänään kävi pörssisähkö kalliiksi, kun yksi tunti oli 150 euroa/MWh, niin huomennahan pannaan heti paremmaksi 200 eurolla megawattitunnilta ja erityisen kalliita tunteja on jo 9. http://calm.iki.fi/18/sahkonhinta-2018-01-23.jpg |
![]() |
22.01.2018 11:22 <Mikko Herpman> Mites muuten Tainonkosken voimalaitos pystyy ajamaan läpi? Kykeneekö käsittelemään saman virtaaman kuin Imatra, vaiko osa menee ohi? |
![]() |
21.01.2018 23:30 <Hartsa> Nyt Riculle kompakyssäri mikä on valmistusmaa PRC ?? Ihmeen hyvin on tää lamppu palvellut keittiön valaisimena ja on valotehoakin vielä |
![]() |
21.01.2018 21:39 <Make> Tuossa näkyy olevan Idmaninkin käyttämä lampunkanta. |
![]() |
21.01.2018 21:37 <Make> Minulla oli kai tuon pienempi malli joskus. Aika hyvin taisi kestää. |
|
21.01.2018 21:35
<Make>
Niin se todennäköisesti on. Josko RicuP löytäisi esitteen joskus... Noin tehot menevät. 24w onkin jo aika paljon. On varmaan jo ulkoisesti iso. |
|
21.01.2018 21:30 <Make> Eli tuo onkin vain lavastettu versio. Kanta on vielä ihan yläreunassakin. |
![]() |
21.01.2018 21:21 <Keijo> Viime kesänä nämäkin linjat maakaapeloitiin. Pylväät ja johdot kuitenkin on vielä pystyssä, ensi kesänä purkavat varmaan pois. Tästä pylväshässäkästä vähän matkaa kaupunkiin päin on vielä jäljellä entinen 45kV kiristyspylväs, muu linja on saneerattu 20kV tasolle. Kuopion energia on kovaa vauhtia luopumassa avojohdoista, 10 vuoden päästä ei ole varmaan enää yhtään keskijänniteverkkoa avojohtona. |
|
21.01.2018 19:53 <Hartsa> Hyvästi lykästänyt niin on voinut olla ihan kupariakin ;) |
|
21.01.2018 19:15 <Koomikko> Reilussa kymmenessä vuodessa langat ja eristimillä hävinneet, pylväät ja koukut jäljellä. |
![]() |
21.01.2018 19:08 <Koomikko> Se "Lehmusmäen kytkinasema" on Fingridin Heinolan sähköasema, ainakin portissa lukee niin. |
![]() |
21.01.2018 13:38
<Mikko Koho>
Vielä mahtuu koneistojen läpi. Ennen IMA3:n ja IMA4:n peruskorjausta 900m3/s oli suurin jollain tavoin järkevä juoksutus jonka jälkeen lähti, muunmuassa vuonna 2012, luukku auki ja 970m3/s oli maksimi. Nykyisistä virtaamista en tarkkoja arvoja tiedä. Säätövara on kuitenkin nyt aika olematon ja jossain vaiheessa ajoivat alennettua juoksutusta vain muutamana tuntina vuorokaudessa. http://wwwi2.ymparisto.fi/i2/04/q0411450y/wqfi.html |
![]() |
21.01.2018 13:20 <Hartsa > Omaa varautumista ja hyvä niin kone näyttäs olevan vanha ehkö puhelinkeskuksen varavoimakone....http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.221526 |
|
21.01.2018 13:11 <ku-pe> tämä on ilmeisesti ns. kuvausmalli, työkalut on ollut valmistuksessa ja tämä rakenne on ollut nopein tapa saada kuvauksiin. |
|
21.01.2018 01:34 <Hartsa> Joo ei mitenkään liity se linkitti ihan väärän tänne no vois CALM poistaa tuon opistolinkin ;) |
|
20.01.2018 21:58
<Jouko>
Epäilen että tuo kuvan pihatolppa olisi 50W elohopialla, ainakin omaan silmään melko heikohko valoteho kun testasin pimeässä tilassa uudella polttimolla sellaisenaan.. Onko seuraava koko 80W ja siitä sitten 125W? (21.12.2017) Yksi halogenin korvaava R7s säästölamppu olikin Electrogear 24W, 4000K. Valoteho aika hyvä. |
|
20.01.2018 21:33 <Make> Ja Motonetissä oli kuulemma 4x12 w pakettitarjous 6 e... |
|
20.01.2018 21:29 <Make> Vai juuri tuolloin on ollut uutuus. Outoa vaan, kun olen aina nähnyt noissa posliinivalaisintyylisen laipallisen lampunkannan eikä tuota kuvan mallia. |
![]() |
20.01.2018 21:19 <Make> Joskus asentajat kertoivat, että kai uusi tapa on sijoittaa laitteita myös mastoon. Niitä vaan on kiva huoltaa huonolla ilmalla... Ennen kopin puhallin tuntui käyvän vähän väliä, nykyään aika harvoin. Vähän kertoisi lämmöntuoton siirtyneen johonkin muualle. |
![]() |
20.01.2018 17:55 <Make> Paha sanoa varmaksi tuosta kuvasta, mutta näyttää kuin kansi olisi matalampi. |
|
20.01.2018 17:50 <Make> Vähän minä ihmettelin, miten Poliisiopisto liittyy asiaan. Rakennusvirheet ei liene kovin yllättävä asia. |
![]() |
20.01.2018 13:47 <ku-pe> La Strada mitat: 500X250X130 mm |
![]() |
20.01.2018 13:37 <ku-pe> En tiedä mitä ovat ajateleet, oisiko helpotettu, lampunvaihtoa? |
|
20.01.2018 11:14 <calm> Tämä varmaan olisi oikeampi linkki: https://www.talouselama.fi/uutiset/olkiluoto-3-vanhenee-jo-ennen-kaynnistamistaan-lansi-suomi-vesivaurioita-halkeamia-ja-rakennusvirheita/9ef9adea-b05e-35a2-b39d-4e97c1f85049 |
![]() |
20.01.2018 00:57
<Joni>
Niin uskon joo. Tarvittais nimittäin pari tasoristeysvalaisinta... |
|
19.01.2018 22:48 <Make> Tässä näköjään onkin myös kuvullisten versioiden mallinumerot... Sinällään luonnollista, että niilläkin on omat. |
![]() |
19.01.2018 22:41
<Make>
Onko tietoa, miksi se suojus on sellainen erikoinen aukollinen? Eli La Strada on todella korvannut nuo. Ja Lepakko onkin siitä seuraava malli. |
![]() |
19.01.2018 22:36 <Make> Tiukassa on varmasti ainakin kuvan vuosikerta. Uudemmatkin lähtivät moottoriteiltä muutama vuosi sitten. |
|
19.01.2018 22:23
<Make>
22.4.2016 mainitut SOX-valaisimet taitavat olla yhä paikoillaan. Keravalla on myös 2000-luvun tuplalasisia maavaloja. Olikohan Bega vai Poulsen, kehyksessä lukee. |
![]() |
19.01.2018 21:33 <ku-pe> Tämä heijastin oli käytössä useammissa versioissa, ja siihen oli saatavissa tilauksesta akryylisuojus. Nämä oli muodissa ennen vuotta 1964, La Strada korvasi nämä mallit 1964, ja myöhemmin tuli Lepakko 1970 luvulla.Näistä ei ole kunnon luettelokuvia, vain "piirrettyjä" sivukuvantoja. |
|
19.01.2018 21:15 <Make> Tälle osuudelle on tullut pari Siteco SC:tä ja yksi joku ledivalo. Jälkimmäinen pistää aikalailla silmään natikoiden välissä. |
![]() |
19.01.2018 21:08 <Joni> Osaako lampputietäjät sanoa, mistä päin noita käytöstä poistettuja vanhoja natikoita voisi kysellä? Kaverin kanssa meillä on eräänlainen "projekti" menossa ja parille natikalle olisi tarvetta |
![]() |
19.01.2018 21:03 <Make> Esitteessä ei ole La Stradan korkeutta kerrottu. On aika korkea, jos tuo kansi on 45 mm. "Heijastin 250x 500." Keravalla olen nähnyt vain suoralla kannella. |
|
19.01.2018 20:52 <Make> Ei ledilampuissa kauheasti katetta tunnu tuon perusteella enää olevan. Vaan onko ne halvempia tehdä, kun ei tarvita paljoa lasia, tyhjiötä jne. Säästölamput tuntuisivat nykyään kalleimmilta tehdä. Tarvitaan lasia, monenlaisia aineita putkeen, keloja jne. |
![]() |
19.01.2018 20:42 <Make> Eipä löydy, olisiko valmistus päättynyt joskus -65. La Strada on ollut ainoa "kauha" sen jälkeen. |
|
19.01.2018 20:39
<Make>
Ehkä Itsu on ollut samalla jonkinlainen tukku. Tuskin sentään kilpailijoiden tyyppejä olisi kehdattu käyttää. Järnkonst 7375 onkin vanha malli. Sitä on kai saanut ihan viime vuosina vielä. |
|
19.01.2018 20:33 <Koomikko> Poliisiopisto ??? |
© Janne Määttä 2004-2017