<< ^ >>

IM_4021.jpg

400/230 V Asennustarkastajat vauhdissa. Jossain 29.03.2016
Kuvaaja: Mikko Kärnä

20.06.2017 21:41 <Make> Niinpäs on. Sen sijaan kotelossa on kaksi mittaria, kun antenneja näkyy riittävän?
20.06.2017 22:29 <Koomikko> Ei ole kuin yksi mittari, mutta on kahdella antennilla kun yhdellä ei etäluku toiminut.
20.06.2017 22:29 <RicuP.> Hauska kuva:) Kevi on vähän retkahtanut, mutta sen tarkastajat varmaan huomasi.
Meneekös tuossa seinällä joku koksi vai mikä musta kaapeli ylös
20.06.2017 22:36 <Koomikko> Kyllä tuosta tuli huomautus. Maakaapeli on mutta mihin se menee, siitäkin tulee joskus kuva.
21.06.2017 21:30 <Make> On kai aika syrjäinen paikka sitten, kun kaksi antennia tarvitaan.
08.11.2017 11:14 <JH> Tai sitten tuo mittari on keskitinmallia, jossa on kaksi antennia. Yksi ottaa vastaan tiedot lähialueen muista mittareista ja toinen lähettää ne + ko. mittarin tiedot eteenpäin.
02.05.2018 16:02 <Koomikko> Seinän takaa ryhmäkeskuksesta kärähti vikavirtasuoja, katkaisten yhden vaiheen.
02.05.2018 21:27 <Make> Oliko löysä liitos vai kastuiko vai mitä kävi?
02.05.2018 23:16 <Koomikko> Kaikki liitokset kiinni, eikä näkynyt mitään vikaa. Moottoria käynnistäessä lähti tähdessä pyörimään ja samantien pysähtyi, no, kokeilu kolmioon taas pyörähti ja pysähtyi. Selvästi yksi vaihe puuttuu, sulakkeiden tarkastus, kaikki kunnossa. Jännitteenkoestin näyttää yhdessä vaiheessa outoa jännitettä ja samalla kuuluu myös kummaa surinaa. Vaihtamalla osa kaikki toimi. Pitää purkaa ja tutkin mitä tuo on syönyt, jos vaikka löytyisi kuvattavaa.
03.05.2018 15:53 <muhentaja> Näin äkkiseltään voisi päätellä, että vikurin sisällä jotain on joko kokonaan poikki/koskettimen sulkeva muoviosa halki tai sitten siellä on ihan kunnolla mustuneita osia. Jos jälkimmäinen vaihtoehto, niin tuuria on ollut matkassa.
Mietin, että onko se jännitteenkoestin ottanut niin paljoa virtaa että vikuri laukeaisi jos sen sisältä on yksi vaihe kokonaan poikki, vai olisiko vikuri voinut "hurrata" laukaisuvirran rajamailla kun kuormana on ollut vain jännitteenkoestin, jos vikuri on ollut yhtä täysin sähkömekaaninen rakenteeltaan kuin eräs aikoinaan tutkimani yksilö. Siinä ainoa "elektroninen" osa oli testinapin kuormavastus, laukaisu tapahtui erittäin herkällä sähkömagneetin käyttämällä mekanismilla.
Se yksi vaihe on mahdollisesti saanut epämääräisen jännitteen kaapeleissa tapahtuvan kapasitiivisen kytkeytymisen kautta, jos kuorma on ollut aivan olematon.
03.05.2018 18:19 <RicuP. > Veikkaisin, että kosketin on jostain syystä löystynyt. Semmoista pientä särinää kuului täälläkin yhdestä GE stotsista, tosin renklaamalla hiljeni.
03.05.2018 19:15 <muhentaja> Veikkaisin kuitenkin, että olisi ottanut ihan kunnolla lämpöä ison moottorin kanssa jos on löystynyt kosketus. Toki voihan se olla vikurikin aika nopeasti katkaissut moottorin kanssa yritettäessä, mutta kyllä sieltä pitäisi kaiken järjen mukaan ainakin jonkunlaista valokaaren/rajumman kipinän jälkeä löytyä.
Foorumin ammattisähkärit voisivat ehkä kommentoida millaista kuormaa tuo virallinen jännitteenkoestin tarjoaa verkon suuntaan. Vai olikos tässä tapauksessa nyt joku tyyliin digitaalinen yleismittari tai vastaava ollut käytössä? Sehän on yleensä noin 10MOhm kuorma, eli ei ota käytännössä mitään virtaa 230/400V jännitteillä.
Pistin nyt kokonaan "atomeiksi" tuon rikkinäisen täysin sähkömekaanisen vikurin ja siellä oli vain yksi pikkuinen rautalankavipu hypännyt toisesta päästä pois urasta missä sen olisi kuulunut olla. Eli sähkömagneetti toimi edelleen, mutta voima ei enää välittynyt laukaisumekanismille. Kasaan tuota ei kyllä enää saa kuin oikein näppäräkätinen tehtaanlinjan työntekijä, tosin eipä sitä kyllä enää varmaan "tutkimattomana" ja toimivanakaan saisi mihinkään asentaa, kun ainoat hyväksymismerkinnät on -25 asteen pakkasmerkintä, S ympyrässä, ja wanha FI-merkki.
03.05.2018 19:22 <muhentaja> Aika lailla samanlainen Siemensin vikuri taisi muistaakseni olla myös se, joka aiheutti meille viestihuoltoleirillä yövalvomista viimeisen leiriyön aikana. Voimakoneen tärinä aiheutti vikurin herkän mekanismin laukeamisen ja 25kVA valmet putosi alas aina vähän väliä, vaikka mitään häikkää verkossa ei ollutkaan. SEhän tietysti sammui aina kokonaan jännitevalvontahälytyksen takia, ja piti käydä punomassa uudelleen käyntiin vikurin päälle kääntämisen lisäksi. Eli suunnitteluvirhe (eikä suinkaan ensimmäinen) ko. voimakoneessa.
Lopulta meidän porukan alikessu sano että pistäkääs pojat nukkumaan, minä selitän sähköttömyyttä aamulla, kun aamut ko. leirillä ja koko palvelusaikana olivat jo varsin vähissä.
03.05.2018 19:40 <muhentaja> Ei sitä Valmetia toki kammella tarvinnut käydä uudelleen starttaamassa, mutta aloin epäillä että kyllä se akku yön aikana loppuu jos 10-15 min välein pitää käydä ko. rakkine tunkkaamassa uudelleen tulille. Lisäksi vikurin uudelleenvirittäminen vaati sellaisen sähköboksin kannen avaamisen johon meidän porukalla ei periaatteessa ollut lupaa. Mutta solidaarisuussyistä tuo selvitettiin ja aikansa jaksettiin palvelua tarjota.
03.05.2018 19:58 <muhentaja> Aika suojattu se sähköboksi oli kokonaisuudessaan ja vaati kyllä tahallista yrittämistä tällin saamiseksi, mutta se oli kuitenkin kolmioavaimen takana, joka piti ottaa erikseen pois paikaltaan ennen kuin vikuriin pääsi käsiksi, niin sovittiin slikessun kanssa ettei siihen avaimeen ole asiaa kuin yhdellä henkilöllä jolla on edes jonkinlainen ymmärrys 230V/400V jännitteiden vaaroista. Sillä mentiin siihen saakka, kunnes koneen loputtomat uudelleenkäynnistykset alkoivat käydä ns. riittäviksi.
03.05.2018 19:58 <muhentaja> slikessun=alikessun
03.05.2018 20:14 <Koomikko> 115 mA sanotaan Duspolin kyljessä. Yllättäen pätkivän vaiheen koskettimessa vain pieni valokaaren jälki ja kun tuon survoi osittain kokoon yhteys löytyi uudelleen. Ilmeisesti koskettimen jousipaine on heikentynyt.
03.05.2018 21:35 <Make> Koulussa joku mittasi pukukopin pistorasiasta Profipolin koettimella. Vikavirta sitten laukesi ja piti pyytää opettajaa avaamaan keskuskomeron ovi...

Yksi juttu on, että onko vikavirran nimellisvirta varmasti riittävä.

Semmoista kuulin joskus, että jotkut kiinalaiset vikavirrat laukesivat, kun sähköt laitettiin päälle.
03.05.2018 21:57 <muhentaja> Make kyllä nuo 25kVA Valmetit kaatui täysin siihen, että ensin vikuri löi virrat poikki tärinän takia ja sen jälkeen jännitteenvalvonta sammutti koko masiinan. Pysyi se toosa aina jonkin aikaa sen jälkeen päällä sillä tavoin, että käänsi sieltä kolmioavainboksista ensin vikurin päälle ja sitten käynnisti koneen suoraan vaunukopan alta avautuvasta paneelista uudelleen (jonkinlainen autostartti). Toisin päin jos yritti niin simahti heti alijännitesuojaukseen ja tuota sekoilua ensin vähän ihmeteltiinkin.
04.05.2018 20:14 <muhentaja> Koomikon tapauksessa on kyllä sitten ollut tuuriakin matkassa, että vikuri ei ole alkanut "hitsaamaan" isomman kuorman kanssa.
04.05.2018 22:36 <Make> Ei ole taidettu koskaan asentaa vikavirtaa kovin tärisevään paikkaan.
Nimellisvirtajuttu oli lähinnä Koomikolle tarkoitettu.
04.05.2018 23:20 <Koomikko> Vanhan In on 25A uusi 40A, moottorin koko 4kW ja pyörivänmassan takia tähti kolmio käynnistys. Ilmeisesti tuo ei ole lauennut koskaan käytössä, on kyllä testattu napista painamalla.
07.05.2018 20:30 <RicuP. > Uusi kuulostaa asiallisen kokoiselta. Onhan noissa semmoiset valokaari kammiot, mutta en tiedä auttaako, jos muutama Ampeeri on kärkien välissä surraamassa.

Kerran oli pöytäsirkkeli, joka lähti käyntiin, kun sitä hieman reunasta nosti ja päästi kolahtamaan lattiaan. Mekaaninen kosketin heilahti täräyksestä ja sai pitopiirin aikaan..
07.05.2018 20:46 <Make> Meillä käytetään vain 40 A vikavirtoja, ettei tarvitse monenlaisia pitää hyllyssä. En nyt muista, onko vikavirrassa valokaarikammiota, kun sitä ei ole tarkoitettu oikosulkusuojaksi. Automaateissa on sellainen peltiliuskoista tehty kammio.
Töissä erään koneen 0- nappi temppuili. Kosketuspinnoissa oli vähän harmaata pölyä.
Mikä on Koomikon vikavirtojen merkki ja malli?
07.05.2018 21:43 <Koomikko> Vanha Lemag ND64, uusi GE:n valmistetta.
08.05.2018 21:32 <Make> En ole Lemagista ikinä kuullutkaan, lieneekö joku kiinanihme.
08.05.2018 22:16 <Koomikko> Itte värkissä ei ole mitään viitettä valmitusmaasta, Lemag on näköjään saksalainen yhtiö, toiminut vuodesta 1911.
11.05.2018 19:08 <RicuP. > Löytyy myös akselisella vivulla oleva Lemag, jossa kovasti epsanjalaiset leimat. Liittimien jako ei näytä käyvän sitten mihinkään kiskoon.

Niin tosiaan vikavirrassa ei välttämättä ole kammioita. Kuitenkin käytännössä on erään kytkentävirheen takia katkaissut 7x C10A tekemän oikosulkuvirran useampaankin kertaan. Vikis oli Eatonin 3~ malli.
11.05.2018 22:44 <Make> Kaikki vikavirrat tuntuvat tulevan Espanjasta, ainakin GE ja Schneider tehdään siellä. GE vikavirran olen joskus purkanut, ei enää oikein muista sisältöä.
15.07.2020 14:11 <Jouko> Tässä harvinaisempi vikavirtasuoja; Neptun 2000, 1~ 25A, made in Austria. Vie kiskossa n. 2,5 moduulin tilan.
15.07.2020 21:29 <Make> En ole kuullut. Taitaa olla vanhempi, kun saman nimiset automaatit ovat 220/380V ja L-käyrällä: https://www.huuto.net/kohteet/johdonsuojakatkaisin_automaattisulake-neptun-2000-10-a/521186232
20.08.2020 10:16 <Koomikko> S&S:n kontaktorille tunnit täyteen, veti kyllä päälle julmetunmoisen pärinän saattelemana mutta ei kytkenyt virtaa, tilalle tuli väliaisesti Iskran tekele.
20.08.2020 20:43 <Make> Kuulostaa, että jokin estää ankkuria menemästä pohjaan asti. Kuka lienee S&S?
21.08.2020 00:08 <Koomikko> Varmaan ruostetta kertynyt väliin vuosien mittaan kosteissa (märissä) olosuhteissa ja viimein koskettimet palaneet, pitää tutkia jos vielä purkautuu ilman vasaraa. Kontaktori koteloineen on laitos käyttöön tarkoitetusta pesukoneesta josta ukkonen rikkoi moottorin kolmen- neljänkymmenen vuoden käytön jälkeen. Sen jälkeen ollut parikymmentä vuotta vesipumpussa erittäin kosteassa ympäristössä. Sprecher & Schuh, tilalla on nyt Jugoslavialainen Iskran kontaktori.
22.08.2020 13:41 <Make> Jaa, silloin se on tuttu nimi: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10448 Ko. esitteestä: "Kela ja pääkoskettimet helposti vaihdettavissa (malleissa CA 1-10 ja CA 1-16 kiinteät pääkoskettimet)"
13.10.2020 19:14 <Koomikko> Kuvan keskus jäi eläkkeelle ja tuli uusi maakaapeli uudelle keskukselle. Oikosulkuvirta nousi 300 A entisestä 220 A:sta.
13.10.2020 19:19 <Koomikko> Kontaktori on ruostunut totaalisesti jumiin, mitään ei irtoa ilman vasaraa.
14.10.2020 20:37 <Make> Tuliko ehkä tonttikeskus?

Ei ole S&S:n kontaktoreista mitään käytännön kokemusta.

3.5.2018 mainittujen GE:n automaattien ja monien muiden tuotteiden valmistus on loppunut.
15.10.2020 23:07 <Koomikko> ABB:n Näpsä jalustalla seinän viereen.
18.10.2020 21:53 <Make> Liekö Basic vai Smart?
18.10.2020 23:10 <Koomikko> Täysin älyvapaa perusmalli.
08.11.2020 20:33 <Koomikko> Iskra pääsi kuivattelemaan kaapin päälle, vesipumpulle tuli tunnit täyteen. Moottori pyörii mutta, pumppu ei pumppaa, kesti 25 vuotta.
09.11.2020 19:07 <Make> Vai niin kävi. Liekö taas osat hapettuneet, ettei saa purettua?
26.11.2020 21:28 <Koomikko> Iskra säilyi kunnossa, vain pintakosteutta.
26.11.2020 21:28 <Koomikko> Iskra säilyi kunnossa, vain pintakosteutta.
27.11.2020 18:00 <Koomikko> Pumpun pultteja ei ole vielä kokeiltu, toisesta jalasta on liuennut pois melkein puolet ja oli muuttunut läpikuultavaksi hyyhmäksi.
27.11.2020 20:09 <Make> Oho. Jotain silumiiniäkö se lienee? Aikamoiset olosuhteet taitaa olla...
27.11.2020 21:35 <Koomikko> Pieni kokonaan maansisällä oleva harkoista muurattu koppero jossa ilmankosteus on ympäri vuoden sen verran korkea ettei pumpun alla oleva kyllästämätön lankku lahoa.
30.11.2020 18:40 <Koomikko> Pylväät lähtivät, kai siihen silmä tottuu.
24.06.2021 11:56 <Koomikko> Pumppu purettu, kuudesta ruuvista neljä aukesi kohtuu kivuttomasti, viides pienen suostuttelun jälkeen ja viimeinen tarvi "vähän" enemmän vaivaa, avautui sekin. Juoksupyörä halki kiilaurasta ja kiila pois paikaltaan.
24.06.2021 21:08 <Make> Mahtaako saada enää varaosia? Toisaalta, jos toinen jalkakin on jo liuennut pois...
29.06.2021 21:31 <Koomikko> Osa löytyi Pummppulohjan nettikaupasta kohtuulliseen hintaan, toisaalta, pysyy vielä pystyssä huonommillakin jaloilla, joku varapumppukin on varaosiksi. Pumppaus jatkukoon.
29.06.2021 21:34 <Koomikko> Toisaalta vaihteeksi taas hajosi vikavirtasuoja Rogy JVL1, onkohan tuo aito kiinalainen?
01.07.2021 00:57 <Mikko Koho> Kannattaako nykyisin pumppua korjata jos se on kovinkin vanha? Mietin lähinnä uuden pumpun paremman hyötysuhteen kannalta.
01.07.2021 19:58 <Make> Jaa, että tuli oikein korjattua. Uudemman mallin kestävyys on monesti nykyään vähän kysymysmerkki.

Ompa Koomikolla monen merkkisiä vikavirtoja. Rogy taitaa olla aito kiinalainen, kovin samannäköinen kuin Chint NL1-63. Mikä vikana tällä kertaa?
01.07.2021 23:21 <Koomikko> Jos pumppu olisi jatkuvassa käytössä niin ei olisi mitään järkeä korjata, sijoituspaikassa tulee sen verran vähän käyttötunteja ettei energian kulutuksen erolla ole käytännössä merkitystä. Vikavirtasuoja laukesi testinapista ja uudelleen viritettynä toimi jokusen minuutin katkaisten virran ominpäin ilman näkyvää syytä, useamman uudelleen virityksen jälkeen kytki virran mutta ei lauennut enää testinapista eikä jännitteenkoestimellakaan yli 100 mA:n virralla. On halvasta työmaa keskuksessa jonka kaveri osti vuosia sitten ja oli avaamattomassa paketissa kymmenisen vuotta ja toisena käyttövuotena hajosi.
05.07.2021 21:59 <Make> Voisiko olla joku mekaaninen vika?
Töissä on kai jonkun malliksi tuoma oliko Elektrocomp- niminen 3~ automaatti, jossa on kyljessä sellainen vikavirtalohko. Se ei kai laukea. Ilmeisesti sen saa purettua, voisi joskus tutkia.
05.07.2021 22:27 <Koomikko> Rogy voi mielenkiintoinen purkaa, ei yhtään ruuvia kuoressa, ilmeisesti liimattu. Lemagissa on ruuvit.
21.07.2021 13:58 <Mikko Koho> Asennustarkastajien nukkumisesta..

https://twitter.com/SimonsCat/status/1417475655768346624?s=19
01.12.2023 16:00 <Koomikko> Pumpun painekytkin meni uusiksi. Paine-ero meni käytännössä nollaan, säätämisellä ja voitelulla ei ollut mitään vaikutusta. Paineen noustessa pumppu pysähtyi ja käynnistyi koko ajan pitäen välillä jonkut sekunnin taukoa, eikä ollut sisältä edes kostea eikä ruosteisen. Samalla painesäiliön esipaineella uusi toimii.
01.12.2023 23:12 <Make> Olisiko jousi poikki?
Töissä oli kompressorin kanssa kerran ongelmia. Lähti käyntiin mutta painekytkimen katkaistua ensimmäisen kerran ei enää startannut uudestaan kuin vasta seuraavana päivänä. Kytkimessä oli kompressoriöljyä kierretapissa ja kolossa, mihin se painuu. Ilmeisesti öljy vastusti tapin liikettä kovin voimakkaasti. Puhdistuksella korjaantui. Kytkin on Condor MDR3.
02.12.2023 19:29 <Koomikko> Pitää tutkia paremmalla ajalla. Tuli mieleen yksi painekytkimen tutkiminen, pumppu pysähtyi niin kuin kuuluukin, käynnistyminen vaati paineen putoamisen liian alas ja lisäksi kolautuksen. Tähän kun suhautti vähän voidetta ja kolautti pumpun käyntiin niin kytkimen katkaisun valokaari sytytti kytkimen jääneen ponnekaasun kunnon roihuun. Tuli sammui yhtä nopeasti kuin syttyi aiheuttamatta mitään vahinkoa, kytkin tuli kuitenkin kuntoon.
03.12.2023 20:32 <Make> Näköjään osaavat monenlaisia kepposia, vaikka yksinkertainen laite onkin.
Ja ennen tuota Condoria ollut Danfoss ei kai lopulta katkaissut ollenkaan! En ollut silloin vielä talossa, mutta tuollaisen jutun kuulin.

© Janne Määttä 2004-2017