![]() |
17.03.2018 21:01
<Jouko>
Lievestuoreen 110 kV johtohaara nykyään uusittu Corten-pylväille. 20 kV lähdöt siirretty aseman ulkopuolelle, osa maakaapelina taajamaverkkoon. FG:n Huutokoski-Jyväskylä johto mennee lähiaikoina uusiksi.. |
![]() |
17.03.2018 14:46
<Hartsa>
Löytyipä mielenkiintoinen voimalaitos inventointi netistä.. Tämäkin laitos on myös mukana. https://www.kyppi.fi/palveluikkuna/raportti/read/asp/hae_liite.aspx?id=117866&ttyyppi=pdf&kansio_id=0 |
![]() |
17.03.2018 09:48 <Koomikko> Aikas kylmää kyytiä. Tarpeen vaatiessa ei jarruja löytynyt? |
|
17.03.2018 02:00 <Janihanix> aikas siistit sähköpylväät |
![]() |
17.03.2018 00:52
<Mikko Koho>
Sähkökatko sai aikaan samaan aikaan vaarallisen ja Aku Ankkamaisen tilanteen Georgiassa: https://yle.fi/uutiset/3-10121412 |
![]() |
15.03.2018 21:37
<Make>
En ole minäkään nähnyt mitään ohjeita tuollaisesta monivaiheisesta katkaisutavasta. Katkon tuotteet ovat uudistumassa, tänään juuri kävi esittelijä. En itse vielä niitä nähnyt. |
|
15.03.2018 21:03 <Make> Nyt Sanpekilla on G23- kantaisia ledikorvikkeita, jotka toimivat myös sarjakytkennässä: http://www.sanpekled.fi/uutuus-toimii-sarjassa-c-86.html Hotellissa näin käytössä ehkä tuollaisia G24-kantaisia ledejä. |
|
15.03.2018 20:55 <Make> Nyt on 13.8.2016 mainittu Lena Lighting Oval 7210 Tukesin listalla: http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=7656 IP-luokka ei täyty, kuten oli jo huomattu. |
![]() |
15.03.2018 20:38 <Koomikko> Onkohan sama muuntaja kierrätetty tänne http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9657 |
![]() |
14.03.2018 22:24 <Jouko> Etualalla Loippaluoto Häränhännänlahden edustalla ja kuvausalustana Lammasmäki. Mainioita nimiä... |
![]() |
14.03.2018 21:39 <Jouko> Eipä tällä seudullakaan kiirettä pidellä, viikkojakin ollut joskus pääkytkin nollilla eikä mitään yhteydenottoja saati käyntejä ollut. Ehkä sähkölämmityksellä olevien talouksien äkisti pimennyt mittari aiheuttanee enemmän vipinää operaattorille kuin esim. maltillisella kulutuksella oleva kesähuvila.. |
![]() |
14.03.2018 17:09 <Keijo> Enpä ole itsekään ajatellu paljoa meneekö noista mittareista jokin häiriöilmoitus, kuitenkin mittareissa mainitaan että sähkötöiden ajaksi keskuksen pääkytkin nollille. En ole ikinä painanut siitä mittarin omasta painikkeesta ensin ja sitten vasta irrottanut sulakkeet/pääkytkin nollille. Joskus on useampikin tunti ollut sähköt pois esim. ryhmäkeskuksen vaihdon takia. |
![]() |
13.03.2018 21:42 <Make> Malli on kai Atrium IV, 130210. Ihan kuin joku kehys ei olisi paikoillaan, vai kuuluuko olla noin. |
![]() |
13.03.2018 21:20
<Make>
Tuollaisesta 1-vaiheisesta keskuksesta ei taida suoraan tietää, onko sulake palanut vai muuten katko. Mittari kun pimenee heti. Vai sulake ei pala kunnolla, kuulostaa erikoiselta. Ompa tehokas palvelu, kun asentaja lähetetään noin äkkiä paikalle. Jossain mökillä kai voi käydä samoin, jos on katkaistu pääkytkimestä talveksi. Vanhat pääkytkimet ovat vähemmän tuttuja, kun valmistajaa ei yleensä näe päältäpäin. Töistäkin kaikki vanhat on myyty jo aikoja sitten. Nykyinen Katko KUE- sarja tosiaan käy varokereikään myös syvyyden puolesta. Vaatii vaan din- kiskon alleen. http://www.katko.com/fi/tuotteet?product_group=76 Silloin siihen kuuluu laittaa pyöreä etulevy. |
![]() |
13.03.2018 17:45 <RicuP. > Maken aiempaan kommenttiin, että tuo pääkytkin taitaa olla vanha Katko EV363, tai vastaava. Uusissakin Katkoissa on niin, että kun kulmikkaan Din etulevyn irroittaa, sen alta paljastuu tuo pyöreä etulevy, että käy vanhempiinkin tauluihin. Huomasin tuon kerran vahingossa. |
![]() |
13.03.2018 17:31
<RicuP. >
Kätevä tuo palvelu on. Joskus jo C10 oikari saattaa paukuttaa pääsulakkeen. Joskus sulake ei tosin kunnolla pala, jolloin oikosulkuvirrat on mitattaessa päin mäntyä. Tuon vian löytäminen olikin oma hommansa. Tuommoiset mittarit tosiaan ilmoittavat sähköyhtiöön, jos jännitteet häviää. Näin kävi kerran, kun entisen firman asentaja oli vetäissyt pääkytkimen nollille. Myöhemmin iltapäivästä oli sitten sähköyhtiön kaverit paikan päällä pällistelemässä, kun mittari oli kylmä. Jonkinlainen lasku perästä myös tuli. Siitä eteenpäin oli ohjeistus, että sähköt katkaistaan ensin mittarin painikkeesta, mikä lähettää tiedon tarkoituksellisesta katkosta sähköyhtiöön ja sitten hetken päästä vasta vedetään pääkytkin auki. Vaikka mittari katkaiseekin sähköt, ei sen katkoon pidä luottaa, vaan aina myös pääkytkin auki. |
![]() |
13.03.2018 15:42 <Hartsa> Näin se tekniikka vaan kehittyy mutta muutenhan vaihevalvonta on ennekin ollut käytössä http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun-seudun-sahko-alkaa-ilmoittaa-kiinteiston-paasulakkeen-palamisesta-tekstiviestilla/787560/ muulla tapaa... |
![]() |
12.03.2018 23:23
<Mikko Koho>
Nyt on hyviä kuvia remontista. Urakka siirtyi pari viikkoa sitten kuvasta katsoen vasemman, eli läntisen, valssiluukun puolelle. https://via.destia.fi/uutinen/urakka-pinnan-alla.html |
![]() |
12.03.2018 22:17 <Make> Varsinainen keksintö pudottaa taajuutta... |
![]() |
12.03.2018 22:15 <Make> Kerran kun kuumailmapuhallin hajosi, lanka ei ainakaan silloin mennyt paloiksi vaan lähinnä jousi meni kasaan. Sen sai vielä korjattuakin, mutta ei kovin kauaa kestänyt. Toisella kertaa taisi sitten katketa useammasta kohtaa. |
![]() |
12.03.2018 22:09
<Make>
Niin kai sitten, ei ole sähköautoista kokemusta. Jossain tolpissa kun on johto, se kai käy taas suoraan autoon? Keravalla on ainakin neljä latauspistettä. |
![]() |
12.03.2018 18:28 <RicuP. > Täällä on käytetty Sistellaria juurikin liikenneympyröissä ja isommissa risteyksissä. Niitä ei tosin montaa ole ja nyt viimeaikoina valmistuneisiin uusiin ympyröihin on alkanut olla tapana laittaa liikenteenjakajiin T - valopylväät ja ympyrän ulkokehälle normaalit tolpat liittymien väliin. Tuleekohan sitten halvemmaksi, vai mikä on. Jotenkin tuo yksi reippaampi valaisin tuntuisi paremmalta, kuin useampi pienempi tolppa autojen maalitauluna siellä täällä. Toisaalta keskialue jää tyhjäksi, että siihen voidaan laittaa kiven möhkäleitä ja tuijia, kuten monesti näkyy. |
![]() |
12.03.2018 18:09 <RicuP. > Niin, voisihan sitä tehoa mitata. Tuo on vaan kvartsiputki vehje, niin siinä IR:iä ja valoa tulee "kiukaanvastus" - versiota enemmän. |
![]() |
12.03.2018 18:05
<RicuP. >
On ihan mahdollista, että kierrokset osuu yhteen. Kierroksien välissä on n. 5mm väliä, mutta lämpöhän niitä vääntelee ja pehmentää. Tuli vaan semmoinenkin mieleen, että jos lasiputki jostain syystä hajoaa, niin alla ei ole muuta kuin 1x1cm reikäinen verkko, jota vasten lanka saa sitten nollaa vähän väärästä kohtaa. Sulaa poikki ja ropisee alas.. Vikavirta tosin puuttuu peliin, mutta teoriassa ihan mahdollista. |
![]() |
12.03.2018 17:50
<RicuP. >
Johtojakin pyörii sitten takakontissa, kun on ensin se suko -johto ja sitten tuo "täysvirta" johto. Onpa hienoa.. Voisihan noita pömpeleitä käydä kuvailemassa. Ei ole tullut tutkittua niitä tarkemmin. |
![]() |
12.03.2018 11:24 <Hartsa> Ei liity kuvaan.... Mutta tahti on euroopassa vähän pudonnut ;) https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005595649.html |
![]() |
11.03.2018 21:50 <Make> Emolevyn konkkien vaihto voi olla vaativaa, sillä siellä on kai isot johteet, jotka johtavat kolvin lämpöä tehokkaasti pois. Lyijyttömän tinan kanssa vielä vaikeampaa... |
![]() |
11.03.2018 21:42
<Make>
Siltä näyttää, että oma johto tarvitaan. Keravan malli on kai Ensto, kun on ovaalin mallinen ja musta pömpeli. |
![]() |
11.03.2018 10:30
<RicuP. >
Se lyijy tuntuu olevan nyt niin vaarallista. Se sulamispiste ärsyttää välillä, kun unohtaa laittaa kolvin täysille. Sulaa kyllä paremmin, kun tuikkaa lyijyllistä tinaa siihen päälle. Juu, oli tosiaan siipien alareunat sulaneet päistä niin, että ei pyörinyt edes pyörittämällä. Ei nyt kuitenkaan sen enempää. Siivet oli jotain läpinäkyvää muovia. Mureni käsiin, kun sitä irrotin. Saa nähdä mitä tykkää toimivan tuulettimen kanssa, jos saan tuon toimimaan. Juotokset on kyllä niin pienen pientä räpellystä, että ei taida olla toivoa niiden tarkistamiseen. |
![]() |
11.03.2018 10:11
<RicuP. >
Pitääkö tuossa nyt olla sitten oma -2 päinen johto mukana? Noitakin pistokkeita on Suomessa käytössä ainakin kolmea mallia. Eurooppalaisissa autoissa Mennekes tulppa (Type 2) ja japseilla ja jenkeillä type 1, jonka nimeä en nyt muista. Sitten on vielä DC tulppa. Tolppa taitaa olla Garon tekemä. Täälläpäin on käytössä lähinnä Enston ja ABB:n tolppia. ABB on semmoinen kaappi, jossa kai myös DC lataus. Ensto taas ovaalin muotoinen pylväs. |
![]() |
11.03.2018 09:50 <RicuP. > Vähän on hepposen oloinen. |
![]() |
10.03.2018 22:42 <Make> Kuinka mahtaa kestää puista tippuvaa lunta... Pahalta näyttää, kun päällinen on vain kahdella tangolla kiinni. |
![]() |
10.03.2018 22:39 <Make> Keravalla on vähän vastaava, jota käytetään puhelimella. En nyt muista, minkä niminen. Pistorasiat näyttävät ”työmaa” mallisilta, mutta taitavat olla vähän isommat ja enemmän nastoja. |
![]() |
10.03.2018 20:54 <muhentaja> RöhRöh-vaatimukset eivät tosiaan ole ainakaan auttaneet elektroniikan lämpötilasietoisuudessa. Vaikka lyijyttömän juotostinan sulamislämpötila onkin korkeampi kuin lyijyllisen, lyijytön on kovempaa ja hauraampaa verrattuna lyijylliseen. Lämpölaajeneminen murtaa sitä kautta juotoksia herkemmin. |
![]() |
10.03.2018 19:56 <Make> Jos spiraali on kovin tiheä, silloin ehkä kierrokset voivat osua yhteen. Onkohan ilmoitettu teho oikea, jos noin tehokkaan tuntuinen on... |
![]() |
10.03.2018 19:52
<Make>
Pahalta kuulostaa, jos todella noin on käynyt. BGA- piirien juotokset kun tahtovat nykyään irrota jo normaalikäytössä. Kerran tuuletin oli haljennut propellin osalta eikä ollut enää päässyt pyörimään. Siitä oli keskellä oleva tarra kärynnyt, että aika lämpimäksi voi tulla, vaikka oli aika pieni malli. |
![]() |
10.03.2018 17:45
<muhentaja>
Muovinen propelli sulanut, siis todella? Miten ihmeessa GPU enää voi ylipäätään olla enää hengissä moisissa lämpötiloissa käymisen jälkeen.. Siinä voi olla jo GPUn juotoksetkin korttiin ottaneet jossain määrin kipeää. Pu, Mu, Ke värikoodauksella kolmipinnisen tuulettimen keltaisessa johtimessa on tuulettimen nopeustieto, joka on käytännössä suoraan tuulettimen kytkintransistoreja ohjaavan Hall-anturin lähtö: http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/ Kannattaa mittailla että siinä alunerin kytkemättömässä pinnissä ei ole mitään ns. "jäykkää" joka voisi kypsentää tuulettimen Hall-anturin. |
![]() |
09.03.2018 23:36
<RicuP. >
Juu, kyllähän tuo varmaan muutaman sata astetta lämpenee, mitä lie. Niin että vastus olisi PTC? Tuskimpa semmoista on. Kun on n. minuutin ollut päällä, niin on kyllä ihan hyvä keltainen valo ja sulaa huurut parvekkeen ikkunoista. |
![]() |
09.03.2018 23:21 <Make> On siinä melkoinen lämpötilanmuutos äkillisesti... Ei siinä mitään PTC- lankaa varmaan ole? |
![]() |
09.03.2018 23:12 <Make> Sistellarit häipyy kohta... Ihan kuin olisin nähnyt tuon tyylisen jossain luettelossa. |
![]() |
09.03.2018 23:09
<RicuP. >
En tiedä, en ole vielä sitä avannut. Akku siitä tosin hyytyi jo 5v sitten. Kun sen laittaa kiinni, niin sammuu koko kone. Siitä pöytäkoneesta oli näköjään myös näytönohjaimen tuuletin sulanut kiinni.. On vissiin pölyä kertynyt kupin muotoiseen jäähdytysripaan, jonka pohjalla propelli oli ja pysäyttänyt sen. Sitten oli sulanut siivet jäähdytysripaan. Tästä voi vissiin johtua se, että kuva välillä pysähtyy tai näytönohjain putoaa pois kesken kaiken. Nyt on uusi tuuletin myös hankittu. Ainoa kysymys on, että vanhassa tuulettimessa ei lukenut mitään jännitteitä. Myyjä sanoi sen kuitenkin olevan 12V. Vanhassa on punainen ja musta kytketty 3 pinniseen liittimeen, josta yksi on tyhjä. Uudessa on kolme johdinta: Pu, Mu ja Ke. Mikähän tuo kytkentä on ja kuuluuko tuo keltainen siihen pinniin, mikä oli alunperin kytkemättä..? |
![]() |
09.03.2018 23:07 <Make> En ole minäkään nähnyt. |
![]() |
09.03.2018 23:06 <Make> En ole nähnyt. Samantyylinen on Philips Metronomis. |
![]() |
09.03.2018 22:30
<RicuP. >
Rautarouvan pätkä olisi kyllä ehdottomasti säilyttämisen arvoinen, kun se edustaa merkittävää osaa Suomen sähköverkon kehityksessä ja on säilynyt noinkin pitkään pystyssä. Lisäksi sen rakentamisessa on ollut silloisella tekniikalla valtava työ. Minulta löytyy muutaman lautasen pätkä puretun Rautarouvan eristinketjusta vuodelta 1960, posliinisilla ruskeilla eristinlautasilla ja painaa pirusti. |
![]() |
09.03.2018 22:17 <RicuP. > Nyt -20°C pakkasella tuikkasin päälle ja melkoinen surina kuului n. puolen minuutin ajan. Putken hehkussa on nyt alkanut näkyä kolme tummempaa kohtaa. Onkohan spiraali lanka jotenkin taipunut niin, että olisi osa langasta oikarissa.. Lanka on nimittäin ihan vapaasti putken sisällä. |
![]() |
09.03.2018 21:07 <RicuP. > Nyt tänne on tullut uusi vastaava ison alueen led valaisinmalli. On alhaaltapäin katsottuna H - kirjaimen muotoinen. Kiinnittyy pylvääseen H:n poikittaisen osan keskeltä. Sivummalla on samaa sarjaa olevia, joissa vain yksi tai kaksi I:n muotoista poikittaista keskeltä kiinnittyvä valaisinosa. |
![]() |
09.03.2018 20:59 <RicuP. > Äkkiseltään tuntematon. |
![]() |
09.03.2018 19:11 <Jouko> Rautarouvallahan on melko matalat pylväät, luulisi mahtuvan uudenkin linjan alle. Yhtä pylvästä parempi voisi olla muutaman pylvään linjanpätkä muistona, vaatisi vain laajan pelto- tai puistoalueen jottei hukkuisi alusvesaikkoon vuosien kuluessa. |
![]() |
08.03.2018 21:46
<Make>
Fin Electron tyylisiä kehyksellisiä valaisimia on tullut erääseen autokatokseen, lieneekö samoja. Ainakin V-Tac- merkkiä kannattaa välttää, näkyy olevan useilta maahantuojilta jäänyt kiinni. Blue Import ainakin kehuu panostavansa testaukseen ja laadunvalvontaan, työtä riittää vielä. Voihan ne Famatelin ledit vaikka toimiakin pohjakuormana. Noita USB- latauksella olevia jatkojohtoja ja haaroittimia näkyy olevan listalla kanssa monenlaisia. |
![]() |
08.03.2018 21:24
<Mikko Koho>
Ja Imatralaista "pylväänpalvontaa" Heinäkuun 2013 lopulta.. :D https://www.ruutu.fi/video/938658 |
© Janne Määttä 2004-2017