<< ^ >>

Jpaa5.JPG

230 V Valot olivat sopivasti päällä, joten näki hyvin sisälle. Lampunkannan takana on Bag Turgi SM6- sytytinlaite: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8925 Ei tarvitse kuristimen kantta avata tässä mallissa sytyttimen vaihtoa varten. Vaikka kansi on kiinni helposti sivuun työnnettävillä peltiliuskoilla. Niiden välissä on ilmeisesti aihio pylvään päähän asentamista varten. Vanhemmissa sitä ei kai ole? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8951

Valaisin on SLO-MMO 8510 NAV-E 150 ?! Ei näköjään ole HKB 13, vaan jotakin sukua tuolle: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8441 Tuon perusteella tämäkin kai olisi jostain 80-luvun puolivälistä. Vuodelta 1980. Järvenpää, Haarajoki 01.03.2016
Kuvaaja: Niko Pajunen
Sijainti: N 60.49860° E 25.14131° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

01.10.2016 22:20 <RicuP.> Juu, vanhemmassa PSO:n versiossa ei vielä ollut tota pylvään pään asennusmahdollisuutta. Mutta sitten taas -86 vuoden versioissa oli kuitenkin vielä tuo sytytin luukun sisässä, ainakin niin muistelisin? Jotenkin nuo, missä on myös MMO leima, ovat merkitty eri tyyppinumerolla.
02.10.2016 19:07 <Make> Jotenkin tuntuu, että nämä valaisimet olisi vaihdettu jo aikoinaan näihin pylväisiin. Olisiko ollut eh-versiot alunperin. Silloin nämä voivat hyvin olla 80-luvun lopulta. Ovat täälläpäin aika harvinaisia, ettei ole muista versioista kokemusta.
Mallinumero kun ei edes eroa juurikaan noista kiilakauhoista. Kilpien bongaus oli aika haastavaa korkeuden takia...
02.10.2016 20:50 <RicuP.> Voi olla. Niissä -86 vuoden valaisimissa ei ensimmäisessäkään kilvessä lue mitään, vaikka kilvet on ihan ehjät valkoiset..
03.10.2016 19:31 <Make> Hyvinkään malleissa taitaa olla paremmin kuvut paikoillaan, jos ei sisään näe. Tässä lähellä 140-tielle tuli vuosia sitten uudet kuvut tähän malliin puuttuvien tilalle. Ovat alkuperäisiä vähän syvempiä.
Heijastimissa taitaa olla valonjaon säätö, kun pohjassa on tyhjiä ruuvinreikiä.
04.10.2016 00:11 <RicuP.> Kyllä aina muutamasta kupu puuttuu. Toisissa se on matta ja toisissa ihan kirkas jostain syystä. Uusissa kuvuissa saisi olla se huopareunus myös mukana, kun ne aina repsottaa liimauksista ja osa on jo homeessa..
Joo, kyllä valonjakoa voi säätää. Kuten kuvasta nyt hyvin näkee, niin polttopiste on heijastimen pinnassa melko takana, koska heijastimet on "avautuvassa" asennossa, joten valo kantaa pylväästä eteenpäin nyt erityisen paljon. Tuo säätö soveltuisi paremmin leveämmille kaduille.
04.10.2016 21:39 <Make> Varmaan kirkas kupu on tarkoitettu ellipsilampuille ja matta putkiloille, kuten vanhemmassa 8512:ssa on. Ja jos huopa puuttuu, kupu ei pysy kiinni, vähän on sellaisia havaintoja.
Onkohan tämä katu jonkun mielestä leveä, kun jalkakäytävä on tässä alla.
07.10.2016 02:32 <RicuP.> Ainakin juuri isoissa salmiakeissa on niin, että matta on putkiloille ja kirkas ellipseille, paitsi 125W mallissa on aina matta. Kuvun kiinnikkeet jäävät tosiaan löysälle ilman huopaa.
07.10.2016 21:04 <Make> Parista HKB 10:stä on tuuli vienyt kuvun ja tarkemmin katsoen syynä olisi juuri huovan puuttuminen.
15.09.2017 13:16 <RicuP.> Löytyi tasapaksu HKB 10, joka asennettu pylvään päähän..
15.09.2017 22:32 <Make> Täh, miten sellainen on mahdollista??
15.09.2017 22:40 <RicuP.> Nähtävästi on sellainenkin versio.. Pitää käydä kuvaamassa.
02.03.2018 16:37 <Make> Kuvan yksilön viereiseen valaisimeen on vaihdettu vaalenvihreä kulmikas sytytinlaite. Vielä kun tulisi uudet kuvut...
02.03.2018 17:46 <RicuP. > Joo, ei taida noita vaihdettavia enää oikein saada mistään. Tuon sytyttimen vaihto näyttää aika hankalalta, kun sen kiinnitysmutteri on tuolla ylhäällä.

Vähän mietin, että eikös tuossa ole kuitenkin NAV-T optiikka, vaikka kilvessä lukeekin NAV-E.
02.03.2018 22:17 <Make> Tuo kiinnitys vähän ihmetyttääkin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10383

Päällipuolen heijastimen kuhmut kai viittaavat NAV-T versioon? Tuollaisia nuo pari ovat, joista kupu puuttuu.
02.03.2018 22:56 <RicuP. > Juu. Vanhemmissa PSO:ssa oli myös noi sivupeilit tuota "vasaroitua" peltiä. Uusissa myös T-versioissa sileät. Tuo päällimmäinen pelti heijastaa ylöspäin menevän valon alas ja sivupeileihin, mikä tasoittaa läpinäkyvän lampun tekemää valonjakoa. Isolla E- lampulla se menettää merkitystään, kun silloin valo heijastuu takaisin lamppuun, kun lasi on matta ja iso, eli varjostaa heijastusta. Voi tietysti olla, että on alettu käyttää samoja heijastimia molemmissa.. Tätä uudemmissa on pitkittäin tehty vekkejä sivupeileihin NAV-T versiossa.
03.03.2018 19:32 <Make> Jos on ollut oikeat osat vaihteeksi loppu... Versioita kuitenkin on, että asia olisi huomioitu.
05.03.2018 21:26 <Make> Lampunkannassa taitaa olla myös säätö pituussuunnassa, sekin varmasti vaikuttaa valonjakoon.
08.03.2018 00:02 <RicuP. > Sama säätösysteemi, kuin salmiakkimallissa, ym. Yleensä kantaa säädetään lampun fyysisen koon mukaan, että se on oikeassa kohtaa peileihin nähden. Peilejä säätämällä säädetään avautumiskulmaa, eli miten leveälle kadulle milloinkin tarvitsee. Noissa on mukana ollut ohje, tai on ollut joku erillinen taulukko, josta oikea säätö peileille katsotaan. Joskus on myös lampun korkeuden säätö, mitä säädetään pylväiden pituuden ja välin mukaan tarkoituksena estää häikäisyä. 8512 mallissa ei tosin ole muuta kuin peilien säätö. Sen T-Pot versiossa ei sitäkään, vaan on kiinteä. Mantassa taas T-Pot liikkuu vain pitkittäin.

© Janne Määttä 2004-2017