23.02.2005 19:41
<Mikko Martimo>
Kyllähän näitä meidän iloksemme vielä joisssakin paikoissa näkyy! Turussakin parissa paikassa.
20.05.2006 21:27
<Lefa, Vantaan Energia>
Linja jätetty Vantaan Kaupungin arkitehdin määräyksestä!
24.04.2019 22:13
<Make>
Tai SLO-MMO 8510, kun kilpi näkyy olevan:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9241 Onkohan jopa natikkaversio, kun keltainen tarra näkyy myös.
Onkohan edes SLO HKB 13:sta? Ei ole täälläpäin kovin yleinen malli, ja Vantaaltakin niitä on häipynyt jonkin verran.
Onkin hyvä kuva viiden kiinnikkeen kuvusta.
25.04.2019 20:20
<Vierailija vain>
Onkohan 8512 tuosta toiseksi seuraava malli?
25.04.2019 20:21
<Vierailija vain>
Se olikin alunperinkin SLO:n malli.
25.04.2019 21:31
<Make>
Voi varmaan olla, jos nuo numerot varsinaisesti tarkoittavat mitään.
27.04.2019 02:08
<RicuP. >
Voi olla SLO HKB 13, tai SLO 8510. SLO kuitenkin, kun syvällä kuvulla. Seuraava vastaava malli on lasikuituinen SLO 8512, myöh. Idman 8512 ja Philips-Idman 212SGS. Kuvan malli on kuitenkin alunperin PSO HKB 13. Minulta löytyy yksi PSO HKB 13 HG 400W.
27.04.2019 02:15
<RicuP. >
EkoValo Toimintamalli -
PDFlightinglab.fi › ekovalo › News
27.04.2019 19:27
<Make>
Voi varmasti olla myös SLO HKB 13. Itse olen löytänyt vain PSO HKB 13 ja SLO-MMO 8510- nimillä. Itseasiassa tuolla Järvenpäässä onkin myös pelkkä SLO 8510.
09.08.2021 16:22
<Arho Flyktman>
Kyseinen kirsuvalaisin on Pohjoismaidn Sähkö Oyn HKB 13. 8512 taas perustuu vanhaan Philips HRP 11 malliin joka jäi Suomessa melko harvinaisksi. Idman valmisti sitä ensin Mikkelissä ja sitten Mäntsälässä 17 vuotta 1987-2005 parhaimmillaan 24000 kappaletta vuodessa. Valaisin esiteltiin samoilla messuilla Jyväskylässä kuin ensimmäinen kännykkä Mobira Cityman.
09.08.2021 16:57
<Arho Flyktman>
Kirsutyylisten tievalaisimien historia alkoi ilmeisesti jo 1958 Amrikassa kun General Elktiric esitteli Amerikassa varsin yleisen M400 sarjan. 50 luvun lopulla siinä oli erillinen yhdllä ruuvilla kiinni oleva kuristimen kansi ja erillinen hitsaajanaamarin tyyppinen kuvun kehys. 1960 mallin M400 valaisimessa oli jo yhtenäinen kuvun kehys Philips HRP 11 ja Idman 8512 malien tavoin. Philips HRP 11 suunniteltiin niin ikään New Jerseyssä tiettävästi jo 1967 ja niitä asennettiin muun muassa Helsinkiin Lahden moottoritielle sekä Lahteen ja Seinäjoelle. Keski Suomessa mallia ei ollut yhtään. PSO HKB 13 mallissa oli erillinen peräkuristin. Idman 8512 oli tiettävästi ensimmäinen sähköblokki kirsuvalaisin joka oli Suomalaisvalmisteinen. Siinä kuristin on saman kuvun alla kuin lamppu ja blokki on helppo irroittaa.
13.09.2022 10:10
<Arho Flyktman>
Amerikassa General Electric M400 tyyppisistä valaisimista käytetään nimitystä Cobra Head eli kobranpää. Suomessa tämän tyyppisistä valaisimista voidaan käyttää nimitystä kirsuvalaisin niiden koira kirsua muistuttavan muotonsa mukaan.
03.11.2022 03:08
<Joni>
Mikäs valaisin on tämä "laatikko, jota on ilmeisesti edelleen Itäväylällä ja aikansa myös Kehä1 varrella Malmilla? Lienevät alkuperäisiä valaisimia jo tien alkuajoilta. Mielenkiintoista että ovat säilyneet, vaikka esim lahdentien Philips hrp11 ovat poistuneet jo 90-luvun alussa
03.11.2022 03:13
<Joni >
Toinen mieleen putkahtanut kysymys koskee Tuusulantiellä pohjoiseen menevällä kaistalla Vantaanjoen sillan vieressä ollutta valopylvästä, jossa oli haarakappaleella asennettu 2 valaisinta vierekkäin samaan pylvääseen. Mikä lienee viritelmän idea?
03.11.2022 21:04
<Make>
Nuoko lienevät kyseessä?
https://www.google.fi/maps/@60.203483,25.0421777,3a,15y,22.58h,117.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1snqceCLSpTj0j3mRWxqLe7Q!2e0!7i13312!8i6656 Näköjään tien toiselta puolelta ovat 2009 olleet juuri häipymässä...
Huonosti näkyy, mutta olisiko PSO HKB 11:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-121699
Tuo on kai toinen paikka:
https://www.google.fi/maps/@60.2651269,24.9682154,3a,75y,30.36h,98.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1siH183pCQJPvzoTKbf04N-Q!2e0!7i13312!8i6656 Nyt, kun siihen on laitettu ne korkeat pylväät, on tuohon tullut pitkä väli. Kai sen takia on tupla valaisimet. Näin olen joskus ajatellut.
04.11.2022 00:20
<Joni>
Juuri noita valaisimia tarkoitin. Tuusulantien "tuplavalaisin" on kadonnut jo aikaa sitten, mutta oli tosiaan sillan vieressä ja varmaan oli pidempi väli pylväissä
04.11.2022 17:25
<Froggy>
Minusta nuo sillan valot näyttää kyllä PSO:lta. Tasan viikko sitten menin ohi. Motarilla on Lumistreetit ja salmiakit siitä on vaihdettu joihinkin ledeihin.
Tuo tunnelivalo on merkillinen. Onkohan joku versio Tehdasvalo Victorista.
04.11.2022 17:36
<RicuP. >
Kun musta ne näyttää SLO:lta kun on kuvun pohja leveämpi kun PSO:ssa se kapenee enemmän. Kiinnikkeistä sen näkisi mut mapsin kuva on vähän mitä on.
Olisko tunnelissa Orno Ppna??
04.11.2022 18:02
<Froggy>
En osaa sanoa sitten. Kiinnikkeet näyttää ehkä enemmän PSO:lta, mutta kyllä liian huono kuva.
Taitaa olla joku pienpainenatikka varmaan. Liitäntälaitteet on näköjään kotelossa vieressä.
06.11.2022 01:08
<Joni>
On se tuplavalo näköjään poistunut. Olisi olleet Siemensin Broadwayt tjs... Tuli mieleen että Philipsin HRP11 oli myös asennettuna roikkumaan tien yli Lahden moottoritiellä Tattarisuon kohdalla aikanaan
08.11.2022 21:35
<Make>
Tuota epäiltyä HRP 11 vaijeriversiota ei tiedetty edes L-G:ssä, kun kerran kysyin.
09.11.2022 14:06
<RicuP. >
Joo, ei semmoista ole näkynyt missään. Liekö ollut Philips sitten ollenkaan vai joku P2-55?
Ornolta tuo kyllä musta näyttää. Vaijeriversio katossa, kuten täälläkin on ollut broadway. Liekö ovat siellä vieläkin..
09.11.2022 15:00
<RicuP. >
Orno on varmaan vuodelta 1962 jolloin tuo väylä ja ympyräsilta vissiin valmistui. Ennen tuohon asti oli vissiin myös Ornon Ppna valaisimet erikoisissa varsissa tuosta kulosaareen asti. Sittemmin valaistusta on jatkettu HKB11, joskus 70 -luvun alussa. 1978 ilmakuvassa ei näy vielä noita itäväylän muutamaa HKB13 T pylvästä, mutta philipsit sen sijaan näkyy! On varmaan lisätty HKB13 joskus 1979-82 kun metro ja bussiterminaali valmistui tuohon viereen. Philipsit korvanneet Ornot jo 1970 luvulla.
09.11.2022 15:29
<Froggy>
Hemmetti, kun en muistanut käydä eilen katsomassa noita tunnelivaloja, vaikka kävin tuollapäin... Philipsit ja Itiksen bussiterminaalin HKB 13:t on kyllä entisellään.
Outoa, että on käytetty noita Philipsejä. Luulisi, että HKP 5 sopisi paremmin vastaavaan valaistukseen.
09.11.2022 20:30
<RicuP. >
Noita kuvia kun selasi Itäväylä -haulla niin näkyy että myös Ppna valot on vaihtuneet kahteen kertaan. Tuo pyöreäkupuinen on vissiin alkuperäinen, mutta ei vissiin kuitenkaan Orno, koska kuvun molemmat päädyt on tummennettu ja varren juuressa on Metallivalmisteen wanha nelikulmainen kuristinkotelo. Ei siis se viisto vaan neliö, jonka kyljessä on myös paikka vaijerivalaisimelle.
Toinen versio on vissiin SLO:n teräväkulmainen "huoltoasema" malli kuten tuossa kuvassa. Semmoiset näkyy ilmestyneen myös Kulosaaren sillalle 1960-70 vaihteessa jo. Nuo kuvan varret on vissiin samat Alu varret mitkä on nykyäänkin HKB11 kanssa. Pidemmällä ihan idässä jossain Mellunmäen nurkilla on näköjään ollut jopa OVR 300 joiden tilalle tullut myös HKB11.
09.11.2022 20:40
<RicuP. >
Varmaan ovat suunnitelleet valaistuksen HKP5 mallille, mutta Philips on tullut väliin polkemaan hintoja. Philipsin varsi noilla 90° mutkillaan on ollut kyllä työläs johdottaa..
Myös tuolla Viikintien risteyksessä missä nuo älyttömät mastot on, on ollut joskus 1970 alussa näköjään toista kymmentä HVB heitintä per pylväs!
09.11.2022 20:47
<RicuP. >
Tuossa ns. Herttoniemen ympyräsillalla olleet SLO 8190 on saattaneet myös olla Na versioita.
10.11.2022 08:02
<Froggy>
Ei niin ole Ornon oloinen. Olisiko SLO:n/Metallivalmisteen ihan ensimmäinen ppNa malli ennen laatikkoa. Totta, ufot oli varmaan ppnatikoita. Mikäköhän tuo kuvullinen, enemmän loistevalon oloinen on. Ei ole ainakaan se Nesteen asemilla nykyään hylättynä oleva 200 W malli. Näkyy parissa kuvassa myös niitä ppNa laatikoita.
HKB 11:ä ei taida olla enää tuolla. En muista mitä on tilalla, en edes metrosta nähnyt, kun oli pimeää. Yllättäen Philipsit on yllättävän hienossa kunnossa, vaikka ovat lasikuituisia kai.
Vähän on tuolla Viikintien liittymässä ollut överiä. Suurin osa valosta menee tietysti puskiin.
10.11.2022 18:46
<Joku>
Onkohan Suomessa ollut koskaan käytössä pitkäkaari-xenonlamppuja, kuten Venäjällä? Löytyy Googlesta hakusanalla "Лампа ксеноновая ДКСТ".
10.11.2022 20:33
<Make>
Minulla on hämärä muistikuva, että vaijerivalojen kupu oli HRP11 näköinen, ja niitä oli myös siinä rampeilla.
Oho, siellä vasta kuvia onkin! Varret näkyvät pysyneen kyllä samoina... Niin näkyy olleen järeän oloiset mastot vähän Puolan/ Amerikan tyyliin.
Vai SLO 8190:t voisivat olla olleet natikalla.
11.11.2022 16:47
<RicuP. >
Myös Sörnäisten rantatiellä on ollut SLO 8190 montakin ja SLO avonaista Ppn valaisinta Y varsissa. Myöhemmin niiden tilalla HKB13
11.11.2022 17:23
<RicuP. >
Koitin etsiä kuvia niistä vaijeri H/SRP11 valoista tuolta, mutta ei löytynyt. löytyi vaan perus SRP11
11.11.2022 23:23
<Make>
Kerran katsoin jotakin itse nauhoitettua videokasettia. Ihan kuin vaijerivalot olisi näkyneet siellä välähdykseltä mutta kaukaa. Oliko siellä myös joku pätkä, missä esiteltiin uutuutta, rikkilamppua.
8190 on tainnutkin olla yleinen.
Tuo xenon-lamppu kuulostaa eksoottiselta. Ei vaan fontti taida olla ihan tuettu...
12.11.2022 05:28
<Joni>
Oliskohan nuo vaijereissa roikkuneet HRP:t joku oma viritys? Porattu lampun runkoon ruuvit ja niihin vaijerit kiinni
12.11.2022 21:53
<Make>
Niissä taisi olla harmaa, pyöreä kotelo. Silloin se koko kotelo olisi tehty itse.
12.11.2022 22:06
<RicuP. >
Kyllähän niitä luetteloiden kuvia tuntuu saavan ihan kysymällä!
Rikkilampusta olen myös kuullut. Kumma, ettei sitä laajemmin ole kokeiltu..
8190 on näköjään ollut hyvinkin yleinen Helsingissä. Nykyään en tiedä kuin nuo Kaisaniemen yksilöt. Pienempiä kylläkin on täälläkin. Nykyään kaikki valot on niin mitäänsanomattomia ja vaatimattomia...
16.11.2022 19:31
<Joku>
Noilla koodeilla onnistuu hakeminen kyllä Googlesta, ne kääntyy automaattisesti oikeiksi merkeiksi.
Rikkilamppujen ongelma oli rikin suuri syövyttävyys, mitä ei onnistuttu ratkaisemaan elektrodillisissa lampuissa toisin kun natriumlampuilla onnistuttiin.
Rikki on happiryhmän alkuaine, mikä reagoi muistaakseni aika kiivaasti monien metallien kanssa.
Rikkilampusta oli myös mikroaalloilla toimiva versio, missä ei ollut elektrodeita, mutta sen hyötysuhde jäi muistaakseni tämän mainitsemani ksenonlampun tapaan heikoksi.
17.11.2022 10:25
<Froggy>
On tullut huomattua, että tämä sivusto ei tue kyrillisiä kirjaimia ja muita erikoismerkkejä.
Joskus oli puhetta siitä rikkilampusta. Jossain lentoasemalla vissiin kokeiltiin.
Venäjällä on joskus ollut tapana tehdä vaijerivaloja vaan asentamalla perus tievalaisimiin kiinnike, jolla saatiin valaisin kiinnitettyä vaijeriin. Oli varmaan kuitenkin tehtaalla tehty. Myöhemmin tuli vain vaijeriin asennettavia malleja.
Vaijeri SRP voi olla oma viritys, ehkä silloin ei ollut vielä vaijeriin asennettavia natikkavalaisimia.
18.11.2022 00:35
<RicuP. >
No johan nyt on lamppu!
Luulin, että myyrmannissa olisi ollut monimetallit, jos meinaat niitä valaisimia, missä iso lautanen päällä ja pienempi alla. On vähän Thorn mallin näköinen, jota on saanut myös halogeeniputkella.
En ole vielä vaijeri SRP:tä nähnyt, en myöskään niitä itäväylän ppna valaisimia mitään mallia, vaikka olen koittanu katella. Olisiko ne sitten ihan Sähköliikkeiden tai PSO:n, kun ei ainakaan ulkomaan kuvissa ole tullut vastaan.
Yhdet 1968 jälkeen asennetut ppna laatikot on kuin sitä huoltoasema mallia, mutta erilaisella kirkkaalla kuvulla. Ne kaikkein vanhimmat pyöreäpäiset, kuten sillan alla näkyy jo 1957 kuvissa, kun tuota väylää alettiin tekemään! Näkyy myös SLO panssarikauhaa. Voisiko olla, että se 8150 on ihan perus kauha, mutta vaan ensimmäinen malli? 8151 sitten seuraava, kun kumpaakaan ei enää ole 1967 luettelossa. On vain 8153..
19.11.2022 18:01
<RicuP. >
Löytyi muuten kuva jostain moottoritie tunnelista, jonka sivuilla oli Todella erikoiset valaisimet asennettu yhtenäiseen jonoon molemmin puolin tunnelia. Niissä oli nimittäin 3x T12 putket rinnakkain, mutta kun tullaan lähemmäs tunnelin suuta, T12 putket alkaa muuttumaan Ppna putkiksi ja vielä samassa valaisimessa! Ensin on 1/3 Ppna muutama, sitten 2/3 Ppna muutama ja lopulta tunnelin suun lähestyessä kaikki on Ppna!
19.11.2022 18:14
<Froggy>
Kuulostaa erikoiselta. Onko loisteputken kaltaiset SLI-lamput?
19.11.2022 21:32
<RicuP. >
Näin luulisi.
Myös SLO ufoissa on ollut samanlaiset 140W putket 3kpl vierekkäin.
21.11.2022 21:36
<Make>
60-luvulla on kunnossapito ollut vähän toista luokkaa kuin nyt paikoitellen. Jokainen lamppu kuvassa toimii ja kuvut näyttävät puhtailta.
22.11.2022 14:40
<RicuP. >
Näin on. Kuvassa ei ainakaan montaa pala. Nuo valaisimet onkin osittain olleet upotettuja ja myös valaisinkisko on upotettu!
22.11.2022 16:32
<Froggy>
Ovatkohan alkuperäiset valaisimet olleet myös upotetussa kiskossa kiinni. Se on kyllä varmaan vaihdettu uuteen. Vanhojen valaisimen ura näkyy vielä mapsin kuvissa.
22.11.2022 21:55
<Make>
Niimpäs on upotettu kisko, tarkkaan on silloin suunniteltu. Varmaan on alunperin ollut aika tukeva kisko, tuollainen määrä kuristimia painaa jo melkoisesti. Tunnelin päädyissä näkyy myös jakorasia- ja kotelokokoelmat, sähköä on kulunut...
23.11.2022 12:36
<RicuP. >
Kyllä tuo taitaa olla kuitenkin sama kisko kun ennenkin. Ei se uusi ole sen parempi kuin vanhakaan. Kiskoja saa 70 ja 100mm leveinä mutta ei niissä kantavuudella ole juurikaan eroa. Täytyy kyllä olla joka valaisimen välistä laitettu kiinni että kestää. Voi harmittaa jos tulee alas. Voi tietenkin olla, että kisko on vaan kaapeleita varten ollut alunperin ja valaisimet ankkureilla kiinni betonissa. Tuommoinen 3x 40W valaisinkin painaa jo varmaan 10kg. Semmoiset näkyy olevan kahdella vierekkäisellä kiskolla katossa eräässä paikassa.
26.11.2022 12:09
<RicuP. >
Sivu 107
26.11.2022 15:50
<Froggy>
Ei ole kyllä sama malli mitä näkyy noissa museon kuvissa. On varmaan vaihdettu valaisimia useaan otteeseen tuolla.
02.12.2022 21:36
<Make>
Näkyy myös, että kuristin on irronnut yläpäästä. Tuolloin on kaapelit vielä asennettu betonin pinnalle ilman al-putkia. Mihin mahtaa kaapeli jatkua, kun se katoaa katon sisään?
Ja taas on HKB 13 vaihtunut kiinteään AEC:hen...
03.12.2022 17:44
<Froggy>
Outoa, ettei nota olla purettu vaikka yksi valaisin on poistettu joskus. Tuonne betoniin on varmaan valettu kaapelikanava. Tuskin tuo kaapeli on kytketty...
03.12.2022 22:38
<RicuP. >
Katosta näyttäisi siltä että siltaa olisi levennetty joskus, eikä valaisinta purettu.
04.12.2022 10:11
<Froggy>
Niin taitaa olla.
On varmaan aika vaikea mennä kuvaamaan... Pitäisi lähinnä autosta yrittää.
10.12.2022 01:48
<RicuP. >
Jossain hiljaisena aikana vois auton pysäyttää tuohon.
1960 -luvulla on ollut joku UFO buumi muutenkin SLO ja PSO valojen lisäksi:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Futuro
25.12.2022 23:16
<RicuP. >
Ajoin tänään oikeelle ylös Hertsikan ramppiin.. Systeemit oli muuttuneet aika paljon, eikä ollut enää ympyrää, mutta sama silta kai kuitenkin. Hain shelliltä 95e:tä ja takaisin itäväylälle, valot saattaa hyvällä tuurilla olla sielä vieläkin. Ei vaan pimeässä mitään nähnyt. Kuitenkin koko Itäväylän valaistus on Led ainakin Herttoniemestä kehä III:lle asti, paitsi itiksen kohdalla pari HKB13 vaijerivaloa. Samoin kehä I on nyt kai 100% Led, kai Luma valoilla tehty. Ei ollut pimeitä kuin ihan muutama. Yksi Kapu pylväs kolaroitu ihan litteäksi, mutta silti pystyssä mutta kuinka kauan...
26.12.2022 12:38
<Froggy>
Vai niin. Oliko BroadWayt vielä kuitenkin tuossa? Vaijeri HKB:t muistan parin vuoden takaa kun menin viimeksi Itäväylällä.
Jossain mietittiin, että Kehä I on noin. Osa valoista on myös Digistreetiä. 100 % hilirimpsiksen kiinteää lediä silti... Yllättävän hyvin ovat kuitenkin kestäneet, tai sitten huolto pelaa ja vastaavia löytyy varastosta.
26.12.2022 13:44
<RicuP. >
En nähnyt muuta kun ledejä. Myös itiksen broadwayt oli lähteneet. Itäväylällä mellunmäen kohdalla oli kyllä pimeitä aika paljon, suurin osa oli pimeitä. Niissä isoissa mastoissa vaan oli vielä natikat.
Lisäksi oli helsinki-hyvinkää välillä todella monta pylvästä kolaroitu. Uudesta Led osuudesta oli 17kpl pimeitä. Vanhat mantat ja sitecot vielä paikallaan ja 99% toimi.
26.12.2022 20:24
<Froggy>
Tarkoitin Herttoniemen Broadwayitä.
Myös Vaajakosken Lumat toimivat kaikki, siitä tuli nyt mentyä ohi. Kouvolan Kankarossa on muutama pimeä pienitehoinen Luma.
Nyt tuli ajettua Kouvolasta Kärsämäelle. Ei ollut juurikaan kolaroituja pylväitä koko matkalla.
28.12.2022 20:51
<Froggy>
Oulussapa onkin Lumaa, kaikki toimivat sielläkin. Iin jälkeen oli muutama risa.
Jossain Simossa päin oltiin ilmeisesti kolaroitu pitkään puupylvääseen. Ihmettelin kun oli pitkä pimeä pätkä Lumaa ennen tuora kolaripistettä. Amka oli katki siis. Oli tapahtunut varmaan aika paljon aiemin kun ei hirveästi ollut mitään jälkiä puuttuvaa pylvästä lukuun ottamatta.
Myös jonkin eritasoliittymän rampissa oli ehkä tapahtunut jotain, kun kaikki Kapu-pylväät oli romuna tien vieressä.
02.01.2023 20:39
<Froggy>
Nyt olisi aikeissa mennä kunnolla käymään tuolla Hesassa vielä tällä lomalla, samalla tietysti pitäisi mennä tarkastamaan nuo tunnelivalot...
01.04.2023 01:37
<RicuP. >
No miltä näytti?
Noihin Itäväylän pylväisiin pääsenkin sisäkautta menemään. Vanhat kaapelit on vanhoilla väreillä, että on kyllä vanhat. Lisäksi syöttöjä on useampi ja joka pylvään juurella kaappi. Valot olleet alunperin PSO HVB 21 24x400W joka pylväässä...
02.04.2023 22:24
<Froggy>
No, eipäs tullatkaan käytyä tuolla vaikka piti aluksi.
On ollut aika järjettömän tehoiset valot...
03.04.2023 21:31
<Make>
On ollut melkoiset. Nyt on jotain 3-4 natikkaheitintä per pylväs.
06.04.2023 11:49
<Froggy>
Täytyypä nyt tänään käydä tuolla. Katsotaan, pääsisikö kävellen tarpeeksi lähelle noita tunnelin valoja.
07.04.2023 14:30
<RicuP. >
Aika hyvä kuva. Onko kuristimestakin kuvaa? Kuvun sisällä päädyissä on pellit. Hienoa että olivat vielä!
07.04.2023 14:31
<RicuP. >
Muutama masto on lähtenyt linjan tieltä. Millä lie saaneet pois..
07.04.2023 22:59
<Make>
Näyttää, että voi suunnata ja kupu on jollain ruuveilla/klipsuilla kiinni.
Vai sen takia on muutama häipynyt. Hyvässä maalissa näyttävät olevan, että on kai huollettu.
07.04.2023 23:19
<RicuP. >
Näyttää, että on kiinni noissa läpivientien välistä. Mutta miten tuo kupu nyt on kiinni?? Ihan kuin olisi vain ruuvit kupua vasten. Se ei kyllä tiivistä kupua oikein mitenkään päin. Saattaa olla jonkinlainen kärpäs muumioiden museokokoelma sisällä. Tuleekohan sähköäkin vielä.. Pitääkin katsoa onko meidän huollossa..
19.06.2023 23:17
<Froggy>
03.11.2022 mainitut laatikkovalot on PSO:n, yritin bongata tyyppiä, mutta ei ollut mitään tekstiä pohjassa.
20.06.2023 21:31
<Make>
Ei kovin yllätys, jos viereisissä mastoissakin oli alunperin PSO HVB21:t. Myös 3.11. mainitulla Maratontiellä ruskettunut salmiakki on saanut uuden kuvun jossain välissä!
21.06.2023 19:58
<RicuP. >
Juu, vanhat oli kaikki PSO:n ja niitä on ollut suurin osa koko itäväylää. Niitä mastoja menen joku yö huoltamaan tässä kun huolto alkaa. Sama homma muidenkin mastojen kanssa, jotka hoidetaan vissiin aikasemmin ja niihin tarvitsee vaan semmoisen 30m nostimen..
Joihinkin mastoihin on tilattu uudet Coreline Tempo 300W Led heittimet, made in Spain..
Kyllä toiset huoltaa vähän eri tyyliin kuin toiset..
21.06.2023 21:25
<Make>
Vai sellainen keikka on tulossa. Ja tietysti kiinteitä on tilattu...
Näyttäisi olevan uusi kupu eikä vaan otettu pois.