|
06.04.2018 22:39
<Make>
Vai noin kävi... Ja vika ei varmasti ole kytkennöissä? Kuvan heitin on muuten vaihdettu ledimalliksi, samoin molemmissa pylväissä on valot, vähän eri sävyiset. |
![]() |
06.04.2018 22:38 <muhentaja> Tässäpä tuo mekaaninen häiriöilmaisin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4365 |
![]() |
06.04.2018 22:36 <muhentaja> Mekaanisessa häiriönosoittimessa näkyy normaalitilasa neljä mustapohjaista koloa tuossa mustassa ympyrässä 45 asteen kulmassa noihin etulevyn vaakaviivoihin nähden, kohdissa joissa "vioittunut" symbolissa on mustaamattomat alueet. Ilmaisimen toimiessa sen sisällä oleva osoitin kääntyy niin, että kolojen pohjalla näkyy keltaiset sektorit. |
![]() |
06.04.2018 22:29 <Make> 80- luvun rivitalossa näin kerran muistaakseni lämpömäärämittarin. Olisiko voinut olla Esmin tekemä? |
![]() |
06.04.2018 22:25 <Make> Ei ole taidettu paljoa käyttää, kun lukema on melkein nolla. En varmaan ole nähnyt mekaanista häiriöosoitinta. |
![]() |
06.04.2018 21:54 <RicuP. > Voi olla Sähkö-Lahden tekemä. Kilpi on nimittäin saman tyylinen tuommoinen lähes nelikulmainen,kuin vanhemmissa S-L valaisimissa, jotka oli SLO - nimellä. |
|
06.04.2018 21:48
<RicuP. >
Enpä taida olla nähnyt valaisinta, jossa olisi tuommoinen kupu. Testissä on nyt ollut Rainbow led GU10 4000K 4,7W 350lm. Ollut ulkona Airamin Malmi maavalossa, joka upotettu isoon Orthexin ruukkuun. Sytytetty joskus viime kesänä ja palanut yhtä soittoa, kunnes.. menin sen vahingossa tänään sammuttamaan, eikä sen jälkeen enää syttynyt. |
![]() |
06.04.2018 21:19
<muhentaja>
Tämännäkoistä mittaria on tullut nähtyä sekä "perhosella" varustettuna että ledillä. Mittarihuollossa noita ainakin lienee vaihdettu, liekö otettu valmistuslinjallakin led-versio käyttöön aivan loppuaikoina. Kykentä on Sähköasennukset 2 -kirjan perusteella varsin yksinkertainen. Mittarin jännitekäämit on kytketty tähteen, ja ilmaisimen toinen napa jännitekäämien tähtipisteeseen ja toinen napa nollajohtimeen. Jos jonkin jännitekäämin impedanssi poikkeaa muista, ilmaisimen kautta alkaa kulkea virtaa. Näyttää "vioittunut" myös jos jokin pääsulakkeista on palanut, ja lediversio räpsähtää myös pääkytkintä avatessa ja sulkiessa. |
![]() |
06.04.2018 20:23 <Hartsa> Juu viimesessa huollossa oli muutettu mekaaninen ilmaisun ledi vaihtoehtoon. |
![]() |
06.04.2018 10:39 <Sirra> Onkos tuohon pantu ledi mekaanisen häiriöosoittimen tilalle? |
![]() |
05.04.2018 23:34 <Hartsa> Ja sulkee turbiinin luukut alas. Elikkä laitos pysähtyy.... |
![]() |
05.04.2018 23:31 <Hartsa> Mekaaniset vesimittarit jäi kuvaamatta pitää joskus tallentaa. tulo ja paluu putkissa. Lämpötilanatureina oli pitkät PT-100 anturit. |
![]() |
05.04.2018 23:24 <Koomikko> Vanhemmassa versiossa oli mekaaninen vesimittari, jonka kierroksia laski viisarista voimansa ottava pulssianturi. |
![]() |
05.04.2018 23:09
<muhentaja>
Mittauslaitteiston läpi kulkenut veden tilavuus tarvitaan lämpötilaeron lisäksi lämpöenergian laskentaan. Kuvan mukaisen härvelin olen viimeksi nähnyt eräässä teollisuushallissa. Ainakin osassa Kamstrupeista laskinyksikkö ja muodon perusteella ultraäänitekniikkaan perustuva tilavuusmittari on samaa paluuputkeen asennettua pakettia, mutta kuitenkin paluupuolen lämpötila-anturi on erillinen ja vasta tilavuusmittauksen jälkeen. |
![]() |
05.04.2018 21:58 <Koomikko> Molempia. |
|
05.04.2018 21:47 <Make> Se varmaan olisi hyvä. Noiden kunnossapito vaan tuntuu olevan lopetettu. Monta palloa on ollut rikki koko talven. |
|
05.04.2018 21:44
<Make>
Vai 1000W virrankeston mukaan... On tietysti tarjouksesta tai jostain peräisin. Hager on päivittänyt kontaktorien ominaisuudet uusien valonlähteiden mukaisiksi. Sen huomaa, että suunnittelijat eivät aina tietämystään juuri päivittele. |
![]() |
05.04.2018 20:50 <Mikko Koho> Generaattorilta putoaa sähköinen kuorma jolloin luonnollisesti myös mekaaninen kuorma häviää. Jos mitään ei tehdä niin kone ryntää noin kaksi-kolme kertaa normaalia suuremmalle pyörimisnopeudelle, tarkka pyörimisnopeus riippuu turbiinin ominaisuuksista ja koneiston mekaanisista häviöistä, jolloin koneisto on vaarassa vaurioitua. Kuorman lauetessa pitää sulkea veden virtausta säätävää johtopyörää niin paljon ettei turbiinin tuottama teho ylitä normaalin käynnin mekaanisia häviöitä. Koneistosta riippuen johtopyörän sulkemisaika täysin avatusta täysin kiinni on luokkaa 5-6s jolloin vesimassat, Newtonin ensimmäisen lain mukaisesti, pyrkivät jatkamaan matkaa ja aiheuttavat paineiskun. |
|
05.04.2018 20:07
<RicuP. >
Eipä siinä mitään tehoa lue, muuta kuin 4A/ 250. Ei valmistajan logoakaan äkkiseltään löytynyt. Kyllä vaikka VLM, Arditi, BJB, tai VS muoviset kannat kestää. Ei niitä pari sataa wattiakaan sulata varsinkaan täysin avoimessa asennuksessa. Pidemmän päälle tosin haurastuvat. Oliko BJB:kin speksattu 250°C lämmölle, niin muistaisin siinä lukeneen. Ne bakeliittiset on kylläkin aina parhaita. Joo, on tullut joskus muutama sysäri poltettua juurikin tuosta syystä. Elkon kytkimien kanssa palaa, jos ottaa vivun irti, kun jousi on usein siinä. Saa myös ovikellon kuumaksi. Ei taas oltu ajateltu enempää. Hehkulamppuaika on vieläkin useilla suunnittelijoilla ajatuksissa. Nollapistekytkevä toimisi varmaan juuri tuommoisessa tapauksessa häiriöiden ja piikkien lieventämiseen. |
![]() |
05.04.2018 19:49 <RicuP. > Mitä siellä laitoksella käytännössä tapahtuu, että koko rakennus tärisee, jos putoaa pois verkosta? |
|
05.04.2018 19:41 <RicuP. > Ite laittaisin jonkun Tubular - tyyppisen lampun. Tuo Osramin malli on noissa vähän huono, kun valo tulee noista liuskoista, niin se tekee kuvusta raidallisen. |
![]() |
05.04.2018 19:34
<RicuP. >
Näkyy olevan kai Marine Lantern Led Simplex 155 WR1 6W 10 - 32VDC. Kaiken maailman lisävarusteita noihin näköjään saa. Obeluxilla myös vähän vastaavia. Lisävarusteita on GSM, GPS, Wifi, RS 485, G - anturi.. Varmaan hintaa on tuommoisella perus versiollakin jonkin verran. |
![]() |
05.04.2018 18:46 <RicuP. > Nykyään uudet näkyy olevan Kamstrup - merkkisiä, mutta samaa kokoluokkaa. Mittaakohan tuo vain meno - paluu linjojen lämpötilaeroa, vai virtaustakin? |
![]() |
05.04.2018 15:22 <Hartsa > Yhä käytössä......Jäi vaan kuvaamatta vesimäärämittarit. |
![]() |
04.04.2018 22:17 <Make> Varmaan niissä on ollut valot. Tuo Sabik on tullut tilalle, ja näkyy olevan myös jonkin verran kotimainen yritys. |
|
04.04.2018 22:13 <Make> Periaattessa kyllä. Tuossa ei vaan tarvitse olla yksittäisen lampun kauhean tehokas. Lisäksi siellä käsketään tarkistaa kannan kestävyys asennettaessa vaakasuoraan. Nuo vinossa olevat taatusti irtoavat tuollaisen lampun kanssa. |
![]() |
04.04.2018 22:09 <Mikko Koho> Jäin kerran viettämään aikaa paikallisen voimalan viereen kun laitos lisäsi tunninvaihteessa tehoaan ja, jonkun ajan päästä, havahduin ajatuksistani siihen kun vesi alkoi neloskoneen poistopuolella käyttäytyä omituisesti. Muut koneistot lisäsivät tehoaan niin että tuntui kuin koko laitos olisi hyppäämässä niskaan ja, tilanteen tasaannuttua, nelonen oli seis ja vesi oli joko käynyt, tai oli, yläkanavassa n.10cm ylempänä. |
![]() |
04.04.2018 18:17 <Hartsa > On tultua koettua....vauhdista ukkosen takia putosi irti verkosta niin täris koko rakennus. |
|
04.04.2018 18:15 <Hartsa> Koski on jälleen kuivattu sillankorjauksia varten. https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/tammerkoskesta-l%C3%B6ytyneen-vainajan-henkil%C3%B6llisyys-selvisi-%E2%80%93-ilmoitettiin-kadonneeksi-viime-kuussa/ar-AAvsjV5?li=BBr5KbI&ocid=mailsignout |
![]() |
04.04.2018 14:44 <Topiax> Sarvet saattavat olla valoja varten, jossakin toisessa sovelluksessa niissä voisi olla lamput. |
|
04.04.2018 11:54
<lediä tilalle>
OSRAM HQL LED- lamppu näyttäisi enemmän tuohon käyttöön sopivalta. http://www.sahkonumerot.fi/4730842/ |
![]() |
03.04.2018 21:29 <Make> Pylvään päässä on lämmitystolpan laippa, johon ufo on pultattu... |
|
03.04.2018 21:24
<Make>
Lukeeko kannassa mitään maksimitehoa? 100 W ei kuitenkaan erityisen paljoa pitäisi olla. Esmillä oli sysäreitä, jotka kestävät jatkuvan kelajännitteen, muuten tosiaan menevät rikki. Ne nappulat ovat vielä aika kalliita ja niitä on reilu 30. Suunnittelu oli kai normaali 10 A automaatti ja 1,5 mm2 johto, keskuskuva ei sen enempää kuorman tyypistä kertonut. Johonkin haluttiin kerran nollapistekytkevät releet. |
![]() |
03.04.2018 18:48
<Digitales>
Toisessa vastaavassa oli poweri by Sabik, tosin siinä oli tylsä valkoinen kotelo sillä. Teho oli 30VA, jännitteestä ei tietoa kun arvokilpi oli haalistunut. Noissa voi olla myös joku vilkku, linkeistä löytynee lisätietojs https://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/24074/Sisavesien_loistot.pdf https://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/24074/Loistokirja_yleistiedot_FI.pdf https://www.marine.sabik.com/ |
![]() |
03.04.2018 18:12 <RicuP. > Niinpä. Putken molemmissa päissä on vielä tiivisterengas, että jos yläpuoli falskaa ruuvien puuttumisen takia, niin on kohta sademittari se valaisin. Ei siinä ole juurikaan huollon käytännöllisyyttä mietitty, kun pikku irtoruuveilla pelataan. Sama on siinä Ares Franco - mallissa, jossa kupu on alapuolelta kiinni neljällä irto kuusiokololla. |
![]() |
03.04.2018 18:01 <Mikko Koho> Olisi ollut kiva olla kokemassa mahdollinen pikasulku.. |
|
03.04.2018 18:00
<RicuP. >
Tuo lampunkannan roikale ei kestänyt sitä sekavaloa.. Lamppu sammui ja kun katoin, että mikä sille nyt tuli, niin oli sen pohjakupin ja kierreosan välinen kierre korkannut auki... Hyvä ettei tullut lattialle koko lamppu. Vai semmoinen moka oli käynyt. Sysärit yleensä hajoaa, jos virta on kelalla pidemmän aikaa. Noissa liitäntälaitteissa on käynnistysvirta usein melko kova. Jostain kuulin, että 40A on muutaman millisekunnin. Rengassydän muuntajissa myös samaa taipumusta. Joskus oli niissä uudemmissa Johdoton - releissä semmoista ongelmaa, että kärjet jämähti kiinni, kun oli elektronisia liitäntälaitteita perässä. Olikohan Hytronik vai mikä, kun mainosti niiden releiden kytkevän nollapisteen kohdalla. |
![]() |
03.04.2018 17:39 <Late> Varmaan hämäräkytkinkin löytyy... |
![]() |
03.04.2018 17:34
<RicuP. >
Olen nähnyt vanhemman kokoonpanon, jossa posliinivalaisin punaisella lieriökuvulla kiinnitettynä vaakaan tuommoisen taulun yläpuolelle. Tuo pohjalevy näyttäisi olevan melkoisen järeä. Mikähän tarkoitus sillä on. Pohjassa keskellä on "huohotin". |
![]() |
03.04.2018 17:24
<RicuP. >
Täytyy sanoa, että jos en olisi kuvatekstiä lukenut, niin en tiedä minkä olisin sanonut tuon olevan.. Vähän näyttää siltä, että kotelon sarvissa on joskus ollut valot päissä, vähän kuin ns. lentoestevaloissa. Saattaa olla Idmanin tekemä. On sitten otettu pois käytöstä, kun on lisätty tuo ufo tuonne ylös. Nuo tangot ovat juurikin niitä, jotka estävät Teivaan lokkeja käyttämästä tuota taukopaikkana. Mutta mikä virka tuolla kotelolla tuossa vielä on? Sisällä on kai melko järeä muuntaja ja lampun palamisen indikointi. |
![]() |
03.04.2018 16:48 <Hartsa> Estää lokkeja istumasta valonpäällä ja paskantamista siihen ja kilvenpäälle muuten olis ihan ravassa koko valo ja merkki. |
![]() |
03.04.2018 10:59 <Muuan mies> Mikä on noiden sarvien tarkoitus? |
![]() |
03.04.2018 08:55 <Hartsa> Ohoh...sitä harvoin sattuu.....Se on laitos pitänyt ajaa verkosta erilleen kun on jännitemuuntaja poksahtanut . |
![]() |
02.04.2018 22:10 <Make> Aika erikoiset ovat nuo Arsan kotelon ”sarvet”. |
![]() |
02.04.2018 20:24 <muhentaja> Olisiko vähän "hellävaraisempi" versio lintupiikeistä? |
![]() |
02.04.2018 18:10 <Koomikko> Kotelossa on veikeät sarvet. |
![]() |
02.04.2018 13:28 <Koomikko> Fingridin mukaan Kaltimon sähköasema kytkeytyi eroon kantaverkosta 26.3.2018 klo 21.58. Häiriön syynä oli jännitemuuntajan vaurioituminen. Häiriö rajoittaa alueen sähkön tuotantoa ja noin 2000 asiakasta Enon alueella oli sähköttä 15 minuuttia. |
![]() |
01.04.2018 08:56 <muhentaja> Taitaa olla kuitenkin avokojeisto, joskin varsin kompaktia mallia. Katkaisijat voi toki olla SF6-katkaisijoita. GIS-kytkinlaitos näyttää enemmän tällaiselta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7069 |
![]() |
01.04.2018 08:47 <tolppa-apina> ei ole, verkkoyhtiölle voisi ilmoittaa,saattaa katketa joskus. |
|
31.03.2018 21:11 <Make> Suunnittelusta on täälläkin tuoretta kokemusta. Terminaaliin tehtiin keskuksia ja ongelmia on riittänyt. Nappitaulun kuvaan oli tietenkin livahtanut lukkiutuvan painikkeen tyyppi, vaikka on sysäriohjaus. Seuraavana minikontaktoreissa hitsasi kärjet kiinni ledivalojen ison käynnistysvirran takia. Piti vaihtaa kunnon kontaktoreiksi. Samasta syystä automaatteja piti vaihtaa kai D- käyrään. Asentaja manasi suunnittelijan eräänkin kerran. |
© Janne Määttä 2004-2017