01.12.2015 12:10
<RicuP.>
Tämän olen muistaakseni nähnyt 90 -luvun alun Enston luettelossa. Malli taisi olla joku AVS...
03.12.2015 21:38
<Make>
Samaa sarjaa taitaa olla myös sellainen seinävalaisin, jossa on saman tyylinen kupu ja tuon tyylinen varsi:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8497 Niissä on ainakin elohopealamppu.
07.08.2016 21:22
<RicuP.>
Niin on. Tuo linkin malli on kuitenkin 50-60 -luvuilta. Tuossa torvi valaisimessa saattaa olla jopa sama kupu, kuin tässä kuvan mallissa. On vain väärinpäin :)
08.08.2016 21:28
<Make>
Hatussa ja ehkä kantaosassa on tiettyä yhdennäköisyyttä. Jos se on Sähkövaruste tai jotakin.
09.08.2016 00:51
<RicuP.>
Voi olla. Tuon vanhemman valmistaja on kyllä täysin tuntematon. Niitä näkyi myös Jyväskylän yliopiston nurkilla pitkissä ja ohuissa maalatuissa rautapylväissä. Lisäksi tuossa kantaosassa näyttäisi olevan kierre, jossa tuo holkki pitää kupua ja avataan vissiin kiertämällä holkki pois. Jyväskylän mallissa tuo kannatusholkki oli ihan mutterin muotoinen ja kierre näkyi pidemmästi.
09.08.2016 21:20
<Make>
Kuinkahan tuo kuvan malli sitten avautuu? Päälipuolella ei ainakaan näy mitään mutteria.
09.08.2016 23:18
<RicuP.>
Vähän tuntuu, että hattu lähtee pyörittämällä, tai sitten on jotenkin kuvussa kiinni ja kupu tuossa kantaosassa kiinni.
29.10.2016 23:05
<Jouko>
Samankaltaista muotoilua myös Mikkelissä vanhan hautausmaan poluilla,
https://goo.gl/maps/po76u6EK3cB2 Taisi natriumpolttimot olla noissa. Tolppaa vähäsen siirretty vuoden 2009 katukuviin verraten.
30.10.2016 21:02
<Make>
Kieltämättä tuo Siteco on kovin samanlainen.
30.10.2016 22:11
<RicuP.>
Nyt, kun tarkemmin katsoo, niin kupu näyttäisi pidemmältä..?
31.10.2016 21:28
<Make>
Ehkä... Streetwise taitaa välillä kyllä vääristää vähäsen kuvaa.
15.12.2017 20:08
<Make>
Kuvan heitin on vaihtunut ledimalliksi ja jopa molemmissa pylväissä oli valot.
17.12.2017 20:38
<Make>
Niin näkyy... Onhan noihin korvaavia lamppujakin, en vaan ole käytössä nähnyt.
21.12.2017 21:46
<Jouko>
R7s-kantaisia energiansäästölamppuja on ainakin markkinoitu, valoteho ei vaan sittenpä usein riitäkään jos 300W putki ollut aiemmin. Havainnot tehokkaimmista säästölampuista olleet 20W/1150lm luokkaa. 150W pikkuhalogeniin oli joskus tarjolla 10W korvaava es-lamppu, hurjat 470 lumenia..
29.12.2017 18:24
<RicuP. >
Mulla on joskus ennen Led heittimiä ostettu Roco merkkinen "työvalo" monimetalliheitin 78mm halogeenin kokoisella 35W lampulla. Elektroninen liitäntälaite on valaisimen takana semmoinen AP 12 kokoinen palikka, muistaakseni 440V sytytysjännitteellä. Oli kasvivalona jonkin aikaa. Otin muuton yhteydessä pois käytöstä, kun siihen en äkkiseltään löytänyt varalamppuja, eikä spektrikään varmaan ollut kovin hyvä. Alkuperäinen lamppu kyllä vielä toimiikin.
Nyt kasvivaloiksi on kirppislöytönä tullut parit mustat/ alumiinin väriset Orno 50-001 valaisimet Airamin 4713401 lampuilla. Valaisimet ovat varmaan jostain -70 - luvulta ja kunnon E14 posliini pönttökannoilla, mutta ihan uuden näköiset. Myyjä vissiin tiesi valmistajasta jotain, kun pyysi 15e/ kpl.
06.01.2018 01:33
<RicuP. >
Tuo A:n lamppu näyttäisi olevan sama, kuin Ikea Växer..
11.01.2018 20:46
<Make>
Outo lamppu on Rocossa, eipä löydy 35-wattisena sellaisia RX7s(?)- kantaisia. Liitäntälaite on varmaan valettu.
Ei nyt äkkiseltään selvinnyt, millainen on Orno 50-001. Monet ledilamput ovat niin samannäköisiä, että varmasti ovat kovin samaa sukua.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50317474/
Jopa Toivakan Salessa uhkaa mennä lamppujen kanssa sekaisin. Siellä oli jotain malleja, mille ei ollut hintalappuja ja vastaavasti oli pelkkiä hintalappuja. Valittiin sitten Rainbow:n 470-lumeniset lamput. Outoa, kun toinen on 6W ja toinen 7W ?? Varmaan ovat eri vuosikertaa, kun toinen oli pahvilaatikossa ja toinen pomminkestävässä muovissa.
17.01.2018 15:10
<RicuP. >
Joo, en itsekään löytänyt mistään tuommoista lamppua. Kokeilin silloin sillä liitäntälaitteella normaalia 35W monimetallia, mutta ei syttynyt. On varmaan taas joku kiinan viritys lamppu. Purkausputki on pallo ja n. nuppineulan nupin kokoinen. Liitäntälaite on ihan avattavissa ja on Jiabao EB-HID 35 ja syt. jännite olikin vain 250V, niin eipä sillä sytytäkkään. Tuo valaisin oli Tukesin listallakin, kun avopäinen liitäntäjohto oli MSKta ja niin lyhyt, että ei yltänyt seinään asti.
Orno 50-001 on nimeltään Zoom ja on yllättäen Heikki Turusen suunnittelema. On semmoinen putken muotoinen tötterö.
Ledit on kai eri valmistajan. Muovissa voi olla Airamin ja pahvissa Osramin. Ainakin pahveissa olevat GU10 ja E14 pallo on päällepäin identtiset Osramin kanssa, vaik ei valmistajaa näissä sitten mainita. Löytyy myös 4000K versiot molemmista. Yleensä 2700/3000K on himpun verran isompitehoisempi, kun 4000K:lla saadaan sama valo pienemmällä teholla, kun väriä muokkaavaa pinnoitetta on vähemmän himmentämässä valoa.
17.01.2018 21:15
<Make>
Ainakin Rainbow halogeenin lasissa taisi lukea France, se kai viittaa Osramiin. Ei ole enää juuri hintaeroa, oliko halogeenit 2,20 ja nuo ledit 2,50 kpl...
17.01.2018 23:57
<RicuP. >
Joo, ainakin Osram teki hehku ja loistelamppuja Ranskassa. En noita halogeeneja ole juurikaan käyttänyt. Joskus tuntui, että eivät kestäneet mitään. Yksi O:n halogeeni oli joskus kauansitten hankittu semmoinen pyramidilasinen, jonka sisällä oli muistaakseni 40W haloputki. Oli hienon näköinen, mutta eihän sekään juuri mitään kestänyt.. Seuraava oli kynttilän mallinen, jonka sisällä myös 40W putki. Se nyt taisi vähän pidempään kestää. Yksi pienitehoisempi O:n mainoslamppu halogeeni posahti rikki niin, että lasi irtosi kannasta, tosin ehjänä. Kannan sisällä sulakelanka näköjään toimi ja oikosulkuvirtaa piisasi..
18.01.2018 13:13
<RicuP. >
Uudempi numero näkyy olevan 950-001, eli se on sittenkin aika vanha, kun tuolla vanhemmalla numerolla on. Paperisessa kilvessä ei muuta lue valmistajan ja numeron lisäksi, kuin 40W.
18.01.2018 14:15
<ku-pe>
Tuli markkinoille 1970, joten n. viisi vuotta oli tuolla numerolla, 1.1.1975 muuttui muotoon 950-001.
18.01.2018 21:04
<Make>
En ole minäkään niitä halogeenejä käyttänyt. Moni kyllä tuntuu... Pyramidilasinen taitaa olla Halolux BT- niminen 90-luvulta.
Salessa oli myös jotain Airameita muovissa, maksoivat vaan jo yli 3 eur.
Jaa 50-001 on tuollainen seinävalaisin. Olenkohan jopa nähnyt jossain.
19.01.2018 00:45
<RicuP. >
Voi niitä aikoja, kun 10W led tuotti 600lm ja maksoi 20e. Ensimmäinen kunnon led oli Airam Pro led, jossa oli lasikupu. Silloin hehkulamppujen puolesta vannova valaisinliikkeen kauppiaskin joutui myöntämään lampun olevan oikeasti tehokas ja otti vauhdilla myyntiin.
19.01.2018 20:52
<Make>
Ei ledilampuissa kauheasti katetta tunnu tuon perusteella enää olevan. Vaan onko ne halvempia tehdä, kun ei tarvita paljoa lasia, tyhjiötä jne. Säästölamput tuntuisivat nykyään kalleimmilta tehdä. Tarvitaan lasia, monenlaisia aineita putkeen, keloja jne.
20.01.2018 21:33
<Make>
Ja Motonetissä oli kuulemma 4x12 w pakettitarjous 6 e...
20.01.2018 21:58
<Jouko>
Epäilen että tuo kuvan pihatolppa olisi 50W elohopialla, ainakin omaan silmään melko heikohko valoteho kun testasin pimeässä tilassa uudella polttimolla sellaisenaan.. Onko seuraava koko 80W ja siitä sitten 125W?
(21.12.2017) Yksi halogenin korvaava R7s säästölamppu olikin Electrogear 24W, 4000K. Valoteho aika hyvä.
21.01.2018 21:35
<Make>
Niin se todennäköisesti on. Josko RicuP löytäisi esitteen joskus... Noin tehot menevät.
24w onkin jo aika paljon. On varmaan jo ulkoisesti iso.
22.01.2018 18:02
<RicuP. >
Ei ole nyt esitettä, tai oli "lakana" mutta se jäi edellisen työnantajan seinälle..
23.01.2018 18:36
<Make>
Otsikossa lukee 20 w ja täsmennyksessä 15 w...
Vai niin kävi ” lakanalle”.
23.01.2018 20:50
<Jouko>
Ei tuo ihan EG ollutkaan, Finbulb lukee nimitarrassa, rungossa Axel. Teho 20W. Olisiko Puuilon hyllystä takavuosina, isoon 300/500W halogeniin menee, asettelu matalarunkoisena aika työläs.
Electrogear 24W/4000K on hieman sirompi, muistuttaa tavallista es-lamppua. Samanlainen myös Emax merkkisenä (BIM Oy), 2700K, 1150lm, teho 20 Vatia :) Nämä loppuunmyyntilöytöjä...
(21.12.2017 mainittu 10W:n malli myös Emax)
R7s kannalla saanee ainakin myös 70W ja 150W monimetalleja halogen-runkoihin.
24.01.2018 20:25
<Make>
Joukolla onkin lamppukokoelmaa.
Tuollaisen kiinalaisen valonheittimen kun joku päivittäisi monimetallille...
31.01.2018 21:29
<Make>
Koulun seinällä kuukausia tauotta palaneilla 150W R7s- halogeeneillä on tasainen laatu. Ovat kaikki kuusi pimentyneet nyt muutaman viikon sisällä. Lienee vaihdettu yhtäaikaa, kun ovat melkoisen korkealla.
Minkähänlainen valaisin on Orno Agent?
https://www.luminum.fi/HA1002-Valaisinkupu-ORNO-AGENT Tuollainen perus puolipallo kupu ainakin siihen kuuluu.
06.04.2018 21:48
<RicuP. >
Enpä taida olla nähnyt valaisinta, jossa olisi tuommoinen kupu.
Testissä on nyt ollut Rainbow led GU10 4000K 4,7W 350lm. Ollut ulkona Airamin Malmi maavalossa, joka upotettu isoon Orthexin ruukkuun. Sytytetty joskus viime kesänä ja palanut yhtä soittoa, kunnes.. menin sen vahingossa tänään sammuttamaan, eikä sen jälkeen enää syttynyt.
06.04.2018 22:39
<Make>
Vai noin kävi... Ja vika ei varmasti ole kytkennöissä?
Kuvan heitin on muuten vaihdettu ledimalliksi, samoin molemmissa pylväissä on valot, vähän eri sävyiset.
09.04.2018 19:58
<RicuP. >
Eipä voi olla vika kytkennöissä, kun ne on minun kytkemät :D
Kyllä se lamppu tosiaan noin antautui. Kynnysjännitteen muuttumista epäilisin, jolloin elektroniikka ei lähde pelaamaan. Tosin ei nyt myöhemminkään mitään tapahdu. Pistetään sitten A:n vastaava samaan rääkkiin, kun jaksan sen maavalon ruuvailla auki.
09.04.2018 21:13
<Make>
Ehkä sitten kynnysjännite on noussut. Outoa vaan, että se ilmeisesti paloi ihan normaalikirkkaudella?
11.04.2018 10:13
<RicuP. >
Kyllä siinä ihan normaali kirkkaus oli. Tilalle taitaa tulla Airam Day Light.
11.04.2018 17:15
<RicuP. >
Avasin sen risan Rainbow ledin. Mitään näkyvää vikaa ei löytynyt, muuta kuin elektroniikkalevy oli ledien läheltä tummunut vähän lämmöstä.
Päällimmäisenä led levy jäähdytyskiekossa kiinni. Levyssä lukee P Zheng ja ledejä on neljä ja ovat vissiin tyyppiä 2835. Alla oli virtalähde, jossa sulake, konkka, kaksi kelaa ja pieni 3,3uF Aishi elko. Toisella puolella SMD osasto, jossa tasuri, 6 vastusta, konkka, diodi ja piiri BP2832K 16706J CAG18. Levyllä lukee kaarevilla kirjaimilla Century.
11.04.2018 21:20
<Make>
Jos sulake on ehjä, seuraavaksi helpointa lienee kokeilla ledit yleismittarilla.
11.04.2018 21:49
<RicuP >
Diodimittaus ei noista tiennyt mitään, vaikka yksitellen mittasi. Ei kai mittarissa riittänyt potku. Ei myöskään sanonut mitään, kun syötin suoraan 12V levylle, minkä luulisi riittävän neljälle sarjassa olevalle ledille. Yleensä edes vähän hehkuu useampikin sarjassa pelkän diodimittauksen voimalla, tai viimeistään 9V syöttämällä. Yhden ledin sisällä näkyy olevan kaksi sirua rinnakkain.
20.04.2018 23:54
<RicuP.>
Tilalle on tullut 11.04-18 Airam Day light. Saas nähdä kuinka pitkään palaa. Tuo on kyllä aika rääkki, kun valaisin on täysin umpinainen, palaa 24/7 ja on lampun jäähdytyspinta alaspäin.
21.04.2018 17:27
<Make>
Jos ruukussa on multaa, se varmaan toimii jonkinlaisena jäähdyttimenä ainakin märkänä.
14.07.2018 21:02
<RicuP. >
Multa on ollut rutikuivaa kesäkuun alkuun saakka. Nyt sitä kastellaan pari kertaa viikossa. Siinä kasvaa verenpisara ja kolme hopeaputousta. Vielä toimii ja on tosiaan palanut tuosta huhtikuusta asti 24/7.
16.07.2018 22:39
<Make>
Ei taida kuiva multa johtaa lämpöä. Näillä ilmoilla tulee taas hyvä kestotesti...
18.07.2018 17:04
<RicuP. >
Aika kuumaksi menee vielä, kun aurinko vielä siihen paistaa.
02.11.2018 20:03
<RicuP. >
En taida olla nähnyt.
01.02.2019 18:15
<RicuP. >
20.04.2018 mainittu Airam Day light antautui viime sunnuntaina jossain välissä, eli 27.01.2019. On tosiaan palanut umpinaisessa maavalossa tuosta asti 24/7. Virrat on vielä päällä, josko se siitä heräisi vielä.
01.02.2019 18:35
<RicuP. >
Huiput jäi vajaaseen 7000h luvatusta 15000h eliniästä, joka sekään ei kovin paljoa ole.
Pitäisi nyt keksiä seuraava lamppu tuonne, että onko ehdotuksia? :)
01.02.2019 21:20
<Make>
Vai noin kävi. Nyt ei ole ainakaan kuuma ollut aikoihin. Olisiko takuu vielä voimassa...
01.02.2019 22:02
<RicuP. >
Onhan noilla takuu ja vielä 2v valmistajan virhevastuu. En vaan muista, että mistä ostin tuon, saatikka onko kuittia. Olisi kyllä luullut, että tuo siinä kuumimmassa kesähelteessä olisi kypsynyt, mutta ei. Pitää vaan laittaa uutta tulille.
02.02.2019 21:31
<Make>
Sitten vaan katsomaan, mitä on syönyt.
03.02.2019 15:51
<Jouko>
Hiljattain laitoin itsekin 24/7 testiin vähän joutilaana olleen Megamanin 7W compact reflector GU10 spotin. 15000h luvataan kestoiäksi, josta ehkä puolisen tuhatta jo aiemmin käytetty.
Edeltäjänä paloi Airam 2in1 5W/350lm GU10 useita kuukausia lähes yhtäjaksoisesti. Samaa ikää sillekin povattu. Otin pois kun tuntui hyvin kestävältä. Muutama paketti tallessa aikanaan alekorilöytöinä, harmiksi 2700K ja pian sen jälkeen tulikin sitten A:n 3-4000K spotit poistoon jotka yhä palvelee...
05.02.2019 21:39
<Make>
Tuo 2in1 näkyy tarkoittavan kahden pakkausta. 2700 K näkyy olevan usein tarjouksissa, 4000 K en muista nähneeni.
06.02.2019 21:51
<RicuP. >
Mulla on hyvin varhaista mallia olevia 2 in 1 lamppuja, joissa runko on jotain hyvin kovaa mattapintaista ainetta. Lampun ulkokehän ja linssin välissä on raot ja linssissä kolot jokaiselle 4:lle Ledille. Monta vuotta paloi, kunnes poistin ne toimivina, kun ne vaihdettiin himmennettäviin. On myös 3 in 1 ns. Koristelamppuja joiden rungot ovat keraamisia.
Tuli hankittua tuohon nyt testiin uudempaa versiota oleva Rainbow GU10 3,5W 4000K 3-pac, joiden rungot ovat lasia. Nämä lamput hämmästyttivät heti pakollisen avaamisen jälkeen: Linssin takana pelti, jossa Ledille reiät ja piirilevy pellin takana. Paketti oli kasassa vain linssin muovitapeilla, jotka menivät pellin läpi piirilevyn reikiin. Pelti oli liimattu runkoon ja sen takana pari tippaa piitahnaa. Itse piirilevy sitten olikin taas hyvinkin yksinkertainen. Ensin sulakevastus, iso punainen konkka, SMD vastus nollaa vasten, tasasuuntaaja, SMD vastus, sekä pieni elko rinnan tasasuuntauksen jälkeen. Elkon jalkojen kautta levyn toiselle puolelle, jossa 4 Lediä sarjassa, eikä mitään muuta. Ei hakkuria, ei varistoria.
Seuraavaksi seurasi pakollinen himmennyskoe tälle Ei himmennettävälle lampulle - ja mitä tapahtuu.. Himmeni täysin tasaisesti, välkkymättä ja vielä himmeämmäksi, kuin yksikään himmentimelle tarkoitettu Led, mitä olen testannut. Himmennyksen loppupäässä himmeni melko jyrkästi, mutta sai kuitenkin hyvin säädettyä. Täysin himmennettynä oli pientä värinää ja vastasi valoltaan ehkä tuikkusarjan lamppua. Kavereina oli saman Etman 310 himmentimen kanssa Philips ja Megaman Pro. Philips himmeni edelleen vähiten, kuten aiemmissakin testeissä.
07.02.2019 21:39
<Make>
En ole tuota 2in1- termiä ennen tiennytkään. Keraaminen runko kuulostaa hienolta. Airamin paketeissa ainakin osassa lukee 3 vuoden takuu.
Ainakin wattimäärä on Rainbowssa pienempi, että paremmin ehkä kestää... Siinä on taas perinteinen konkkapatentti.
09.02.2019 00:54
<RicuP. >
Ne 2 ja 3 in 1 taitavat olla jo pois valikoimista ja niitä ei koskaan luetteloissakaan tainnut näkyä. Meinasin laittaa testiin Osramin GU10 lampun, mutta niitä ei oikein löydy mistään. Prismat oli vaihtanut O:n A:han, Honkkari A:n Hilirimpsikseen ja Clasulta ei löydy 4000K versiota. K-raudasta voisi ehkä löytyä.
Avasin maavalon ja lamppu yllättäen kiilui. Otin irti ja oli kyllä aika happaman näköinen. Ulkokuori oli kellettynyt ja linssi keskeltä ruskea. Aukesi helposti, tosin murusina. Äkkiseltään päällepäin ei näkynyt mitään vikaa, mutta Ledejä tarkemmin tutkiessa oli niissä tummat kohdat. Kasasin uudestaan ja laitoin sisälle alasvaloon. Ensiksi oli täysin pimeä, mutta alkoi n. tunnin päästä taas kiilua.
Lauantaina laitetaan sitten se Rainbowin uusi konkkalamppu samaan rääkkiin, jos nyt ei parempaa löydy. Luulen kyllä vähän, että RB:n tunnit jää hyvin vähiin tuolla tekniikalla. Yksi niistä on nyt himmentimen perässä ja käytössä päivittäin, että samalla selviää senkin kombinaation kestävyys, kun lampun ei pitäisi olla himmennettävissä. En tosin ole Triac himmentimellä kokeillut, vaan tuo Etman on transistorihimmennin.
09.02.2019 22:11
<Jouko>
Nuo Airamin 2in1 jne mallistot näkyi ainakin v. 2015-2016 olleen viimeksi myynnissä, sai myös E27 ledeinä 2x806lm, olikohan 10e pkt.
Honkkarissa vissiin valikoima muuttumassa uuden omistajan myötä, kun kaikki valaisimet ja lamput oli poistohintaan..
Onko muuten koodi 634 elohopealampussa; RA 60 ja 3400K ?
09.02.2019 22:48
<Make>
Täällä on Ebaysta tilatut Osram GU10 4000K- mallit, vielä ainakin toimii. Tosin ei ole alkuunkaan noin kovassa käytössä. Vähän vaikutti täälläkin, että Honkkarissa oli Hilirimpsistä aika paljon.
Milloinkohan Tukes testaa, miten lampun kuori kestää pitkän käytön jälkeen... Kiiluminen lienee taas perinteinen ledien hyytymisen oire. Tänään näin kuutiovalossa ehkä ledilampun, joka vähän vilkkui himmeästi.
Noin tuo elohopealampun merkintä näyttää menevän:
https://www.lamppuexpress.com/philips-hpl-4-125w-634-e27-sg Aika lämpimän sävyiseltä kuulostaa.
23.02.2019 19:28
<RicuP. >
Honkkari näkyy myyvän myös hilirimpsiksetkin pois. Aikoinaan, kun tuo mallisto tuli A:n tilalle, niin hävisivät 4000K lamput, GX53 lamput ja rengaslamput. Toivotaan, että tulee joku laajempi mallisto. Valaisin mallistosta vietiin ensimmäisenä kiinnostavimmat Sessak ja Matrolight.
Day lightin kiiluminen loppui ja alkoi kuulua semmoinen vaimea nakutus. Lensi serriin.
04.01.2022 17:58
<RicuP. >
Kuvan valaisimen malliksi varmistui Ensto AVS28. On myös ylhäältä kiinnittyvä varrellinen seinämalli. Molemmat 80W eh.
04.01.2022 19:25
<Make>
Oho, nyt on selvästi bongattu jotakin. Ai se on jopa 80W.
En ole Rustassa käynyt, mutta ilmoituksissa on heidän omalla nimellä olevia lamppuja.
05.01.2022 08:39
<Froggy>
Rustassa taitaa olla myös Airamin tuotteita, ainakin loisteputkia näkyi.
05.01.2022 21:28
<Make>
Varmaan led-lamppuja on helppo tilata omalla nimellä.
20.11.2023 11:33
<Jouko>
>03.02.2019< Megamanin 7W spotti viimein palanut loppuun. Ei toki aivan yhtäjaksoisesti ole ollut, kiitos sähkön hinnan vaihtelujen, ja muutamana kesänä ollut pidempäänkin tauolla. Nyt oli 24h kellokytkimen perässä vain reilun viikon ajan tehoräpsytyksessä; 15min päällä, 15min pois, 15min päällä jne. Siihen antautui.
Nyt uusi ja viimeinen energiansäästölamppu spotti (9W) tilalla räpsimässä, sillä hieman enemmän käyttötunteja pohjalla.
20.11.2023 13:57
<Froggy>
Vai niin, minä en osaa sanoa, oliko hyvä vai huono suorotus.
Rustassa on varsin köyhä lamppuvalikoima, ei taida ainakaan täällä olla minkään näköisiä putkia enää, edes ledeinä... Lähinnä vaan noita 3000K E-, ja GU10-kantaisia. Clash Ohlsonilla on vähän parempi sentään vielä, taitaa olla jopa 22W rengasputkia ja Osramin RA 90 T8-putkia.
21.11.2023 23:58
<Jouko>
Luulen että ihan hyvin kesti. Ei tuo tainnut juuri pariin vuoteen olla edes kytkettynä, unohtui välillä koko testi..
Täältä lähti Clas Ohlson viime vuonna heikon kannattavuuden takia.
24.11.2023 12:57
<Froggy>
Vai niin... Ei tuo Kouvolankaan Clasu näytä kovin suosittu olevan, itsekin olen tänä vuonna käynyt vain kerran. Joskus 10 vuotta silloin kun se tuli, oli paljon suositumpi. Silloin ehkä oli vielä laajempi lamppuvalikoimakin...
24.11.2023 21:20
<Make>
Varmaan samaa tavaraa saa nykyään monesta paikasta, netistä jne. myös halvemmalla.
Tuolla kuvassa näkyy hienot loistevalaisimet ritiläkaton takana. Lieneekö vaan enää...
26.06.2024 19:36
<RicuP. >
Se Airamin Malmi valaisin ei enää aukea millään konstilla. Alumiini on niin hapettunut, että ruuvien kannat korkkaa. Hommasin uuden LedEnergie merkkisen, joka on yllättäen aivan sama laite paitsi kahdella läpiviennillä. Sisällä on kaksi sokeripalaa kannan alla olevassa levyssä ja on 2x 3x 2,5mm. Sen haluaisin nähdä, kuka sinne saa kytkettyä ne MCMK:t... Kytkentätila on n. 2-3cm syvä ja kaljatölkkiäkin kapeampi. Siinä on nyt 3x 1,5mm kumikaapeli, jonka kanssakin oli taiteilua saada menemään. Tässä mallissa on myös se ero, että lasissa on nyt silikonitiiviste.
Lampuksi tuli Airam Smart Led RGB ja valaisinkin on astetta kovemmassa rääkissä. Se nimittäin on veden alla 20cm n. 9l suihkulähteen pohjassa. On nyt ollut yli kuukauden ja tuntuu kestävän. Edellisestä oppineena ruuvit ja kierteet on nyt rasvattu.
17.09.2024 18:30
<Froggy>
Nyt tuli käytyä Iso-Kristiinan Clasulla, ja siellä näkyi olevan jopa monia eri tehoisia Ledvancen T5 korvaavia... Oli myös 22w T9:ä, muutama 2D-lamppu jokaista perinteistä tehoa ja 16W:n korvaavia ledejä!
17.09.2024 21:16
<Make>
Vai T5:n korvaavia moneen lähtöön...
LedEnergie kuulostaa kyllä hankalalta kytkeä. Vieläkö on pitänyt vettä?
20.09.2024 19:08
<RicuP. >
Samoin Goodmanissa on kaikki lamput vaihdettu ledeihin. Onkohan siellä jopa 1m Led putkia, kun valaisimet on kahden moduulin mittaisia, tai sitten 54W.
20.09.2024 19:11
<RicuP. >
Tuossa se ainakin palaa vielä, että näköjään on kuivana pysynyt
20.09.2024 21:49
<Make>
Goodman on ilmeisesti Hämeenlinnan kauppakeskus. Näyttää olevan aika tuore, että luulisi olevan T5. 38W T8 on kai erityisesti tarkoitettu moduulikattoihin. Jollain merkeillä löytyy korvaavia.
Hyvä, että on kestänyt. On huomattu, että alumiiniin ruuvit jysähtävät ihan oikeasti lujasti.
23.09.2024 21:31
<Froggy>
Vai että on oikein vain lamput vaihdettu...