110 kV
UPM:n Kallioisen voimalaitos. 13,5 MW, 43 GWh/a, 9 m.
Vuodelta 1957. Sotkamo, Kallioinen
23.07.2012
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 64.09324° E 28.84657°
Karttapaikake
Google Maps
OpenStreetMap
29.12.2013 16:00
<Hartsa>
Oliko kun kävit janne kummallakaan laitoksella pakua pihassa? On voitu mennä ristiinkin olin tuolloin paikalla...=)
29.12.2013 16:19
<calm>
Enpä muista, että olisi pakua näkynyt. Katermassa taisi jotain koiranulkoiluttajia pyöriä ja isompi joukkio meni traktorilla nuotiopaikalle.
29.12.2013 16:20
<-"->
samana kesänä ukkonen pudotti kalliosen valtakunnan verkosta pois,Pikasulkuun koko laitos. Uutinen pääsi ihan valtakunnan mediaan radiota myöten " salama iski voimalaitokseen" Tosiasiassa tihisenniemellä oli rätkännyt suorana kentän johonkin portaaliin ja kallioinen liputti verkosta katerman pysyessä tosin huojahti sielläkin laitos.
29.12.2013 16:23
<-"->
joo noi koiranulkoiluttajat muistan, Jussinpippalot rannassa =)
29.12.2013 21:15
<Mikko Koho>
Siinä mielessä mielenkiintoinen detalji että pienimmillä laitoksilla nimenomaan vaaditaan että ne tippuvat verkkoviassa polvilleen, isoimmilla taas vaaditaan että niiden pitää kestää tietynsuuruinen vika ilman että ne putoavat verkosta. Kaasuturbiineilla, ainakin jos ajavat vastapainetta- tai yhteistuotantoa, tuo tosin tuntuu olevan vaikeasti toteutettavissa. Vaikka naapurilähtö kyykkäisi ja matkaa olisi jonkun verran niin jännitekuoppa saattaa avata jonkun kontaktorin tms. ja sitten turva-automaatio laittaa koneen lennosta seis ja se taas on konemiehen kannalta tilanne mitä ei saa tulla, kone kuluu äkillisissä lämpöshokeissa ihan hitosti.
Ja edelleen muistelen että jossakin vaiheessa eräs verkkoyhtiö nimenomaan halusi että pienvesivoiman tuotanto ja verkkopuolen lähdöt eivät ole samassa kiskossa. Ongelmana oli se että kun verkossa tuli häiriö niin se kyykkäsi samalla generaattorit verkosta. Ja muistampa kuulleeni että Kannuksessa tms. olisi eräs vesivoimalan kone mennyt vuosia epätasapainoon ja alkanut täristä. Sitten kone tasapainotettiin uusiksi ja sama homma alusta. Jokusen kymmenen vuoden päästä selvisi syy, pikasulun aiheuttavat momentinmuutokset olivat vääntäneet akselia.