|
28.05.2018 18:54 <Make> Periaatteessa hyvä vihje, mutta... Creen sivuilla on aika huonosti kuvia, voisiko olla RSW- sarjaa: http://lighting.cree.com/products/outdoor/street-and-roadway/rsw-series |
|
27.05.2018 22:50 <Koomikko> Uusitaan digitaaliseksi https://www.fingrid.fi/sivut/ajankohtaista/tiedotteet/2018/fingrid-rakentaa-digitaalisen-sahkoasemapilotin-kotkan-pernoonkoskelle/ Tuleekohan tietoturva kuntoon? |
|
27.05.2018 22:37 <RicuP. > Tuon led valaisimen pohjassa lukee Cree. |
![]() |
27.05.2018 22:19 <Koomikko> Luumäellä Taavetin sähköasema on kytketty linjan uuteen osaan, joka on Korian perässä ja vuorostaan Uro on kylmänä. Purkutyöt ovat kohta Jurvalan kohdalla. |
|
27.05.2018 21:52
<RicuP. >
Tuo kuvan tolppa käytiin vaihtamassa viime viikolla kokonaan uuteen, mutta sama jo kerran pudonnut ja takaisin asennettu Siteco ST asennettiin vielä jälleen uudelleen. Motarille on salmiakkien ja 8512 kaveriksi tullut tänä keväänä Seleniumia vähän sinne-tänne. Pariin ramppiin on vaihdettu kuitenkin kaikki uusiin Seleniumeihin. Viime vuoden puolella erällä maantiellä vaihdettiin pätkä HKB 13 LUC malleja Sitecon SR:n. Tänä keväänä sitten siitä, mihin vaihto loppui on viety valaisimet varsineen pois, eikä ole vielä mitään tilalla. Samalla tiellä paikassa, josta ei ole purettu on pari viikkoa sitten vaihdettu HKB 13 LUC tilalle suoraan 150W Mantat. Myös toiselle valtion tielle on tänä keväänä tullut isorunkoista Mantaa 150W HKB 10 tilalle. |
|
27.05.2018 21:40
<Hartsa>
Ihan pölhö uudistus onkohan joku avustussaatu niin piti noin tuhota ja nyt sitten uusia taas valot !! onneksi ledeiksi sentään.... |
|
27.05.2018 21:31
<RicuP. >
Nyt on osa noista valaisimista purettu ja tilalla on tavalliset teräspylväät led valaisimin, joiden malli on vielä selvittämättä. Vanhojen valaisimien kuvut olivat jo hyvin kellettyneet. Yllätys oli, että valaisin ei ollut sen enempää Malmbergs, kuin Ketonenkaan, vaan Nordex Astra. |
|
27.05.2018 21:20 <RicuP. > 17.01-17 kommenttiin, että Keravan Prisman valaisimet on Trilux Ondo ja E-line malleja. Vähän eksoottisempi valmistaja. Keraneon on ollut tuon projektin suunnittelija. |
|
27.05.2018 20:22 <RicuP. > Sain tietää, että tuon katuosuuden remontti alkaa syksyllä, jolloin myös valaistus uusitaan kokonaisuudessaan. Uusia ledejä ei ole näkynyt tulleen. |
![]() |
27.05.2018 20:16
<RicuP. >
Jaahas. Tosiaan tämä on näköjään kuitenkin Luma. Luma on ilmeisesti alunperin tuon Indal Industrian valaisin. Vaajakosken Lumissa lukee kuitenkin Philips. Tuo 8512 ja 8522 on täälläkin jo aika harvinainen. Viimeksi kun eräs pätkä vaihdettiin, tuli tilalle vissiin kaupungin ensimmäiset DigiStreetit. Oli energiansäästöstä lehdessä juttu ja kuvassa asentaja kippasi vedet vuoden - 97 8522 sisältä. Ja taas on uusia tuntemattomia Led malleja tullut. |
![]() |
27.05.2018 18:30
<Make>
Philips- konsernia näkyy sekin olevan, Espanjasta. Itse asiassa Vantaalle on tullut muutama ilmeisesti pienempi Luma natikka- 8512: n tilalle. Ovat aika neliskanttisia. Syy lienee, että 8512: t olivat aika uima- altaita. |
![]() |
27.05.2018 12:09 <RicuP. > Eivät olekaan Philipsit.. Pohjassa lukee Indal! Mitään muita tietoja ei näkynyt. |
|
26.05.2018 23:49 <RicuP. > Turussa keskellä toria on eh versio, aika himmeä loppuun palaneilla lampuilla. Epäilen, että on 400W. |
|
26.05.2018 22:19 <Make> Onko jossain siis eh- versiona? Lieneekö jo 700 watin lampuilla... |
![]() |
26.05.2018 20:49 <Make> En varmaan ole ruuvillista mallia nähnytkään. Sytyttimetkin on tuolloin vielä tehty Suomessa. Nyt näkyy olevan made in Hungary. |
|
26.05.2018 20:18 <Make> Nyt noihin jalustoihin on tullut pylväät, mutta ei vielä valaisimia. |
![]() |
26.05.2018 00:03 <RicuP. > On niitä myös ihan ruuvikiinnitykselläkin. Tuo sytytin on varmaan juuri semmoinen tyristorisytytin. On aika normaalin konkan kokoinen metallinen ja made in Suomi Finland. Konkka oli niinpäin, ettei sen tekstejä näkynyt. |
|
25.05.2018 23:48 <RicuP. > Kyllähän tuommoinen pitäisi museoida jonnekin. Omaan "museoon" on vähän turhan iso. En tiedä toista kaupunkia, jossa noita olisi, varsinkaan NAV-T versiona. |
![]() |
25.05.2018 23:14 <Make> Noita on töissä ihan kai nos- yksilöinä. Juuri tuota kuvan mallia ja harmaata, joka oli kai vähän erinäköinen. Molemmat Strömbergin malleja ja jännite taisi olla 660 V. Taitaa olla myös 400 A ja 630 A versiot. |
|
25.05.2018 23:07 <Make> Vai niin on käynyt... Tuollainenkin sopisi johonkin museoon. |
|
25.05.2018 23:02 <Make> Voi uskoa, että happamia ovat. Sen sijaan heijastimet ovat pysyneet kiiltävinä. Keravalla nuo ovat käyneet aika vähiin... |
![]() |
25.05.2018 23:00 <Make> Vai sulakekin on, sinällään ei yllättävää. Itse asiassa tuo ”ruuvikiinnitys” on oikeasti jousiklipsi, kun tarkemmin katsoi. |
![]() |
25.05.2018 22:04 <RicuP. > Tuommoisen PSO HKB 13 LUC sisällä on näköjään tulppasulake ja Helvarin MZ400 sytytin. Kansi oli lisäksi jousiklipsillä kiinni varmaan sulakkeen takia. |
|
25.05.2018 21:54
<RicuP. >
En tiedä. Nyt löytyi samanlainen yksilö, tosin erittäin happamassa kunnossa. Sammalta päällä ja reikiä. |
|
25.05.2018 21:48 <RicuP. > Nyt oli yksi noista ALH 800 valaisimista kaadettu surutta maahan. Tyyppikilpeä ei löytynyt, mutta sisukset näkyi aika hyvin. |
![]() |
25.05.2018 21:48 <M.Asentaja> 24 kV näyttäisi olevan ainakin minun silmiin. |
![]() |
25.05.2018 21:41 <RicuP. > Sairaalan varavoimakone on Volvo Penta. Generaattori on 1120 kVA / 400/230V ja painaa 2265 kg. Ilmakatkaisija on 100kA / 1250A. |
![]() |
25.05.2018 21:25 <M.Asentaja> "Hukkaputket" on käännetty kuvan yksilössä hieman vikasuuntaan! |
![]() |
25.05.2018 21:22 <M.Asentaja> Tietääkseni oli ensimmäinen oma malli, öljypataa Str. teki Brown Boverin lisenssillä. Vanhimmat OSAKallet olivat valkeilla posliinieristimillä tai sitten prespaaniputkista tehdyillä pilareilla kunnes valuhartsi keksittiin. OSAWille oli releillä varustettu pylväskatkaisija jonka hartsipilarit eivät kestäneet ulkoilmassa. OSARistot taas olivat ulosasennettavia katkaisijoita (24, 52 ja 123 kV. |
![]() |
25.05.2018 17:20 <TA> Oliko tämä OSAK Strömbergin ensimmäinen oma 20 kV katkaisijamalli vai oliko joku edeltäjäkin? OSAM/OSAN on sitten seuraava ja viimeinen malli... |
![]() |
25.05.2018 17:17 <TA> Tämä on luultavasti 33 (36) kV katkaisija, näitä on tullut vastaan parissa paikassa. Katkaisijan arvokilpi on tuo ylimmäinen, otitko siitä kuvaa? |
![]() |
25.05.2018 17:14
<TA>
Riippuen jakeluyhtiöstä, kondensaattoreille ei ole tarvetta juurikaan, kun loistehon merkki on vaihtunut. Sähköasemien 20 kV rinnakkaiskonkkia korvataan nyt sitten rinnakkaisreaktoreilla ja/tai näillä hajautetuilla keloilla. FG:n 400 kV:n sarjakondensaattorit ovat sitten aika lailla eri juttu. Toki heilläkin on sitten isompia 20 kV:n rinnakkaisreaktoreita muuntajiensa tertiääreissä, mutta nekin ovat mitoitettu ja tarkoitettu lähinnä 400 kV:n verkon tyhjäkäyntiloisten mukaan. |
![]() |
25.05.2018 13:15 <Hartsa> voihan Duuninluukku.....http://tukes-ajankohtaista-sahkourakoitsijoille.mailpv.net/a/s/31653042-33473dd767b736019d1dd1175ca813cb/452790 |
|
24.05.2018 08:48 <calm> No, ainakin me nyt yritetään tehdä tuo alusta semmoiseksi, että se on oletuksena turvallinen (eikä sisällä typeriä käpyjä), mutta ainahan asiakas sitten voi rakentaa omia erillisiä reikiä siihen päälle.. |
|
23.05.2018 20:50 <Make> Tietoturvasta siellä ainakin mainittiin moneen kertaan, mikä lienee taas todellisuus... |
![]() |
23.05.2018 20:29 <Make> Edustaja oli Osakeyhtiö Sähkökonttori Rahapajankatu 1 A, PL 171 00161 Helsinki 16 puh: 13214, tlx 12-825. Noin vuonna 1975. Uudempi nimi näkyy olevan El- Fresta, onkohan sillä taas jotain tekemistä pelkän Frestan kanssa? |
![]() |
23.05.2018 16:40
<Mikko Koho>
Tätä on ilmeisesti kuukauden ajan tarjolla mutta, kuten lehtijutusta ilmenee, sitä ei voi vastuukysymysten takia virallisesti mainostaa. Nuo vasemmalla puolella olevat aukot ovat settiaukkoja jotka muurattiin myöhemmin umpeen ja alue toimii nykyisin ylisyöksytienä. Ennen rakentamista ylävesipinta oli kuutisen metriä alempana ja ensin tehtiin vasemmalla puolella oleva osa samalla kun koski virtasi oikealta puolelta ohi. Sen jälkeen koski virtasi vasemman puolen aukkojen läpi ja rakennettiin tulvaluukut. Lopuksi, kun työt olivat riittävän valmiit, settiaukot tukittiin päällekkäin juntatuilla vaakasuuntaisilla palkeilla jolloin myös ylävesipinta nousi silloiseen suunnittelukorkeuteen. Myöhemmin pinnankorkeutta on vielä nostettu mutta sekin otettiin jo rakennusvaiheessa huomioon. |
![]() |
23.05.2018 15:47 <Mikko Herpman> Ovatko nuo kuvassa vasemman reunan aukot jotain vara-aukkoja tai jotain lisävarauksia? |
![]() |
23.05.2018 15:37 <Jouko> Tätäkö on nyt sitten seuraavan kuukauden ajan tarjolla? https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/edf394df-1a7d-447a-bc09-4548f35ff0a5 Voisi vaikka käydä katsomassa.. |
![]() |
23.05.2018 14:49
<ToivoM>
Loistehon kompensointi taitaisi vaatia sarjakondensaatttorin. Sellaisia ei taideta juuri käyttää 20 kV:n johdoissa. Ja maasulkuvirran hallinnassa ei kondensaattoreista taitaisi olla apua. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7955 sarjakondensaattoriasema 400 kV:n johdossa Asmunnissa. |
![]() |
23.05.2018 03:27 <Mikko Koho> Itävalssi on valmis ja sitä kautta aloittivat Sunnuntaina juoksutuksen. Yksi mahdollisuus on että suojelevat luukkuvalinnalla länsivalssin työpatoa liialta virtaamalta. |
![]() |
23.05.2018 01:12
<Hartsa>
Eikös kondensaattorit ole enään niin muodissa tuohon hommaan? |
![]() |
23.05.2018 01:10 <Hartsa> huomaavaista toimintaa =D kumminkin 400 kenttä niin hyvä että ilmoittelit. |
![]() |
23.05.2018 01:09
<Hartsa>
Keskivalssi taitaa olla remontissa ? |
![]() |
22.05.2018 08:57 <Jouko> Muhoksella Pyhäkosken ja Pällin vesivoimalaitosten välilläkin oma Rautarouva-linjansa; http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2035 Toivottavasti käyttöikää vielä riittää. |
![]() |
21.05.2018 21:58
<Toivo Miettinen>
Toistakymmentä vuotta sitten patikoin tämän paikan ympäri. http://calm.iki.fi/16/karttapaikake?y=64.84378&x=26.07740 Yhdessä kohtaa oli kokonainen aitaelementti pois paikaltaan, maassa makaamassa. Siitä olisi ollut esteetön pääsy 400 kV:n kentälle. Ilmoitin vikapäivystykseen ja aita tietenkin korjattiin. Myöhemmin verkkoyhtiö lähetti minulle kiitokseksi jämäkän ruuvitalttasarjan usealla erilaisella ruuvauskärjellä. "Antoivat sinulle sitten yleisavaimen kaikille sähköasemille...", kommentoi poikani tätä ironisesti. |
![]() |
21.05.2018 18:37 <Mikko Koho> Vikahan se on sekin jos kuka tahansa pääsee sähköihin käsiksi. Viitisen vuotta sitten tuli ohikulkumatkalla törmättyä tilanteeseen jossa joku oli tuntenut liikaa mielenkiintoa 110/20kV asemaa kohtaan ja portit oli murrettu auki. Vikapäivystäjä ei saanut sanottua suunnilleen muuta sanaa kuin "kiitos" kun soitin tilanteesta ja hän tuli hoitamaan puutteen kuntoon. |
![]() |
21.05.2018 18:18
<Hatti J>
<Hartsa>:n linkittämässä jutussa avokoneistosta: "Esteetön kulku kaikkina vuorokauden aikoina. Huoltoreitit on suunniteltava nopeaa muuntajan tai kojeiston vaihtoa silmälläpitäen. Muuntamoon on päästävä silloinkin kun sähköt ovat poikki." https://www.dropbox.com/s/pf39win0vgodc51/koppi.jpg?dl=0 |
![]() |
21.05.2018 18:14 <Topiax> Sitäpä en tiedä, ei ollut mainintaa po. viestiketjussa. Toisaalta, eihän tuolla mitään varsinaista vikaakaan ollut. |
![]() |
21.05.2018 18:00
<Mikko Koho>
Vesimäärä tekee omia ongelmiaan työmaalle. Osa töistä venyy syksyyn kun virtaamaa ei saada riittävän pitkäksi aikaa turvalliselle tasolle ja viime viikonloppuna pitivät, viranomaisen luvalla, virtaamaa pienenä että saivat sukellettua Imatrankoskella ja Svetogorskissa. Nyt sitten koski kuohuu, koneistoremontista johtuen, kuukauden ajan mutta, vastuukysymysten takia, sitä ei voi markkinoida kuin puskaradion kautta. https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/edf394df-1a7d-447a-bc09-4548f35ff0a5 |
© Janne Määttä 2004-2017