Kommentit

24901 - 24950 / 48591
<< >>

Eurajoki_3.JPG 19.07.2018 10:19 <Mikko Koho> Nyt on sitten molemmat Olkiluodon yksiköt irti verkosta ja tänään vaarana sähköpula jos tulee vielä lisää vikoja. Tärkeä muistutus siitä että mikään ei ole itsestäänselvää.
https://yle.fi/uutiset/3-10312198
Toh_0233.jpg 19.07.2018 02:02 <Hartsa> Hyvä kuva !! parempi kun paikaillisessa pks lehessä.. Ylhällä keskellä koristeesa on varmasti ollut Ns laivakello mikä oli monella vesivoimalaitoksella seinällä en tiedä miksi juuri se malli piti olla mutta se vain oli olisiko ollut silloin yleinen kello malli.
Toh_0233.jpg 19.07.2018 02:02 <Hartsa> Hyvä kuva !! parempi kun paikaillisessa pks lehessä.. Ylhällä keskellä koristeesa on varmasti ollut Ns laivakello mikä oli monella vesivoimalaitoksella seinällä en tiedä miksi juuri se malli piti olla mutta se vain oli olisiko ollut silloin yleinen kello malli.
Toh_0233.jpg 18.07.2018 22:42 <Koomikko> Mittarien valot ovat varmasti tarpeen kun koko konesalissa taisi olla vain kolme kattovalaisinta.
Toh_0233.jpg 18.07.2018 22:26 <Make> Myös ulkonäkö on huomioitu. On kai simpukan malliset mittarien lukuvalot.
Tai_0343.jpg 18.07.2018 22:23 <Make> Ei ollut kovin monessa pylväässä valaisinta ollenkaan, kaikki kai kuitenkin samoja.
Taitaa olla samanlainen PSO HKB 4, jollaisen RicuP oli bongannut jostakin. Nippusiteestä päätellen on myös huollettu.
2IMG_0003.jpg 18.07.2018 22:10 <Make> Tuossakin on oikein irtokilpi eikä stanssatut merkinnät. Hehkulampuille teho varsinaisesti lienee, kuristin lisäämällä myös elohopea käy.
2IMG_0002.jpg 18.07.2018 22:06 <Make> Lasi ilmeisesti kiinnitetään kääntämällä kehys noihin koukkuihin ja kiristämällä ruuvit.
2IMG_0005.jpg 18.07.2018 22:03 <Make> Vai PSO:lla on ollut tuollainen myös. Jossain olikin kuva Idmanin vastaavasta. On vaihteeksi eristinkoukkuun kiinnitettävä.
Kuva1253.jpg 18.07.2018 21:09 <Make> Ainakin huomasin juuri, että kotiympäristössä 63 cm keittiöjakkaralla ylettää yllättävän hyvin jopa ulkona.
41image.jpg 18.07.2018 21:03 <Make> Kokonaisuutena outo tapaus. Hyvä, että tilalle ei ole laitettu ensimmäistä käteen sattuvaa mallia.
38image.jpg 18.07.2018 20:50 <Make> Tuolla ei ainakaan hätäillä. Jos tuo varaosavinkki on luettu. Onkohan lamppuja mahdettu päivittää...

Kenen pallo mahtaa olla mustalla torven mallisella kantaosalla, joka on vieläpä ylhäältä tulevaan varteen: https://www.google.fi/maps/@62.2955781,27.1360447,3a,75y,277.13h,95.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIuQNyiUznkL9dotg-5YB7g!2e0!7i13312!8i6656 Pieksamäellä näkyy olleen.
Lpr_6820.jpg 18.07.2018 20:14 <Make> Puupylväille on oma jalustansa: https://www.sahkojokinen.fi/fi/jalustat/sjp Mikä lienee käytännön ero normaaliin.
Kerava7.JPG 18.07.2018 20:07 <Make> Ja Nelostien valaisinnäyttely laajenee... Nyt sinne on tullut myös AEC Kaos 2: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=2&pid=121899 On melkoisen pienen näköinen ainakin salmiakkiin verrattuna.
lumet_alas_2.jpg 18.07.2018 19:59 <Make> Ko. jalustan tuon ajan sähkönumero näkyy olevan 45 819 61-2 ja tyyppi SJ 0, kuva 21: https://www.sahkojokinen.fi/fi/yritys/historia#&gid=1&pid=21 Ja SLO:n tyyppi !? sille on 8960.

Tuossa on säätöruuvien kierteet reikien koko matkalla. Toisen merkkisessä/ mallisessa jalustassa on näköjään mutteri jalustan sisäpuolella ja muuten sileä putki.
1tuntematon2.2.JPG 18.07.2018 19:29 <Make> Ompas erikoista. Ei näy jälkeäkään mistään tiestä kovin lähellä. On vielä viisi eristintä. Valaisin taitaa olla Idman P2-47 tai Sähköliikkeiden 8151.
38image.jpg 18.07.2018 19:26 <RicuP. > On korjattu kai uudella kuvulla. Ei siinä onneksi kauaa mennyt.. :D
41image.jpg 18.07.2018 19:24 <RicuP. > Eilen nähtynä yhdestä puuttuu kokonaan kuoret, yksi vääntynyt on edelleen vääntynyt, mutta tämän pahemmin vääntyneen tilalle on tullut uusi kulho, että ihan kiiltää.
1tuntematon2.2.JPG 18.07.2018 19:15 <RicuP. > Tuli olo, että olenko nähnyt unta, että keskellä peltoa seisoo yksinäinen pylväs eristimineen ja kauhavalaisimineen, mutta niin tosiaan on: 788 140

https://goo.gl/maps/Pb574giEt6C2
HVA4-1.JPG 18.07.2018 18:48 <RicuP. > Luultavasti ennen vuotta 1977 valmistettu. Minkähän näköinen on?
HVA4-1.JPG 18.07.2018 18:14 <Koomikko> Miltä vuosikymmeneltä mahtaa olla PSO HVA1 valonheitin.
IMG_0791.JPG 18.07.2018 17:26 <Voemaukko> Voimalaitos?
tuntematon12.JPG 18.07.2018 17:04 <RicuP. > Aika kuumaksi menee vielä, kun aurinko vielä siihen paistaa.
Kuva1253.jpg 18.07.2018 17:00 <RicuP. > Mekään ei saada käyttää yli metrin korkeita A - tikkaita ilman sivutukia edes sisällä. Siksi käytetään tikkaita, jotka on 99cm korkeat. Ne sivutuelliset on semmoiset rohjot, kun tuet on aina tiellä. Niitten takia joutuu kurkottelemaan, kun ei niitä saa esim. seinän viereen. Telineetkin on sisällä semmoiset rotiskot ja hankala siirrellä. Korkealle pääsee hyvin ajettavilla saksinostimilla, joista ite eniten tykkään.
upoke.jpg 18.07.2018 15:05 <RicuP. > Tuossa 24V porrasvaloautomaatissahan on pakko olla potentiaalivapaa kosketin tai vaihtokosketin, niin saisi sitä kautta kytkettyä 230V kontit perään.
2018-07-03-12.58.13-Medium.jpg 18.07.2018 14:59 <RicuP. > Meinaako tuo, että PE kytketään toision tähtipisteeseen, vai jompaan kumpaan toision vaiheeseen? Useammalle veneelle tarvitaankin oma muuntaja, että veneet ovat myös keskenään eri piiriä.
Tämä on nyt vähän sekavaa, kun eräs veneilijä sanoi, että muuntaja olisi vasta veneessä. No tämä järjestely ei sitten estä korroosiota, sillä jos maasähkö ei ole erotettu, niin onhan se PE silloin kytkettävä veneen runkoon ja näin lisäksi käytettävä tuota galvaanista erotinta.. Näistä ei ainakaan mun tutut asentajatkaan oikein tunnu tietävän, että mikä on se oikeaoppinen ratkaisu.. Nyt kun ollaan näitä punnittu, niin olen tullut siihen tulokseen, että erotusmuuntaja pitäisi olla nimenomaan jo rannalla, mutta se PE kontakti mietityttää, kun ei kaikissa muuntajissa ole mitään tähtipistettä. Jos toisiosta löytyy tähtipiste, tai tupla 115V käämit sarjaan kytkettynä, niin vikavirtasuoja toision jälkeenkin toimisi.
IMG_6729.JPG 18.07.2018 02:05 <hartsa> Voihan OL3 https://www.paivanlehti.fi/olkiluoto-3-sai-jalleen-uuden-aikataulun-sahkontuotanto-alkaa-syyskuussa-2019/
IMG_0791.JPG 18.07.2018 00:03 <Janihanix> Uusi päivitys nämä pylväät ovat kadonneet maisemista kokonaan ja ne on maadoitettu maan alle. Viime syksynä on Valmistunut Pieksämäen uusi voimalaitos Naarajärvelle.
2018-07-03-12.58.13-Medium.jpg 17.07.2018 22:09 <Make> Ikivanhassa standardikirjassa sanotaan erotusmuuntajasta, että joka veneelle pitää olla oma toisio. Tällöin pistorasian PE liitetään muuntajan toisioon. Jos muuntajaa ei ole, korroosio voi aiheuttaa vahinkoja. Erityisempää potentiaalintasausta ei vaadita.
upoke.jpg 17.07.2018 21:46 <Make> Jotain virranvalvontareleitä ollaan joskus laitettu. Tarkoitus taisi olla kertoa VAKille kuorman olevan normaali.
Tuollaista avautuvilla koskettimilla olevaa kontaktoria ei vaan taida olla 24 V kelalla. Kyllä ohjauskeskukseen äkkiä tavaraa kertyy...
Kuva1253.jpg 17.07.2018 18:40 <Make> Onhan se nykyään tarkkaa tikkaiden kanssa: https://yle.fi/uutiset/3-10295533 Miten lienee aina käytännössä...
upoke.jpg 17.07.2018 12:08 <RicuP. > Tuo virranvalvontarele on muuten hyvä, mutta, jos kiuas on päällä ja suihku kytketään päälle, teho ehtii nousta jo ennen releen toimintaa. Eli kiuas tulisi saada pimeäksi jo ennen suihkun kytkemistä. Tuo aikarele sen takia, että ei jää lämmitin vahingossa päälle, eikä kiuas toimisikaan. Nappiin merkkivalo, milloin päällä ja milloin ei. Tuohon kävisi myös porrasvaloautomaatti, kun siinä merkkivalo syttyy jo ennen, kuin sähköt katkeavat. Avautuva kontaktori olisi kiukaalle täydellinen.
2018-07-03-12.58.13-Medium.jpg 17.07.2018 11:59 <RicuP. > Niinpäs näkyy. Otinkin selvää tuosta, että sisällä on kaksi eri suuntiin kytkettyä diodia rinnan. Eli maadoitus on poikki, kunnes 0.7V kynnysjännite ylittyy. Mutta entä jos maissa veneen sähkönsyötössä oleva elektrodi ei ole yhtä hyvin maissa, kuin vene. Tällöin, kun potentiaalieroa on maasähkön PE:n ja veneen välillä, niin voisi kuvitellä jännitteen voivan nousta yli tuon 0,7V:n. Tästä seuraa, että osa maissa käytettävän sähkön nollavirroista kulkisi veneen kautta, varsinkin, jos PEN johtimessa on vastusta ja siihen vaikuttava kuorma suuri.

Olisiko erotusmuuntaja sittenkin tähän ratkaisu, eli erotetaan laiturin sähköt kokonaan kelluvaan potentiaaliin? Tällöinhän pistorasian PE jätetään irti maista, tai kytkettäisiin suojareleeseen.
Kuva1372.jpg 16.07.2018 22:52 <Make> Ainakin juttujen mukaan oli vaikka millaisia liikkumisrajoituksia.
2018-07-03-12.58.13-Medium.jpg 16.07.2018 22:50 <Make> Biltemassa on "galvaaninen erotin" 25-231, joka tulee veneeseen syöttävän PE:n väliin. Pitäisi vähentää ainakin korroosiota. https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/asennustarvikkeet/galvaaninen-eriste-zink-saver-2000024139 Ei ole tarvinnut vielä veneiden sähköihin perehtyä.
IMG_4337.jpg 16.07.2018 22:49 <Jouko> Syy lienee ennemmin sijainnissa, taajamassa olevat asemat ovat usein valaistuja, valoisa kenttä ei houkuttele niin paljoa kutsumattomia vieraita ja toki voi vanhempi kameratekniikkakin sen vielä vaatia.
tuntematon12.JPG 16.07.2018 22:39 <Make> Ei taida kuiva multa johtaa lämpöä. Näillä ilmoilla tulee taas hyvä kestotesti...
IMG_7353.jpg 16.07.2018 22:36 <Make> Jossain bensamittarissa olen kai nähnyt mekaaniset segmentit, oliko harmaa mustalla pohjalla.
Ainakin rautateiden keltavihreät aikataulunäytöt kai olivat elektroluminenssinäyttöjä. Nyt on jotkin ihan värinäytöt. Niissä kuuluu olevan tuuletinkin.

Keravalla ainoa korjaamollinen huoltoasema taitaa olla Teboil. Muuten taitaa olla lähinnä kahvio ja pesu. Lisäksi on muutama kylmäasema ja dieselpiste.
upoke.jpg 16.07.2018 22:17 <Make> Varmaan tuo aikarelejuttu on hyvä, kun käyttäjä varmaan haluaa valita, milloin lämmitin on käytössä.

Indikoinnin puutteeseen taas auttaa tuontyylinen virranvalvontarele: https://www.utu.eu/komponentit/vikavirta-ja-valvontareleet/valvontareleet/virranvalvontareleet

On myös kontaktoreita avautuvilla koskettimilla: https://www.utu.eu/t/ERC426
IMG_4221.jpg 16.07.2018 22:05 <Jouko> Vielä näköjään kojeistokenttä pystyssä, joskin ilman niitä kojeita, johdinköysikiskosto vain. Talvella oli kojeistot vielä paikoillaan. Kuvassa keskellä meni virtakiskot parhaimmillaan kolmessa tasossa. Kirkkaalla säällä kentän pintaruosteiset ristikkopylväät hohkasivat kauniin oranssinpunertavana. Kentän sivuttaa myös hiljan uusittu Huutokoski-Hovinpaikka johto, jonka korkeita ohituspylväitä duunattiin vuonna 2014, ilmeisesti entinen Varkaus C-johto? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1194 Kommilan tehdasalueella sijaitsee myös kaupunkia palveleva Huruslahden sähköasema, kaapelit tullee lahden ali.
a6.jpg 16.07.2018 21:59 <Make> Mustia on muutama erään talon pihalla ja valkoisia oli Keravan Anttilan ulkoportaissa. Nokaluxia on aika paljon ainakin kaupungin vuokratalojen pihoilla. Katujen varsilla olevia natikka Cupoloita kun on hajonnut, niitä on korvattu ihan millä sattuu.
huipparit.JPG 16.07.2018 17:58 <Make> Tuossa mustassa on ainakin Ensiö Miettinen AP4- jakorasia mustana yläosan kyljessä.

Valloxin turvakytkin on puolestaan:
CEWE
BAS 16
SS 428 06 05
16A/380V/~50Hz
25kA/35AT IP54
S N D FI
On kai edelleen saatavana: https://www.voltimum.se/e-catalogue/brand/abb/product/3145211
Alunperin yläreunassa on lukenut vihreällä turvakytkin, tuosta on kai ko. tarra irronnut.
upoke.jpg 16.07.2018 17:35 <RicuP. > Tuossa lämmittimessä vaan ei ole mitään indikointia, että onko päällä, vai ei.
Mietin vähän, että teen kytkennän, jossa painikkeella ohjataan päästöhidastettua relettä, jonka vetäessä lämmittimen kontaktori vetää ja kiukaan kontti päästää. Kun rele lakkaa vetämästä, niin lämmitin sammuu ja kiuas kytkeytyy, joka olisi ns. normaali tila. Releen kelajännitteeksi 24V, niin voi napin merkkivaloineen laittaa suihkun viereen.
Jos tulee muita ideoita, millä pääsisi vähemmillä osilla, niin ovat tervetulleita.
a6.jpg 16.07.2018 17:25 <RicuP. > Sitä mallia en tiedä täällä olevan, kuin sormin laskettava määrä valkoisena ja mustana. Cupolaa ja Nokaluxia varsinkin on jo sitten ollut runsaastikin. Nykyään tosin jo nekin harvassa, kun ovat olleet eh versioita.
IMG_7353.jpg 16.07.2018 17:15 <RicuP. > Noita on varmaan saanut olla vähän väliä vaihtelemassa, kun aikamoista rääkkiä on hehkulangoille tuo vilinä.

En tiedä nähneeni tuommoisia numeroita, mutta kaikenmaailman mekaanisia kylläkin. Jossain, olikohan bussi- tai rautatieasemalla, kun oli semmoinen näyttö, jonka segmentit oli semmoisia läppiä. Aina kun numerot vaihtui, niin oli melkoinen räpätys.

Hyvinkään Vieremän Esso purettiin joskus 2000 - luvun alussa. Paikalla oli pitkään vielä rasvamonttu keskellä kenttää, ennenkuin täyttivät sen ja rakensivat siihen lisätilaa läheisen rautatieaseman pysäköintiin. Keskustassa oli aikoinaan muistaakseni 9 huoltoasemaa, joissa kahdeksassa palvelu. -Nyt enää tasan yksi, joka on Sillankorvan Shell express. Niitä purettiin pilaantuneiden maiden takia, eikä uusia rakennettu tilalle, kun keskustaan eivät kuulemma sovi huoltoasemat.

Yksi keskustan huoltamorakennus sentään säilyi museoviraston päätöksellä ja se on arkkitehti ja Kytäjän kartanonherra Väinö Vähäkallion suunnittelema, 1935 valmistunut "funkkis" - tyylinen Keskusaukion Shell, jossa nykyisin toimii amerikkalainen hampurilaisravintola.

Ainoa huoltoasema, jossa tiedän olevan vielä oikea korjaamo on Kehäkujan TB Vehkojalla.
030920091569 Kellarimuuntamo.jpg 16.07.2018 16:34 <RicuP. > Tämäkin voi olla alle 20kV, kun jotenkin etäisyydet näyttää pienemmiltä.?
030920091569 Kellarimuuntamo.jpg 16.07.2018 16:30 <RicuP. > Vähän sama, kun on täälläkin keskustassa paikoin, olikohan 6, tai 10kV. On varmaan jotain vanhaa perua, että oli halvempaa tehdä kaapelit matalammalle jännitteelle. Ovat kuitenkin varmaan ennemmin, tai myöhemmin muuttumassa 20kV:iin.

Muuntamo on kyllä tosissaan aika avomallia. Ei ole sitten verkkoa viitsitty tehdä kattoon asti, että on helpompi huoltaa:)
IMG_7363.jpg 16.07.2018 14:15 <Hartsa> Tuossa se vanha uutinen :) https://m.iltalehti.fi/uutiset/2012070315795167_uu.shtml
IMG_1418.JPG 16.07.2018 14:13 <Hartsa> Hyvin on sattunut päästelee vähän höyryjä.......
IMG_1418.JPG 16.07.2018 13:38 <Mikko Koho> Ja Hanasaaren voimalaitoksen varoventtiilin laukeaminen näyttää olevan valtakunnanuutinen:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005757987.html

Vuonna 2003, kun sattui useampikin laaja sähkökatko, Yhdysvaltojen tapauksessa uutisoitiin että Manhattanilla olevalla voimalaitoksella on tulipalo ja, Helsingin tapauksessa, vastaava uutinen nähtiin Salmisaaren voimalaitokselta.

24901 - 24950 / 48591
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017