|
07.05.2021 20:03 <Arho Flyktman.> Outo 45kv 20kv ristikkopylväslinja on myös Jyväskylän Savelassa. Vaajakoskella on myös 20kv ristikkopylväitä sinkittynä nelostien ylityksessä voimalan kohdalla ja maalattuna Vaajavirran ylityksessä. Verkkoa jonkin verran kaapeloitiin ja saneerattiin tuolla alueella 2017. |
|
07.05.2021 20:00 <Arho Flyktman> Tuo valmistaja on Rautapaja Oy Keuruu. Valmistivat myös liikennemerkkejä. Firma meni konkurssiin 1988. Sen jälkeen merkkejä valmisti Haapamäellä Elfvin ja nykyisin Yliahontiellä Merkkimiehet Oy. Pylväitä valmistaa linjoihin Aurajoki Oy joka valmistaa muitakin infratuotteita. |
|
07.05.2021 19:52 <Arho Flyktman> Tuo valaisin on Siteco ST 100. Mustunut peräosa saa sen näyttämään vähän SBP Myralta. Siinä on kuristimelle erillinen kahva ja valaisinpesä on kirsunmuotoinen ja kärkeen päin madaltuva. Niitä on jonkin verran Virossa ja pari Vaajakosken Puttipajan räystäällä. Maahantuoja Elektroskandia. |
|
07.05.2021 14:39 <Hartsa> Valmetin jyskän juhla-aikaa https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/1960-luku-oli-valmetin-kulta-aikaa-intialaisetkin-tulivat-suomeen-oppimaan-kwh-mittareiden-valmistusta/bf918a08-3f3d-43f3-b6ab-7f0afb1f8047 |
|
|
07.05.2021 12:20 <Hartsa> Luopuisivatko öljytäytteisestä römperistä ja tilalle uusi kuivamuuntaja ? |
|
07.05.2021 07:48 <Hartsa> Juu voi olla niinkin että kaikki roippeet on purettu pois kun asema on purettu. |
|
06.05.2021 21:08 <Make> Tällä viikolla on sitten häipynyt eräs La Strada ja SLO HKB 9, joita olen katsellut jo pienestä asti... Tilalla on kai Greenled Vega S:t. |
|
|
06.05.2021 20:53 <Make> Tässä on jotain tekeillä, kun etuoikealle on tullu Harju Elekter- muuntajakoppi. Myös jotain uusia kaapeleita on kaivettu sinne tänne. |
|
06.05.2021 20:39 <Make> Tällä viikolla tuo radan valo on ruuvattu vihdoin takaisin kiinni. Lieneekö tehty jonkin muun työn yhteydessä, jos on tarvinnut sähkökatko tehdä radalle. |
|
06.05.2021 16:53 <Late> Lisäksi saadaan verkko jaettua pienempiin suojausalueisiin kun jokaiselle 20/1 kV muuntamolle tulee 1 kV n katkaisija. Näin ennen haaroilla olleet viat eivät enää näy 20 kV n runkojohdolla. Edut vain korostuvat mikäli 20 kV runko on rakennettu säävarmaksi saneerauksen yhteydessä. Näinä aikoina kun vakiokorvauksilla alkaa olla oikeasti merkitystä suurhäiriöissä, tällä seikalla on hyvin suuri merkitys suunnittelussa |
|
06.05.2021 16:36 <Late> Uusi puistomuuntamo näkyy ilmaantuneen lähistölle, joten tuskin rakennuksessa on enää mitään sähkönjakelun toimintoja |
|
06.05.2021 15:36 <Hartsa> Oikean puoleinen linja on varasyöttö erääseen paikkaan...Oli joskus aikoinaan varauduttu että saa sähköä syötettyä mutta nykyisestä tilanteesta en tiedä. |
|
06.05.2021 13:11 <Hartsa> Vasemmanpuoleisesta ikkunasta tuli kuvattua joskus kun oli ikkunat http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/960 |
|
06.05.2021 13:06 <Hartsa> Se on varmasti tehty tila sille tuonne sisälle alakerrassa oli ennen 3 paikkaa 45kV kahdelle muuntajalla ja omakäyttömuuntaja oli myös. kuivamuuntajaksi muutettu niin mahtuu helpostikkin tuonne. |
|
05.05.2021 19:19
<Hartsa>
Näin taas ylellä....https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/virheellinen-sahkonsyoton-katkaisu-pimensi-c-moren-liiga-lahetyksen-maanantaina/8133598?fbclid=IwAR11N-WRNMBRIDretMfBTFNFWB7YMSZC2a-pFm45qvyf9RCXh93EQhEsjXY#gs.038r46 ei taida kovin luotettava varavoima olla.... |
|
05.05.2021 14:47 <Hartsa> 1 kV tekniikka toimii erinomaisesti alueilla, joissa käyttökohteita on harvakseltaan, ja näin ollen tehontarve ei ole suuri. Sen käyttö on huomattavasti edullisempaa kuin muuntajalta toiselle menevä 20 kV runkoverkko, kilometrikustannuksissa laskettuna lähes kolmasosa 20 kV maakaapelin kustannuksista, sekä hieman edullisempi kuin 20 kV ilmajohto. rakennetaan maakaapelina, jos maasto ei ole liian kivinen. |
|
04.05.2021 21:52 <Make> Kaikenlaista voi näköjään sattua... |
|
04.05.2021 21:31
<Mikko Koho>
Kummittelevia väestöhälyttimiä on ollut useammassakin paikassa ja vähän aikaa sitten kummittelivat Turun kirkonkellot. Lappeenranta laittoi kuitenkin paremmaksi ja Vappuyönä kummitteli Karjalaisten laulu.. https://yle.fi/uutiset/3-11911889 |
|
04.05.2021 09:34 <Hartsa> Varmaan 20/0,4kV muuntamo on ehkä jäänyt vielä toimimaan tuonne rakennuksen sisälle ? |
|
04.05.2021 09:33 <Hartsa> Jees näin arvelinkin, pitäs joskus käydä kuvaamassa uusi asema. |
|
03.05.2021 20:57 <Late> Tämän aseman on korvannut uusi Paloisvirran sähköasema jonkin matkan päässä. Keskusta-alueella kun on kaikki syötöt asemalle tapahtuvat kaapeleiden kautta. |
|
03.05.2021 18:15 <Hartsa> Tuli eilen ajeltua tuolla niin ei ole enään simonniemen sähköaseman ulkokenttää kaikki on purettu pois. |
|
02.05.2021 11:46 <Hartsa> =D =D kuvattu hanasaarenvoimalaitoksen valvomossa.... |
|
01.05.2021 22:50
<Mikko Koho>
Tämän myötä hyvää Vappua! (Vaikkakin vähän myöhässä..) https://youtu.be/99HoHQeVBpI |
|
01.05.2021 13:06 <Hartsa> Täällä taas tähän suuntaan.....https://www.pks.fi/uutiset/pohjois-karjalan-sahko-purkaa-louhikosken-voimalaitoksen/ |
|
29.04.2021 22:02 <Make> Tuohon suuntaan kehitys on tainnut kovasti mennä... |
|
29.04.2021 21:52 <Make> Onhan sekin periaatteessa mahdollinen. Noissa ei kuitenkaan tainnut olla niitä leveitä SLO:n kuvun kiinnikkeitä. |
|
29.04.2021 14:44
<Mikko Koho>
"ITSETOIMIVAT SÄHKÖLAITOKSET AMERIKASSA"-artikkeli Helmikuulta 1922: "Kehitys kulkee täällä Amerikassa siihen suuntaan, että kaikki koneet tehdään mahdollisimman paljon ihmishoidosta riippumattomiksi. Hyvä esimerkki on automobiili, jota 15-vuotias koulutyttö saattaa helposti ajaa. Niinpä sähkökoneetkin tehdään painonappulalla ohjattaviksi, niin että voimayhtiön pienipalkkainen kirjanpitäjä saattaa konttoristaan hoitaa suuria voima-asemia. Varmaan on kehityksen Suomessakin kuljettava hiljalleen samaan suuntaan." https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1539937?page=88 |
|
28.04.2021 20:13
<Mikko Koho>
Suomeksi/på finska: https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1110642?page=26 Voisi sanoa, että aika nerokas ratkaisu. |
|
28.04.2021 15:37 <Froggy> SLO voisi myös olla hyvä arvaus. |
|
27.04.2021 20:12 <Make> Niimpä näkyy. Varmasti tuontyyppisiä syitä myös on. Siinä se onkin, kun meidän tuote on nopeat toimitusajat, että monenlaista vipstaakia pitää löytyä... |
|
27.04.2021 19:51
<Make>
Vai kuvullisia Mascotteja löytyi lisää. Varmaan ne on tarkoitettu sen suojatien korostamiseen. Kaikki näkyy olevan niin Philipsiä. Siellä Rantatiellä on ilmeisesti joskus vaihdettu AMKA maakaapeliin, mutta alkuperäiset pylväät ja kauhat ovat kelvanneet... |
|
27.04.2021 19:39
<Make>
Oho, olen varmaan joskus maininnut. Nimittäin Nelostien Keravan rampeissa oli samoja: https://www.google.fi/maps/@60.3870938,25.1215699,3a,30y,7.22h,106.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9QxVQ8Bb0fduw3605mjAtg!2e0!7i13312!8i6656 En ole tiennyt, että muuallakin oli. Varmasti oli harvinainen malli. Vähän epäilen Ornoksi, varmaan tuota uudempi malli: https://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/77 |
|
27.04.2021 17:18 <Froggy> Hieman mielenkiintoinen valinta tuonne: https://www.google.fi/maps/@61.6018432,29.4823975,3a,42.8y,249.43h,92.15t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_vBOdKYxckKkhyo0A93xDQ!2e0!7i13312!8i6656 Ei kyllä 125W tai 70W sovi oikein tuohon risteykseen. Siellä onkin pelkää Philipsiä kun tiellä on SGS203, pyöräteillä HGS201 ja sitten nuo. |
|
26.04.2021 22:49 <Froggy> En muista oltiinko täällä joskus puhuttu noista oudoista syväkupuisista pienpainenatikoista: https://www.google.fi/maps/@61.680713,27.2335514,3a,18.1y,302.7h,102.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2U1NM83UYWCqiZsPeRbPzw!2e0!7i13312!8i6656 Kupu on kirkas ja liitäntälaitteet näkyy hyvin läpi. Philips se tuskin on, kun vertaa siinä vieressä oleviin SRS 201 -valaisimiin. 5-tiellä oli vissiin samoja ja tuossa kohtaa kait 90W tai 55W versioina samoissa pylväissä missä Seleniumit olivat vielä muutama vuosi sitten: https://www.google.fi/maps/@61.6857223,27.283869,3a,47.3y,257.21h,86.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYzj6T3NZAGpsKKH73H84Ww!2e0!7i13312!8i6656 |
|
|
26.04.2021 15:00
<Jouko>
Harvoja edustavia kuvia Inkoon entisestä voimalaitoksesta, muita hyviä ulko- tai sisäkuvia ei oikein tahdo löytyä, pari kuitenkin Vuosisata sähköä Suomessa -kirjassa (1982) mm. valtavasta konesalista. https://www.fortum.fi/media/2020/03/fortumin-inkoon-hiilivoimalaitos-purettu-maan-tasalle https://youtu.be/vZxsySY78EU Inkoo Fortum Voimala - Purku-työmaa 2019 https://youtu.be/dC7VnU5fy6w Inkoon laitoksen piipun kaato https://youtu.be/xJm4fkZN63Y Demolition of Fortum’s coal-fired power plant | Inkoon hiilivoimalaitoksen viimeisen piipun räjäytys |
|
|
25.04.2021 20:55 <Samuel > Tuossa on vielä mennyt 20kV joskus muinoin. Ollut varmaan ainoa tapa saada tuonne tarpeeksi sähköä. |
|
25.04.2021 16:07 <Samuel > Näitä oli samanlaisissa pylväissä Alajärven keskustassa vielä V. 2009 |
|
25.04.2021 13:03 <Jouko> Löytyihän se kuvakin jossa oli puhetta uuden voimalan tulemisesta, melkein vuosikymmen siitäkin vierähtänyt.. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5634 |
|
25.04.2021 12:23 <Jouko> Kuvassa työmaaparakki muuntajan kohdalla/edessä, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12728 Olisiko vanhaa päämuuntajaa lähdetty kuitenkaan siirtelemään jos uusi voimalaitos uusine sähkökojeistoineen tulossa. Eiköhän se Strömberg sieltä vanhalta paikaltaan edelleen löydy.. |
|
25.04.2021 12:14 <Jouko> Aikaisemmin tässä oli kanaville tyypilliset ppn-valaisimet. |
|
25.04.2021 00:10 <Hartsa> joku jääkiekkokaulalo tai urkkakenttä ollu joskus muinoin ja valot on sitten jääneet tohon.- |
|
24.04.2021 20:22
<Mikko Koho>
Varastointiin liittyen, tuossa on esimerkki siitä, miksi juuri mitään ei haluta pitää varastossa. Varaston kasvu kun lisää verotusta. https://youtu.be/SgDk3mfYTSE |
|
|
23.04.2021 22:30
<Make>
Tässä välillä pienpainenatriumlamppujen valmistuskin on jo loppunut... En ole varma, mitä tuohon lopulta tuli. Olisiko juuri korkeat pylväät. Sen sijaan kuvan valaisinmalli taitaa olla Se'lux MTR: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12731 |
|
23.04.2021 22:19 <Make> Kupu vaan alkaa olla haperon näköinen... |
|
23.04.2021 14:23
<Mikko Koho>
Kovat on suunnitelmat ja mikä mielenkiintoisinta, toinen uusista aluksista tulisi kulkemaan sähköllä ja paistinrasvoista tehdyllä polttoaineella. https://yle.fi/uutiset/3-11895975 Kanavaliikenteessä jonkinlainen hybridikoneisto on varmaan ihan paikallaan. Se vastaa vesiliikenteessä suunnilleen tieliikenteen kaupunkiajoa autolla, eli välillä ajetaan ja suuren osan ajasta seisotaan sulussa tai odotetaan muuta liikennettä, jolloin pääkone käy joko pienellä teholla tai tyhjäkäyntiä. |
|
22.04.2021 23:13 <Hartsa> http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4793 |
|
22.04.2021 23:05 <Hartsa> Voihan se että on sisälle heitetty esim alakerrasta vanhalta 6kV alueelta on kojeistoa purettu, Epäilisin että valvomontaaksi entiselle 6/50 kV alueelta on purettu ehkä vanhoja kojeistoja pois tms... ja sinne asennettu kun yhdessä kuvassa muuntajahuoneen ikkunan paikalle olisi tehty ovi nykyisin valvomon oven viereen ja sinne sitten laitettu ehkä uusi muuntaja. |
|
22.04.2021 22:45 <Koomikko> Jotain tuli räpsittyä, on vain aidattu niin laaja alue ettei oikein kunnon kuvia saanut, jotain kuitenkin tulee vielä. |
|
22.04.2021 22:40 <Koomikko> Ei näkynyt muuntajaa, kontteja ja koppeja tilalla. Mihin mahtuu, sisälle? |
© Janne Määttä 2004-2017