<< ^ >>

IMG_20201002_223526.jpg

Ei pölkympi kansilasti RMS Neudorfin kyydissä. Alus näyttää lähteneen Savonlinnasta, kuva on otettu Saimaan kanavan Soskuan sululla ja määränpääksi on merkitty Iso-Britannian Newport.
Ei ole täsmätietoa, mihin nuo pölkyt ovat menossa, mutta kai noista sähköpylväiksikin olisi. Toisaalta Savonlinnassa on myös UPM:n vaneritehdas ja nuo voisivat olla menossa viilun sorvaukseen.
Tämän tyylisiä lasteja näkee aina silloin tällöin eikä ihme. Kuten jo jossain totesinkin, Suomalainen puu kelpaa ulkomailla kuulemma laadun takia kun puu on hitaasti kasvanutta, pitkäkuituista ja siksi lujaa. Lappeenranta, Soskua 02.10.2020
Kuvaaja: Mikko Koho

03.10.2020 09:24 <Froggy> Sähkötolpilta nuo kovasti näyttävät.

No on kyllä himmeät nuo ledit verrattuna pienpainenatikoihin!
Onkohan enää yhtään ppNa valoja Saimaan kanavalla? Viime vuonna oli vielä Mälkiältä pohjoiseen puupylväissä jokunen valaisin.
03.10.2020 12:32 <Jouko> Tulevaa sahatavaraa tuskin kannattaa lähtömaassa kuoria, kaarna kun suojaa puuta meri-ilmastolta. Vaikuttavat sorvatuilta, ehkä sähkö- tai paalutuspylväiksi menevät.
03.10.2020 14:01 <Mikko Koho> On natikoita vielä ainakin Mälkiältä ylöspäin ja ehkä Vakkilassa ennen Nuijamaajärveä olevassa leikkauksessa.
Nuo ledit kuulostavat olevan huono juttu myös aluksen kannalta. Natikoista sai hyvän suuntareferenssin aluksen sulkuun tähtäämiseen, ledeillä sulku jää aluksesta katsottuna pimeäksi.
03.10.2020 22:31 <Make> On todella pimeän näköistä. Ei ole suunnittelija tiennyt vaihteeksi asiasta mitään.
03.10.2020 23:36 <Mikko Koho> Tämän kännykän kamera pyrkii tekemään kuvista todellista tummempia. Mutta, siitä huolimatta, tavallisena kaduntallaajana tuohua aktiivisesti sivusta seuranneena tuntuu, että tuolla on sama ongelma kuin monessa muussa paikassa: on erikseen ne ihmiset, jotka tietää, ja ne jotka päättää. Juuri saivat 90M€ sulkujen yläporttien siirtämiseen ja sulkujen pidentämiseen 11 metrillä. Muuten hyvä, mutta samassa yhteydessä pitäisi korjata väylää niin kanavalla kuin Saimaalla. Nykyisellä aluksen maksimipituudella väylät ovat jo monin paikoin ahtaat ja kuvaavaa on, että esimerkiksi tästä eteenpäin kuvan osoittamaan suuntaan seuraava turvallinen kohtaamispaikka on tunnin laivamatkan päässä. Voin hyvin itsekin kuvitella, että 10m pidemmällä paatilla moni hankala paikka muuttuu mahdottomaksi varsinkin kun huomioi, että aluksesta katsottuna nopeus rannalta katsomiseen nähden tuplaantuu. Motiivina edellä mainitulle remontille on aluskannan vanheneminen, mutta yksi suuri syy siihen, että liikennemäärät ovat nyt pienentyneet on se, että rahtien hinnat ovat alhaalla. Varsinkin, jos on lastia vain toiseen suuntaan, niin aletaan olla sillä kipurajalla, että onko kuljetusta edes viisasta suorittaa.
04.10.2020 00:01 <Mikko Koho> “Jos yrität kuvailla totuutta, jätä eleganttius räätälille.”
-Albert Einstein

https://mielenihmeet.fi/albert-einsteinin-viisaudet/amp/
22.10.2020 12:40 <Mikko Koho> Valitettavaa inhorealismia monessa paikassa..
https://youtu.be/pYtKtQMxRts
24.10.2020 06:32 <Mikko Koho> Toleranssit kohdallaan..
https://youtu.be/mX1C9NeyfEY
11.11.2020 18:04 <Mikko Koho> Oikeastaan ainoa asia, joka itärajan lähellä asuvana itänaapurissa ei yllätä on se, että yllätyksiä tulee.

https://yle.fi/uutiset/3-11641872
12.11.2020 13:36 <Juri Jalgratas> Mahtaako syynä liikkumiskieltoon olla sittenkään rikkinäinen valaistus? Voihan siellä tapahtua vaikka valtion toimesta liikehdintää pimeän turvin.
12.11.2020 14:14 <Froggy> On siinäkin pimeä juttu. Vika tuskin on valoissa, kun niitä ei sitten korjata? Ja vuoden pimeimpään aikaan komo juttu....
12.11.2020 19:06 <Mikko Koho> Poliittisiin asioihin en ota kantaa.
Mutta, naapurimaan tapoja tietäen, mahdollisuuksia on monta.
Vertailukohtana Suomen viranomaistoiminta, vaikka se onkin välillä jumalattoman byrokraattista, on se kuitenkin samalla ennustettavaa. Vaikka lupien ym. saanti voi tuottaa vaivaa ja viedä aikaa niin sitten, kun ne on kunnossa, niin määräysten mukaan toimimalla voi olla aika huoleti. Naapurimaassa sekään ei välttämättä ole varmaa. Kuten eräs Venäläistaustainen aikoinaan totesi, puolet valtion budjetista on naftaa ja puolet jotain, minkä nimeä en muista. Kun jälkimmäisestä kysyin, että tarkoittaako hän lahjuksia, vastauksena oli hiljainen nyökkäys.
12.11.2020 20:06 <Make> Tai sitten on maakaapelivika kanavan alla, hankalassa paikassa...
12.11.2020 20:48 <Mikko Koho> Tuo on siis meriväylällä, joka kuuluu Venäjän hoidettavaksi. Ilmeisesti kaikki valot eivät ole pimeänä, vaan pimeänä olevien osuus on noussut liian suureksi.
16.11.2020 17:34 <Mikko Koho> Korjaustyöt aloitettu

https://yle.fi/uutiset/3-11650470
16.11.2020 18:58 <Mikko Koho> Muistui mieleen, että mikähän vuosi se oli, kun Venäjällä jäätyi kokonainen kylä tai kaupunki. Lämpölaitos meni toimintakyvyttömäksi kun kenenkään tehtäviin ei kuulunut tilata öljyä..
16.11.2020 21:14 <Make> Tuo öljyn tilaaminen kuulostaa turhan tutulta. Minun tehtäviin kuuluu seurata sen määrää töissä. Tilaaminen taas kuuluu toimitusjohtajalle, mutta saa arvata, montako kertaa siitä pitää aina muistuttaa... Toimitusjohtaja kun on nykyään fyysisesti ihan muualla. Lisäksi uusi tyyli on ollut, että ei oteta edes säiliötä täyteen!?
17.11.2020 00:12 <Mikko Koho> Jotenkin kuulostaa liian tutulta kun pahimmillaan olen aikoinaan kuullut sellaisenkin aivopierun, että varavoimakoneeseen ei olisi saanut tilata öljyä. Lopulta lupa tuli, mutta jo pelkkä ajatuksen esittäminen tuntuu absurdilta. Olisi ihan kiva nähdä laskelma siitä, kumpi tulee halvemmaksi: tilata suosiolla säiliöauto tai säiliöperävaunuyhdistelmä pihaan ja täyttää säiliö(t), vai ottaa riski varavoiman käynnistymättömyydestä tai ennenaikaisesta pysähtymisestä ja siitä seuraavista vahingoista.

Tokihan budjetointi, taloudellinen optimointi, ja siihen liittyvä varastoarvojen alhaalla pitäminen (johon myös vajaat polttoainesäiliöt liittynevät) ovat sinänsä ihan kivoja ja kannatettavia asioita, mutta pitäisi aina muistaa se, mitä on painotettu koulussa, eli nähtävä lukujen taakse ja miltä ne näyttävät käytännössä.
Jos viime aikoina on tullut pohdittua sitäkin, että taloudellinen optimi ei aina ole se kokonaisoptimi..
17.11.2020 01:09 <Mikko Koho> Äskeisen jälkeen muistui mieleeni, että viime aikoina mielessäni on ollut ajatus, että olisiko enemmän "laivamallinen" organisaatio terveempi?
Hollannissa usein, muttei aina, laivan päällikkö on omistajakippari, joka omistaa laivan yrityksensä kautta, ja laiva on samalla myös päällikön asunto. Rahdit tulevat tuossa mallissa jonkun suuremman logistiikkayrityksen kautta. Kun omalla vastuulla oleva piiri on pienempi, ja itse joutuu elämään omien päätöstensä kanssa, niin se voisi helpottaa ja toisaalta luoda myös oikeanlaista henkistä painetta.

Enkä muuten ole ajatukseni kanssa täysin yksin puhumattakaan, että olisin sen itse keksinyt. Viime aikoina on uutisoitu, että ainakin terveydenhuollossa ylimääräistä ylhäältä päin käskyttämistä on purettu, ja valtaa on annettu ruohonjuuritason tiimeille. Tulokset ovat olleet rohkaisevia.
17.11.2020 20:55 <Make> Säiliö on 2700 litraa ja nyt on tapa ollut tilata vain 2000 l. On kai siinä jotain toimituskuluja+ tuo yleinen säätäminen. Muutenkin öljyä pitää tilata 2-3 kertaa vuodessa, että ei se "varastoon" jää. Jotenkin toimitusjohtajasta on nyt tullut tekosäästämisen mestari. Keväällä, kun öljy oli halpaa, niin toisen toimipisteen tankki kuulemma täytettiin, mutta täällä ei, vaikka asiasta oli puhetta.
28.11.2020 00:21 <Jouko> "Venäjän ydinkäyttöinen rahtilaiva menetti potkurinsa avomerellä selittämättömästi – napatukikohdan remontille takaisku" https://yle.fi/uutiset/3-11668920 27.11.2020

Erikoinen tapaus, nelilapaisesta potkurista yksi lapa murtunut ja hukkunut jonnekin matkan varrelle.

Aihetta googlatessa löytyi hieno video ko. aluksen matkan teosta jäisessä ympäristössä; https://vimeo.com/329311837 "Sevmorput in Artctic".
28.11.2020 15:16 <Mikko Koho> Valistumaton hanska-arvaus kertoo jonkinlaisesta materiaali- ja/tai valmistusviasta yhdistettynä mahdollisesti resonointiin. Pienessä vesivoimalassa olen kuullut, kun turbiinin potkurin lavat resonoivat, samoin kuin laivan potkurin resonointia myös silloin, kun ajetaan tasaista nopeutta. Sulkuun ajettaessa etenkin super-Saimax-alusten kohdalla voi syntyä kovakin tärinä riippuen siitä, miten voimakkaasti alus jarruttaa vauhtia pois.

Finnjettihän oli legendaarinen tärinästään. Tuossa videossa näkee myös muun muassa vähän vanhempaa konevalvontatekniikkaa ja kaasuturbiineja.

https://youtu.be/VWs2xYK740U
26.03.2021 17:37 <Mikko Koho> Saa nähdä milloin tällä alkaa olla vaikutuksia energia-alaan.

https://yle.fi/uutiset/3-11857437

Tässä tullaan samaan kuin kaikkien teknisten järjestelmien kanssa: mitään ei saisi jättää yhden kortin varaan vaan aina on oltava varajärjestelmä- ja/tai järjestely.
26.03.2021 21:35 <Make> Ei ihan heti arvaisi, että alus jää noin jumiin.
29.03.2021 20:54 <Make> Suezin kanava on jälleen auki: https://yle.fi/uutiset/3-11860370
29.03.2021 22:12 <Mikko Koho> Kohta sitten on satamat tukossa. Ja ongelma on myös siinä, kun konteista on ollut muutenkin pulaa, ja kun suuri osa konteista on saapuvissa laivoissa, niin ei ole liiemmälti kontteja mihin pakata paluulasti.

Tässä kanavahommassa on käynyt vähän samanlainen tilanne kuin Suomen junaliikenteessä aina joskus käy, jolloin yksi ainoa Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan välillä tapahtunut vikatilanne onnistuu lamaamaan koko valtakunnan junaliikenteen. Kun suuri osa valtakunnan junista käy jossain vaiheessa Helsingin päärautatieasemalla, niin kyseisellä asemavälillä oleva vika johtaa siihen, että junia ei saada aikataulun mukaan asemalle ja asemalta pois, jolloin aikataulusta poikkeavat junat alkavat pian sotkea myös niiden junien aikatauluja, jotka eivät Helsingin päärautatieasemalla käy.
29.03.2021 22:38 <Mikko Koho> Kolhaisun syynä, tai ainakin osasyynä, saattoi olla ns. bank effect, jossa aluksen rungon ja kanavan reunan väliin ahtautuva virtaus alkaa, virtausnopeuden noustessa, imeä alusta kohti penkkaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11861022

Vaikka virtauslaskenta kykenee nykyisin moneen, niin silti on edelleen ilmiöitä, joita tietokonesimulaatio ei kykene laskemaan täysin realistisesti. Tällöin tarvitaan pienoismalleja.

https://youtu.be/tEDrFiQq1_k
29.03.2021 23:39 <Mikko Koho> Tuli vielä tästä kaikesta mieleen, että näinköhän jossain vaiheessa nähdään vaihe, jossa kaikkea aletaan uudelleen hajauttamaan.
Luontohan pyrkii aina tasapainoon ja epäjärjestykseen. Jos joku huonetila siivotaan, se on liian siisti, ja se tuppaa ajan myötä menemään takaisin epäjärjestykseen. Veden putoaminen koskessa ja vesivoimalassa sekä esimerkiksi rakennuksen lämpöhäviöt ympäristöön perustuvat siihen, että luonto pyrkii energiatasapainoon ja niin edelleen.
Energia-alallakin on vuosia ja vuosikymmeniä keskitetty. Pienet firmat ja laitokset ovat yhdistyneet, pienet tuotantoyksiköt ovat korvautuneet yhä suuremmilla, valvomotoiminnot ovat keskittyneet yhä harvempiin paikkoihin, pyritään tulemaan toimeen yhä harvemmilla laitteisto- ja ohjelmistoarkkitehtuureilla ja niin edelleen. Motiivi on suurelta osin sama kuin monessa muussa asiassa, eli raha. Näinköhän jossain vaiheessa huomataan, että keskittäminen on mennyt liian pitkälle, ja "kaikkia munia ei pitäisi laittaa samaan koriin." Vähän tämän kaltaista kehitystä on jo koronan vuoksi nähty kun on huomattu, että logistiikkaketjujen toimintaan ei pidä liian sokeasti luottaa.
23.04.2021 14:23 <Mikko Koho> Kovat on suunnitelmat ja mikä mielenkiintoisinta, toinen uusista aluksista tulisi kulkemaan sähköllä ja paistinrasvoista tehdyllä polttoaineella.

https://yle.fi/uutiset/3-11895975

Kanavaliikenteessä jonkinlainen hybridikoneisto on varmaan ihan paikallaan. Se vastaa vesiliikenteessä suunnilleen tieliikenteen kaupunkiajoa autolla, eli välillä ajetaan ja suuren osan ajasta seisotaan sulussa tai odotetaan muuta liikennettä, jolloin pääkone käy joko pienellä teholla tai tyhjäkäyntiä.
24.04.2021 20:22 <Mikko Koho> Varastointiin liittyen, tuossa on esimerkki siitä, miksi juuri mitään ei haluta pitää varastossa. Varaston kasvu kun lisää verotusta.

https://youtu.be/SgDk3mfYTSE
27.04.2021 20:12 <Make> Niimpä näkyy. Varmasti tuontyyppisiä syitä myös on. Siinä se onkin, kun meidän tuote on nopeat toimitusajat, että monenlaista vipstaakia pitää löytyä...
08.05.2021 00:40 <Mikko Koho> Perjantai-Lauantai-yön kunniaksi olisi tulossa kolme alusta parin-kolmen tunnin sisään mutta toinen alaportti, josta hajosi jalkalaakeri toissa kesänä, näyttää jumiutuneen täysin aukiajon aikana. Vastahan nämä korjausvelkamäärärahoilla uusittiin..

Miksi kirjoitan tänne, saattaa joku ajatella. Siksi, että Imatran Voiman vanhaa periaatetta mukaellen, nämä ovat veronmaksajien rahoilla tehtyjä, ja heillä on oikeus nähdä, että mihin heidän rahoja käytetään.
08.05.2021 00:57 <Mikko Koho> Nyt on portti auki. Saa nähdä mitä tulee.
08.05.2021 03:39 <Mikko Koho> Sulutukset saivat tehtyä ja portti toimi jumin jälkeen ihan hyvin, mutta jotenkin ei yllätä, jos taas jossain vaiheessa tulee tieto, että liikenne on seis. Useammaltakin, tiettävästi toisistaan riippumattomalta, suunnalta on kuulunut, että alaporttien uusimisessa ei mennyt kaikki putkeen. Toisaalta, missäpä nykyaikana menisi..
08.05.2021 04:26 <Mikko Koho> Vielä yksi ajatelma tälle yölle: "taloudenpito on kuin housujen jalassa pitäminen: vyön ja/tai vyötärön kiristysnarun pitää olla niin tiukalla, etteivät housut tipu nilkkoihin, mutta niin löysällä, ettei kiristä, ahdista, hierrä ja tule muita ongelmia. Joskus tarvitaan myös henkseleitä kun muu ei riitä."
30.11.2021 23:08 <Koomikko> Mekongilla pikkuisen enemmän vesikulkuneuvoja kuin Saimaan kanavalla https://youtu.be/vwjQSQgzqSk

© Janne Määttä 2004-2017