<< ^ >>

IMG_5567.JPG

2x110 kV + 400 kV + 400 kV + 110 kV Aamu Vantaanportissa. Vantaa, Vantaanportti 10.12.2004
Kuvaaja: Janne Määttä

29.08.2005 20:50 <Olli> Tässä tais ennen vanhaan sijaita Lentoparkki?
06.08.2006 08:10 <vl> tuleeko/meneekö nuo Tammistoon/Tammistosta
06.08.2006 21:21 <calm> Tammisto on kuvaajan selän takana melkoisen lähellä.
27.10.2006 17:32 <Jr> Palloja ukkos langalla. Nimittäin niitä olisi vaikka 110 Kv:n maisema pylväässä.
23.04.2015 21:02 <Make> Laitetaan vaikka tähän. Metro 14.4.2015 http://www.metro.fi/uutiset/a1387810846410

Kiitorataa muistuttanut taideteos poistettiin Helsinki-Vantaan kupeesta

Tuusulanväylän kaistojen välissä, Helsingin ja Vantaan rajan tuntumassa ollut Valoviiri-taideteos on purettu. Taideteos tunnettiin paremmin ”kiitoratana”, koska se sijaitsi Helsinki-Vantaan lentoaseman lähistöllä ja myös muistutti lentoliikenteestä tuttuja merkkivaloja.

Teos väistyy, koska Uudenmaan ely-keskus uusii ja parantaa väylän tievalaistusta. Kaikkiaan 350 tolpasta ja led-valoista muodostunut teos alkoi myös olla todella huonossa kunnossa.

”Tekohengitystä se oli loppuvaiheessa”, kertoo toimistopäällikkö Olli Markkanen Helsingin kaupungin rakennusviraston ulkovalaistustoimistosta.

Valoviirin toteutti vuonna 2000 Helsingin Energia, jonka liiketoimintapäällikkö Eero Metso suunnitteli teoksen. Sen huolto ja ylläpito on ollut Olli Markkasen johtaman yksikön vastuulla – vuodenvaihteeseen saakka Helenin ulkovalaistusyksikön ja siitä eteenpäin rakennusviraston ulkovalaistustoimiston.

Muutostöissä teoksen tilalle tulee nykyaikaisia tievalaisimia, jotka puolestaan korvaavat kirkkaan keltaista valoa tuottavat pienpainenatriumlamput.

”Mietimme kyllä, voisiko Valoviirin korvata jollain toisella teoksella. Se ei kuitenkaan ole mahdollista muutosten jälkeen.”

Valoviiri-teokseen oli ohjelmoitu useita vaihtuvia kuvioita. Kuvion vaihtumista ei pystynyt näkemään ohi ajaessa, mutta seuraavana päivänä sen värit saattoivat jo olla erilaiset.

Markkanen kuvailee teoksen olleen ”historiallinen led-rintamalla”.
23.04.2015 23:03 <Marko> Joku oli kuvan ottanut tuosta: http://archive.kaunis.to/archive/photos/pks/ufokupu.jpg
23.04.2015 23:24 <RicuP.> Jep, keskikaistavalaistuksen asentaminen onkin hyvä tekosyy purkaa huollontarpeessa ollut valoviiri. Kaikilla muilla teillä on riittänyt vain valaisimien vaihto vanhoihin pylväisiin. Nämäkin 80- luvun pylväät olisivat kelvanneet vielä todella pitkään, mutta nyt on vaan kamala pakko saada keskikaistalle pylväät.
Tuijotetaan sitten vaan natriumia tienpinnasta jos niin on parempi...
24.04.2015 22:24 <Hartsa> Vielä toiminassa tossa kuvassa...http://www.hs.fi/kaupunki/a1305946289687
25.04.2015 19:56 <Make> Jaa, siellä nupissa oli vain muutama 5 mm:n normaali ledi. Jollain väylällä niitä vissiin on ohjattu, kun jotain tekniikkaa on siinä alla. Ledivalot on olevinaan niin muotia, eikä ne kuitenkaan kelpaa...

Tuossa kohti taitaa olla vähän vanhemman näköiset pylväät, ei niissä silti mitään vikaa näy. Jossain taisi olla työn hinnaksi kerrottu puoli miljoonaa. Aika monta vaikka pienpainenatriumin varalamppua luulisi sillä saavan.
Tuusulan ja Kehä 3:n välille "riitti" vain valaisimien vaihto, Idmanin SOX -> Siteco SQ.

27.04.2015 21:09 <Make> Jos tuohon aiotaan laittaa sellaiset todella korkeat pylväät, joita on Nelostiellä, taitavat valaista lähinnä nurmikkoa, kun tuo keskialue on aika leveä tuossa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8099 Luulisi lampun vaihdon sellaisiin olevan kalliimpaa, kun tarvitsee järeämpää nosturia.
23.04.2021 22:30 <Make> Tässä välillä pienpainenatriumlamppujen valmistuskin on jo loppunut... En ole varma, mitä tuohon lopulta tuli. Olisiko juuri korkeat pylväät.
Sen sijaan kuvan valaisinmalli taitaa olla Se'lux MTR: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12731

© Janne Määttä 2004-2017