|
20.12.2020 01:44 <Hartsa> Taustalla aika mukavan näköinen sadepilvi tai lie ihan ukkostakin. |
|
20.12.2020 01:06 <KMW> OL2 on taas verkossa ja ylösajo menossa. |
![]() |
19.12.2020 22:42 <Make> On kyllä erikoinen. 2013 ei ledejä taidettu kauheasti vielä harrastaa, mutta tuo on kuitenkin aikalailla led- valaisimen näköinen... |
![]() |
19.12.2020 21:23 <Froggy> Valaisin vaikuttaa tuntemattomalta. Liekö ihan ledi vai mikä. |
|
19.12.2020 18:14 <Make> Räystäskourun puhdistus vaikuttaa haastavalta... |
|
19.12.2020 11:04 <Samuel> Olen itseasiassa kesällä nähnyt kun tuommoinen on ollut maassa irrotettuna mainostaulun takana. Tuon rakenne on aika jykevä ettei irtoa, tuo on noin 2-metrin metallitolppa, jonka päässä on vielä semmoinen iso, rautainen paino. Ei taida ihan helposti saada kolhimallakaan irti... |
|
19.12.2020 10:59 <Samuel> Nyt nämäkin on purettu sillä tässä on nykyään asuntoaluetta. Tässä tiellä on vielä katuvalotkin nykyään. Tai, no vain jalustat. |
|
19.12.2020 10:58 <Samuel> Tuolla taidetaan enemmän vissiin suosia noita yhden pylvään varassa olevia muuntajia. Muualla olen nähnyt enemmän niitä kaksipylväisiä. |
|
18.12.2020 20:48
<Make>
Vähän on pylväät jääneet maalaamatta samalla... Pidemmällä on erikoiset varret puupylväissä. Valaisin on Philips Selenium, ilmeisesti ihan natikalla. Alunperin on ollutkin harvinaisemmat Fresta FS961/125- kauhat. Outoa, kun niissä on sulakkeet, miksi ei ole pylväisiin voinut sulakkeita laittaa? |
![]() |
18.12.2020 15:59
<Mikko Koho>
Harmittava tilanne lähialueelta kun Haminan Energian biokaasulaitos osoittautui sudeksi. https://yle.fi/uutiset/3-11705675 Tarkempia yksityiskohtia tietämättä herkuttelin jo ajatuksella, että oppimiskeskuksen hevoset tuottaisivat raaka-ainetta tuolle laitokselle ja sen tuottamalla kaasulla tuotettaisiin energiaa samalle alueelle. Idea tuli kun mentiin hevoskärryjen kyydissä tuosta ohi. |
|
18.12.2020 13:00 <Jorge> Olisivat saaneet ruostuttaa valaisimet ensin. |
|
18.12.2020 09:10 <calm> Karttapalvelut elävät hiljakseen mikä mihinkin tahtiin. Kapsi lopetti karttadatan päivitykset jossain välissä ja siksi karttapaikake näyttää jo vanhentunutta tilannetta. Kai niillä oli koko palvelun lopetukseenkin joku päivämäärä.. KKP sitten taas sai jossain välissä takaisin mahdollisuuden linkittää karttoihin GPS-koordinaateilla Suomen kansallisten koordinaattien lisäksi. Fingridin karttapalvelukin on saanut takaisin aiemmin kadonneet johtotiedot, nykyisin päivitettyinä jopa muidenkin omistajien tiedoilla. https://fingrid.navici.com/platform/ |
|
18.12.2020 04:24 <muhentaja> Karttapaikake ja Kansalaisen karttapaikka tarjoavat tuolta kohtaa varsin erilaisia näkymiä. Karttapaikakkesta uupuu peruskartasta muuntajabunkkerit ja ilmakuvassa on lähinnä monttuja ja hiekkakenttiä, mutta KKPssä onkin samassa kohtaa valmis SA. |
![]() |
17.12.2020 20:59 <Mikko Koho> Tuossa tuli mieleeni, että paljonkos oli vuosittainen aika, jona tuota sulkuaikaa sai käyttää? Muistelen, että se sai olla yhtäjaksoisesti päällä maksimissaan 1,5h, jos oli suorasähkölämmitys, ja 3h, jos oli varaava sähkölämmitys, ja sen jälkeen piti olla vähintään saman pituinen aika ilman rajoitusta. Muistelen, että vuosittaiselle käyttöajallekin oli joku raja. |
![]() |
17.12.2020 14:15 <Tuomo Y> Puhelinsulakkeiden käytöstä pylväs- yms- päätteissä luovuttiin varmaan jo 60-70 -luvulla... Pelkät ylijännitesuojat jäi käyttöön. 80-luvulla näki wanhoissa pylvässulakepääteissä sulakkeet korvatun metalliuskoilla. Ja jos liian "rajusti" kiipesi ao. pylvääseen, niin helinä vaan kuului päätteestä kun lisut varisi.... |
|
16.12.2020 23:22
<Mikko Koho>
STUK antoi OL2:lle käynnistysluvan. https://www.stuk.fi/-/stuk-antoi-kaynnistysluvan-olkiluoto-kakkoselle Merkillepantavaa on se, että suojarakennuksen ruiskutus on kuin auton turvatyyny: oikeaan aikaan toimiessaan erinomainen/välttämätön apu, mutta aiheettomasti toimiessaan aiheuttaa vahinkoja. Olen kuullut sanonnan, että turvallisuusjärjestelmien suunnittelu on kuin sen pohtimista, että kaatuuko eteenpäin vai taaksepäin. |
![]() |
16.12.2020 21:39 <Make> ... se onkin Airam NOPPA CUBE IP65 12W/840 4116175 300x290x300 A1NOAC: https://www.airam.fi/fi/tuote/v5391-520/4116175/noppa-cube-ip65-12w-840/126/1 "Kiinteä LED 12W 900 lm." |
![]() |
16.12.2020 21:33
<Make>
Selcast voi hyvin olla monien runkojen oikea valmistaja. Näköjään löysin hiljattain Airam Nopan, en tiennyt sen merkkiä. Kiitoksia. https://www.airam.fi/fi/tuote/v5391-520/4116175/noppa-cube-ip65-12w-840/126/1 |
![]() |
16.12.2020 21:29 <Make> On puhelinsulakkeita: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8369 |
![]() |
16.12.2020 20:10 <Make> Kyllä, uudempi tyyppi on 802 95: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12660 Kirkas kupu on ellipsilampuille ja huurrettu putkiloille. |
|
16.12.2020 20:02
<Make>
Ei oikein näy, onko tuossa kuvun reunusta, mutta voi olla myös 8523-HME125/80C: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12660 Tuossa ikivanhassa kommentissa on vähän virheitä. "Pitkänomainen aika tasapaksu" on alunperin PSO, myöhemmin SLO. Joskus myös Fresta. "Pitkänomainen suippeneva" voi olla melkein mikä vaan, mutta yleensä Sähköliikkeiden Oy. |
|
16.12.2020 19:47 <Make> Hmm.... Kiitos!! |
![]() |
16.12.2020 16:04 <Mikko Koho> Vilkaisin pikaisesti tuota Metsä-Sairilan jätevedenpuhdistamon porua. Kumma, kun joka kaupungissa tuntuu olevan jossain hankkeessa vähän vastaavaa. |
|
16.12.2020 09:59 <Arho Flyktman> Valaisin on Idman 8524 |
![]() |
16.12.2020 09:27 <Arho Flyktman> Tuossa kotelossa on erotusrima. Joskus isä puhui puhelinsulakkeista en tiedä onko niitä. Puhelinmaakaapeli on WMOHBU ja tuo kaksinapainen puhelinjohto on MU. |
![]() |
16.12.2020 09:05 <Arho Flyktman> Tuo kuutiolampun valaisinrunko ja metallirasia on Selcastin valmistama. Laipallinen on Orno 4026. Kuutiokupu lasi 20cm oli Iittala valon 4024. Valmistus lopetettu 2000 luvun alussa. koot 15 20 cm ja aiemmin ehkä joskus ennen vuotta 81 myös 25cm on ollut saatavana. Lasikuutio tuli markkinoille jo 30 luvulla. Nykyisin KK 100kuutiokupua valmistaa Luminum muovista ja Leucoksella on ip 20 lasisia kuutio laattavalaisimia. Airam noppa on jättisuuri 30 cm. |
![]() |
15.12.2020 23:54
<Jouko>
Läheisessä Tornimäen 60m korkuisessa mastossa lentoestevalot palavat normaalisti. Syy lienee Mikkelin lentokentän kohtisuoralla linjauksella noin 7km päässä. Parisen kilometriä edempänä olevasta Säynätinkallion mastosta valot sammutettiin liki kymmenkuntavuotta sitten, turvaetäisyyttä sille kai jo riittävästi. Lentokentän läheisyydessä kulkevaan voimajohtoon lisättiin linjasaneerauksessa punavalot, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3840 Vikailmoituksille ovessa kyltti että Unibase. |
![]() |
15.12.2020 23:05
<Jouko>
Taustalla 50m korkuinen MPY:n Heikkilän tukiasema, noin vuodelta 1999 (vuosinaula mastolle tulevassa sähkölinjassa). Palvellee keskeisellä paikalla hiljalleen rakentuvaa teollisuus- ja yritysaluetta. Suurin tulokas on valmistumaisillaan oleva kallioluolastoon louhittu jätevedenpuhdistamo, jonka vaiheista jos jonkinmoista porua on saatu aikaiseksi. Maston lentoestevalot olleet pimeänä kohta kymmenkunta vuotta, korkeusraja niille nykyään 70m entisen, kuulemma 30m sijaan. Vanhan pykälän aikaan horisontti oli vähän joka suunnassa punaisten valopisteiden tähdittämää. |
![]() |
15.12.2020 22:16 <Froggy> Tuo on melko varmasti Idman 807 71 90-luvulta. |
![]() |
15.12.2020 21:34
<Make>
No just. Kohta on turha Idmanin "salmiakkia" tai muita klassikoita odottaa löytävänsä... Luulisi ohjauksia voivan hienosäätää vaikka C2 Smart- järjestelmällä. Jätteen määrän maksimointi on kaikessa nykyään tavoitteena. |
![]() |
15.12.2020 21:30 <Arho Flyktman> Valkoinen päivävilkku tyyppi C vaaditaan vain yli 150 metrisissä mastoissa. Tyyppi A punainen jatkuvasti palava on valoteholtaan joko 10 tai 35 candelaa ja saa toimia hämäräkytkimellä. LEDlentoestevalossa on lisäksi oltava infrapunalähetin pimeänäkölaitetta varten sillä se ei tuota lämpöä. |
![]() |
15.12.2020 21:20 <Make> Revolution on kyllä vähän saman tyylinen, mutta tuo on kuitenkin Philips ClearWay. |
|
15.12.2020 21:17 <Make> Gewiss Halle on kyllä kellon mallinen syväsäteilijä, en tiedä, olenko nähnyt: https://www.gewiss.com/ww/en/products/experience-catalogue/catalogs/series/product/lighting/on-request/GW83032M |
|
15.12.2020 21:11 <Make> Onhan se vähän saman muotoinen, mutta en ole nähnyt siitä tuollaista kulmaan asennettavaa maalaamatonta versiota. |
![]() |
15.12.2020 21:07 <Make> Voi hyvin olla joku vanhempi Idmanin versio. Ei satu Froggyn luettelosta löytymään? |
|
15.12.2020 21:01
<Make>
Hienoa, että lyhenteelle löytyi selitys. Noin tuo sopeutumisvyöhyke varmasti on. Juuri tuossa kohti moottoritiellä, kun Idmanin "salmiakit" loppuvat, niitä on vain toisella ajoradalla. https://www.google.fi/maps/@60.4003793,25.1277067,3a,75y,358.13h,103.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6efVwOM6R_gLbX7--x44rA!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
15.12.2020 20:53
<Make>
Siis onko tuo valkoinen myös sellainen puolipallo? En ole varmaan nähnyt. Tuo on joku uudempi: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=5228&pos=8&pid=182002 Sen sijaan 28.12.2019 mainittu kynttelikkö selvisi: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=13023&pos=0&pid=190373 Merkki on Hooks Mekaniska Ab, ilmeisesti ruotsalainen. |
|
15.12.2020 20:38 <Make> Sitten tuo on ehkä jostain 70-luvun lopulta. Rodeo taitaa olla 90-lukua. |
![]() |
15.12.2020 18:30 <Arho Flyktman> Turvavalaistusjärjestelmiä on kolmen tai neljänlaisia. Toiset järjestelmät on 24 voltin järjestelmiä ja toisissa on invertteri. Sitten on akkuja sarjaan kytkemällä muodostettu suurempi jännite Teknoware. Teknoware ja Neptolux valvovat kuntoaan. Neptolux on pienijännitteinen turvavaloyksikkö joka kytketää Prodex Neptolux paloilmoitinverkon suursilmukkaan eikä tarvitse palonpitävää kaapelointia. Sitten on superkondensaattoreilla varustettu Teknoware Escape jossa ei ole akkuja ja siinä on langaton kunnonvalvonta. Ennen hätävalot olivat Esmi MLY 9191 kattomalli ja MLY 9192 seinämalli. Ennen vuotta 1982 Esmi ja Orno hätävalot olivat punaisia. 1985 jälkeen niiden oli oltava vihreitä. Esmi MLY sarjaan oli myös valkoinen kupu turvavaloksi. Nykyisin punainen hätävalo on alkusammutuskalustoa osoittava Teknoware Find joka on Norjassa pakollinen. Hätävalot vaaditaan yli 300 neliön huoneiston yli 60 neliön tilasta ulosjohtavilla reiteillä |
![]() |
15.12.2020 18:03 <Mikko Koho> Edelliseen liittyen: ja suurinosahan on, todellisista taidoistaan huolimatta, olevinaan huippukuskeja ja vika on aina muissa kuskeissa.. |
![]() |
15.12.2020 17:59
<Mikko Koho>
Edellisiin kommentteihin liittyen, ei liity spesifisti energia-alaan, vaan yhteiskuntaan yleensä, ja energia-alaan siinä samalla. https://yle.fi/uutiset/3-11685093 Jos ihmisyys olisi auto, ja esimerkiksi mielenterveys olisi moottori ja vaihdelaatikko olisi fyysinen terveys, niin kuskit, eli ihmiskunta, olisivat kuin tieliikenteestä. Pieni osa tuntee hyvin miten pitää ajaa, että auto kestää, ajaminen on taloudellista ja liikenneturvallisuus on taattu. Osa on välimuotoja, peruskuskeja, jotka eivät ole poikkeuksia positiiviseen- eikä negatiiviseen suuntaan. Osa on sitten niitä, joiden on syystä tai toisesta huudatettava konetta, luistatettava kytkintä ja niin edelleen, ja jotka ovat pahimmillaan täysin piittaamattomia. |
![]() |
15.12.2020 09:01 <Hartsa> Tässä eräitä lentoestevaloja.....http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6319 |
![]() |
14.12.2020 20:19 <Arho Flyktman> Museoasennuksiin vastaavia valmistaa Saksalainen Thomas Hoof Produktgesselshaft. Tosin ei kierrettävällä kannella. IP44 katkaisija on kallis 98 euroa. |
![]() |
14.12.2020 20:00 <Arho Flyktman> Rautarouvan pylväät suunnitteli Niilo Saarivirta. Pylvästyypiksi valittiin vapaasti seisova teräsportaali jollaisia oli jo suunniteltu ulkomailla mutta ei vielä missään kokeiltu. Otos on kirjasta Linjanvetoa yhdeksänkymmentä luvulta. Rautarouvassa oli alunperin kuparijohtimet jotka vaihdettiin alumiinisiin 60 luvulta. Siltä ajalta ovat ilmeisesti myös nykyiset lasieristimet. Pylväät olivat lyijymaalilla maalatut ja lehmät saivat niistä myrkytyksiä. |
|
14.12.2020 19:19 <Arho Flyktman> Tuo on vanha Gewissin City kauha jota myi muun muassa Finnparttia. Gewissiltä löytyi myös hieno kirsuvalaisin Avenue kakkonen joka vastasi Idman 8512 valaisinta. Nykyisin saa tiettävästi vain Avenue ykköstä tasolasikuvulla jonka valoaukko on kokolailla suorakaide ja optiikka on kirsunmuotoinen Idmanin tavoin. |
![]() |
14.12.2020 19:03 <Arho Flyktma> Tuon La Strada asennuksen voisi entisöidä Eclatec suljetulla tievalaisimella Murena tai Moana. Mikä parasta samaan muotoiluun saa sekä natriumlamppuvalaisimia että LEDvalaisimia. Eclatecia tuo suomeen sama kun AEC Kaostakin eli Silux. |
![]() |
14.12.2020 19:01 <Late> alle 100 kVA muuntajat painavat jotain 300-500 kg |
|
14.12.2020 18:20
<Late>
Betonipenkki puuttuu tuossa, mutta muuten on juuri noin. https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5016 Ei täälläkään kun 110 kV kaapeleita kaivettiin betonikourua käytetty, mutta herkimpiin paikkoihin laitettiin betonilaatat kaapeleiden yläpuolelle kaivurimiesten kiusaksi |
![]() |
14.12.2020 17:50
<Mikko Koho>
Tuon opettavaisen tarinan lopussa on kyllä viisas ajatus luonnonsuojelusta ja "luonnonsuojelusta". https://youtu.be/3QenyA1mJ7s |
![]() |
14.12.2020 15:53 <Arho Flyktman> Muuntajaan törmääminen on kuitenkin vaarallista. Painavat noin pari tonnia. Turvapylväät vaaditaan seututieluokasta ylöspäin kun nopeusrajoitus on yli 60. Jerol pylväitä myy Ylihärmäläinen Laatukilpi. |
© Janne Määttä 2004-2017