<< ^ >>

100_0003.jpg

2x20 kV PAS-linjan kulmapylväs Mikkeli, Raviradantien alku 01.01.2005
Kuvaaja: Matti Suhonen

04.12.2010 22:31 <P. Ylväs> Näissä Siekkilän ja Savisillan sähköasemien välisen yhdysjohdon PAS-osuuden pylväissähän on työmaadoituskohtien pylväät merkitty maadoitussymbolilla.
04.12.2010 22:45 <Jouko> Aika harvassa sitten lienevät, kun en muista kuin Raviradantien päässä, ravitallien lähistöillä, sellaisen laatan nähneeni tässä linjassa...
05.12.2010 15:36 <P. Ylväs> Kyllä niitä muistaakseni enempikin näkyy niitä kilpiä Raviradantien varrella. Hieman off-topiccia tämä mutta tuossa oli juttua ns. varmennusvaijereista, joita on muinoin 20 kV tienylityksiin asennettu. Tienylityspylväiden välille asennettu löysälle jätetty vaijeri, jota ei ole kummastakaan päästä edes maadoitettu. Mikähän niiden perimmäinen tarkoitus on, ken tietäisi?
05.12.2010 16:41 <J.P> Samaa on tullut mietittyä monesti noista vaijereista, kun niitä pois purettu. Ei keksi itse kyllä minkäänlaista teoriaa edes että missä tilanteessa niistä voisi hyötyä olla, jos tosiaan maadoitetut olisivat niin joissakin tapauksissa voisivat suojausten toimintaa nopeuttaa tai jopa saada ne ylipäänsä toimimaan.
05.12.2010 17:51 <Jouko> Kävin aamupäivällä vilkaisemassa sitä lisälämpövoimalan edustan pylväsmuuntamoa ja kyllä siinä olikin kuvanmukaiset kuoritut kohdat johdoissa. Aloin epäillä niitä muuntajan jomppiköysiä, kun ovat yleensä liittimineen suojattuja ym. ellei muuntajaerottimeen saa maadoituksia.. Tällä pylväällä oli sittenkin "laatta" tyvessä.
05.12.2010 18:21 <Topias> Sen vaijerin tarkoitus on estää tien vierellä kulkevia pienjännitejohtoja (=avojohtimiset puhelinjohdot) singahtamasta (asennustöiden yhteydessä tai jostakin muusta syystä) kosketukseen tietä ylittävän keskijännitejohdon vaihejohtimien kanssa.

© Janne Määttä 2004-2017