![]() |
25.11.2022 09:01 <Froggy> Näyttää asialliselta. Valaisin on näköjään HKB 9 sulakkeella. On varmaan pestykin. Kellettyneitä kupuja on näköjään poistettu jo aikoja sitten: https://maps.app.goo.gl/vb9CsVtdU59cdCH99 Kuvan yksilö taitaa olla ainut jossa on kupu vielä Mapsin kuvissa... |
|
25.11.2022 08:52 <Froggy> Oho, taitaa olla vähän uudempaa tuotantoa, jotain 70-lukua. |
![]() |
24.11.2022 23:01 <Froggy> Varmaan SLO 747/748 ja 740-4 KM. |
![]() |
24.11.2022 22:28 <RicuP. > Mihin lie voisi liittyä? Täällä töissä käytetään vastaavaa systeemiä toimenpidevaloissa ja muissa ko. toimintaan liittyvissä vehkeissä. |
![]() |
24.11.2022 16:06 <Make> Näköjään vasarat ovat myös ihan näkyvillä. |
![]() |
23.11.2022 21:47
<Make>
On siinä 14 vuodessa moni kiinteä ledi ehtinyt hajota, mitä töissä on menty samoilla loistelampuilla. Moneen vuoteen ei tarvinnut vaihtaa oikein ensimmäistäkään. Tosin tänä vuonna on kyllä tarvinnut vaihtaa useitakin. Tietysti vaihtotyö on nopea ja helppo... Joskus olen vaihtanut CCFL putkia johonkin PC-näyttöihin. Aika askartelua oli jo sekin. Ledimalli lienee jo lähellä mahdotonta... |
![]() |
23.11.2022 21:36 <Make> Vai sillä lailla... Odotukset eivät liene korkealla. |
|
23.11.2022 21:34 <Make> No niin, hienoa. Myös täällä ne toimivat edelleen Ensto AVR1:ssä. |
![]() |
23.11.2022 21:20
<Make>
Tuo tulee olemaan vielä yleinen tilanne... Kulmikas on tuo, löytyy myös Exaktor 5212-nimellä: https://www.rexel.se/swe/Produktkatalog/Belysning-%2870-83%29/79---Tillbeh%C3%B6r-och-reservdelar/Kupor-och-glas/KUPA-KLAR-F%C3%96R-5212-58/p/7929681 E-V:n tyyppiä en muista, ei tietysti saanut juuri silloin kuvattua. |
|
23.11.2022 20:55 <Make> Tuolla onkin Exaktor-sukkula, tyyppi 5652F 2x40W: https://www.bukowskis.com/fi/lots/837716-exaktor-mid-20th-century-industrial-lighting Rakenne on muuten hyvin samanoloinen, mutta kuvun päädyt ovat suorat ja onko niissä joku peltilevy lasin sijasta? |
![]() |
23.11.2022 20:01 <Hartsa> Springlerin vesiturbiini kello... Putkistossa alkaa vesi virrata niin se alkaa soittamaan tuota kelloa..... |
![]() |
23.11.2022 15:37 <RicuP.> Ihan yhtenäisen ilmeen vuoksi vaihdettiin kaikki upotettuihin. Liiketunnistimeksi tuli kattoon nurkkaan ABB BasicLine Mini. |
![]() |
23.11.2022 15:32 <RicuP.> Ei ole vielä tullut käytyä katsomassa. Joku päivä vois kävästä lenkillä tuosta ohi. On ihan kadun varressa. |
|
23.11.2022 15:19 <RicuP.> Tuli vaihdettua vastaavaan 2x9W malliin Airamin Led lamput ja kyllä, toimiihan ne, vaikka on sarjaan kytketty. |
![]() |
23.11.2022 15:13 <RicuP.> Nyt osaan näiden tilalle on tullut Airam Lumit. Miten lie kestävät. Vaikka IK on 10, niin kupu lähtee todella helposti pienellä huitasulla irti. |
![]() |
23.11.2022 13:47
<RicuP. >
Ihan yhdessä asiakkaan kanssa ne oli valittu. Eri malleja käytiin läpi luetteloista, joista halusi vielä testiin yhdet viikoksi. Toinen oli tuo Ensto ja toinen taisi olla Omega. En nyt muista paljon Enstolle luvattiin tunteja, mutta kuulemma siinä on huijattu, että heti kun takuu loppu niin valot yllättäen hajoaa, eikä niitä pysty korjaamaan. Onko se kulmikas malli se, missä on polyesteri runko? Niitä on näkynyt ainakin Elife ja Rexelin merkeillä. Rexelin tarrassa lukee Made in Denmark. Se on kyllä minusta ollut laadukas malli. |
![]() |
23.11.2022 13:18
<RicuP. >
Tuolla hinnalla saisi kyllä n. 70 vuoden lamput hankittua... Viat ei todellakaan loppuneet siihen ja nyt samoja ja muitakin valaisimia on runsaasti rikki. Myös kosketusnäyttö infotauluja on ruvennut vilkkumaan... Kaveri kertoi juuri, että ennen riitti, että 3-4v välein tehtiin ryhmävaihto. Lamppujen käyttöikä oli sen verran tarkka ja luotettavasti ennustettavissa. Nykyään ei pysty mitenkään ennakoimaan, mikä kannattaa huoltaa ja milloin. Ledeissä on lisäksi se merkittävä haittapuoli, että ne jää usein todella häiritsevästi vilkkumaan, jolloin asialle pitää tehdä kohtuu nopeasti jotain. |
![]() |
23.11.2022 12:56
<RicuP. >
En ole kyllä koskaan tuommoista nähnyt. Nyt on muuten otettu kuvat niistä vedellä toimivista kelloista. Pitää laittaa. |
![]() |
23.11.2022 12:53 <RicuP. > Muakin alkoi epäilyttää kun näin pylväät lähempää. Jotain 1960 lukua voivat olla. Tuo KPV valaisin muutenkin näyttää että se olisi suunniteltu kuristimelle ym vekottimille. 1960 luvullahan Y valaisimet muutettiin kuristimille ja tämmöiseen varteen kuristinta ei järkevästi saa, niin on suunniteltu tämä malli. Se voisi selittää miksi KPV on käytetty vain varsiasennuksissa. Lasipalatsin kohdalla kuristimet on helposti saatu ristikkopylvääseen. Sytytin saattaa olla valaisimessa, sinne se mahtuisi vielä. |
|
23.11.2022 12:36 <RicuP. > Kyllä tuo taitaa olla kuitenkin sama kisko kun ennenkin. Ei se uusi ole sen parempi kuin vanhakaan. Kiskoja saa 70 ja 100mm leveinä mutta ei niissä kantavuudella ole juurikaan eroa. Täytyy kyllä olla joka valaisimen välistä laitettu kiinni että kestää. Voi harmittaa jos tulee alas. Voi tietenkin olla, että kisko on vaan kaapeleita varten ollut alunperin ja valaisimet ankkureilla kiinni betonissa. Tuommoinen 3x 40W valaisinkin painaa jo varmaan 10kg. Semmoiset näkyy olevan kahdella vierekkäisellä kiskolla katossa eräässä paikassa. |
|
22.11.2022 21:55 <Make> Niimpäs on upotettu kisko, tarkkaan on silloin suunniteltu. Varmaan on alunperin ollut aika tukeva kisko, tuollainen määrä kuristimia painaa jo melkoisesti. Tunnelin päädyissä näkyy myös jakorasia- ja kotelokokoelmat, sähköä on kulunut... |
![]() |
22.11.2022 21:47 <Make> No on ollut korkea aika korjata... |
![]() |
22.11.2022 21:43 <Make> Vai nuokin ovat kopiota... |
![]() |
22.11.2022 17:49 <Koomikko > Pumppaamoon on seinien yläosat muurattu uudelleen ja katto uusittu, muuntamossa on telineitä sisällä ja päällä väliaikainen katto. |
|
22.11.2022 16:32 <Froggy> Ovatkohan alkuperäiset valaisimet olleet myös upotetussa kiskossa kiinni. Se on kyllä varmaan vaihdettu uuteen. Vanhojen valaisimen ura näkyy vielä mapsin kuvissa. |
![]() |
22.11.2022 15:39
<Froggy>
Oho, en ole huomannutkaan. Olen kyllä ihmetellyt, miten pylväät näyttävät ihan 70-luvun teräksisiltä. Kukahan on nuo sitten tehnyt... Y-valaisimia on kaarivarsissa vielä mm. lasipalatsin kohdalla, ovat vielä jopa natikalla! Muuallakin olen nähnyt, en muista missä päin. |
|
22.11.2022 14:40 <RicuP. > Näin on. Kuvassa ei ainakaan montaa pala. Nuo valaisimet onkin osittain olleet upotettuja ja myös valaisinkisko on upotettu! |
![]() |
22.11.2022 14:37 <RicuP. > Tuo KPV on kyllä ihan uustuotantoa. Tuolla torilla on alunperin ihan perus Y valaisimet olleet 1 -os. varsissa vielä 1960 luvulla. Myöhemmin on purettu pois ja asennettu tupla varret ja KPV valaisimet. |
|
21.11.2022 21:36 <Make> 60-luvulla on kunnossapito ollut vähän toista luokkaa kuin nyt paikoitellen. Jokainen lamppu kuvassa toimii ja kuvut näyttävät puhtailta. |
![]() |
21.11.2022 21:32 <Make> Vähän aiheen sivusta. Auton alustassa kulkevasta johdosta oli kupari muuttunut vihreäksi pölyksi kuoren sisällä varmaan sentin matkalta. Syy varmaan, että tiesuola on päässyt kuoren alle, kun kuori loppui haaroituksen takia. |
|
21.11.2022 21:25 <Make> Voi hyvin olla. Tuossa ei vaan ole mitään vihjettä oikeasta valmistajasta. |
|
21.11.2022 10:07 <Froggy> Kuvan heitin menee varmaan samaan kategoriaan kuin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13484 |
![]() |
20.11.2022 23:32
<Jouko>
Näitä sähköverkon eristimiin ja johtoihin osuneita huti- ja merkinantolaukauksia on ollut jo iät ja ajat. Osa tahallisia mutta myös hutiosumia kun on riistaa metsästetty aukealla johtokadulla ja perään ammuttu ilmaan merkkilaukaus että kaatui. Voihan nuo olla myös mielenosoitukseksi aiheutettuja tahallisia vikoja esim. korkeita sähkön hintoja vastaan tai maiden lunastuksesta johtokaduksi jne. |
![]() |
20.11.2022 23:21
<Jouko>
Voimalinjoja ammuttu rikki Ylivieskassa – Poliisi pyytää havaintoja 15.11.2022 "Ylivieskassa on todettu kaksi voimalinjavauriota, joiden synnystä poliisi pyytää yleisöhavaintoja. Poliisin saaman tiedon mukaan voimajohdon virranjohdinta on vahingoitettu Isonevalla, Ylivieskan lentokentän koillispuolella. Vahinko havaittiin 18. lokakuuta 2022. Toinen vastaava tapaus todettiin aiemmin, jo 2. lokakuuta, Liiankankaan metsätien lähellä olevassa maastossa. Kyseisessä tapauksessa vaurioita on tullut valokuituja sisältävään ukkosjohtimeen. Isonevan vauriota poliisi tutkii ainakin toistaiseksi vahingontekorikoksena. Molemmat vauriot ovat poliisin mukaan aiheuttaneet paljon työtä ja rahassakin mitattuna merkittävää vahinkoa. Vaurioiden epäillään syntyneen, kun joku on ampunut lintuja." |
|
20.11.2022 22:01 <Make> Välillä tuossa teoksessa ei ollut valoja ollenkaan, kun sitä kai oli kunnostettu. Nyt on 2x pienet Ledvancen heittimet... |
![]() |
20.11.2022 21:58
<Make>
Jälleen samaa laitetta on monella nimellä. Vai noin se puolestaan hajoaa, kun lamput ovat vaihdettavat. Myös Ledvancen heittimet tunnistimilla kiiluvat samoin kuin kuvassa. |
![]() |
20.11.2022 21:51
<Make>
Perus Fibox EK-kotelo, Katko pääkytkin ja PCE:n pistorasiat. Kaapelit on kai valittu moottorilähtö-periaatteella, jos on 25A sulakkeet ja näyttää 2,5mm2 MMJ:ltä. |
![]() |
20.11.2022 21:45 <Make> Ettei tuo vaan ole veden paineella toimiva, jossain on pohdittu. |
|
20.11.2022 21:42 <Make> Oho! Vai tuollainen asennus on ollut Suomessa. Jossain ulkomaiden kuvissa on tainnut näkyä. Nyt on vain jotakin suurpainenatikoita, aika tiheästi paikoitellen (melkoinen linkki): https://www.google.fi/maps/place/Cabapp+Solutions+Oy/@60.1607471,24.9316386,3a,75y,48.81h,98.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4fzYziRpzXOfb2TjJ7DXOA!2e0!7i13312!8i6656!4m15!1m7!3m6!1s0x46920bb5a4130e0b:0x3236b7101cb9118!2sMallaskatu,+Helsinki!3b1!8m2!3d60.1612553!4d24.9328763!3m6!1s0x46920bd66f35ec4f:0x6e0554695233c22c!8m2!3d60.1624938!4d24.9348501!14m1!1BCgIgARICCAI |
|
20.11.2022 02:06 <RicuP. > Tuossa myös vastaava asennus: https://hkm.finna.fi/Record/hkm.A18F5585-B781-4324-86D8-A83DD420B55D |
|
19.11.2022 21:32
<RicuP. >
Näin luulisi. Myös SLO ufoissa on ollut samanlaiset 140W putket 3kpl vierekkäin. |
![]() |
19.11.2022 19:59 <Lars> Itse olen korjannut AMKAn mikä jossa vaihejohdin oli hapettunut poikki vanhoista hauileista. |
|
19.11.2022 18:14 <Froggy> Kuulostaa erikoiselta. Onko loisteputken kaltaiset SLI-lamput? |
|
19.11.2022 18:01 <RicuP. > Löytyi muuten kuva jostain moottoritie tunnelista, jonka sivuilla oli Todella erikoiset valaisimet asennettu yhtenäiseen jonoon molemmin puolin tunnelia. Niissä oli nimittäin 3x T12 putket rinnakkain, mutta kun tullaan lähemmäs tunnelin suuta, T12 putket alkaa muuttumaan Ppna putkiksi ja vielä samassa valaisimessa! Ensin on 1/3 Ppna muutama, sitten 2/3 Ppna muutama ja lopulta tunnelin suun lähestyessä kaikki on Ppna! |
![]() |
19.11.2022 14:53 <RicuP. > Tuon Vatti valaisimen sisäpelti ja sen komponentit näyttää olevan aivan samanlaista kuin Airam Jokavalo. Valmistaja on Far East lighting Co. |
![]() |
19.11.2022 13:52 <Froggy> Näkyy olevan sama laite kuin tuttu "Vatti", mutta näkyy olevan metallikiinnikkeillä: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-187450 On kyllä heppoista muovia, yhdestä oli runko haljennut. Myös nuo kiinnikket eivät ole oikein millään kiinni valaisimessa, ne irtoilee helposti, mutta saa takaisin yhtä helposti. Yhden pistin autotallin seinälle kun siinä ollut Nordlight-heitin ei toiminut. |
![]() |
18.11.2022 21:33
<Make>
Ehkä tuonne olisi muutaman valaisimen voinut lisätä, mutta tuskin juuri noita olisi tarvinnut: https://www.ledimo.fi/toteutus/puuilo-tuusula/ Näköjään varsinkin Musti ja Mirri harrastaa tuota mallia. Että 1500 tuli hintaa kiinteille ledeille. Tuskin on hyötysuhde kovin hyvä tuollaisten korjauskulujen jälkeen. Eikä viat sitten edes loppuneet... |
![]() |
18.11.2022 21:11
<Make>
Riippuu myös, kuka on valinnut tai halunnut ko. valaisimet. Karjasuojavalaisimet tuntuvat olevan aina sama laite monella nimellä. Löytyi juuri sitä kulmikasta mallia, mitä oli vaikka Finnparttiassa, Elektro-Valo-nimellä! |
![]() |
18.11.2022 21:01
<Make>
Megaman-nimellä se näkyy olevan, EAN: 6438140620187: https://www.puuilo.fi/megaman-led-teollisuusvalaisin-2x24w-ip65 On myös aika kallis, kun Led Energie on 36.90. Tosin mukana olevien putkien valotehossa näkyy olevan paljon eroa. |
|
18.11.2022 20:49 <Make> Onhan se aikalailla, kun eh:n valo ei enää juurikaan maahan asti ylettänyt... |
© Janne Määttä 2004-2017