|
27.08.2022 15:25 <Froggy> Hain tuon loistevalaisimen nyt pois tuolta ja pesin sen. Ei ainuttakaan merkintää missään, ei edes jälkiä mistään tarrakilvestä tai mistään. |
![]() |
27.08.2022 15:16
<Jouko>
Taitaa rakennustavoissa olla paikallisia eroavaisuuksia, paljon on näkynyt myös tasajaolla olevia koukkulinjoja. Lumikuormat ja kaatuvat puut lienee osasyynä, jätetty painumisvaraa ylimmälle johdolle joka suojaisi kahta alempaa? Kyllä koukkulinjoja maaseudullakin vielä näkee, lähinnä runkolinjojen saneeraukset ajaa niitä pois käytöstä. Toki jos linja on hyvässä kunnossa ja tien varressa helposti huollettavissa niin miksei niiden käyttöä jatkettaisi. |
![]() |
27.08.2022 10:22 <Samuel> Se on myös vähän jännää että noita puretaan kaikilta syrjäseuduilta mutta jää kuitenkin aika selviin paikkoihin kuten esim. Turussa taitaa vieläkin Ruissalosta tien viereltä löytyä tuota vaikka kuinka paljon, ja sama on Varissuolla. |
![]() |
27.08.2022 09:28 <Froggy> Taitaa olla Tšekkiläinen mittari. |
![]() |
27.08.2022 08:57 <Koomikko > Ilmeisesti Mira on Iskran tuotantoa?? |
![]() |
27.08.2022 08:41 <Koomikko > Helsingin Loiste-Sähkön tarra oli alemmassa pellissä pääkytkimen reiän vieressä. Pääkytkimen pelti oli samaa kokoa mittarinalustan kanssa. Yritys lopettanut toimintansa vuosituhannen vaihteessa. |
![]() |
26.08.2022 22:58 <Koomikko > On pelastettu ulkoa kuusen juurelta, useamman vuoden jälkeenkään mittarissa ei näy merkkejä kosteudesta sisäpuolella. |
![]() |
26.08.2022 22:17
<Make>
Oho, nyt on erikoinen. 50 p/s on varmaan 50Hz, erikoinen lyhenne. Keskuksessa ei ole edes pääkytkintä... |
![]() |
26.08.2022 22:14
<Make>
Onkohan Miralla jotain tekemistä Iskran kanssa, kun saman tyylinen logo on? Mittarialusta voi olla jopa meidän tai Sähkövarusteen tuotantoa. |
![]() |
26.08.2022 22:06 <Make> Hyvä, että edistyy kuitenkin. |
|
26.08.2022 22:05
<Make>
Outo järjestys on niin, jos on vielä maakaapelivika. Tuo viiden valon pätkä kun ei edes toiminut viime talvena. Kuulostaa taas hyvin normaalilta... |
![]() |
26.08.2022 22:00
<Make>
Se siitä IP-luokasta ja muusta... Katujakokaappi autonlataukselle on hyvin tuttu artikkeli viime ajoilta. Välillä sellaiseen tulee kai oma liittymä. Kerran pääsin näkemään Virta-laturin sisään. Oli 6-nap ABB pääkytkin, Chint B-tyypin vikavirrat ja aika paljon piirilevyjä. Tänään vietiin yksi iso katujakokaappi juuri Hyvinkäälle, sillä oli olevinaan vielä kiire. Eipä sitten ollutkaan vastaanottajalla välineitä nostaa sitä pois kyydistä! Kaappi tuli nyt takaisin ja pitää käydä uudestaan... |
![]() |
26.08.2022 21:44 <Make> Ikää vähän epäilin tuosta 100 Jahr-tekstistä. |
![]() |
26.08.2022 20:29 <RicuP. > Ja olen aina miettinyt, että miksi nuo kaksi alimmaista eristintä on melkein aina noin lähekkäin toisiaan ja joskus vielä pidempi etäisyys ylimpään eristimeen..? |
![]() |
26.08.2022 20:24 <RicuP. > Valaisin onkin Ebolicht Mannheim, eli ei edes oikeasti kovin vanha. |
![]() |
26.08.2022 19:24
<Hartsa>
Ei liity kuvaan mut hesan sähkökatkosta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009024199.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&fbclid=IwAR0nuFlH1OPKHfNtnlZArQnSz4cNjOcTmBYYHBNwzQYw5XTchQi3h1k0w-c vika LAAJASALON sähköaseman 20 kilovoltin keskijännitekoneistossa tapahtunut oikosulku. ”Meillä ei ole ollut 25 vuoteen vastaavaa tapausta” |
![]() |
26.08.2022 19:11
<RicuP. >
Valaisimen kehitystyö lähtikin uudelleen vielä käyntiin ennen tuon ensimmäisen version asennusta. Nyt optiikkaa on parannettu paremmaksi pistemäiselle valonlähteelle ja on vähän mutkikkaamman näköinen. Se on myös muutettu säädettäväksi, eli sillä voidaan muuttaa valonjaon leveyttä ja ns. heittoa valaisimesta eteenpäin ilman lampunpitimen asennon vaihtoa. On myös lisätty paineentasausventtiili kondenssiveden muodostumisen estämiseksi. Vaikka homma onkin venähtänyt, niin kyllä ensimmäiset tässä syksyllä asennetaan. |
![]() |
26.08.2022 11:56 <Jouko> Läpikulkevalle wiskille ei liene joka kopissa erottimia, tässäkin kai vain muuntajalle? |
![]() |
25.08.2022 21:14 <RicuP. > Jaahas.. Mökki on sentään kotimainen Harju Elekter. |
|
25.08.2022 21:14 <Make> Taas tuli havaintoja räpsyvistä ledivaloista. Eräässä kartanossa on jotkut upotetut, suorakaiteen malliset mustat valot, joissa kaksi halogeenispottia. Yksi vaan räpsyi koko ajan vähän epäsäännöllisesti ja piti sirisevää ääntä. Ensin ajattelin, että muuntaja on rikki. Tarkemmin katsoen siihen olikin vaihdettu led-lamput. Ilmeisesti kuorma on liian pieni elektroniselle muuntajalle... |
![]() |
25.08.2022 21:10
<RicuP. >
Kosteus ainakin näyttää jotenkin vaikuttavan. Tuli purettua tuo Comet. Sisällä oli yllättäen vettä ja myös kierreputkien sisällä. Kierteet oli niin ruosteessa, että pari niistä katkesi hattumutterin sisään avattaessa. Led piirilevy oli palanut niin, että ledit mureni irti, samoin liittimet levyssä. Valkoinen pieksi myös mureni helposti. Ei kyllä kovin kummoisia pisteitä saa minulta tuo keksintö. Tänne töihin rakennettiin tässä kuukausi sitten myös 8 latauspistettä kiinteistöpäällikön ideana ja vielä omalla katujakokaapilla. Tuli Virta -merkkiset laturit. |
![]() |
25.08.2022 20:56 <RicuP. > Kuvassa sisuskalu on sisällä paikoillaan. Se pistorasia upotus tiivisterinkuloineen tulisi vielä tuohon päälle. Tämä on kyllä huono rakenne. Kasaamiseen on käytetty yhteensä 4 ruuvia, muissa malleissa on yleensä vain yksi. |
![]() |
25.08.2022 20:53 <Make> Onko noissa joku perustavanlaatuinen ongelma, muu kuin lahot pylväät? |
|
25.08.2022 20:50
<RicuP. >
Vähän on hölmöä oikoa jalustaa kun pylväs on jo laitettu. 27.06.2022: valaisimien vaihto oli aloitettu sekä etelästä, että pohjoisesta jostain syystä samoihin aikoihin. Vieläkään tosin ei näytä olevan valmista... Nyt uusivat Pohjoisen kehätien siltaa ja juuri vaihdettuja valaisimia on jo purettu pois!!... Ei oikein ole järkeä koko hommassa. |
|
25.08.2022 20:49 <Make> Juuri tuon tyylinen. En muista muualla nähneeni. |
|
25.08.2022 17:10 <Hartsa> Käy Topi ikuistamassa laitos tänne näytille !! |
![]() |
25.08.2022 17:09 <Late> Noita Toshiboita on parin viime vuoden aikana ruvennut tulemaan. Valmistetaan Intiassa |
![]() |
25.08.2022 17:07 <Late> On noita meilläpäin vielä jonkin verran. Kovasti on kyllä halua päästä eroon noista |
![]() |
25.08.2022 16:46 <Tuomas> Se on kait 400 kv dc |
![]() |
24.08.2022 23:27
<Jouko>
Taso-orret varmistuksena, 20 kV johtimet pudonnee ensin orrelle. Näyttäisi johdot sidotun eristimien sisäpuolelle. Tässäkin alta menee pienjänniteavolinja. Taso-orsia käytetty myös sivuteiden ylityksissä kuten em. linkissä. Ehkä pyöreät orret olleet halvempia kuin 6x6" lankut. (*mittasin kerran tuollaisen orren halkaisijan) Samaa koukkulinjaa katselin itsekin vuosi sitten. Rakennusajankohta voisi olla 1960-lukua tai enintään 70-luvun alkua, aikana kun maaseutuja sähköistettiin. Harvoin näitä 1960-luvun johtoja uutena rakennettiin maantien varteen, yleensä kustannussyistä suoraan metsien halki. En tosin ole missään nähnyt -70 luvulla rakennettua 20 kV linjaa koukuilla, Janne muistaakseni jossain kuvassa kirjoitti saman havainnon. Tässä taisi myös rakennuskustannukset olla syynä, oli helppoa ja halvempaa tehdä tien varteen kuin korpeen etäälle tiestä. |
|
24.08.2022 22:39 <Froggy> Ai tuommoinen pinnoite: https://www.google.fi/maps/@59.2970335,18.0059501,3a,17.9y,122.35h,67.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1sE8oFjFE_jyeS7s2yhAxT3A!2e0!7i16384!8i8192 |
|
24.08.2022 21:27
<Toivo Miettinen>
Raasakan voimalaitoiksella on avoimet ovet lauantaina 27.8.2022 klo 11–16. Tarjolla on makkaraa, kahvia ja pullaa. Pysäköinti on PVO-Vesivoiman toimiston parkkialueella (Voimatie 24, Ii), josta on ilmainen non-stop bussikuljetus voimalaitokselle tilaisuuden ajan. Lisätietoa: https://www.pohjolanvoima.fi/raasakan-vesivoimalaitoksen-avoimet-ovet-lauantaina-27-8-2022-klo-11-16/ |
![]() |
24.08.2022 21:09 <Make> Vai sen takia niissä on jatkoja. |
|
24.08.2022 21:07
<Make>
27.6.2022 mainittu tapaus on edistynyt. Vanha pylväs haettiin pois jokin aika sitten. Eilen tuli uusi pylväs entisen mallisella Lumalla varustettuna. On vaan ihan vinossa, kun jalustaa ei ole (vielä) oikaistu. Lisäksi pylvään juuressa on joku outo vaaleanharmaa pinnoite. |
![]() |
24.08.2022 20:55
<Make>
Kai tuossakin sisuskalu työnnetään sisään. Kuoressa taisi olla joku valusauma. Kansiruuvi oli kai niin, että "ilmassa oleva" osuus vielä lisää vääntöä kierteeseen, kun tulppa irrotetaan. |
![]() |
24.08.2022 20:46
<Make>
Töitä kyllä piisaa nyt myös keskusvalmistajille. Kyselyitä tulee ympäri Suomea. KWh-mittareita väyläliitännällä on ainakin mahdoton saada nyt. Kyllä ledit näköjään osaavat myös kuumana käydä. Tuollakin on vastaavasti käry käynyt: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-213654 Mahtaako tosiaan kylmä ja kosteus jotenkin vaikuttaa? 31.7.2022 jatkuu... Ko. taloyhtiöön näköjään vaihdettiin myös keskukset! Nyt myös lämpötolpat lähtivät pylväineen. Mahtaako tulla autonlataustolpat... |
![]() |
24.08.2022 19:57 <RicuP. > Sisuskalu on muovia ja täysin eristetty. |
![]() |
24.08.2022 19:48 <RicuP. > Tuommoiset tulpat ja rasiat, joissa on sauma ulkopuolella ovat lähtökohtaisesti huonoja kestävyydeltään ja tiiviydeltään. Paljon parempi on saumaton rakenne, jossa ulkokuori on yhtä puuta ja jonka päästä sisuskalu asennetaan kuoren sisään. Näin vääntö ei kohdistu saumakohtaan, eikä ole riskiä veden pääsyllä sauman kautta sisään. Sama pätee myös CEE päissä. Myös se, että kuoren ruuvi on poikittain on varmempi rakenne, kuin että se olisi pituussuuntaisesti. Noissa kiinan kamoissa ruuvit on kyllä yleensä vai ihan nippanappa pituisia ja usein pehmeään muoviin ruuvattu, että korkkaa aika herkästi. |
![]() |
24.08.2022 19:28 <RicuP. > No, suomalaista kuitenkin. Rekan osakkeet tärähti, kun ostivat Nestorin, vaikka työkaveri epäili sen johtuneen siitä, että kerrankin tilasi 250m pk:n Rekalta:) |
![]() |
24.08.2022 19:10 <RicuP. > On mennyt joskus myös korkea erikoiskuljetus, kun alemmat johtimet on jatkettu. Alempi vielä pariin kertaan. |
![]() |
24.08.2022 19:02
<RicuP. >
Voi olla. Myös kuvun valmistaja oli vaihtunut. En mitään aikataulua noilta kysellyt, että tulee kun tulee. Nämä "lähes" vakiomallit on kyllä lähteneet yleensä viikossa. Tehtaalla taitaa olla paljon töitä, kun kesän seisokkiakaan ei pidetty tänä vuonna. Tilasin vielä pari Vigoa, kun ensin sain selvityksen rakenteesta + yhden ML Bollard 6000 valaisimen, jonka toimitusaika olikin jo kuukauden.. Yksi moneen kertaan kolaroitu pylväs vaihdettiin ja sen 2017 vuoden kiinteä Led cometissa oli Led sulanutkin yläosan opaalimuovin läpi! |
![]() |
24.08.2022 18:45
<RicuP. >
Puhelimessa vielä yleensä hieman pienemmät mekkoeristimet ja lähempänä toisiaan. 400/ 230V linjassa yleensä näitä minihame malleja. Miten muuten nuo johtimien nimet menee ja mikä ero niillä on? |
![]() |
24.08.2022 18:36 <RicuP. > Ei ole tuon merkkisiä muuntajia kyllä näkynyt. Hitachi ABB on kyllä. |
![]() |
23.08.2022 23:32 <J.P> Joo liittyy rautasydämen materiaaliin jolla saadaan vähähäviöisempiä muuntajia. |
![]() |
23.08.2022 23:29 <J.P> Langan paksuudestakin jo yleensä näkee ettei puhelinlinjasta ole kyse -Swania tai Sparrowia tuossa. |
![]() |
23.08.2022 22:48 <Pekka> Tää oli itselle uutta, olen aina olettanut että tollaiset pienet eristimet on vain puhelinlinjoissa. Pystytkö kertomaan maallikolle mistä eron tunnistaa puhelin vs. 400/230V pienjänniteavojohto tollaisten pienten eristimien tapauksessa? |
![]() |
23.08.2022 19:56 <Samuel> Alkaa nuokin käymään jo harvinaiseksi |
![]() |
23.08.2022 19:52 <Make> Ehkä on jotain komponenttipulaa, vaikka niitä ei paljoa sellaiseen tarvitse. Parempi kiinnitys varmaan kestää paremmin kolarointia. |
![]() |
23.08.2022 00:19 <Keijo> Oikean puoleinen pylväs 400/230V pienjänniteavojohto |
![]() |
22.08.2022 23:29 <Pekka> Joo, ei ollut mitään varmennusta. Tosin kyllä vahvasti epäilen että tuo puhelinlinja olis oikeasti missään käytössä enää. Tässä tuo puinen vaakaorsi on sahatavaraa, mutta Google Streetview näkymässä näkyy että Kinnulaan tästä kohdasta jonkin matkaa on käytetty myös pyöreitä vaakaorsia https://www.google.fi/maps/@63.2372553,25.3386795,3a,15y,69.01h,101.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAF1QipOlJDdTrgqU0fMwj3GgDVgI9PU7Ihr_C_4FsWE!2e10!7i7680!8i3840 |
© Janne Määttä 2004-2017