14.02.2006 18:34
<calm>
Jonkin matkan päästä olisi vielä parempi kuvattava löytänyt - samoihin pylväisiin tulee vielä kolmaskin 110 kV:n johto.
26.01.2023 21:28
<Jouko>
Taitaa nuo kuvanmukaiset isot kehystetyt liikennevalot alkaa olemaan hiljaa harvinaisia?
26.01.2023 21:28
<Jouko>
Taitaa nuo kuvanmukaiset isot kehystetyt liikennevalot alkaa olemaan hiljaa harvinaisia?
26.01.2023 21:53
<RicuP. >
Täällä ei taida olla enää missään, tai en ole pistänyt merkille. Mikälie idea on aikoinaan ollut?
26.01.2023 22:35
<Froggy>
Täällä nyo kehykset on hyvin yleisiä. Muistaakseni niillä oli joku merkityskin.
30.01.2023 18:40
<Make>
Vt 13 on ollut niitä erikoisia SOX-valoja, joissa muuntaja näkyy. Pylväät näyttävät 80-lukuisilta.
En ole nähnyt pelkkää isompaa punaista. Amerikassa taidetaan enemmän harrastaa sitä.
31.01.2023 12:11
<RicuP. >
En myöskään ole vain yhtä isompaa nähnyt. Isoja on kyllä ollut ja täällä harrastetaan joissakin paikoissa myös 4, 5 ja 8 valoisia opastimia, kun normaalisti on aina 3 erikseen. Vanhimmat valot on Kauppalankadun ja urheilukadun risteyksessä olleet maalatuilla ruosteisilla pylväillä.
Yksi aika uusi valoristeys aiheutti melkoista soppaa ja pääsi lehtiin asti. Se nimittäin hankittiin ilman mitään kilpailutusta ja maksoi yli 100000e. Lisäksi risteys on senverran omaperäinen, ettei valoja saatu koskaan toimimaan kunnolla. Etelästä käännyttäessä vasemmalle pitää seuraavien valojen läpi ajaa punasia päin "luvallisesti" ettei risteysalue ruuhkaannu. Punaset on tarkoitettu vain suoraan ajaville, vaikka ne ovat vasta seuraavassa risteyksessä. Suoraan ajavilla on kaksi toisto-opastinta, eli valoja on kolme ja kaikki peräkkäin toiseen risteykseen asti, eli homma on todella epälooginen ja sekava..
31.01.2023 12:18
<RicuP. >
Tämän kruunasi vielä se, ettei vasemmalle kääntyvillä ollut ollenkaan omaa nuoli opastinta, joten vastaantulevien vuoksi vasemmalle ei päässyt kääntymään kuin yksi auto yhden valokierron aikana. Myös suoraan ajavien kaistat ruuhkautui, kun kääntymistä jonottavien kaista tuli täyteen. Lisäksi valot toimi saarekkeena, eli ei yhdessä muitten risteysten kanssa.
01.02.2023 19:39
<Make>
Kyllä, siinä on toinen malli. Ne erikoiset ovat puupylväissä.
01.02.2023 23:57
<Jouko>
Ai niitä oli kahta mallia..
14.11.2023 21:42
<Froggy>
Liikennevalot isompien nopeuksien teillä on aika huono keksintö... Ihan kuin noissa olisi joku liiketunnistin, kun olin ajamassa tuohon, valo oli vaihtumassa punaiseksi, mutta vaihtui heti takaisin vihreäksi kun tulin tarpeeksi lähelle opastinta...
16.11.2023 21:38
<Make>
Onhan valoissa monenlaisia tunnistimia. Ilmeisesti ei ollut muita liikkeellä ja valot on ohjelmoitu sujuviksi...
17.11.2023 23:24
<J.P>
Tarkoituksellinen toiminto -hidastetaan ajonopeuksia.
18.11.2023 15:02
<RicuP. >
Ja lisätään päästöjä turhan hidastuksen jälkeen.
Järvenpään valot on ainakin vanhanaikaisia ilman mitään antureita tai synkronointia. Sama homma Hämeenlinnassa. Yöllä saa ajaa punasia päin tyhjässä risteyksessä.
18.11.2023 15:03
<RicuP. >
Maken linkin valot on todennäköisesti Fiskarsin jotain mallia.
18.11.2023 22:03
<Make>
Ei kai pieni hidastus vielä haittaa, mutta se klassinen punaisissa seisominen tyhjässä risteyksessä... Vähän siihen liittyy myös uudempien autojen start-stop- systeemi. Siinä kun ei ole yhtään viivettä, niin usein ehtii moottori juuri sammua, kun valot vaihtuvat vihreiksi... Mitä kaikkia osia mahtaa tuokin kuluttaa ajan myötä.
Vai nuo voisivat olla Fiskarsin. Ilmeisesti on ollut sitten useita malleja. Olen nähnyt 1979 Fiskarseja, jotka ovat sillä edelleen käytettävällä kolmiorungolla.