<< ^ >>

kokkola2K98.jpg

2x110 kV Samoin nämä 110 kV:n johdot menevät valtatien yli Kokkolasta pohjoiseen ja itään. Kokkola 30.11.1997
Kuvaaja: Lauri Pekkarinen

14.02.2006 18:34 <calm> Jonkin matkan päästä olisi vielä parempi kuvattava löytänyt - samoihin pylväisiin tulee vielä kolmaskin 110 kV:n johto.
26.01.2023 21:28 <Jouko> Taitaa nuo kuvanmukaiset isot kehystetyt liikennevalot alkaa olemaan hiljaa harvinaisia?
26.01.2023 21:28 <Jouko> Taitaa nuo kuvanmukaiset isot kehystetyt liikennevalot alkaa olemaan hiljaa harvinaisia?
26.01.2023 21:53 <RicuP. > Täällä ei taida olla enää missään, tai en ole pistänyt merkille. Mikälie idea on aikoinaan ollut?
26.01.2023 22:35 <Froggy> Täällä nyo kehykset on hyvin yleisiä. Muistaakseni niillä oli joku merkityskin.
27.01.2023 21:42 <Make> Nuo isot, onko nyt 300mm opastimet taitavat olla aikalailla kadonneet. Kehyksiä kyllä käytetään myös pienemmissä, edelleen. Tuossa oli alunperin kaikki isoja, muutama pieni vaihdettu sekaan: https://www.google.fi/maps/@60.3930299,25.1107942,3a,75y,119.51h,87.2t/data=!3m7!1e1!3m5!1sIqGJ97xVDf3U88-SXKd4zA!2e0!5s20111001T000000!7i13312!8i6656 Ja nyt koko paikka on mennyt ihan uusiksi.
29.01.2023 19:49 <Jouko> Löytyikin lähempää parit, noihin tottuneena juuri kiinnitä huomiota. Ovat kuulemma näkyvyyden takia jotta liikennevalot erottuvat ympäröivistä sekä vastaan häikäisevistä valoista paremmin. Myös isompia linssejä joskus käytetty. Tehokkaammat ledit korvannee.
Siekkilän valoristeyksessä samanlaiset edelleen toiminnassa Savilahdenkadun suuntaisesti. Kesällä auringonlaskun aikaan ei niissä meinaa aina nähdä mikä valo palaa..

Vt 13 Jyväskyläntien ja Otavankadun entisessä valoristeyksessä oli raamit, nykyään tuossa iso kiertoliittymä kun vanhat valot jonoutti liikenteen ruuhka-aikoihin. https://www.google.fi/maps/place/13,+50600+Mikkeli/@61.6812507,27.2330094,3a,75y,17.73h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1ssNp2mSpRqWsRQipouYMjwg!2e0!4m6!3m5!1s0x469aa110e198475f:0xf44f4a9fb0b021c6!8m2!3d61.6812056!4d27.2330852!16s%2Fg%2F11g63zmp36 Sori taas pitkästä linkistä, tää moubail..
29.01.2023 20:02 <Jouko> Otavankadun ja Pihlajatien iäkkäässä valoristeyksessä muita isompi punaisen valon linssi kaupunkiin saapuvien suuntaan. Lähivuosina risteys korvataan kääntymiskaistoilla, liikennevalojen uusiminen kuulemma hyvin kallista. Pyörätiet siirtyy uusittaviin alikulkuihin, vanhat peltirummut kaiketi käyttöikänsä päässä. Paikalla kulki aiemmin Viitostie.

https://www.google.fi/maps/place/Otavankatu,+50130+Mikkeli/@61.6839509,27.2447535,3a,75y,110.01h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7KCoSt9mNZlgCk-PrPpz_g!2e0!4m6!3m5!1s0x469aa11273beb5cb:0xb9ff270767d946eb!8m2!3d61.683873!4d27.2443822!16s%2Fg%2F11c63_3ct1
30.01.2023 18:40 <Make> Vt 13 on ollut niitä erikoisia SOX-valoja, joissa muuntaja näkyy. Pylväät näyttävät 80-lukuisilta.

En ole nähnyt pelkkää isompaa punaista. Amerikassa taidetaan enemmän harrastaa sitä.
31.01.2023 12:11 <RicuP. > En myöskään ole vain yhtä isompaa nähnyt. Isoja on kyllä ollut ja täällä harrastetaan joissakin paikoissa myös 4, 5 ja 8 valoisia opastimia, kun normaalisti on aina 3 erikseen. Vanhimmat valot on Kauppalankadun ja urheilukadun risteyksessä olleet maalatuilla ruosteisilla pylväillä.

Yksi aika uusi valoristeys aiheutti melkoista soppaa ja pääsi lehtiin asti. Se nimittäin hankittiin ilman mitään kilpailutusta ja maksoi yli 100000e. Lisäksi risteys on senverran omaperäinen, ettei valoja saatu koskaan toimimaan kunnolla. Etelästä käännyttäessä vasemmalle pitää seuraavien valojen läpi ajaa punasia päin "luvallisesti" ettei risteysalue ruuhkaannu. Punaset on tarkoitettu vain suoraan ajaville, vaikka ne ovat vasta seuraavassa risteyksessä. Suoraan ajavilla on kaksi toisto-opastinta, eli valoja on kolme ja kaikki peräkkäin toiseen risteykseen asti, eli homma on todella epälooginen ja sekava..
31.01.2023 12:18 <RicuP. > Tämän kruunasi vielä se, ettei vasemmalle kääntyvillä ollut ollenkaan omaa nuoli opastinta, joten vastaantulevien vuoksi vasemmalle ei päässyt kääntymään kuin yksi auto yhden valokierron aikana. Myös suoraan ajavien kaistat ruuhkautui, kun kääntymistä jonottavien kaista tuli täyteen. Lisäksi valot toimi saarekkeena, eli ei yhdessä muitten risteysten kanssa.
31.01.2023 17:12 <Make> Kuulostaa taas hyvin erikoiselta. Tuossa valot toimivat ainakin ennen hyvin, vaikka on peräkkäiset risteykset: https://www.google.fi/maps/@60.2231022,25.0792019,3a,75y,65.99h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCrEOZaaBksNVoYkiMkYo7A!2e0!7i16384!8i8192
31.01.2023 22:25 <Jouko> VT 13 SOX-valoista kuvakin http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3912 Moubaililla ei neä niitä vanhoja katunäkymiä ja muutenkin käyttömukavuudet heikompia.
01.02.2023 19:39 <Make> Kyllä, siinä on toinen malli. Ne erikoiset ovat puupylväissä.
01.02.2023 23:57 <Jouko> Ai niitä oli kahta mallia..
12.11.2023 02:23 <Froggy> Tuolta löytyy vielä tuota isoa opastinta:
https://maps.app.goo.gl/uowxupdZB6Xd6qBV6
14.11.2023 21:29 <Make> Tuollaisilla isompien nopeuksien teillä niitä on käytetty.

Myös tuossa oli yhdellä suunnalla isot: https://www.google.fi/maps/@60.4096456,25.0836318,3a,75y,104.34h,82.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1sg2CpIic9_XqpzkRjw5wcEQ!2e0!5s20090701T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu Siinä olisi myös tuntemattomat liikennevalot. Ovat kai jostain 1980 paikkeilta eikä niissä mitään lukenut. Ovat nyt jo häipyneet.
14.11.2023 21:42 <Froggy> Liikennevalot isompien nopeuksien teillä on aika huono keksintö... Ihan kuin noissa olisi joku liiketunnistin, kun olin ajamassa tuohon, valo oli vaihtumassa punaiseksi, mutta vaihtui heti takaisin vihreäksi kun tulin tarpeeksi lähelle opastinta...
16.11.2023 21:38 <Make> Onhan valoissa monenlaisia tunnistimia. Ilmeisesti ei ollut muita liikkeellä ja valot on ohjelmoitu sujuviksi...
17.11.2023 23:24 <J.P> Tarkoituksellinen toiminto -hidastetaan ajonopeuksia.
18.11.2023 15:02 <RicuP. > Ja lisätään päästöjä turhan hidastuksen jälkeen.
Järvenpään valot on ainakin vanhanaikaisia ilman mitään antureita tai synkronointia. Sama homma Hämeenlinnassa. Yöllä saa ajaa punasia päin tyhjässä risteyksessä.
18.11.2023 15:03 <RicuP. > Maken linkin valot on todennäköisesti Fiskarsin jotain mallia.
18.11.2023 22:03 <Make> Ei kai pieni hidastus vielä haittaa, mutta se klassinen punaisissa seisominen tyhjässä risteyksessä... Vähän siihen liittyy myös uudempien autojen start-stop- systeemi. Siinä kun ei ole yhtään viivettä, niin usein ehtii moottori juuri sammua, kun valot vaihtuvat vihreiksi... Mitä kaikkia osia mahtaa tuokin kuluttaa ajan myötä.

Vai nuo voisivat olla Fiskarsin. Ilmeisesti on ollut sitten useita malleja. Olen nähnyt 1979 Fiskarseja, jotka ovat sillä edelleen käytettävällä kolmiorungolla.
31.12.2023 04:22 <Froggy> Tuolta löytyi yllättäen myös noita, vaikka kaikki tien valaisimet ovatkin vaihtuneet: https://maps.app.goo.gl/YXgirDEbGExVwxoFA
31.12.2023 17:19 <Make> Josko em. linkki nyt toimisi: https://muistaja.finna.fi/keravan_museopalvelut/Record/kerava_mui.mui-15381

Niin näkyy olevan. Ehkä liikennevalot kuuluvat vähän eri osastolle kuin katuvalot. Mutta SLO HKB 10 LUC:t ovat siis häipyneet... Niitä on ollut aika paljonkin.

© Janne Määttä 2004-2017