![]() |
08.04.2023 17:42
<Tolppa-apina>
Ei voi säätää, jos oikein muistan noihin tuli Relumiinat ja se tippui liian alas ja häikäisi jotain herkkiä |
![]() |
08.04.2023 11:52
<muhentaja>
Olisiko tuossa kuvassa hätäkonstina ohitettu kaksi palanutta sulaketta (salamanisku tms. polttanut?) putken ulkopintaa pitkin kulkevalla kuparijohdolla ennen puistomuuntamoon siirtymistä, kun en nyt ihan yhtäkkiä hoksaa vastaavaa johtoa tuossa keskimmäisessä, ja "varaosat" loppu? Nuo sulakkeethan taitaa olla sitä mallia joka toimiessaan laukeaa komean pamahduksen kera sylkäisten tulet tuolta putken päästä, jos en ole väärin ymmärtänyt. |
![]() |
08.04.2023 10:08 <Lars> Oliko muuten ne sulakkeet kuten kuvassa että kuparijohto kulki putken ulkopintaa? Niillä jotka itse olen löytänyt kuparijohdin kulkee putken sisällä. |
![]() |
08.04.2023 07:06 <Froggy> Nyt on kuvankin valot tiessään, tilalla vaihteeksi jotkut pienet pistoolit. Tien oikean reunan alupylväiden HKB 13:t ovat entisellään toistaiseksi. Josko HKP:tkin lähitisivät kohta... |
![]() |
08.04.2023 03:33
<muhentaja>
Eipä ole palokellot monessakaan paikassa tätä nykyä enää piriseviä, vaan jotain elektronisia sireenejä tyyliin Fulleon Roshni. Kuvassa näkyvä torvi pärisee 2x verkkotaajuudella, eli 100Hz. Siitä ei kyllä ole mitään hajua minkä hälytys tuo voisi olla, noita torvia on aikanaan käytetty melko moneen tarkoitukseen. |
![]() |
08.04.2023 00:38
<RicuP. >
Se näissä hälyissä ja merkkivaloissa kun on, että on sitten todella usein unohdettu merkitä että mitä mikäkin pilli tai valo meinaa.. Mikähän äänen tekee tai minkälainen ääni mahtaa olla? Koppa näyttää aika pieneltä. |
![]() |
07.04.2023 23:58 <Hartsa> En uskoisi palohälynä käytettään aina piriseväö kelloa... tämä voisi olla ennemin hissin hälyytys torvi. |
|
07.04.2023 23:19 <RicuP. > Näyttää, että on kiinni noissa läpivientien välistä. Mutta miten tuo kupu nyt on kiinni?? Ihan kuin olisi vain ruuvit kupua vasten. Se ei kyllä tiivistä kupua oikein mitenkään päin. Saattaa olla jonkinlainen kärpäs muumioiden museokokoelma sisällä. Tuleekohan sähköäkin vielä.. Pitääkin katsoa onko meidän huollossa.. |
![]() |
07.04.2023 23:14 <Make> Oho, niitäkin on alkanut löytymään. |
|
07.04.2023 22:59
<Make>
Näyttää, että voi suunnata ja kupu on jollain ruuveilla/klipsuilla kiinni. Vai sen takia on muutama häipynyt. Hyvässä maalissa näyttävät olevan, että on kai huollettu. |
|
07.04.2023 22:54 <Make> Vai uutuus tulossa testiin... |
![]() |
07.04.2023 22:52 <RicuP. > HKP6 on puolikas HKB5:sta, eli vain yhdellä lampulla, muuten saman kokoinen. Tuo voisi olla joku SLO Koffer 2x250W, tai HKP 7 2x 125W..? On kuitenkin pienempi kuin HKP5, tai ainakin näyttää.. |
![]() |
07.04.2023 22:51
<Make>
Jaa, tuo onkin Idman, ehkä olen joskus nähnyt. Pihassa on suuri osa jo Telluksia. |
|
07.04.2023 22:45
<RicuP. >
Saahan noissakin polttoasentoa säädettyä ja on varmaan säädettykin. Itse lampunpidin pysyy paikallaan, mutta kuparitorven korkeutta säädetään. Hyvin sopii lamput, on aika täydellisen kokoiset. Voisi ehkä olla vieläkin syvemmällä. |
![]() |
07.04.2023 22:41 <Make> Vähän näyttää varteen asennettavan posliinivalaisimen osilta. |
![]() |
07.04.2023 22:38 <RicuP. > On jotain vaaleaa muovia, mutta vielä ihan ok. Johtimet menee suoraan komponenttien sisään ilman mitään liittimiä, eikä komponenteissa edes lue mikä johto on mikäkin. On varmaan joku valmis kokonaisuus espanjan ELT tehtaalla tehty. On myös Bipower malli mikä samaan tyyliin tehty. Ainoa irrotettava johto on lampunpitimelle menevä, jonkinlainen molex liitin. |
![]() |
07.04.2023 22:35
<Make>
Siinä taitaa olla yleisimmät vaijerivalot. Oikokadulta on häipynyt Stradavarit ja jotkut kiinteät tilalla. |
![]() |
07.04.2023 22:27
<Make>
Vai taas muovinen kuristimen alusta. Se onkin siis vikaantumisajastin monissa merkeissä. Jollain abikon tyylisilläkö on liitokset tehty? Juuttuva tiiviste taitaa olla ominaisuus monissa valaisimissa. |
|
07.04.2023 22:20
<Froggy>
Joissain Y-valaisimissa kanta on ilmeisesti aika syvällä kun lamppukin näytti olevan. Ainakin Bulevardin versioihin nuo lamput on aika täydelliset: https://maps.app.goo.gl/UFREhQaahdy2CPv6A Edellä mainitut HKP:t ovat myös paikoillaan. |
![]() |
07.04.2023 22:18
<Make>
Siinähän kaikenlaista hienoa on. Vähän on taidettu osia sekoittaa. Pylvään tyvi vaan näyttää epäilyttävältä... |
![]() |
07.04.2023 22:15 <Make> Oho! Ehkö on HKP 6, on kuitenkin noin leveä. HKP 7 on enemmän Minikofferin näköinen. |
![]() |
07.04.2023 22:08
<Froggy>
Tai jopa HKP 7, Mapsissa mittasuhteet hahmottuu paremmin: https://maps.app.goo.gl/UoKdXCKaWftF648e8 On ollut myös sinistä versiota, olivat kai lähteneet kun en paikan päällä huomannut. |
![]() |
07.04.2023 22:05 <Froggy> Tai joku HKP 6:n versio. Eikös HKP 6 ole muutenkin paljon pienempi kuin HKP 5? |
![]() |
07.04.2023 21:45 <RicuP. > Näin on. Nyt kun tarkkaan katsoo, niin on muutakin eroa. Etureuna on viisto, kupu on viistetty edestä jyrkemmin ja on kai vähän matalampikin. Onko tämä nyt sitten SLO Large Koffer?.. |
![]() |
07.04.2023 21:12 <Froggy> Likaiset on. Taitaa olla SLO:n versiota salvoista päätellen. |
![]() |
07.04.2023 21:10 <Froggy> Näyttää siltä, että on maalattu vihreäksi ruskean maalin päälle. |
![]() |
07.04.2023 19:29
<RicuP. >
Tuo on valmistettu Unkarissa. On silti pätevä ja raskas valaisin, paksua alumiinivalua. Sisällä ELT vehkeet muovisessa levyssä ja umpinainen IP66 optiikkatila IP65 rungon sisällä, josta lamppu vaihdetaan kanta irrottamalla bajonetti kiinnityksellä. Ainoa vaan, että "ilman työkaluja" malli tarvitsee kuitenkin puukkoa ja isoa talttapäätä avaamiseen, kun tiivisteet jääneet kiinni, eikä ole oikein mitään kohtaa mistä saa väännettyä auki... Komponentit on kertakäyttöisiä ilman liittimiä. Kansi avattuna jännitteetön, mikä hankaloittaa vian etsimistä, jos nyt on tarkoitettu edes korjattavaksi. |
![]() |
07.04.2023 18:56 <RicuP. > Tuosta voisi tehdä vikailmotuksen |
![]() |
07.04.2023 18:55 <RicuP. > Hyvin on ryhdissä |
![]() |
07.04.2023 18:01
<RicuP. >
Tämä on näköjään häipynyt: 3 Saimaankatu https://maps.app.goo.gl/gxMnrWEGUT9Mavqz6 |
![]() |
07.04.2023 17:53 <RicuP. > Oho:D on kyllä melkoinen keksintö! Eikö polttoasentoa voi sitten tässä säätää? |
![]() |
07.04.2023 17:51 <RicuP. > Tuonne on nyt taidettu lisätä oculus. |
![]() |
07.04.2023 17:49 <RicuP. > Hyvässä kunnossa on valaisin ja pylväs tyveä lukuun ottamatta |
![]() |
07.04.2023 17:48 <RicuP. > On kyllä kunnon kantaosat. |
![]() |
07.04.2023 17:46 <RicuP. > Kunnon torvi, olisko joku palohälytys? |
![]() |
07.04.2023 17:45 <RicuP. > Olen nähnyt noita, mutta kokonaan vihreänä, kun näyttäis, että yläosa on ruskea? |
![]() |
07.04.2023 17:44 <RicuP. > Oho! Hienot on, paitsi että vähän ottanut kipeetä. Onko kuvut kellettyneet vai likaiset? |
![]() |
07.04.2023 14:41 <RicuP. > Tuossa vieressähän on musta pikku Bolero ja yhdessä hattukin vielä jäljellä. |
|
07.04.2023 14:38
<RicuP. >
Aika turhauttavaa noita on korjata... Tuo muovikanta ja akryylikupu on tuhoon tuomittu yhdistelmä. Tässä lähiviikkoina kokeillaan uutta kupumateriaalia käytännön oloissa. |
![]() |
07.04.2023 14:32 <RicuP. > Suomessa olevat on made in Slovakia. |
|
07.04.2023 14:31 <RicuP. > Muutama masto on lähtenyt linjan tieltä. Millä lie saaneet pois.. |
|
07.04.2023 14:30 <RicuP. > Aika hyvä kuva. Onko kuristimestakin kuvaa? Kuvun sisällä päädyissä on pellit. Hienoa että olivat vielä! |
![]() |
07.04.2023 14:28 <RicuP. > Niin onkin |
![]() |
07.04.2023 14:28 <RicuP. > Tuohan on tehty siitä teollisuus syväsäteilijästä, jossa kokkolan hattu ja globuksen kantaosa. Liekö kuristin muualla? |
![]() |
07.04.2023 10:26 <Froggy> Tuolla on tuota Idmanin kellovalaisinta hatulla, on vähän kuin Ateljé Lyktanin kopio: https://www.google.fi/maps/@60.2634731,25.0290493,3a,41.2y,24.7h,103.73t/data=!3m6!1e1!3m4!1sErxUWvVP0ICWHDBvzexq8g!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
07.04.2023 10:16 <Froggy> Tuossa näkyy molemmat: https://www.google.com/maps/@60.1930049,24.9291814,3a,19.1y,225.1h,98.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLkdW3Pu96QdT4L01QFlkBQ!2e0!7i16384!8i8192 |
|
06.04.2023 22:43 <Froggy> Joku suttukuva tuli: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-227281 |
![]() |
06.04.2023 22:08 <Froggy> Tuolla on kiinalainen Siteco SC, en tiennyt että niitäkin on siellä tehty: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-227265 |
![]() |
06.04.2023 21:04
<Froggy>
Tuolla on melko paljon noita Frestoja/Disanoita, myös isoa versiota: https://maps.app.goo.gl/ftiXx8WkPzaLbRvt9 |
![]() |
06.04.2023 20:47
<Jouko>
https://www.fingrid.fi/kantaverkko/rakentaminen/hankkeet/siikajoki-sorsaraivio/ "Fingrid Oyj suunnittelee noin 27 km pituisen 110 kV voimajohdon rakentamista Siikajoen ja Limingan Sorsaraivion sähköasemien välille. Voimajohto uusitaan nykyisen ikääntyneen voimajohdon paikalle. Energiamurros aiheuttaa merkittäviä muutostarpeita kantaverkolle. Erityisesti uudet investoinnit tuulivoimatuotantoon aiheuttavat tarpeen kantaverkon siirtokapasiteetin lisäämiseksi. Tuulivoimaa ennustetaan rakennettavan Suomeen noin 1 000 megawattia vuodessa ja siitä suuri osa sijoittuu länsirannikon pohjoisiin osiin. Siikajoen sähköasemalle on suunnitteilla noin 600 megawattia uutta tuulivoimatuotantoa, jonka siirtäminen kulutukseen edellyttää kantaverkon 110 kV verkon vahvistamista alueella. Siikajoen sähköasemalta lähtevällä, alun perin vuonna 1947 rakennetulla 110 kV Pikkarala – Siikajoki A voimajohdolla, on 27 km matkalla (pylväsvälillä 86-187) 1-Hawk -johdinta, jonka siirtokyky on muuta voimajohtoa noin 50 % heikompi. Tämä voimajohto-osuus tulee tuulivoiman lisääntyessä toimimaan pullonkaulana kantaverkon keskeytys- ja vikatilanteissa ja edellyttää johto-osuuden vahvistamista. Nykyinen puupylväin rakennettu voimajohto-osuus uusitaan siirtokyvyltään noin kaksi kertaa vahvemmalla 2-Duck voimajohdolla ja samalla pylväät uusitaan vahvemmiksi teräspylväiksi." |
© Janne Määttä 2004-2017