![]() |
07.04.2023 14:41 <RicuP. > Tuossa vieressähän on musta pikku Bolero ja yhdessä hattukin vielä jäljellä. |
|
07.04.2023 14:38
<RicuP. >
Aika turhauttavaa noita on korjata... Tuo muovikanta ja akryylikupu on tuhoon tuomittu yhdistelmä. Tässä lähiviikkoina kokeillaan uutta kupumateriaalia käytännön oloissa. |
![]() |
07.04.2023 14:32 <RicuP. > Suomessa olevat on made in Slovakia. |
|
07.04.2023 14:31 <RicuP. > Muutama masto on lähtenyt linjan tieltä. Millä lie saaneet pois.. |
|
07.04.2023 14:30 <RicuP. > Aika hyvä kuva. Onko kuristimestakin kuvaa? Kuvun sisällä päädyissä on pellit. Hienoa että olivat vielä! |
![]() |
07.04.2023 14:28 <RicuP. > Niin onkin |
![]() |
07.04.2023 14:28 <RicuP. > Tuohan on tehty siitä teollisuus syväsäteilijästä, jossa kokkolan hattu ja globuksen kantaosa. Liekö kuristin muualla? |
![]() |
07.04.2023 10:26 <Froggy> Tuolla on tuota Idmanin kellovalaisinta hatulla, on vähän kuin Ateljé Lyktanin kopio: https://www.google.fi/maps/@60.2634731,25.0290493,3a,41.2y,24.7h,103.73t/data=!3m6!1e1!3m4!1sErxUWvVP0ICWHDBvzexq8g!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
07.04.2023 10:16 <Froggy> Tuossa näkyy molemmat: https://www.google.com/maps/@60.1930049,24.9291814,3a,19.1y,225.1h,98.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLkdW3Pu96QdT4L01QFlkBQ!2e0!7i16384!8i8192 |
|
06.04.2023 22:43 <Froggy> Joku suttukuva tuli: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-227281 |
![]() |
06.04.2023 22:08 <Froggy> Tuolla on kiinalainen Siteco SC, en tiennyt että niitäkin on siellä tehty: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-227265 |
![]() |
06.04.2023 21:04
<Froggy>
Tuolla on melko paljon noita Frestoja/Disanoita, myös isoa versiota: https://maps.app.goo.gl/ftiXx8WkPzaLbRvt9 |
![]() |
06.04.2023 20:47
<Jouko>
https://www.fingrid.fi/kantaverkko/rakentaminen/hankkeet/siikajoki-sorsaraivio/ "Fingrid Oyj suunnittelee noin 27 km pituisen 110 kV voimajohdon rakentamista Siikajoen ja Limingan Sorsaraivion sähköasemien välille. Voimajohto uusitaan nykyisen ikääntyneen voimajohdon paikalle. Energiamurros aiheuttaa merkittäviä muutostarpeita kantaverkolle. Erityisesti uudet investoinnit tuulivoimatuotantoon aiheuttavat tarpeen kantaverkon siirtokapasiteetin lisäämiseksi. Tuulivoimaa ennustetaan rakennettavan Suomeen noin 1 000 megawattia vuodessa ja siitä suuri osa sijoittuu länsirannikon pohjoisiin osiin. Siikajoen sähköasemalle on suunnitteilla noin 600 megawattia uutta tuulivoimatuotantoa, jonka siirtäminen kulutukseen edellyttää kantaverkon 110 kV verkon vahvistamista alueella. Siikajoen sähköasemalta lähtevällä, alun perin vuonna 1947 rakennetulla 110 kV Pikkarala – Siikajoki A voimajohdolla, on 27 km matkalla (pylväsvälillä 86-187) 1-Hawk -johdinta, jonka siirtokyky on muuta voimajohtoa noin 50 % heikompi. Tämä voimajohto-osuus tulee tuulivoiman lisääntyessä toimimaan pullonkaulana kantaverkon keskeytys- ja vikatilanteissa ja edellyttää johto-osuuden vahvistamista. Nykyinen puupylväin rakennettu voimajohto-osuus uusitaan siirtokyvyltään noin kaksi kertaa vahvemmalla 2-Duck voimajohdolla ja samalla pylväät uusitaan vahvemmiksi teräspylväiksi." |
![]() |
06.04.2023 20:21 <Jouko> Romulavalta kaivelin aikanaan tuollaisen kasattavan sulakkeenvaihtosauvan putkineen ja pari ehjää sulaketta. Muu työporukka ihmetteli mitä moisella romulla tekee.. Sauva oli muistaakseni neliosainen ja pituutta riittävästi. |
![]() |
06.04.2023 20:18 <Make> Silloin se ei välttämättä ole kovin yllättävää. |
![]() |
06.04.2023 20:16 <Make> Vai sillä lailla... Mahtaako olla kaupungin vai kenen? |
![]() |
06.04.2023 20:09
<Jouko>
Toisessa kuvassa lukee että JUV-VAR olisi 1934 valmistunut, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2401 Huutokosken sähköasema lienee aikaisintaan vuoden 1980 paikkeilta, jolloin 400 kV YL-HU valmistunut. |
![]() |
06.04.2023 11:50 <Froggy> Nämäkin on jossain vaiheessa lähteneet kävelemään uuden rakennustyömaan alta. |
|
06.04.2023 11:49 <Froggy> Täytyypä nyt tänään käydä tuolla. Katsotaan, pääsisikö kävellen tarpeeksi lähelle noita tunnelin valoja. |
![]() |
06.04.2023 11:48 <Froggy> Nämä on nyt lähteneet ja tilalla on jotkut kiinteät, argh... |
![]() |
06.04.2023 10:29
<Lars>
Suurella osalla tällaisilla erottimilla on sulakkeet ylijompattu, yks jossa sulakkeet oli vielä käytössä olen löytynyt tällä alueella. Siellä oli sulake palanut linnun vuoksi jotta sekon jouduimme jomppaamaan. Erottimia ei ohjata jänniteisenä ja harvoin ollaan näitä aukaisseet. |
![]() |
06.04.2023 09:05
<Froggy>
Varmaan laittavat saman kyltin joka kohteeseen. Aika outoa. Tai sitten suunnittelija on alunperin halunnut kiinteän tunnistimen valot, mutta on kuitenkin hankittu normaalit... |
![]() |
05.04.2023 21:47
<Jouko>
Paikkatietoikkunan kuvissa näkyy että tontti on myllätty joskus 2018-19 tienoilla. Aseman masto ei erotu kuvissa. Vuoden 1952 kuvissa näkyy silloinen IVO:n Juva-Varkaus 110 kV johtokäytävä, ajalta ennen Huutokosken sähköasemaa. Tämä Koskenkylän asema lienee rakennettu aikanaan johtoreitin varrelle mutta milloin tuo 110 kV on katkaistu tähän? Entä Joroinen-Varkaus osuus purettu? Rakennusajankohta lienee 1940-50 luvulla. Vanha reitti erottuu paikoitellen vielä puustossa nykykuvissakin. Myös Varkaus-Kauppila erottuu vielä, joskin purkamisesta lyhyempi aika kun jonkinlainen kuvakin täällä siitä, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2392 |
|
04.04.2023 21:22
<Make>
Latauksen maksamisessa on kiemuroita: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/matti-latasi-sahkoautoa-k-kaupan-tolpalla-ja-jarkyttyi-palatessaan-maksu-4-5-kertainen-ilmoitukseen-nahden-kuluttajariitalautakunta-ratkaisi/5c01700d-b88a-484e-bb0e-574f92a0c082 Sellaista kuulin, että joku oli ensin ostanut hybridin ja ilmoittanut sitten, että tarvitsee laturin. Kyseisellä parkkipaikalla saa käyttää vain moottorilämmittimiä, että ei onnistunut... En tiedä, miten kävi. Tänne aiottiin tilata kevyt latausmahdollisuuksien kartoitus. Pitäisi onnistua, 24.9.2020 speksejä. |
![]() |
04.04.2023 20:47 <Make> Ja johonkin rappukäytävään oli vaihdettu kai tunnistinvalaisimet, joissa tunnistinpompula keskellä kupua. Alunperin oli kai 2x 11W PL-S:t, jotka tuntuivat palavan jatkuvasti. Eikö sähkösuunnittelija ole aikoinaan kuullut porrasvaloautomaatista? |
![]() |
04.04.2023 20:37
<Make>
Sivuteillä taisi olla jotakin kaapelointia menossa. Kolme lasia on, ei voi olla oikeasti mitään vikaa. Kylmälaitejutun muistan myös. Sitä mainostettiin oikeasti kalliina työnä. En ole minäkään huomannut sellaista tehdyn. Jossain on nyt jopa led-putkia. |
![]() |
04.04.2023 20:30
<Make>
On "lievää" huijausta, että säästö yli 50%. Purso on kai alunperin vain alumiiniprofiilien valmistaja. |
![]() |
04.04.2023 10:53
<Froggy>
No, kohta tulee tietysti joku uusi remontti, jossa valot siirretään teräspylväisiin tien ja kävelytien väliin ja johdot kaapeloidaan... Täälläkin on vaihdeltu ikkunoita ja oviakin 80-luvun rivitalosta. Joku rahastuksen maku tuntuu tuossakin hommassa olevan. Joskus kolme vuotta sitten kovasti puhuttiin siitä, että kauppojen kylmälaitteet menisi pikaisesti vaihtoon, eipä täällä ole ollut siitä merkkejä. Kaikki käyttää vielä niitä avonaisia kylmähyllyjä ja aika paljon T8 loisteputkia niissä. |
![]() |
04.04.2023 08:47 <Froggy> Perus vedätystä moinen säästön mainostus. On aika oudon niminen valmistaja, en ole minäkään kuullut ennen. |
![]() |
03.04.2023 21:39
<Make>
Myös Vantaalla on tuon tyylisiä, missä tappi päässä. Siinä ne Siriukset kävelytien ja puiden kohdalla ovat nyt... Liittyykö edes direktiiviin, mutta ikkunoita tunnutaan vaihdettavan nyt kaikkialla, suht uusiinkin taloihin. Vaikka kuulin, että lasi on kallistunut jotain 40%. |
|
03.04.2023 21:31 <Make> On ollut melkoiset. Nyt on jotain 3-4 natikkaheitintä per pylväs. |
![]() |
03.04.2023 21:29
<Make>
Tuo väite onkin tarkalleen, että yli 50%. Patukka näkyy olevan Purso Snep Mode P05MA 840LO DA 49W IP65-C25-DA. https://purso.fi/tuotteet/snep-mode-p-ymparisto-edella/ En ole tuota merkkiä edes kuullut ennen. Watit ovat samat kuin ennen, että missä säästö? 7300lm kuitenkin luvataan, ei vaikuttanut entistä kirkkaammalta. Väitetään olevan prismoitettu kupu, perus häikäisevältä opaalilta vaan näyttävät. Edes tunteja ei mahdottoman paljoa luvata, L80B50 100000h. Jos noissa on joku Dali-ohjaus, ei tuolla paljoa himmennyksiä tarvitse, kun on kohtuu vilkasta jatkuvasti. |
![]() |
02.04.2023 22:30
<Froggy>
Tuollaisiin varsiin on varmaan myös todella inhottavaa laittaa kaapelia: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12121 Tuskin menisi tuolla normaalilla 90 ast. varrella valot edes tielle... Tuollaista direktiiviä olen pelännyt jo aika kauan, tuskin olisi ihme jos noin kävisi. |
|
02.04.2023 22:24
<Froggy>
No, eipäs tullatkaan käytyä tuolla vaikka piti aluksi. On ollut aika järjettömän tehoiset valot... |
![]() |
02.04.2023 20:42
<Make>
El-Partsien tyyppi näyttäisi olevan: PTX 149 PC SPECIAL PA CLIPS Ei löydy mitään noilla tiedoilla. 2-lamppuinen lienee vastaavasti ...249... Siellä onkin lappu, että parkkihallin valaistusuudistuksella säästämme sähköä noin 50%. Sitten kyllä valotehossa säästyy saman verran. Jos 49W T5 on 4900lm + liit. laite, niin patukoiden pitäisi olla jotain 30W. Noh, joku 40W patukka näkyy olevan 4800lm. |
![]() |
02.04.2023 12:13 <Jouko> Onkohan nämä asemarakennukset jonkin talotehtaan tekemiä.. |
![]() |
02.04.2023 12:07 <Jouko> Mustavaaran kaivokselle takavuosina mennyt johto ollut kai tuohon ristikkoportaaliin kytkettynä, juurella näkyy joitakin betonijalkoja. Kaipa siinä enemmänkin kojeistoja on ollut vaikkei perustuksia enempää näykään. Ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4724 |
![]() |
02.04.2023 11:50 <Jouko> Paikkatietoikkunan vanhoissa ilmakuvissa kojeistokenttä on vielä v. 2003 ollut olemassa, samoin 110 kV johto, miten nyt johdot erottuu vesistön ylityksissä tai pylväiden varjot näkyy.. Vuoden 2005 kuvista johto sitten jo poistunut. Koko johtokäytävä muutenkin kyllä perusteellisesti kadonnut nykyilmakuvista, linjaus kulkenut lähes kohtisuoraan Posion sähköasemalle, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8402 |
![]() |
01.04.2023 23:13 <Make> On ainakin se ero, että Taktonissa pylvään kiristysruuvit ovat pienemmät ja ympäriinsä, Philipsissä on kaksi isoa päällekkäin. |
|
01.04.2023 21:16 <Make> Joko ne mastotkin ovat häipymässä? https://www.google.fi/maps/@60.2049566,25.0455638,3a,75y,202.26h,88.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMWFDYERSMQjEKhmS98h2NQ!2e0!7i16384!8i8192?hl=fi |
![]() |
01.04.2023 21:09
<Make>
Järvenpään pylväät ovat tosiaan tuollaisia: https://www.google.fi/maps/@60.4696034,25.0876146,3a,90y,4.51h,113.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFu7d6VnnvNR_PWOEIkdEeQ!2e0!7i16384!8i8192 Tuossa vanha varsi kelpasi, kuvassa vielä Aluroad: https://www.google.fi/maps/@60.3753352,25.0795406,3a,30y,239.27h,106.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgVx02ardL8bkpZLsPukRtg!2e0!7i16384!8i8192 Miten lienee se EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivi. Kohta tietysti vain kiinteät täyttävät jotkut ihmeelliset vaatimukset... |
|
01.04.2023 20:51 <Make> Nyt on ensimmäinen pallo rikki, Karusellin oven edestä. Joku pala oli pallosta jäljellä ja lampunkanta oli kuitenkin irronnut. |
|
01.04.2023 20:44
<Make>
Uudet heittimet ovat nimeltään Sylvania Kalani, en ole ennen nähnyt ja melkoinen nimi... Perus kiinan mallilta näyttävät: https://www.sylvania.fi/valaisimet/valonheittimet-ja-julkisivuvalaisimet/item/1118-kalani "Pitkä elinikä 100 000 h L80B20 Takuu 5 vuotta" Nuo ensimmäiset kai 100W ja nyt vielä 50W. Eli sähkönkulutus ei juuri muuttunut entisestä. Isot johtokiepit ovat jääneet kaveriksi, kun arvokilpi on kai johdon päähän kierretty teippi. On myös lisätty muutama pylväs. Niissä onkin kiinteät Ensto Maestrot, edes samaa mallia ei taaskaan voinut käyttää. |
|
01.04.2023 20:28 <Make> Siis nuo? https://www.google.fi/maps/@60.2079356,25.0549405,3a,90y,149.07h,123.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxm0vqFtRMahVewm4vgepEw!2e0!7i16384!8i8192?hl=fi Vai 24x400W, eh varmaan? Ehkä kuristimet olivat kaapeissa. Tuollainen määrä painaa jo paljon. Jos PSO:t olisivat vielä paikoillaan, ei varmaan kovin tehokkaita korvaavia lamppuja tarvitsisi. |
![]() |
01.04.2023 20:04
<Make>
Tuo oli siis yksivaihen avojohto? Aika erikoinen silloin. Joskus taisi olla juttua, että Keravalla ollaan luopumassa ilmajohdoista. Onko työ venynyt, kun vielä löytyy ja kauhatkin pysyivät niiden seurana pitkään, mutta nyt on kiinteät iskeneet... |
![]() |
01.04.2023 19:44
<RicuP. >
Jaaha. Tuo palo on kyllä kaikinpuolin ikävä homma, kun kaikki toimitukset siirtyy ties minne, pari sataa työpaikkaa on lomautettuna ja ei noista kansainvälisistä firmoista tiedä onko motiivia investoida enää suomen tehtaaseen kun kaikki joutuu rakentamaan uudestaan.. Siinä on kuitenkin miljoonien edestä vekotinta mennyt romuun. Korvaava tehdaspaikka pitäisi äkkiä löytää ja sinne tuotannon rakentaminen voi viedä ainakin puoli vuotta. Tehdas oli kuitenkin pitkälle automatisoitu joten nyt käsipelillä mennään jos mennään. Kyllä Hitachi homman hoitaa, mutta pitää vaan toivoa, että se homma tehdään Suomessa jatkossakin. |
![]() |
01.04.2023 17:24
<RicuP. >
Tuommoista varoke-erottimia en tiedä täällä Hyvinkään seudulla olevan. Sinänsä kätevä systeemi, että on sauvat valmiina, mutta onko niitä koskaan puhdistettu ja testattu.. Suurin syy sulakkeiden jomppaamiseen on väliaikaiset häiriöt, kuten salaman isku, jonka jälkeen sulakkeita saa vaihtaa koko yön. Linjan releistykset suojaa osan, mutta muuntajan oikosulussa muuntaja on muutenkin vaihtokunnossa, joten on melko sama vaikka palaisi koko pytty. Lisäksi on harvinaista. Puisto ja kiinteistömuuntamoissa on yleensä sulakkeet tuhojen välttämiseksi ja ne on nopea vaihtaa, eikä salama yleensä niihin pääse ryöhäämään. |
![]() |
01.04.2023 16:33 <RicuP. > Tuossa linjojen kaapeloinnissa taitaa olla samanlainen pakkomielle mania kuin valaisimien vaihdossa, että tehdään vähän kuin turhaa työtä siksi kun muutkin tekee ja on muotia.. Mikä etu tuossakin kaapeloinnissa saavutetaan muuta kuin v***mainen vikapaikka. |
![]() |
01.04.2023 13:10 <Samuel > Tämä ja muut Alajärvellä vesitöjen yli menneet sähköjohdot on nyt kestävien jäiden myötä purettu. |
![]() |
01.04.2023 10:40 <Lars> Näille erottimille löytyy haarmanvärinen säiliöputki kiinnitetty pylvään kylkeen jossa on kolmeosainen ohjausputki kasattava. 2 osaa puuvarsi ja 1 bakeliitti jossa kärjessä löytyy sulakkeenvaihtokuppi ja koukku erottimen ohjaukseen. Tiedän ainakin yksi löytyvän vielä tässä Närpiön seudulla. |
© Janne Määttä 2004-2017