02.06.2023 20:49
<qwerty1>
Onkos tämä ammk kaapeli sellainen, että kannatusvaijeria ei käytetä sähkön siirtämiseen vaan kaikki 4 johtoa (3L+PEN) on eristetyt? Onko kannatusvaijeri maadoitettu?
02.06.2023 21:11
<RicuP.>
Juu, tämä oli itsellekin uusi juttu. Eli on neljä eristettyä johdinta, R,S,T,N. Vaijeria ei ole mitenkään maadoitettu vissiin korroosion takia.
Kaapelin tarkempi anatomia on kuten Amkassa, paitsi johdin, missä on vain yksi harjanne on PEN. Vaijeri on kiinnitetty johtimiin wanhan mallin nippusiteillä. Itse vaijeri on suora ja johtimet vaan on kierretty keskenään yhteen ja kiinnitetty vaijeriin.
Tähän kannatusvaijeriin ei sitten mikään normaali sammakko pure, vaan luistaa. Pitää laittaa aina joku stoppari, liitin tai päätepidin sammakon eteen vedossa. Onneksi normaali Ouneva päätepidin puree tähän ja semmoinen tulikin.
Tätä piti kuitenkin jatkaa, kun vaijeri yllättäen katkesi.. Jatkoksi tuli Amkan vaijeri joka kiinnitettiin 3kpl siirtymäliittimillä. Johtimet kuitenkin jatkettiin 4x ja PEN teipattiin pylvään ja liittimien kohdalta.
Kuvan kannake oli kyllä umpi ruosteessa, mutta onneksi aukesi WD40 + pulttipyssyn kanssa aika hyvin. Se olisi muuten jäänyt linjaan roikkumaan kun pylvään paikka hieman vaihtui.
02.06.2023 23:28
<RicuP.>
On Museopolulta. Vaihdettiin 3 viimeistä tolppaa.
03.06.2023 21:44
<Make>
Niin näkyy, kolme neljästä... Neljäskin on aika tuore. Tuo kaapeli taitaa nyt olla ainoa museokomponentti ko. linjassa. HKB9:t ovat tietysti joskus vaihtuneet Siriuksiin.
Hyvä, että WD40 löytyy autosta, välillä ei siltä tunnu.
23.06.2023 20:40
<Make>
Näkyi tuollainen kai kulmaan tarkoitettu. Siinä tuossa irto-osassa on kaareva reuna.
23.06.2023 23:00
<RicuP. >
Joo, mulla on tallessa semmoinen. On Tuottajain Kone Oy