|
13.06.2023 23:26
<RicuP. >
Onkos tuo mmj vielä kuorittu noin pitkästi, että sisäjohtimet alkaa tuosta vaijerin kohdasta? Panelienkin suunnittelu on aika mallia "kiina", kun kiinnitys kattoon on tuommoinen ja valaisimen kiinnikkeet paistaa tuolta yläpuolelta, kaikenmaailman karbiinihakaa ja muuta on käytetty:D |
|
13.06.2023 23:16
<RicuP. >
Kun noita vanhoja kuvia katseli niin kyllä La stradaa on ollut joka paikassa. Niistä vanhoista puretuista pylväistä aika monesta löytyi pylvään sivuilta semmoiset lattaraudan jämät, jossa kaksi kiinnitysreikää päällekäin. Jonkun vanhan varren jämät vissiin ja sahattu poikki. Näin oli ainakin museopolulla ja jossain muualla, en nyt muista. Pitää vielä tarkistaa paikka, mutta kuparinen vuosinaula tuli talteen vuodelta 1958 ja joku A2 naula myös. |
![]() |
13.06.2023 23:02
<RicuP. >
Johan nyt pitikin tuommoinenkin käydä.. Onneksi oli vain tavaravaunu, ettei nyt isompi menetys ollut. Hyvin on näköjään kuparit sulaneet, kun poikki on menneet. |
|
13.06.2023 21:54 <RicuP. > Kummallista, mutta ainakin järvenpäässä on kaikki 70W lamput merkattu tuolla E kirjaimella, vaikka kaikissa valaisimissa on kuitenkin sytytin.. Ja ne tuntuu kyllä olevan ihan alkuperäisiä konkan näköisiä metallisia BAG turgeja. Myös E merkityissä minikoffereissa on sytytin. |
![]() |
13.06.2023 21:40 <Make> Niimpä tietysti... 2019 oli vain muutama kiinteä, kai lisätyissä pylväissä. |
![]() |
13.06.2023 21:38
<Make>
Se on hyvin mahdollista... Sen sijaan Ukko-Pekan kanssa kävi huonosti: https://yle.fi/a/74-20036174 "Höyryveturi Ukko-Pekan vaunussa syttyi sunnuntaina tulipalo – junaliikenne kulkee jälleen Keravan ja Lahden välillä" Siinä on ainakin sähköosastoa tarvittu ajolankojen korjaukseen. |
![]() |
13.06.2023 09:43 <Jouko> Uusilla lediräpylöillä oli aluetta aika pitkälti täytetty, kuntoradoilla ja kaduilla ainakin. Laskettelurinteen valaisimet myös uusittu purkauslampuista led-heittimiin joitakin vuosia sitten uusitun hissin myötä. Olikohan tuo v. 2011 kun viimeksi tuolla Köykkyrissä käynyt.. |
![]() |
12.06.2023 21:18 <Make> Mikä tuo silmukkajuttu lienee? https://www.google.fi/maps/@64.9036712,25.556086,3a,15y,33.2h,119.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEtQP0IWS8zd6rfNGTaPSww!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu |
![]() |
12.06.2023 21:09
<Make>
Ehkä siihen on kierretty joku kaapeli kameraa varten. Vaan ovatko SLO HKB9, Idman 8524, Siemens Broadway ja PSO HVB21-valaisimet vielä paikoillaan? |
|
12.06.2023 20:54
<Make>
Em. HKB 10:t eivät ole enää paikoillaan... Sen sijaan löytyi melkoinen kuva juuri kuvan tieltä ja kohdasta: https://www.finna.fi/Record/kerava_mui.mui-21202?imgid=1 Alunperin onkin ollut Orno La Stradat Ornon alaskäännettävissä varsissa. Tietysti vain joka toisessa pylväässä ja avojohto ollut vielä valojen vaiheena. Sitten 1980 paikkeilla on laitettu HKB 10:t uusilla varsilla joka pylvääseen ja varmaan niille oma AMKA. 2003 paikkeilla HKB 10:t siirtyivät noihin uusiin teräspylväisiin ja tien toiselle puolelle. Nyt kiinteät ovat ainakin neljäs valaistus... |
![]() |
12.06.2023 19:15 <RicuP. > Noinhan ei saisi laittaa haruksia nippuun, niinkuin tuossa. Nyt toisen vaijerin yläpätkä voi osua eristimen ohi toisen haruksen alapätkään ja jännite pääsee läpi alas. |
![]() |
12.06.2023 19:00 <RicuP. > Onkos maadoitukset vedetty eristimille orren päälle? |
![]() |
12.06.2023 15:58 <Froggy> *Aasiaa |
![]() |
12.06.2023 15:58
<Froggy>
Aika järeitä pylväidenkin, etenkin kiristyspylväiden täytyy olla myös. Tuollaiset valaisimet on aika yleisiä tuolla päin Aasiasaa, lieneekö Strömfors saanut tuon tyylin sieltä. |
![]() |
12.06.2023 10:06 <Jouko> Tarkemmin kun katsoi niin vaikutti joltain muulta johdolta kuin Amkan vaiheelta. Haarapylväälle oli lisätty valvontakamera, näytti että sille menisi. 20 kV johto purettu. |
|
11.06.2023 21:11 <Make> Tähän on löytynyt jossain välissä rasioihin kannet. Muuten kai entisellään. |
![]() |
11.06.2023 21:08 <Make> Idmanissa sytyttimet ovat päädyssä, kannat vastakkain vaakasuorassa. |
|
11.06.2023 21:03 <Make> Tuota heitintä löytyi hiljattain Järvenpäästä. |
![]() |
11.06.2023 20:32 <Make> Yleensä taitaa olla joka toinen. |
![]() |
11.06.2023 20:32 <Make> Ei kai välttämättä. Sen sijaan maadoituselektrodia ei ehkä ole ihan kohdalla. Ja nuo jännitekynät taisivat olla aika epäluotettavia jossain tilanteissa. |
![]() |
11.06.2023 16:53 <Froggy> Onkohan maadoitus unohtunut? |
![]() |
11.06.2023 08:04 <Hartsa> Eikös 1/2 joka kolmas pylväs oli pimeenä.. menikö näin, muistelen vain. |
![]() |
10.06.2023 22:50
<Make>
Vai tuo heijastin on sellainen. Vähän jo mietin, että on vaikea puhdistaa sisältä. Lasin tiiviste on kai kutistunut, kun on ihan avoin rako. Noissa taisi olla valittava vedenpoistoreikäkin. Järvenpää taitaa olla harvoja paikkoja lähistöllä, missä päivitettävää vielä on... |
![]() |
10.06.2023 22:40
<Make>
Toivotaan, että menevät käyttöön... Tuon firman nykyisessä paikassa taitaa olla led-putket, joskus huomannut. Ammattikoulusta tuli tapaus mieleen. Sinne tehtiin laajennusosa, johon myös parturi-kampaamopuoli siirtyi. Kuulin vaan sitten, että sulakkeet eivät oikein kestäneet föönejä... Niin lukee päiväys. On ilmeisesti aika tuoreeltaan päässyt käyttöön. |
![]() |
10.06.2023 20:34
<RicuP. >
Ja nuo taitaa jäädä Eh:lle ainakin ne mitkä palaa. Ja aina kun minä olen puuhaamassa niin vanhat valaisimet säilyy, niitä vaan päivitetään. Tuossa valaisimessa on se hyvä puoli, että tuo kannan päässä oleva heijastin pysyy paikallaan kun valaisimen avaa, että lampun koolla ei ole väliä. |
![]() |
10.06.2023 20:10
<RicuP. >
Vai niin. On vissiin kuitenkin nätisti otettu alas, että varmaan johonkin käyttöön voisivat mennä. Vähän turhaa kyllä taas purkaa.. Linkin kuvassahan näkyy hyvin Rifan päivämäärä 8/70 |
![]() |
10.06.2023 20:02
<Make>
18.5 jatkoa, nyt on tapahtunut. Ornot ja Idmanit on irrotettu... Olivat vielä paikalla seinään nojaamassa. Jostain syystä ainakin yhden Ornon alla oli koukkukansi. Jotain kiinteitä oli jo pari paikoillaan. https://www.facebook.com/FireHeadOy/ Idmanissa näkyy olevan Helvar OP36-kannat: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13630 ja kuristimet kai Helvar L40G: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-160323 Ja johtimet peltilistan alla kuten SLO:ssa. |
![]() |
10.06.2023 19:59
<RicuP. >
Orsi on samaa mallia kuin linkissä, mutta alumiinia. Käyn varmaan ensi viikolla nuo korjaamassa. Orsi on vain tuolla yhdellä sangalla, mikä on päässyt valumaan. Kyllä luulen, että pultit aukeaa ruosteaineella ja pulttipyssyllä. Se on ihme yhdistelmä mikä on aina toiminut. |
![]() |
10.06.2023 19:48
<RicuP. >
Näin on. Niissä oli valonjakoa kyllä mietitty myös kuvun kuvioinnissa. Varret kyllä näyttää olevan 60mm. Ehkä valaisin käy myös isommalle. Niissä minun suunnittelemissa valaisimissa ei ole mitään tuommoista ulkoista sovitinta, vaan varsi/ pylväs tulee suoraan sisään samalla mekaniikalla ilman mitään kulman säätöjä tai osien irroittelua. Valaisimessa optiikka kääntyy sisällä mikä vastaa kulman säätöä, jolloin valaisin on varren kanssa samassa linjassa, eikä rungon asento vaikuta valonjakoon. |
![]() |
10.06.2023 19:42
<Make>
Kyllähän tuo varmasti ortta vääntää noin päin ollessaan. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9165 Toivottavasti pultit aukeavat. |
![]() |
10.06.2023 19:39 <RicuP. > Joo, luultavasti lampun konkka ei toimi kunnolla jos sarjassa on induktiivinen osa. Kuulin myös että ei kestä kauaa kuristimen kanssa. |
![]() |
10.06.2023 19:36
<Make>
Jaa, se on perus ilmastointikytkimellä tehty. On ilmeisesti myös kiinalainen Telvent Fortum- mittari: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9318 Joskus reilu 10 vuotta sitten tehtiin johonkin, oliko ehkä Hanko vai Hamina, aika monta jotakin katuvalokeskusta. Tuli tonttikeskuksen runkoon, enkä muista, oliko mittaria. |
![]() |
10.06.2023 19:25 <Make> L-G:ssä ihmeteltiin myös, että kuristin pitää ohittaa. Ohje on selvästi muuttunut. Jossain jo pohdittiin, että muuten lamppu menee rikki äkkiä. |
![]() |
10.06.2023 19:17
<Make>
Pesuvadit oli selvästi suunniteltu tuohon, ettei häikäise mistään suunnasta. Varret ovat jotenkin ohuen näköiset vai käykö Italo isommalle kuin 60mm? Auraaminen voi olla mukavaa, ovat vielä eri linjassa kuin aikataulunäyttö. |
|
10.06.2023 19:07
<Make>
Lampun pitää olla heijastimen aukosta mahtuvaa mallia. Ymmärsin, että Sanpekin lamppuja tuli hyllyyn. Liekö kuvan orsikin PSO, kun se on sopivasti epäsymmetrinen. |
|
10.06.2023 19:00
<Make>
Tuo 8510 on varmaan jäänyt sivuun 1998, kun Prisma valmistui. Silloin varmaan tuli myös nuo pahamaineiset siniset pylväät. Joku on sen verran käynyt, että lappu on liimattu. Keravalla erään kaapelivian korjaus kesti ties kuinka monta vuotta, kun oli puistokäytävä, jota ei edes aurata. Muutama valaisinvika Panssarinyrkeissä näytti olevan vielä lisänä. |
|
10.06.2023 18:56 <RicuP. > On niitä ollut monen kokoisia. 400W lienee yleisin. |
![]() |
10.06.2023 18:49 <RicuP. > Näin on. Päätyjen pokkaukset ja leikkaukset näyttää aika monimutkaisilta, millä lie vehkeellä tehty. |
|
10.06.2023 18:46 <Make> Näkyy olevan kunnon stadion valonheitin. Saman tyylisiä pienempiä löytyi hiljattain Järvenpäästä. |
![]() |
10.06.2023 18:46 <Froggy> Eikun tuossahan on niiden omat valaisimet: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-230138 |
![]() |
10.06.2023 18:42 <RicuP. > Joo, niin on 0, A, 1/1, 1/2. Näitä ei taida tehdä kukaan muu kuin ABB ja UTU. |
![]() |
10.06.2023 18:41
<Make>
Ainakin Osramilla oli 1970 400W pienin dysprosium-metallihalogeenilamppu joka vaatii vielä erikoiskuristimen. Natikoita oli vain 400W; 160, 250, 700 ja 1000W olivat valmisteilla. |
![]() |
10.06.2023 18:39 <RicuP. > Tässä oli vain varren oikaisu, mitä ei sitäkään saatu tehtyä vielä. Valaisimet painaa niin, että ne pitää vissiin irrottaa varren oikaisun ajaksi. Samalla voi kääntää valaisimen oikeinpäin. |
![]() |
10.06.2023 18:32 <RicuP. > Näin taisi olla. Oikeastaan nämä kaikki olisi saanut vaihtaa, kun olivat aika tuikkuja jo. Lampun ohjeessa lukikin että kuristin pitää ohittaa, no en näissä ohittanut kun ei Amka valoista saa mitenkään järkevästi virtoja pois, kun ei näissä ole sulaketta enkä viitsinyt mennä räpeltämään sähköt päällä. Pitää vissiin käydä uudestaan nämä kytkemässä. |
![]() |
10.06.2023 17:26
<RicuP. >
Valaisimet kauemmaksi radasta ja 8-9m pylväät niin riittäisi kyllä yksikin samanlainen valaisin per pylväs. On kyllä aika hölmösti suunniteltu tuo kun vielä tupla valaisimet keskellä sivulaituria. Talvi kunnossapito vissiin myös kivaa... Varmaan sähköäkin rupeaa menemään jopa enemmän kuin vanhoilla Eh lampuilla jos nuo on nyt jotain 75-100W valaisimia. |
![]() |
10.06.2023 16:23 <Saku Nurmi> Monesti on tullut junasta samaa ihmeteltyä, että melkoisen tehokkaat valaisimet, tiheästi asennettuina ja matalilla pylväillä. Joku tällä palstalla maininnut aiemminkinkin asiasta. |
![]() |
10.06.2023 12:03 <RicuP. > Voi tämä olla myös 250W, mutta purkausputken koosta päättelin, että vissiin 150W CityWhite lamppu on. |
![]() |
10.06.2023 11:55 <RicuP. > Joo kupua ei tässä ollutkaan. Laitoin salvat ylös ettei turhaan roiku. Kupu on vissiin ollut pitkään pois heijastimen hapettumisesta päätellen, vaikka pesin kyllä ne. Aika erikoinen tuo pitkä koukku missä kupu on ollut narulla kiinni. |
![]() |
10.06.2023 10:07 <Froggy> Outoa, että on Idmanin perinteisellä tyypillä eikä 802 94. Kupua ei vissiin laitettu takaisin? Kuvun ripustusnaru kai roikkuisi tuossa silmukassa, jos sellainen olisi. |
![]() |
10.06.2023 09:54 <Froggy> En tiedä yhtään milloin 150W monimetalli tuli. Olikohan sekin aluksi 160W niin kuin natikat ennen kuin 150W tuli vakioksi. |
© Janne Määttä 2004-2017