![]() |
17.06.2023 21:34 <Froggy> Erään kuntosalin pukuhuoneessa on tuota T5-putkilla. Niissä on jotkut läpinäkyvät lampunkannatkin. |
![]() |
17.06.2023 21:24 <RicuP. > Tuohan on ihan valettu kilpi! |
|
17.06.2023 21:24
<Froggy>
Käpylässä on paksumpi pylväs, voi olla ehkä samalta tehtaalta kuitenkin. Yksi asia mikä on noissa todella hanurista, on se ettei ole ketjutettavissa, minkä luulisi olevan aika tarpeellinen moisille valaisimille... Täytyy jotenkin viritellä. On noissakin joku ura. On varmaan ollut alunperin kiinnikkeet noissakin. |
|
17.06.2023 21:18 <RicuP. > Jaaha, se on tuo. Ihan asiallinen varmaan, paitsi että vastaaviin Bright Solar malleihin jouduttiin teettämään rst tuki runko. Ja ne ei olleet ketjutettavia, niin pylvään sisään tuli pitkula Wiska rasia. Samaa sarjaa asentelin joskus noita, mutta olivat kuparia. |
![]() |
17.06.2023 21:14 <RicuP. > Ihan asiallisen oloinen perinteinen valaisin ja kerrankin on kerrottu vikaantumisasteet ym. Eli 1000h sisällä 0,1% ja sama vastaavasti sillä 100000h iällä niin kyllä arvo vähän nousee... |
![]() |
17.06.2023 21:09
<Make>
Nyt ne on ainakin viety pois.. Kiinteät näkyvät olevan jotain Exaktoria, ehkä Tage: https://www.proton.se/fi-FI/Start/Product/ById/Finska-IND-IP23-1460-1?epslanguage=fi-FI "LED moduulin elinikä: L80B50, 100 000 h @ Ta 25 °C, Takuu: 5 vuotta" Alkuperäisten kanssa tuskin on takuuta tarvinnut... Vielä on paikoillaan kiinteistövälittäjän jäljiltä mm spottivalot, yksi on otettu irti. Tyyppi näkyy olevan joku Halodan Tornado MH 2008 vuodelta. Ovat Ivela-kosketinkiskossa. |
![]() |
17.06.2023 20:25 <Make> 12.01.2023 mainittu "aika litteä mattaheijastimella" saattoi olla Exaktor Peak: https://www.proton.se/fi-FI/Start/Product/ById/Finska-INT-KON-1200-2?epslanguage=fi-FI |
|
17.06.2023 17:46
<Make>
Goodiy lienee aika sama laite kuin Airam Käpylä: https://www.airam.fi/tuote/kapyla-bollard-ip44-e27-bk-h1100-4107608 Ehkä se on kohtuullinen, kun 45 eur on hintaakin. T5-valot ovat aika erikoiset, valmistajan mukaan mukana on ollut kiinnikkeet. Led-versiossa on kai joku ura niille. |
![]() |
17.06.2023 16:30 <Make> Kuvan mallin vanhemmassa versiossa on kaiverrettu messinkikilpi: https://www.picuki.com/media/2493840061150654344 Taajuus, ampeerit ja cos fii puuttuvat siitä. |
![]() |
17.06.2023 16:22 <Make> En ole varmaan nähnyt. 400W lienee jo aika painava. |
![]() |
17.06.2023 09:41 <Froggy> Niin on tuo isompi lasikuitukoppa harvinainen noissa. Vuoden 1984 luettelossa sanotaan mitoiksi pelkät 480x365x440, ei ole isompaa, vaikka on saanut 400 watillakin. |
|
17.06.2023 09:30 <Froggy> Siellä on liitäntälaitteiden laatikkokin auki, tekisi mieli mennä katsomaan mitä sieltä löytyy... |
|
17.06.2023 08:45
<Froggy>
"Käpy" on aikamoinen kopio Ensto Averiasta..: https://www.k-rauta.fi/tuote/ulkopylvasvalaisin-goodiy-cone-60w-musta/6405422745807 Sen takia tuli se Strömforsin kupu juuri, kun oli tiiviste valmiina ja on muutenkin hienompi. Oli varmaan aika huonosti kiinni alunperinkin. Siinä on kyllä lampunkannat vähän etäämmällä toisistaan kuin yleensä. SLO 500 ei mennyt nyt tuonne, kun nuo 411:t sopi paremmin. Nuo T5 valot tuli 411:en mukana. On huonot sen takia, kun ei ole mitään kiinnittimiä. On olleet varmaan jollain raksalla tai jossain. |
|
16.06.2023 23:00
<Make>
Vai Jovista on lamppu irronnut... SLO 500 ei kai asentunut sinne? Valoja pitäisi nyt riittää hetkeksi: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-230369 |
![]() |
16.06.2023 22:50 <Make> Olin näköjään hidas... Ainakin löytyy monia 8522 natikkaversioita. |
![]() |
16.06.2023 22:48 <Make> Olikohan joku vuosi, että piipun kipinäverkko irtosi matkalla ja se piti korjata kesken kaiken. |
![]() |
16.06.2023 22:43
<Make>
Vai oli se väärin kasattu... Miksi lienee kuristin joskus irrotettu. Kuristin lienee custom-malli, onko siinä valmistajaa? Tuollaisia palikkatestejä tulee aina välillä vastaan. La Stradat ovat sitten Järvenpäästä häipyneet ehkä 80-luvulla. En muista siellä koskaan nähneeni. Selvästi myös liikennejärjestelyt ovat muuttuneet. Siellä ihmetellään, että monessa paikassa on pitkästä aikaa "uusia" valoja toiminnassa... |
|
16.06.2023 22:25 <Make> Oho! Onhan ne, varmaan Ornon. |
|
16.06.2023 21:40 <Miska> Tuonne ollaan jätetty jotkut vanhat ppn-valaisimet, ainakin oletan niiden olevan ppn: https://www.google.fi/maps/@60.3346643,24.834029,3a,15y,6.39h,102.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1smd__WdJ7XKENfVgPx4UQVQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu |
![]() |
16.06.2023 21:22 <Make> Toinen samanlainen LED MAX pimeni hiljattain samassa käytössä, oli suht samaan aikaan asennettu. |
|
16.06.2023 20:17
<Make>
Niin on, Pro Flow:t. Nykyään on tuosta kaikki ilmajohdot häipyneet. Mutta, ennen HKB4:sta juuri tuossa on ollut kai Frestan Y-valaisin: https://www.finna.fi/Record/kerava_mui.mui-21228?imgid=1 Ovat olleet kai vain joka toisessa pylväässä. Ja osittain tietysti avojohtojen kaverina. Liekö jopa eh:lla, kun joku kotelo on vieressä. |
|
16.06.2023 16:35 <RicuP. > Ainakin näyttäis että kaikissa Idman valaisimissa on tuo E ja myös joissakin Victoreissa, mutta ei niissäkään kaikissa. Ja se X merkki tarkoittaa, että sytytin on yhteensopiva monimetallin kanssa vissiin. |
|
16.06.2023 11:30
<Froggy>
Kyllä E tarkoittaa ulkoista sytytintä. Sisäiselle sytyttimelle ei ole mitään merkkiä, mikä on aika outoa... Aiheuttaa varmaan aika paljon sekaannuksia tuo, ei varmaan tehtaalla olla sitten laitettu, jos on väärin. |
|
15.06.2023 21:54 <RicuP. > Niin, kun itse olen ymmärtänyt, että se tarkoittaa valaisimen ulkoista sytytintä..? Kun joissakin valaisimissa taas on pelkkä kolmio vaikka valaisimessa on kuitenkin sytytin. |
![]() |
15.06.2023 21:54
<Make>
Tuon haarapylväs varmaan lähenteli sataa vuotta... 1934 vuoden kuvissa on juuri samanlaisia. Oli 8 lankaa, neljä per pylväs. Kaikki ovat myös varmennettuja, on aina kaksi eristintä päällekkäin. Myös suoran näköisillä osuuksilla on haarapylväitä. Oliko idea juuri, että 8 lankaa mahtuu olemaan siinä? |
![]() |
15.06.2023 21:47
<RicuP. >
Tuossa taisikin olla semmoinen juttu, että kuristin oli ollut jo alunperin väärin kasattu. Kotelon pohjalla on nimittäin semmoinen pykälä minkä taakse kuristin kuuluisi vissiin jäädä. Nyt kun käänsin kuristimen samoin kun kuvassa, niin se on paljon fiksummin paikallaan ja tilaa jää vielä hyvin ja liittimillekin pääsee nyt jotenkin ruuvarilla. Kuristin on n. sentin irti kannan liittimistä ja vie nyt vain n. puolet kotelon tilasta, eli reuna on tuossa keskimmäisen mutkan kohdalla. Tänään myös laitoin valaisimen käyntiin ja kuten olettaa saattoi, ei mitään ongelmia. Vähän äänekäs vaan on, mutta se kuuluu asiaan. En tiedä miten heijastimen poisto helpottaisi asennusta. Mun mielestä sitä ei tarvitse missään tilanteessa ikinä poistaa. Voi olla, että on ajateltu että ilkivallan takia heijastin on hyvä olla vaihdettava. Kyllä se valaisin vaan sieltä löytyi, pimeänä ja huoltamattomana ja niin päin suunnattu, että ei sillä virkaa enää olisi ollutkaan. Uudet teräspylväät oli asennettu kai 1980-90 nurkilla ja varmaan siitä lähtien pylväs on toimittanut vain päätepylvään virkaa valaisimineen. Nyt uusi on kuitenkin asennettu ja suunnattu sivutien suuntaisesti. |
|
15.06.2023 21:41
<Make>
Ennen tuon kerrostalon laajennusta Museopolun risteys oli tuossa, ja torvi oli tuolla sisäkulmassa: https://www.google.fi/maps/@60.4049402,25.1116816,3a,37.5y,337.43h,91.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1s9r50Wd0asbpENRG1rYLo4g!2e0!5s20090701T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu Tilalle on tullut Iridiumit teräspylväillä jo aika kauan sitten. Torvi saattoi olla Idman 70255 ehkä U-muotoisella varrella: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/475 Vanhojen kuvien mukaan torvia on ollut myös Fresta ja ehkä BBT. Niiden varret olivat taas tuollaiset vaakasuorat, mutta ilman rasiaa. Ei ihan pylväskiinnitys kuvista näy. Vai osien materiaaleissa on niin paljon eroa. |
![]() |
15.06.2023 21:23
<RicuP. >
Niin on. Nuo höyryveturit on kautta aikojen olleet kipinöiden takia ongelmallisia. Niistä on ihan metsäpalojakin lähtenyt. Ainahan tuommoinen älytön kuumuus heikentää rakenteita. |
![]() |
15.06.2023 21:19 <Make> Serena onkin varmaan 8512/8511... Järvenpäässä niitä taitaa olla paljon valtion teillä. |
![]() |
15.06.2023 21:17
<RicuP. >
Täällä kyllä Eh lamppuja riittää ja jopa aika valovoimaisia vielä. On kyllä Led lampuillekin ollut runsaasti käyttöä. Serena on se uima-allas 8512. |
|
15.06.2023 21:16 <Make> Eikös se ole sitten ihan oikein, external=ulkoinen? |
|
15.06.2023 21:11 <RicuP. > Minkäslaiset on ne käpyvalot? Posliinivalossa kannattaa laittaa tiiviste kupuun, ettei kierrä sitä ilman kiinni. Lämpötilojen vaihtelussa se muuten halkeaa kun ei ole mitään joustavaa välissä. |
|
15.06.2023 20:34
<RicuP. >
Jos museopolulla on niitä ollut, on vähän erikoista, että ne piti poistaa. Niitä rautoja oli useammassa eri paikassa. Joo, vartta ei oikein saa mitenkään kuntoon, kun tukivarret on ruostuneet ihan korpuksi. Itse varsi ja sarana on hyvässä kunnossa. Sarana kyllä umpi ruosteessa, mutta sen verran paksua rautaa, että ei ole moksiskaan. Tilalle tuli 1m varsi ja Mistral 70W. |
|
15.06.2023 11:38
<Froggy>
No, tuli hommattua K-raudan joka kotipihan kiinalaisvalmisteiset "Käpy"-valaisimet... On kyllä ihan kestävän oloiset, kupukin lasia. Puistopylvään pystyttäminen olisi ollut tuonne metsämaastoon aika vaikeaa, kun joutuisi puita kaatelemaan ihan vaan että saisi työkoneen sinne. Käpyihin tuli Osramin "Ice Star Stick" -putkilo pakkaslamput. Niitä on näköjään vain 4000K:na, olisin kyllä laittanut 2700K Airam Tubularit, mutta niitä ei ollut. Isäntä itse hankki saunaan Harjun keskuksen, vaikka itse sanoin, että pelkkä jakorasiakin riittäisi kun vikavirrat ja sulakkeet löytyy talokeskukselta jo valmiiksi... Samaa ajatteli myös asentaja, joka kävi katselemassa. Saunaan tuli yksi yksi posliinivalo, johon pistin sen Strömforsin muovivalon mukana tulleen kristallikuvun. Saunan ulkopuolelle verstas/varastotiloihin laitoin ne kaksi SLO 411:ä. Ennen oli se muinainen Jovi, joka ei valaissut heijastimien kanssa kunnolla ja oli aika virityksellä kiinnikin. Myös Airamin T8 -putki irtosi siitä itsestään yllättäen joskus. |
|
14.06.2023 22:05 <RicuP. > Ja onhan tuossa tyyppikilvessäkin tuo E, eli ulkoinen sytytin. |
|
14.06.2023 22:04 <RicuP. > Niin, kun tuossakin tyyppikilvessä on normaali SON, eikä SON-I |
![]() |
14.06.2023 21:52
<Make>
Tuusulastakin on eh:ta hävinnyt aika paljon viime vuosina, se oli vähän kuin toinen niiden linnake. En nyt äkkiä keksi, mikä on Serena malli... |
|
14.06.2023 21:47 <Make> Onkohan tarrat alkuperäisiä, kun niitä joskus jälkiasenneltiin ainakin Keravalla. |
![]() |
14.06.2023 21:44
<Make>
Maineen menetys lienee isoin ongelma... Onneksi ei niin muuten suurempia tuhoja tullut. Jos olisi pylvään kohdalle jäänyt, olisi varmaan äkkiä pylväskin jouduttu vaihtamaan. |
|
14.06.2023 21:40
<Make>
Kyllä on, MMJ lienee loistevalaisimen asennuksen peruja. Olisiko paneelit tarkoitettu uppoon tai jonkin pintakehyksen kanssa asennettavaksi? Jos tuo vaijerijuttu on itse kehitelty... |
![]() |
14.06.2023 21:34
<Make>
Johan on tarkkaa suunnittelua... Ei kai heijastimen irrotus helpota jotenkin asennusta? Mistä lienee löytynyt, en ole ainakaan Järvenpäässä nähnyt... |
|
14.06.2023 21:28
<Make>
Kyllä, La Stradaa oli viime vuosiin asti siellä täällä. Nyt ei taida olla kaupungilla yhtään. Kuvan paikasta ne on todennäköisesti aikoinaan kunnostettu ja siirretty johonkin. Keravan Energian historiikin mukaan sellaista tehtiin. Sen sijaan Ornon varret ovat kai häipyneet jo silloin, kun en ole missään sellaista nähnyt. Vai tuollaisia kiinnikkeen jäänteitä löytyi. Olisiko torvivalaisimen varsien. Museopolun kulmalla oli joskus ainakin yksi päältäpäin ruskea torvi. Itse polkua olen hyvin harvoin mennyt. Nähtävää olisi sitten ollut... Vai Ornon varret ovat tuossa kunnossa nykyään. Ei kai vaan kiinteä tullut tilalle... |
|
14.06.2023 19:46
<RicuP. >
Näin on. Mikähän ne kadotti, kun ovat olleet kymmeniä vuosia jo poistumassa ja Eh valaisin kuitenkin tilalle? Tuossa patenttihaussa kyllä sanotaan, että patenttia on haettu jo 06.02.1962 ja myönnetty 1965. Joo nyt löytyy kokoelmasta. Meni purkuun, kun tukivarsi oli ruostunut poikki, enkä saanut sitä enää mitenkään takaisin. Seuraavaksi alkoi korkata saranan kiinnitys, että meinasi koko hoito tulla alas. Oli vielä jännitteet päällä eikä kuristimen ohitus onnistunut ilman katkoa. |
![]() |
14.06.2023 18:54
<RicuP. >
Minun vastaava on sisältä aivan erilainen. Siinä konkan paikka on varren kiinnityksen takana piilossa ja kuristin on vain etureunasta kiinni ruuvattavalla ja siirrettävällä pellillä. Kuristimen liitinruuvit on sivullepäin?? eikä niitä pääse ruuvaamaan jos kuristin on paikallaan. Kuristin ei myöskään mahdu ulos, jos syöttöjohto tulee sisään.. Syöttöjohdossa irrallinen vedonpoisto, joka kuitenkin menee putken läpi. Kiinnitysrauta on melkein samanlainen. Pultteja ei vaan pääse hylsyllä kiertämään, kun kauhan kiinnitysruuvien päät on edessä. Varma heijastimen kiinnitys on kyllä varma, ne oli ainoat ruuvit, mitkä ei auenneet. Jossain luki, että heijastin on helposti irrotettavissa, mutta en kyllä keksi miksi se pitäisi irrottaa, kun kuristinkotelokin on päältä umpinainen. |
|
14.06.2023 17:33
<Froggy>
Ei ihme kun on valmistettu samassa kaupungissa. Sääli vaan, ettei enää ole kovin paljoa käytössä. 1958 on saattanut olla alunperin jotain muuta tai ei mitään valaistusta kun La Strada tuli vasta 1964. Ai kokoelmassa vai? Hyvä juttu, että löytyy oma varsikin! |
|
14.06.2023 16:51 <RicuP. > Nyt on 15-112 135W pat. Hak. malli ja oma taittovarsi myös! |
![]() |
13.06.2023 23:55
<RicuP. >
Joo, tiiviste on vissiin kuivuessaan kutistunut. Tuota ei oikein millään korjata jos menee hajoamaan. Semmoiset tulpat on tuolla mistä avataan sopiva valaisimen kulman mukaan. Yllättävän paljon täällä on kyllä vielä eh käytössä, eikä edes korvaavilla lampuilla. Näitäkin on toista kymmentä. On vissiin myös eniten Serena mallin valoja, mitä ei Hyvinkäällä ole näkynyt enää mantojen valloituksen jälkeen muutamaa yksittäistä lukuun ottamatta. |
![]() |
13.06.2023 23:47 <RicuP. > Tuo kynällä testailu on kyllä hyvä tehdä aina noissa Amka ja puupylväs hommissa ennen kun menee räpelöimään sähköt päällä. |
![]() |
13.06.2023 23:45 <RicuP. > Tuo ei ole galvaanisesti tuossa maadoituksessa niin näyttää siinä jännitettä mikä kyllä tuntuikin toisessa vastaavassa kohteessa pieninä nipistelyinä. Siellä valaisin oli 10m pylväässä suoraan linjan alla. Tämän vekottimen nostokorikaan ei ole eristetty, vaan ihan metallinen. Sen olisi voinut maadoittaa valaisimen potentiaaliin. |
![]() |
13.06.2023 23:34 <RicuP. > Juu, sisällä on kaksi kontaktoria, jotka kytkee ensimmäisestä ryhmästä L1, toisesta L2 ja kolmannesta L3 puoliteholla. Toinen kontaktori kytkee loput. Valaisimet pitää tietenkin vastaavasti kytkeä joka toinen päälle jäävään vaiheeseen. |
© Janne Määttä 2004-2017