|
03.06.2012 03:54
<Mikko Koho>
Jos puhutaan 400V systeemistä niin siellä kun on joko nolla tai PEN käytössä ja maissa niin se pitää nollajännitteen aisoissa. Itseasiassa ns. PEN-vika on juuri se mitä ei kukaan halua, eli jos maatot irtoaa niin harvoin kuormat ovat tasan yhtä suuret ja nollajännite on jotain muuta kuin maatason jännite. Siinä voi sitten tulla tulipalo tai sähkäri, kuten joskus mainitsin ja alan ihmiset tietänevät niin jossain päin asentaja kuoli kun AMKA oli poikki myrskyn jäljiltä, asiakkaalla kuormat päällä ja kun otti keskilangasta kiinni niin henki lähti. Mutta sitä en tiedä että miten sitten 20kV puolella, en ole siitä suunnasta perehtynyt että vaikuttaako verkon maadoitustapa (maasta erotettu vai sammutettu) asiaan mutta jakelumuuntajan kytkentä kyllä. En tiedä kuinka yleisesti on käytössä ns. hakatähtimuuntaja, eli yläjännite on kolmiossa ja alajännite hakatähdessä jossa yhden vaiheen syöttö käy pytyn sisällä kahdella pylväällä olevalla käämityksellä. Tuolla ratkaisulla pyritään nimenomaan välttämään vinokuorman eteneminen yläjännitepuolelle. |
|
03.06.2012 03:19 <Jouko> Olikohan alkuperäinen johto 1920-luvulta ja nämä pylväät kenties uusittu 1940-luvulla tjsp...?? Ei taida kartan perusteella olla ainakaan Sörkasta.. |
|
03.06.2012 01:13 <Jii> Entäs 20kV verkon 3~ jakelumuuntajassa, jos kytketään vain kaksi vaihetta ja kuormitetaan suuresti L1:stä vaikka sähkömoottoreilla ja lämpöpattereilla..?! Pitkän haarajohdon perällä voisi mittarit jo hieman värähtää.. |
|
03.06.2012 01:02 <Marko> Maasulkusuojauksen vuoksi nollajännitteen mittaaminen saattaa olla tarpeellista, ja jos vaihejännitemuuntajia ei ole, voidaan tähtipisteeseen kytkeä jännitemuuntaja. |
|
03.06.2012 00:37 <Mikko Koho> Mites noiden ratasähköjen kanssa tulee vastaan vinokuormaongelma, eli pitääkö siitä sopia erikseen kun kytkee yksivaiheisia tehomuuntajia kantaverkon vaiheiden väliin? Toki tietyissä tilanteissa kahden muuntajan järjestelmässä toinen muuntaja "korvaa" toisen kuormaa siten ettei vaiheiden välinen kuormaero pääse liian isoksi mutta luulisi että ainakin joskus joku vaihe "käy vajaalla" kun kahta muuta kuormataan? |
![]() |
02.06.2012 19:26 <Jouko> Vanha aihe mutta jos valaisimet saisivat avojohdoista syöttönsä yhdessä ok-talojen kanssa, katuvalot palaisivat tauotta kellon ympäri. |
|
02.06.2012 18:49 <Jouko> Harvemmin näitä yhden muuntajan syöttöasemia tulee kohdalle. Mikä lieneekään syynä tähän ratkaisuun, sillä ei näytä kovinkaan vanhalta tämä asema.. Ehkä kahden muun syöttöaseman välillä jännite pääsee notkahtamaan ja tämä pystytetty myöhemmin niiden väliin? |
|
02.06.2012 18:37 <Jouko> Ilmeisesti Westinghousenin 110 kV venttiilisuojat |
![]() |
02.06.2012 18:30 <Jouko> Rautarouvan pikkusisko :-) |
![]() |
02.06.2012 10:52 <Hartsa> kyllä pitäs kotimaisuutta kannattaa mutta on nykyään aika vähäistä. |
![]() |
31.05.2012 05:59
<Mikko Koho>
Jouko: olikos se tuo jakso? http://www.youtube.com/watch?v=y2pn9UsXWMk No, joutuu nainenkin tuossa ohjelmassa laittamaan itsensä likoon (lieneekö tiennyt mihin työsopimukseen kirjoittaa nimensä..): http://www.youtube.com/watch?v=6mNU6MFQP1k Tuon jälkimmäisen jakso oli niin kovaa kamaa Discoverylle että jakso meni sensuuriin.. :D |
![]() |
30.05.2012 23:38 <Jyri> Surullista ajatella, että johtoja valmistettaisi paljon lähempänä, melkein kuin tien toisella puolella. Silti nykymaailman meno on niin kovaa ja kilpailtua, että pitää tilata halvimmistakin halvimmat piuhat arabimaasta. |
![]() |
30.05.2012 23:33 <Jyri> On ympäristöllisesti, eettisesti, moraalisesti ja kansantaloudellisesti erittäin arveluttavaa ostaa kiinalaisia tavaroita, vaikka miten hyviä ja huokeita laitteita olisivatkin. |
![]() |
30.05.2012 11:14 <Jouko> Viereiset kulmapylväät hieman etäämmältä kuvattuna: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5894 |
|
30.05.2012 10:48 <Jouko> Vertauksena nykyiseen: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5907 Onkohan tuo Strömbergin kytkinkoppi sitten rantasaunana (jossain muualla), kun kerran kivikoppi on kesämökkinä? :) |
![]() |
30.05.2012 01:32 <Mikko Koho> Herää kysymys että kun kyse on kiinalaisesta tuotteesta niin minkä firman tiedostoista ko. muuntajan piirustukset on krakkeroitu (tunnetaan myös harhaanjohtavasti hakkerointina).. |
![]() |
29.05.2012 23:44
<Marko>
Kiinalainen Sanbian, joka on mainospuheiden mukaan "vähintään yhtä hyvä kuin muut täällä yleisesti käytössä olevat muuntajat". http://www.utuelec.fi/linkkitiedosto.aspx?taso=2&id=170&sid=532 |
![]() |
29.05.2012 23:06 <Koippa> Noita näkee toisinaan täällä vaakaorressa tienylityspaikoissa. Muutoinkin tuntuu olevan ihan yleinen ratkaisu. |
![]() |
29.05.2012 22:11 <Mikko Koho> Pakkaus raiskaa laatua aika tehokkaasti jos vertaa siihen mitä se on täällä mutta ihan originaalia en viitsinyt tuubiin laittaa.. http://www.youtube.com/watch?v=_pWD_C-Ibk4 |
![]() |
29.05.2012 16:57 <Jouko> "Sanmen" lukee paisuntasäiliössä. Googlen kuvahaku toi tuloksia mm. alibaban sivuilta ja mikäs muukaan kuvassa oli kuin tämä Vihkon päämuuntaja, hieman eri kulmasta vain..: http://www.alibaba.com/product-gs/254430748/power_transformer_10MVA_115_21kV.html Sivu kertoo PM:n tehoksi 10MVA 115/21kV, mutta paikannimeä ei siinä erikseen näkynyt. |
![]() |
29.05.2012 16:49 <Jouko> Tuolle kaukokäyttöantennin "mastolle" tuskin on tarvinnut rakentamiskustannuksissa lentoestevaloja saati erillisiä tikkaita budjetoida ;) |
![]() |
29.05.2012 16:41 <Mika Bister> Pytty on ilmeisesti ulkomaalaisvalmisteinen. |
![]() |
29.05.2012 13:01 <Jouko> Eikös Myytinmurtajissa Jamie Hyneman kokeillut tuota ihan oikeastikin? ;D Britteinkielellä saattaisi tuubista löytyäkin se episoodi.. |
![]() |
29.05.2012 00:17 <P. Ylväs> Voisko tuo olla Gevean malleja? Googlen kuvahaku hakusanoilla "Gevea erotin" antoi tosin melko mielenkiintoisia tuloksia... :D |
![]() |
28.05.2012 22:18 <Mikko Koho> Ja siinä tehdään työmaadoitus =D http://www.youtube.com/watch?v=_5xsJAbYXBE |
![]() |
28.05.2012 22:15 <Mikko Koho> Tämä :D http://www.youtube.com/watch?v=2j0RuEj0G00 |
![]() |
28.05.2012 22:14 <Mikko Koho> Eikös se Nokian Renkaiden mainoksessa joku kussut paimeneen ja heti perään tuli varoitus "Nokian renkaiden turvallisuus voi johtaa äärimmäisiin tekoihin" tms. Ja tuo mainos voitti vielä silloin "Kuukauden parhaat sekunnit"-kisan kun wanha vitsi oli osattu muokata niin että se toimii mainoksessa :) |
![]() |
28.05.2012 16:06 <Mikko Koho> Teoria värähtelyn vaimennuksesta on siinä mielessä pätevä että tuolla on hyvin merellinen ilmasto vaikka ollaankin jo Islannin kannalta melko sisämaassa, ja toisaalta tuo alkaa olla jo vuoristoista. Eli tuulta riittää ja sää voi vaihdella hyvin nopeasti. |
![]() |
28.05.2012 14:13 <Jouko> Huh, soitto lienee pelastanut maallikon hengen. Maalaisjärki taisi sillä kertaa unohtua autolle/kotiin, sillä tuskin paimenpojan lankojaan kukaan (edellä mainitun omaava) paljain käsin alas painaa loikkiakseen yli... :-) |
![]() |
28.05.2012 13:55 <P. Ylväs> Kerran eräs vanha asentaja kertoili saaneensa päivystysvuorollaan soiton: sähköjohto roikkuu lähellä maata. Paikalle mentyään oli muuntamolta pääte-Spirelec katkennut ja 20 kV lanka roikkui jännitteisenä muuntajajompin varassa. Asiasta ilmoittanut naishenkilö oli kuulemma ollut vielä lähellä nostaa käsin johtoa että olisi autolla mahtunut ali tms. syystä... |
![]() |
28.05.2012 09:58 <Mart> Ehkä ne toimivat värähtelyvaimennimina? |
![]() |
26.05.2012 21:22
<Jouko>
Pitänee kyllä nuo tämän sarjan paikkatiedot laittaa uuteen järjestykseen kun omia kuviakaan ei tahdo enää löytää ;D Niin lähikuvaa noista Motoreista ei sitten näköjään jäänyt, kun tätä kuvaa etsiskelin että missä hiivatissa niistä puhuttiin... :-) |
![]() |
26.05.2012 21:01 <Jouko> RicuP: kyllä se edes jotain valaisee, zoomauksen takia hieman heittää :) ks. http://goo.gl/maps/0kpu |
|
26.05.2012 19:46
<calm>
Tämä paljastuikin historialliseksi kierrätysmateriaalilinjaksi. Alunperin pylväät ovat olleet käytössä maailman ensimmäisellä harustetulla linjalla Helsinki-Virkkala. Tähän linja on pystytetty siis vasta vuoden 1974 jälkeen, eikä heti Haapakosken voimalaitoksen valmistuttua. http://www.arjenhistoria.fi/actions/imageinfo.php?id=992672 |
|
26.05.2012 18:58 <calm> Parhaiten toimiva hakutermi tuonne arjenhistoriaan näyttäisi olevan 'sähköverkot'. Erityisen paljon ensimmäisen 110 kV:n linjan ja asemien kuvia, mutta kylläpä siellä kaikenlaista muutakin on kun jaksaa kahlata. Hakusanahaku näyttää toimivan noin 100x nopeammin kuin tuosta aiemmasta linkistä tulevat kaikki mahdolliset kuvat.. |
![]() |
26.05.2012 09:21 <Hartsa> Pytty on ehkä -90 luvulta vähän uuvemmalta vaikutaisi...? |
![]() |
26.05.2012 09:19 <Hartsa> Ei nyt hirmu vanhalta tuo keskus näytä Onhan tuolla A V HZ ja käyttötunti mittari, Näyttäisi että tuolla on ollut ehkä joku höyryturbiini kun on piippu rakennuksessa. Milloihan tämä tehdas/voimala on lopetettu ?? Veikkaisin tuota keskusta 70-80 lukujen aikoja.. tehdyksi |
![]() |
26.05.2012 00:32 <P. Ylväs> Kuvassa näyttävät sen verran paksuilta että saattaisi olla Raveniakin. |
![]() |
26.05.2012 00:31 <P. Ylväs> Sähkölaitteethan toimivat tunnetusti savulla; jos savun päästää ulos, laite ei enää toimi... |
![]() |
25.05.2012 22:32 <Hartsa> Tai haisee toiminta savulle puhaltaa savut ulos sisuksistaan !! |
![]() |
25.05.2012 15:22 <RicuP.> en oo aiemmin nähnytkään tollasia rullaeristimen kannakkeita |
![]() |
25.05.2012 15:13 <RicuP.> hituvirtapiuhat vedetty samaan putkeen kuin ml langat:D |
![]() |
25.05.2012 14:52 <Mikko Koho> Tai sitten tulee "ohmi kertaa käämi, pimeenä koko lääni", kuuluu "PLUMPS" tai jotain muuta vastaavaa.. Uuden tekniikan/laitteiston vikoja. |
![]() |
25.05.2012 13:44 <Jouko> Eilen olivat jo hidastaneet Francis-laitoksen tuloruuhen virtausta samalla kun uuden laitosyksikön virtaamaa oli lisätty ja ohijuoksutuskin suljettiin padolta. Jokohan piakkoin pidetään juhlallisuudet vai menevätköhän vasta loppukesään, kunnes rakennus/purkutyöt kokonaan saadaan päätökseen... |
|
24.05.2012 19:16 <Jouko> Sisäkuvia Hikiän valvomosta: http://www.arjenhistoria.fi/actions/search.php?s_start=580&s_class=1 |
![]() |
24.05.2012 19:12 <Jouko> Ilmankos tuossa oikean puolimmaisessa osassa on niin paljon perustuksien kivijalkoja näkyvissä. Wanha pataöljykatkaisija siinä sijainnut, vrt.: http://www.arjenhistoria.fi/actions/imageinfo.php?id=1194937&view=lres&prms=s_start%3D500%26s_class%3D1 |
|
24.05.2012 19:07 <Jouko> Kyseinen öljykatkaisija vielä käytössä: http://www.arjenhistoria.fi/actions/imageinfo.php?id=1195000&view=lres&prms=s_start%3D500%26s_class%3D1 Lisää männä aikojen sähköasema ym. sj-kojeistokuvia: http://www.arjenhistoria.fi/actions/search.php?s_start=500&s_class=1 Vastaavat paperikuvastona ilmeisesti näytillä Hämeenlinnan sähkömuseo Elektrassa..! |
![]() |
24.05.2012 16:24 <Mherpman> Viikko sitten tuli käytyä noilla kulmilla katsomassa hienoja ohijuoksutuksia.. Hietamankoskessa olikin komeat kuohut, mutta tässä parantalassa oli koko putki purettu pois ja remontti menossa. Varmaan uusitaan koko putki. Vanhoja betonikannattimia oli pitkin poikin koskiuomaa. Varmaan oli yläveden korkeutta laskettu reilusti, jotta ei tarvitse työmaan aikana juoksutella. Tosin läheni ylävesikin aika korkeaa mittaa mittarissa. Ei vaan ollut kameravehkeitä mukana, että olisi saanut fotoja.. |
![]() |
24.05.2012 08:55 <STP> Eipä ollut vielä(kään) pääsyä Koskipuistoon, siinä toivossa minäkin kävin paikalla kääntymässä, että olisi saanut parempia kuvia tilanteesta :-) |
![]() |
23.05.2012 22:52 <Jouko> Löytyisikö sarjan jatkoksi kuvakulmia voimalarakennuksesta alajuoksun puolelta, maantiesillalta tai etuoikealta koskipuiston päädystä esim. tuosta: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5343 Kai koskipuistoon on jo pääsy kun tapahtumasta aikaa jo kulunut ja julkista virkistymisaluetta on... |
© Janne Määttä 2004-2017