|
24.01.2013 21:54 <calm> Arrakosken voimalan jatkoluvasta on nyt nähtävästi saatu aikaan kellekään kelpaamaton päätös. http://www.adressit.com/a/23284 |
![]() |
23.01.2013 18:20
<Mikko Koho>
Asenne jännitetöihin muuttui juuri niihin aikoihin kun olin amiksessa. Vanha SFS6002-standardi piti jännitetöitä viimeisenä keinona tehdä työt jos mitään muuta ei voinut käyttää, uudessa niitä pidettiin määrätyissä töissä oikein edellytyksin parhaana koska se poistaa sellaisen työturvallisuusriskin kuin jännitteisen kohteen luulemisen jännitteettömäksi. Samoin kunnioitus jännitteiseen kohteeseen taisi olla mainittu. |
![]() |
23.01.2013 18:17
<Vso>
Malli 1 vaihe liittymä lopussa väli muuntaja 400/230 |
![]() |
23.01.2013 13:25 <Hartsa> Joku ollut tyytyväinen kuka tän on romikselle kuskannut...... |
![]() |
23.01.2013 13:24 <Hartsa> Ehkä tämä keskus on tehty -60 luvulla?? Osamittareista on sen näköistä.... jokunen on saman näköistä mitä keretissä oli samoja aikoja nämä keskukset aika liki. |
![]() |
23.01.2013 02:34 <Jouko> Oulun suunnalta tulleen tiedon mukaan Rehuraision viljasiilot sekä kiinteistöt ko. muuntamoineen on purettu loppusyksyn mittaan. Paikalla lienee nykyään melko avonaista suurten siilojen poistuttua... |
![]() |
23.01.2013 02:14 <KM> Melkoista mainospuhetta noissa videoissa. Millähän tavalla asentajien työturvallisuus oikeasti lisääntyy, jos työt tehdään jännitteisinä? |
|
23.01.2013 00:44 <STP> Saneerattu nykypäivänä. |
![]() |
22.01.2013 18:47 <Jouko> Samanlainen asennustyö hieman perusteellisemmin ja jännitteisenä: http://www.youtube.com/watch?v=zfgUdkU-OMs Etsiskelin tuossa aiemmin sitä kuvaa missä oli puhetta erotuspaikkojen rakentamisesta mutten löytänyt.. |
![]() |
22.01.2013 18:36
<Topiax>
Tässä videota miten tuollainen erotuskohta rakennetaan jännitetyönä http://youtu.be/RpO-qVVBDz0 |
![]() |
21.01.2013 21:19 <Harri pesonen> Näissähän on moni asentaja polttanut käden tai kasvot kun on räpsähtänyt vähän olikin kuorma takana.... |
![]() |
21.01.2013 14:08 <Jouko> Huopanako lakkautettu? Ja kattia kanssa: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=6257 :) |
![]() |
19.01.2013 18:06 <Hartsa> Holkituksellako korjasit, Mikä lie katkaissun vaiheen ?? |
![]() |
19.01.2013 18:04 <Hartsa> Aika vanha römperiläinen tyyppikilpi pytyn kyljessä, Lasiputki öljynkorkeuden osottajana olisiko askarel täytteinen pytty vielä =) |
![]() |
19.01.2013 17:57 <Jouko> Sanoisin jopa 1200 kVA, jos tuo linkin muuntaja olisi noin 1000 kVA:n luokkaa, vrt: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5538 |
![]() |
19.01.2013 17:49 <Jouko> Ei taida nämä kolmion muotoiset pylväserotinasemat kovin yleisiä olla.. Harukset tuskin olisivat kovinkaan tarpeelliset kun vetovoimat kumoavat toisensa kolmeen suuntaan. Ok-muuntaja lienee yksivaiheinen ~16 kVA strömperi. |
![]() |
19.01.2013 17:23 <calm> No niinpä näkyy olevan. On niin pitkä viive ollut kuvien lisäyksessä, että näköjään ole edes muistanut mitä on jo. Vähän erilaisiksi säädetyt värit/rajauskin on. Kyllä ne ihan oikein löytyvät lisättyinä 2010-07-11 ja 2011-01-13, mutta tuo hakukriteerisysteemi on vähän sekava, sieltä saattaa jäädä joku muu kriteeri voimaan ja sitten ei näykään välttämättä mitään. Klikkaus kohdasta Kaikki kuvat auttaa tällöin. |
![]() |
19.01.2013 16:40 <Jii> Tuntitöissä joutaa kuvaamaan :) |
![]() |
19.01.2013 16:34 <Jouko> Hmm. Näitä Ritamäen sähköaseman kuvia näkyy olevan kaksin kappalein kutakin, mutta lisäyspvm. haku ei tuo kuin yhdet... Joku bugi jäänyt? Vrt. kuva n:o 4252 |
![]() |
15.01.2013 23:39 <Hartsa> Lie ollut 110/20kV asema tässä milloin lie hävitetty?? |
![]() |
15.01.2013 23:03 <Jouko> Voimaloiden sisäotoksia näillä sivuilla on ainakin Imatralta, Pyhäkoskelta, Kissakoskelta, Askalasta sekä Kuhankoskelta, näin ensi alkuun ulkomuistista. Paikkahaulla löytynevät. |
![]() |
15.01.2013 22:55 <Jii> Tarkempi sijaintikin on hyvä merkitä. KKP:n ilmakuvien laatu on melkoisesti parantunut verraten vielä pari vuotta sitten yleisesti käytettyihin mustavalkokuviin.. Ks. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Lakkautettu+s%C3%A4h%C3%B6asema&srs=EPSG%3A3067&y=6891676&x=544027&lang=fi |
![]() |
15.01.2013 17:21 <jari> Löytyykö sisäkuvia? Ja en tarkoita noita kalevan lehtikuvia |
![]() |
15.01.2013 17:12 <Jouko> 110 kV Visulahti-Ristiina sekä tämä Pursialan johto-osuus on kytketty takaisin jännitteelliseksi 16.11.2012 |
|
15.01.2013 16:26
<Late>
Sähköasemet toimivat verkon solmupisteinä, joihin liittyy kulutus ja tuotanto. Kuvan asema on kantaverkon solmupiste, jollaisissa on 110 kV:n verkkoa syöttäviä päämuuntajia sekä merkittävimmät tuotantolaitokset. (Esim. ydinvoimalat) Kantaverkon johdot yhdistävät solmupisteitä ja siirtävät energiaa pisteestä toiseen. Aseman "ydin" on kokoomakisko (kuvassa vasemmassa laidassa), johon kaikki solmupisteiden väliset johdot, päämuuntajat sekä mahdollinen tuotanto liitetään. Vähän niin kuin vesitorni vesijohtoverkossa. Kiskon oikealla puolella näkyvät katkaisijat, virtamuuntajat ja erottimet kussakin kiskoon liittyvässä johdossa erikseen. Näiden avulla valvotaan linjojen tilaa ja tarvittaessa erotetaan johto verkosta esim. vikaantumisen vuoksi. Tässä kentän olemassaolon tarkoitus pähkinänkuoressa. Toivottavasti oli apua. Asiavirheet voi korjata vapaasti. |
|
15.01.2013 00:19 <Mikko Koho> Ideana on lisätä johdon siirtokapasiteettia ja vaikuttaa samalla moneen muuhun sähköiseen ilmiöön joilla viime kädessä parannetaan myös sähköjärjestelmän käyttövarmuutta. En nyt äkkiseltään keksi miten tuon helpommin ja kansantajuisesti selittäisi, näillä tasoilla vaaditaan jo muutakin kuin pelkän Ohmin lain tuntemista. |
![]() |
15.01.2013 00:14
<Mikko Koho>
Joskus netissä oli kuva jonkun pinnoitusfirman referenssistä missä oli Kaplan-pyörä kuvattu imuputken puolelta, eli siis putkea ylöspäin. Nyt en onnistunut ko. kuvaa enää löytämään. Ko. pyörä on todennäköisesti ollut Kouvolan (ent. Kuusankoski) Keltin voimalaitoksella. Mutta se pistää silmään että 1950-luvun kirjat neuvoivat hiomaan pyörän niin sileäksi kuin olla ja voi ja kiillottamaan, nykyisin pyörät ovat aika ryppyisen näköisiä. Lieneekö vähän sama kuin autoissa: Myytinmurtajat-ohjelmassa testattiin joskus että golfpallon kuoppaisella pinnalla varustettu auto olisi huomattavastikin energiatehokkaampi kuin nykyiset sileällä korilla varustetut autot. Ongelma on vain siinä että golfpallon näköinen auto olisi nykyisille ihmisille niin härskin näköinen että sitä tuskin kukaan ostaisi. Sama homma kuin auton värissä, en muista, autokoulusta on jo sen verran aikaa, että mitkä värit olisivat liikenneturvallisuuden kannalta parhaat näkyvyyden kannalta mutta nekin olisivat niin härskit että auto tuskin menisi kaupaksi. Siksi ajellaan mustilla ja harmailla autoilla mitkä häviävät muuhun maisemaan. |
|
14.01.2013 20:02
<Joni>
Mikäs on kentän periaate? Pelkästään jakauttaa linjat eri suuntiin vai miten? Tv. asiasta kiinnostunut, mutta turha edes vaivautua aiheeseen kun ei alan hommiin pääse, kun on värisokeutta, punaviher tarkkaan ottaen. |
|
14.01.2013 20:00
<Joni>
Ja mikäs on käyttötarkoitus näillä kondensaattoriasemilla? Tv. asiasta kiinnostunut, mutta turha edes vaivautua aiheeseen kun ei alan hommiin pääse, nääs on värisokeutta |
![]() |
14.01.2013 19:24 <Hartsa> Jari !! Näyttäisi olevan Turbiinin etupuoli välppärautojen takana on imuputki mutta pohjallahan nuo ukot seisoskelee ;) |
![]() |
14.01.2013 19:22
<Hartsa>
http://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/merikosken-voimalan-uusi-ihmeratas/207/216488/ Liekkö nykyisin jo poistunut tuo pöytä käytöstä ?? |
![]() |
14.01.2013 16:54
<jari>
http://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/merikosken-voimalan-uusi-ihmeratas/207/216491/ Eikös tuo ole imuputkI joka tuossa alhaalla |
|
14.01.2013 16:14 <RicuP.> Löytyispä vaan pylväs:) |
![]() |
13.01.2013 18:26 <OH8EFI> Mikäköhän mahtaa olla kaukokäytön taajuus? |
|
12.01.2013 00:24 <Hartsa> Eikun valo pylvääseen =D |
![]() |
11.01.2013 22:56 <Hartsa> Joo niin oli =) Tv 2 |
![]() |
11.01.2013 21:57 <Jouko> Ypäjä on muuten päässyt hiljattain maailmankartalle muuan tv-ohjelman kautta ;) |
![]() |
11.01.2013 21:52 <Jouko> Samanlainen haaroitus kuin tässäkin kuvassa: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=312 |
![]() |
11.01.2013 21:34 <Jouko> Kaivelin karttalinkin tähän jatkoksi.: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=679085&n=6921467&scale=8000&width=600&height=600&lang=fi |
![]() |
11.01.2013 12:44 <Hartsa> Pohjois-karjalan sähköllä on käyttökeskus Joensuussa josta ohjataan kaukokäytöllä Jänisjoen voimalaitoksia Vihtakoskea ja Ruskeakoskea.Näitten voimalaitosten väli on joella noin 5Km Vettä varmasti on nytkin joten ajavat näitä jatkuvasti tuskin yöllä ovat pysäyksissä. En ole itse nyt ihan äsken jänisjoella käynyt. On muuten hyvä virallinen kalastuspaikka kannattaa käydä =) |
|
11.01.2013 09:26 <Topiax> Tuon tehokertoimen (0,55) ymmärtää, jos valaisimeen kuuluu kuristin. Muussa tapauksessa tilanne on toinen. Itselläni on vielä käytössä yksi ulkovalisin, jossa on sekavalolamppu. Millainenkohan on sen tehokerroin? |
![]() |
11.01.2013 06:06 <Mikko Koho> Joukon kommenttiin viitaten, puhumattakaan siitä että yhtäkkiä virtaamaa pitäisi lisätä esim. konehäiriön takia. En tiedä kuinka paljon noissa luukuissa ajoajat ovat mutta nykyisin puhuttaneen muutamasta minuutista kun luukku ajetaan täysin suljetusta tilasta vapaavirtaukselle jolloin luukku ei edes kosketa vettä. |
![]() |
11.01.2013 06:04 <Mikko Koho> Olenko ainoa jonka mielestä Hartsan kommentit, kaikella kunnioituksella, ovat sen verran hyvin kryptattuja että vieläkään ei tullut ihan täyttä selkoa? |
![]() |
10.01.2013 20:26 <Hartsa> Sori jos tuo nyt tuli vähän vaikeaselkoisesti siis Pks on käyttökeskus Joensuussa. Joukolle oli tuo kommentti "pyöriin.. En nyt ole ihan äsken siellä käynyt PKS laitoksen omistaja" |
|
10.01.2013 19:44 <muhentaja> Liekö sitten vain käytetty härskisti samaa tyyppikilpeä kummallekin mallille ja ruuvattu valaisinosa tarpeen mukaan kiinni jakorasiaan tai kuristinkoteloon. |
![]() |
10.01.2013 19:22 <NH> ("Kyllä se Joke pyöriin en nyt oo ihan äsken siellä käynyt PKS laitoksen omista ja "kaukolla" nykyään laitos on pks valvomosta kaupungista tätä ajetaan") Olen pahoillani jos kysyn tarkennusta mutta teksti on hieman vaikeaselkoista. Missäpäin sijaitsee Vihtakosken valvomo? |
|
10.01.2013 18:04 <RicuP.> Tämän valaisimen kuristimen cosφ olisi~ 0.55 |
![]() |
10.01.2013 17:53 <Late> Kyllähän tuonne lähemmäskin pääsee tuota siltaa pitkin. Onhan siellä museokin padon toisella puolella. (Tosin taitaa olla auki vain tilauksesta) Tässä tapauksessa tilanne oli vain sellainen, että muistelin että olin ottanut kuvia paikalta aikaisemminkin enkä katsonut tarpeelliseksi mennä padolle asti. Aikaisemman reissun kuvat ovat edelleen kateissa, sikäli sääli että joukossa oli edustava joukko sisäkuvia museosta sen avointen ovien päivältä... |
|
10.01.2013 17:51 <RicuP.> Nyt kun katsoin yhden vanhan kuristimen tietoja, niin kyllä se otta 2,2A virtaa ja kuluttaa 265W lampun kanssa. Siihen aikaan kun näitä valaisimia käytettiin niin kuristin ja valaisin myytiin erikseen, niin ei ollut pakko laittaa kuristinta. |
|
10.01.2013 17:38
<Mikko Koho>
Vain Venäjällä? http://www.youtube.com/watch?v=ADZiPOUfzns |
© Janne Määttä 2004-2017