![]() |
01.10.2012 19:32 <Jii> Taajaman sähkönsyöttö todennäköisesti maakaapeloitu Hännilänsalmen uuden maantiesillan rakentamisen aikoihin noin 2008-2009. Etummaisena johtoerotin, mutta seuraavan pylvään erottimelle ei ole kytketty mitään. |
![]() |
30.09.2012 00:09 <Asentaja Itse> Kauniita ovat nuo lasiset eristimet |
|
29.09.2012 19:25 <RST> Jep jep, taas on todettava että väärässähän minä olin...paljon noita on koukuille päätetty :-) |
|
29.09.2012 14:32
<Mikko Koho>
Jos ei ole jo linkitetty ja ette ole nähneet niin tuossa Fortumin Espoon verkkovalvomo: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288503265890.html |
![]() |
27.09.2012 22:27
<Hartsa>
http://www.youtube.com/watch?v=ODy4fjefhmc&feature=relmfu mittari AEG berlin J6 |
|
27.09.2012 22:17
<Jouko>
Esimerkki ns. kiristyspylväästä puumuuntamon edustalla, jossa johto päätetty kopin tukieristimille: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5307 Sekä ilman "vedonpoistoa" vrt.: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5508 & http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5507 Koukuille päätetty, vrt.: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=6102 http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1594 |
![]() |
27.09.2012 22:05 <Jouko> Kyltti lisätty ehkä johtoerottimen kuorman katkaisu kyvyttömyyden vuoksi. Jos tämä on haarajohdon alussa, niin kaikki muuntajaerottimet on avattava ensin ja sitten vasta tämä. Rengasverkossa tämä voisi toimia ensin avattavana välierottimena ja seuraavana avattaisiin sitten syötön puolelta kuormanerotin... |
|
27.09.2012 20:19 <J.P> Ei kai "läpikoukku" päättämiseen oikeastaan sen huonompi ole kuin vetoerkkukaan oikein mitoitettuna ja näin määräyksentekijät ovat sen ajatelleetkin, puukierteen varassa oleva sensijaan ei ole kelvannut varmennettuun rakenteeseen. |
|
27.09.2012 19:14 <M. Asentaja> Oma kokemukseni on että puisen kopin vieressä oli yleensä harustettu pylväs joka otti linjan vetorasituksenja siitä lyhyet johtimet koukuille kopin seinään. Tiilikopeissa taas oli useimmiten lautaset, se kun ei painunut vinoon johtimien vedosta. |
|
27.09.2012 17:39 <RST> Jaa vai niin, kyllä ainakin täällä etelässä on jokaisen kopin (jota itse on päässyt saneeraamaan) seinässä roikkunut lautaset. Koukulle päättäminen ei oikein kuullosta hyvältä idealta ellei kyseessä ole jokin tosi lyhyt haara... |
|
27.09.2012 15:48 <RicuP.> Kyllä lautasiakin käytettiin, mutta ei suinkaan aina tuohon aikaan. Usein käytettiin koukkuja, kun ne oli halvempia ja jostain syystä sallittuja. |
|
27.09.2012 13:43
<Mikko Koho>
Noissa tulisi jo ongelmia siinä että eräs F-alkuinen ja kuusikirjaiminen energiayhtiö alkaisi mutista vastaan. Ekonomi/lakimies-sektori kun laskisi että vettä menee huti voimaloista, siispä rahaa meillekin korvauksena. Huomioimatta sitä että kun sama "jööti" ajetaan yhdestä uomasta niin siinä vaiheessa kun aletaan ohijuoksuttamaan niin ollaan jo optimin yli. Koneiden hyötysuhteet (ts. paljon tulee sähköä siihen verrattuma mitä fysiikan lakien mukaan olisi edes mahdollista) eivät ole enää parhaimmillaan ja uoman padotusilmiö (ts. virtausvastus) alkaa syömään laitosten putouskorkeutta. Näillä 1000m3/s virtaamilla Imatran koneet, jotka näyttivät eilen olevan kaikki pelissä, eivät enää mitenkään nielisi kaikkea tulevaa vettä ja Tainionkoski juuri ja juuri nielisi jos kaikki neljä myllyä olisivat pelissä. Eilinen Tainionkosken juoksutus oli olevinaan ihmisten mielestä niin mielenkiintoinen että se sai porukat älykääpiöiksi. Ensinnäkin padolla on kyllä kieltokyltti huoltosilloille menosta mutta kun matala portti oli lukitsematta niin yhdessä vaiheessa porukkaa oli melko runsaastikin apinoimassa padon päällä vaikka takana menevä Tornansilta riittäisi ihan hyvin juoksutusten ihailuun ja kuvaamiseen. Sitten pariin-muutamaan otteeseen tuli nähtyä kun muutama tyyppi meni aidan toiselle puolelle siten että jyrkkää rinnettä alas ja seisoivat padon reunamuurilla ilman mitään kaidetta ja nenän alla purkautui suoraan yhden luukun virtaama.. Vain pieni horjahdus ja vanha tuttu sanonta "luoja karsii hulluimmat" olisi toteutunut. |
|
27.09.2012 11:29
<Jouko>
Imatran kirjeenvaihtajan iltareportaasi SSP:n kollegoille ;) Juoksutuksia varmasti vielä riittää. Sen Verran korkealla oli vesi täällä Saimaan vastakkaisella puolella, kun kaupungin sataman vedenkorkeusmittaria vilkaisin muutama day sitten. Kymijoen vesistön ja Vuoksen vesistön yhdistämisellä tuskin saavutettaisiin sangen edullista hyötyä jakamalla virtausta hieman ''naapurillekin''. Honkataipaleella oli korkeuseroa Kymin puolesta noin 4,5m. Missä lienee paremmat putouskorkeudet Vuoksesta Kymiin, vai onko niitä edes.., eos. [Päivä mutinoita] |
|
26.09.2012 23:22
<Mikko Koho>
Tänään ois pitäny olla popcornit ja limpparia mukana. Ajoivat Tainionkoskea kahden koneen virtaamalla kun yhdessä koneessa oli sukeltaja ja naapurikone piti pitää seis. Noin iso kuohu Tainiolla on nykyään tosi harvinaista. Tuli nähtyä kun yhtä luukkua ajettiin ja lopulta työn valmistuttua ja toisen koneen startattua toinen luukku ajettiin kiinni. Nyt 'viihdettä' tarjoaa Imatra. 21.30 aikoihin ajoivat toisen luukun 50m3/s virtaamaan vaikka ylävesi oli selvästi alhaalla. Reilua tuntia ja vaihdettua ajovalonpolttimoa myöhemmin molemmat luukut olivat taas kiinni. Nyt 23.12 konehuoneessa kolahti ja hetkeä myöhemmin taas vesi virtaa.. Nyt on mittatikusta taskulampulla katsoen ylävesi vähän terveemmillä lukemilla. Onko tässä bongailussa järkeä? EI. Onko tämä hauskaa? Huvinsa kullakin.. |
![]() |
26.09.2012 21:40 <Tiina> Jep, herra Mäkon kaltaisesti naama pitäisi olla aina näkkärillä. Kas näin: :| |
![]() |
25.09.2012 22:57 <Hartsa> No sattui tuo kamera olemaan matkassa :) |
|
25.09.2012 17:21 <RST> Siis tarkoitatko että 20 kV johtoja ei päätetty vetoeristimille...uskallan olla eri mieltä. |
|
25.09.2012 16:37 <RicuP.> Kuvassa on 20kV johdot päätetty lautasille, mitä ei juurikaan koskaan puukoppimuuntamoissa kuitenkaan tehty. |
![]() |
25.09.2012 07:46
<Topiax>
Onpas Hartsa ollut uutterana! :o) |
![]() |
25.09.2012 07:04 <Mikko Koho> Aikoinaan YLEn aikaan oli mastomiehillä kolme pääsääntöä: 1)Syö, 2)Käy p****lla, 3)Huolehdi useampaan kertaan että kaikki tarvittava, työkalut ja tarvikkeet, ovat mukana ennenkuin lähdet nousemaan. Viimeistään nuo kolme kultaista sääntöä oppii kun on mastossa 300m korkeudessa ja joku unohtui.. |
![]() |
24.09.2012 23:40 <Hartsa> Mahdollisesti =) puolessa...joo nyt pääsi ruuvit loppuun ketuttaa hakea lisää... |
![]() |
24.09.2012 23:38
<Jouko>
Kuvalinkkejä aaltopellitetystä Tourujoen vesivoimalasta alajuoksulta: http://www.perhokalastajat.net/kuvagalleria/albums/userpics/Touru.jpg http://www3.jkl.fi/blogit/kangasjyvaskyla/wp-content/uploads/kangasjyvaskyla/2011/06/tourujoki_2.jpg |
![]() |
24.09.2012 23:12 <RicuP.> Ovat varmaan aikoinaan laittaneet jonkun kesätyöläisen noita kaapeleita ruuvaamaan:D |
![]() |
24.09.2012 22:22 <Jouko> Oikein muistelin kuvauspaikan: http://goo.gl/maps/pslls (C. M. Larsens Alle) |
|
24.09.2012 14:51
<akseli>
huittisissa pappilanniemessä sax linjaa tekemässä Satolan Kalle ja selkäpäin on kait Talvitien Timo firma on sallilan sähkölaitos nykyinen sallila sähköasennus. sorsat on meillä käytössä vieläkin hyvin yleisesti ja työasusteet on hyvin aikansa mukaiset |
![]() |
24.09.2012 14:19 <Mikko Koho> Jos noista "sateliittibiteistä" haluaa käytännön esimerkin niin en tiedä onko havaintoni pelkkä kuvitelma vai faktaa: Imatralla koskinäytösten luukkujen avauksen ajoitus on huonontunut sen jälkeen kun laitos meni "lautasen perään." Joku älykkö kun on keksinyt että näytöksissä pitää soittaa musiikkia ja monen monta kertaa yleisön seassa olleena on tullut tehtyä sellainen havainto että kun homma on valmis niin aikoinaan puhelimessa oleva saattoi laittaa musiikin soimaan ja kun soi niin huikkasi valvomoon että luukut voi avata. Nyt useasti odotellaan että vesi alkaa tulla ja sitten vasta painetaan "play." |
![]() |
24.09.2012 01:26 <Jii> Romppasen hanska? |
![]() |
23.09.2012 17:43 <Tiina> Juu ei noista satelliittibiteistä kyllä mihinkään reaaliaikaiseen verkkosovellukseen ole tarkoitettu. Siitä pitää huolen yli 1000 ms viiveaika ja surkeat nopeudet. |
![]() |
22.09.2012 21:08 <Jii> Myllykosken ns. Kankkusen laitoksella oli vielä KSV:n leima hermeettisen jakelumuuntajan kyljessä..! |
|
21.09.2012 21:19 <Lopusta pätkäs:> -kin. |
|
21.09.2012 21:18 <Jouko> Kelläpä nyt ei sahatavaraa olisi vaja aina täynnä? :-) Ylimääräset menneet jo hellaklapeiksin.. |
|
21.09.2012 18:34 <J.P> Vois vaikka olla niin että ennen katuvalojen asennusta ollut vain noi ylemmät ja kun katuvalo AMKA tullut niin jouduttu nuo alemmat lisäämään (-saatu tehtyä ilman kj-keskeytystä), mutta kyllä yleensä yläpäistä tehdään valmiiksi niin pitkät että alle voi AMKAnkin vetää. |
|
21.09.2012 15:58 <RST> Ei kai noita ylempiä tarvitsisi ollenkaan tässä kun ei vaijerin yläpäätä ole viety vaihejohtimien yläpuolelle, eihän se ole taso-orrella edes mahdollista. |
|
21.09.2012 08:56 <P. Ylväs> Joukolla jo rakennusmateriaalit valmiina odottamassa? ;) |
|
21.09.2012 00:16 <J> Rakennustekniset mitat ja mahd. piirustukset kun vielä olisivat...! |
|
20.09.2012 22:26 <Hartsa> Oisko vanha 45 kV eristimet tuossa kovasti siltä näyttää..... |
|
19.09.2012 23:14 <Sami K.> Paikka on Tammasaarenlaituri, Helsinki |
![]() |
19.09.2012 00:24 <Jouko> Tällainen kyseessä: http://www.vastavalo.fi/displayimage.php?pos=-280332 Liekö peräti sama yrittäjä maassa kuin ilmassakin? |
![]() |
18.09.2012 23:58 <Jouko> Ehkä, mutta taustalla näkyvä 20 kV:n johto on jo Todella matalalla kulkeva! ;D |
![]() |
18.09.2012 15:34 <Late> Linjaerottimet on asennettu asennettu aseman molemmin puolin. Tosin riittäisi erotus vain Yllikkälän suunnasta, niin kylmenee tämän asemen lisäksi myös Savitaipale ja Taipalsaari. Miten lienee varasyöttömahdollisuuksia sitten kj-verkkon kautta LPR:sta? |
![]() |
18.09.2012 15:28 <Late> Kyseessä on täsmälleen sama paikka. Sen verran tuo kartta on vanhentunut, että kartalla näkyvä avojohto Kangasmäen kytkentäasemalle on purettu. Liekö kaapelit sijoitettu vapautuneelle johtokadulle? Näkyypä kartalla vielä näköjään jo edesmennyt 35 kV:n johtokin. |
![]() |
18.09.2012 12:36 <Jouko> Muuntaja ehkä kierrätyskamaa joltain muulta asemalta Vaasan kautta, eos. Erottavakatkaisija muttei maadoitussarvia. Ehkä linjaerottimilla tarvittaessa koko aseman kylmennys huollon ajaksi? |
![]() |
18.09.2012 12:31
<Jouko>
Onkos tämä kys. sähköasema tuohon kartalle merkittyssä paikassa vai menikö sijainti paljonkin ohi? Kiinteistöjaotukseen oli samalle kohdalle, voimajohtojen alle, merkitty pieni tontti joka voisi olla tämä uusi sähöasema..! http://kansalaisen.karttapaikka.fi/koordinaatit/koordinaatit.html?e=546624&n=6777661&scale=8000&showSRS=EPSG:3067&lang=fi&mode=rasta |
![]() |
18.09.2012 12:25 <Jouko> Samanlaisilla yhteiskäyttöpylväillä mennään myös Visulahden ja Huutokosken muuntoasemien väli. Samaa mallistoa on nähtävissä myös Visulahdesta etelään, Yllikkälää kohti. |
![]() |
17.09.2012 23:32 <Mikko Koho> Tuossa takana lähtevien linjojen alla oli eräs kesä (olisiko ollu 2011 vai 2010) "kiva" maastopalo. Ei iso mutta kun yläosa oli ansoitettu 110kV johdoilla niin oli varmaan ihan kiva sammuttaa. Lieneekö raivaustöistä tms. lähtenyt kun ei ollut ihan tien vieressä. Keräsi silloin hitosti katsojia kun eräs isoon ketjuun kuuluva huolto/liikenneasema on ihan vieressä ja savut näkyivät sinne. |
![]() |
16.09.2012 20:01 <Mikko Koho> Taas kerran kännykkäkamera pelasti kun ohikulkumatkalla tuli kuvattavaa. http://www.youtube.com/watch?v=UCz3pKwIGSY |
![]() |
16.09.2012 19:13 <Mikko Koho> Veden virtausvastus uomassa on aina neliöllinen suure, eli nopeuden tuplaus = häviön nelinkertaistus. Jos ajat 10m3/s ja kahden pisteen välinen pinnankorkeusero on 4cm niin 20m3/s olisi jo 16cm jne.. Ja jos joessa on siltoja ym. rakenteita jotka ovat kosketuksissa veteen yhtään suuremmassa määrin niin tuo neliöllisyys senkuin kasvaa. Imatra olisi hyvä paikka katsoa tuota jos virtaamat olisivat alempia. Esim. voimalan yläkanavan ylittävä silta tekee tuskin havaittavaa padotusta silloin kun yöllinen virtaus on päällä mutta päivällä sen häviön näkee jo silmin. |
![]() |
16.09.2012 16:34 <NH> Aika korkealla ollut Leppävesi, jos säännöstelyn ylärajalla ja hieman ylikin. En ole varma, mutta voisi olettaa että Kuhankosken alavesi on hieman korkeammalla suurten juoksutusten aikana, kuin alempana Leppälahdessa oleva ympäristökeskuksen mitta-asteikko. Tämän voisi olettaa johtuvan uoman pienemmästä vetokyvystä Vuonteelle saakka. Kyse tuskin on siltikään kovin suurista eroista mittapisteiden välillä, mutta kuitenkin, jos säännöstelyn ylärajaa kolkutellaan. Vaajakosken laitoksen ajo on ilmeisesti sidoksissa juurikin Leppälahden asteikkoon? Nythän on ollut kovasti lehtijuttuja Leppäveden vedenkorkeuksista, pidetäänkö pintaa liian korkealla kun vesi nuolee ranta-asutusta ja haittaa rantojen käyttöä. Harvinaista kyllä, Vaajakoskella on havaittu läpi kesän tulvaluukkuja auki. |
![]() |
16.09.2012 12:27 <Jouko> Aiemmin mainittu erikoisuus nyttemmin jo gallerioituna: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5708 |
|
15.09.2012 09:50 <Toni Lassila> Aika erikoiset pylväät tässä. Tämä linjahan ylittää vitostien. |
© Janne Määttä 2004-2017