Kommentit

37602 - 37651 / 49692
<< >>

1IMG_1618.jpg 26.04.2015 22:29 <kpx1> Jappia kun asentaa ilkivalta alttiisiin paikkoihin, niin kannattaisi jatkokappaleen molemmille puolille asentaa kannake. Yhdessä matalassa alikulkutunnellissa oli joku neropatti käynyt roikkumassa kattoon kiinnitetyssä japissa ja olihan se jatkoksen kohdalta auki ja mmj näkyvissä.
22image.jpg 26.04.2015 22:28 <RicuP.> Eli tässä kaapelissa muovikuori on vain päällysteenä, niinkuin rättikaapelin rätti. Ehkä tämä kaapeli oli joku välimalli, kun ei vielä pelkkää muovia uskallettu käyttää..
Pitikö rättikaapelin rätti poistaa tiivistejuntturin kohdalta rasiassa? Olin huomaavinaan, että näin olisi tehty, kun siistin vanhoja kalusteita uusiokäyttöä varten.
21image.jpg 26.04.2015 22:23 <kpx1> Putkilangan kuorintaohje vuodelta 1922: http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/339480?term=K%C3%84SIKIRJA#?page=77
22image.jpg 26.04.2015 22:19 <kpx1> Vuonna 1922 oli putkilangan vaipan käyttö nollajohtimena ilmeisesti sallittua:
http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/339480?term=K%C3%84SIKIRJA#?page=82
http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/339480?term=K%C3%84SIKIRJA#?page=83
1IMG_1618.jpg 26.04.2015 22:09 <RicuP.> Muutenkin se kannattaisi tehdä JAPilla, ettei penskat niitä revi ja on nopeampi tehdä ja siistimpi. Jappi ja varokekotelo vielä pylvään takapuolelle kulkusuuntaan nähden että ei näin pahasti pistäisi silmään.
22image.jpg 26.04.2015 21:41 <M. Asentaja> Näkisin että lyijyvaippa on peräisin ajalta ennen muoveja, jolloin se toimi kosteussuojana ei niin vedenkestävissä "rättikaapeleissa" kostean tilan asennuksissa ja ulkona. Tokihan se muodosti myöskin kosketussuojana nollattuna em. langalla. Olipa tapauksia että vaippaa oli käytetty nollana johtimien vähyyden takia mikä ei tietenkään ollut luvallista! Hohtosuojaahan ei pienjännitteellä ole tarpeen.
1IMG_1618.jpg 26.04.2015 21:38 <Make> MMJ:n asennus pylvään etupuolelle ei ehkä ole hyvä idea. Eräässä risteyksessä on varmaan kuorma-auto repinyt sellaista irti kääntyessään.
IMG_1619.jpg 26.04.2015 21:26 <Make> Mahtaako olla tuollaisia? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7841

Joku ledi lienee mennyt rikki, kun niitä on monta sarjassa: http://murobbs.muropaketti.com/threads/50w-led-valonheittimen-korjaus.1185367/

Jossain malleissa taas on mekaaninen kestävyys heikko: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7881

Tuossa Seleniumissa on melkoisen syvät roskia keräävät jäähdytysrivat, mahdetaanko niitä koskaan tulla puhdistamaan...
23image.jpg 26.04.2015 21:19 <M. Asentaja> Kyllähän "pokkauspihdit" olivat sivuleikkureiden ja meisselin ohella ne tärkeimmät työkalut putkilanka-asennuksissa. Vaipan sauma piti sattua taivutuksen sivulle missä sen tarvitsi elää mahdollisimman vähän, ulkokaarella se ei venynyt tarpeeksi ja sisäkaarella se ei rypyttynyt tasaisesti vaan vaipan sauma aukeni ja irvisti rumasti.
IMG_1075.JPG 26.04.2015 13:04 <Topiax> Pieni videoklipsi (kännykkäkuvaa) Kierikin voimalaitoksen tulvajuoksutuksesta 25.4.2015.
https://youtu.be/QNEKLyLPkRc

Kuvaushetkellä Iijoen kokonaisvirtaama Kierikin kohdalla oli noin 380 m3/s, josta osa johdetaan voimalaitoksen koneiston kautta, joten padolta ohijuoksutettava vesimäärä on jonkin verran tätä kokonaisvirtaamaa pienempi.
18image.jpg 26.04.2015 12:31 <Jouko> Onko ylläpito alkanut luistaa rekisteröitymissivun säännöistä vai riittääkö jo pelkkä etunimi nykyään? ;)
22image.jpg 26.04.2015 12:10 <Topiax> >Mikähän merkitys tuolla jyijyllä yleensä on kaapeleissa?
Hohtosuoja? Suojaamassa johtimia taivekohdissa?
20image.jpg 26.04.2015 02:13 <RicuP.> Tämä on vissiin PPL eli paperiputkilanka.. tosin en ole varma, kun en löytänyt tätä kirjasta, on niin vanhaa tyyppiä.
21image.jpg 26.04.2015 02:06 <RicuP.> Nämä putkilangat on tyyppiä VPL eli vulkanoitu putkilanka. ja se 60 -luvun putkilanka on MPL eli muovieriste putkilanka.
22image.jpg 26.04.2015 01:57 <RicuP.> Näköjään 1954 vuoden kirja kertoo, että tuo lanka on 1mm2 ja että tämä esi-mmj on tyyppiä VLMJ, eli vulkanoitu lyijy muovi johto. Vanhempi ns. rättikaapeli on tyyppiä PLKJ, eli paperi lyijykaapeli juuttipäällys.
21image.jpg 26.04.2015 00:27 <RicuP.> Ihan vaan putkijokarilla kuorin ja sivuleikkureilla halkaisin alumiinikuoren sauman kohdalta.
Kyllä näissä on hommaa riittänyt, kun on pitänyt vielä suojaletkut laittaa noin viimesenpäälle jokaisessa rasiassa ja aikaakin on mennyt mukavasti. Tietysti tämä on tehty varmanpäälle, ettei sähköt karkaa metallikuoreen.
22image.jpg 26.04.2015 00:10 <RicuP.> Tuo keskimmäinen onkin luullakseni ihan ensimmäinen PVC kuorinen asennuskaapeli. Sitä ei kuitenkaan voi vielä sanoa mmjksi. Luulen vähän, että tuo maadoituslanka on tarkoitettu vain tuon lyijyvaipan maadoittamiseen, koska vaikuttaa himpunverran ohuemmalta kuin muut. Mikähän merkitys tuolla jyijyllä yleensä on kaapeleissa?
valoviiri.jpg 25.04.2015 22:11 <Make> "...yksityiskohtaisen sijoitus- ja teknisen suunnittelun ovat toteuttaneet SITO, Obelux ja Helsingin Energia." http://alk.tiehallinto.fi/upiiri/taide/index.htm
IMG_1619.jpg 25.04.2015 21:58 <muhentaja> Pyörätein valaisimet eivät siis ole tässä kuvassa näkyvää mallia, joskaan allekirjoittaneen valaisintuntemus ei riitä merkin ja mallin määrittämiseen.
IMG_1619.jpg 25.04.2015 21:56 <muhentaja> Mitä olen nyt itse noin vuoden verran seurannut kotitienoon pyöräteille Oulussa vaihdettujen ledivalojen toimintaa on sieltä ko. aikana mennyt rikki tai jostain muusta syystä pätkinyt (niissähän muistaakseni piti oleman kauko-ohjattava himmennys sun muuta) vajaa puolenkymmentä valaisinta noin 1.5km matkalla. Ovat joko pimentyneet kokonaan tai sitten jääneet normaalin palamisen sijasta heikosti "kiilumaan", osa sen verran pysyvästi että lienee ennemminkin vikaantumisesta kyse. Hyvin saavat säästää sähköä että haukkuvat hintansa jos hajoavat noin nopeasti.
IMG_3194.JPG 25.04.2015 21:11 <calm> Laajennustöitä on näköjään menossa monella Pohjois-Suomen 400 kV:n asemalla. Täältä etelään oli raivattu uutta johtoaukkoa ja pylväskin nelostien eteläpuolella jo maassa makasi. http://www.fingrid.fi/fi/verkkohankkeet/hankkeet/arkisto/Keminmaan_ympselv/Sivut/default.aspx
22image.jpg 25.04.2015 21:04 <Make> Tuota keskimmäistä oli työpaikalla, tuli tuollaiseen kytkimeen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8068 Ulkohalkaisija on melkoinen, vaikka on vain 2+1(?)x1,5 mm2.
IMG_1619.jpg 25.04.2015 21:00 <calm> Näitä on tässä kevään mittaan kylvetty myös Oulu täyteen. http://www.tekniikkatalous.fi/energia/oulu+siirtyy+ledeihin++saastoa+jopa+10+gwh+vuodessa/a1058555
21image.jpg 25.04.2015 20:55 <Make> Löytyykö ihan virallinen työkalu, kun noin siististi on kuorittu? On kaapelin liittämisessäkin ollut ennen paljon työtä. Työpaikalta löytyy pätkä ehkä -60-lukuista putkilankaa, jossa on jo muovikuoriset johtimet.
20image.jpg 25.04.2015 20:49 <Make> Onpahan putkilankoja monenlaisia. Tuon kolmenapaisen kytkemisessä saa olla tarkkana...
ufo3.JPG 25.04.2015 20:41 <Make> http://www.metro.fi/uutiset/a1387811033779#p1429751155557
Tuo pallovalaisin taitaa olla Idman Reimari, vaikka yllämainittu Bega on myös hyvin samannäköinen. Pallo näkyy seuraavassa kuvassa. Vähän tainneet lampunvaihtajat hosua...
heittimet1.JPG 25.04.2015 20:18 <Make> Tuossa on jo vähän pohdittu, että linssin yläpuolella on siipimutteri ja alareunassa on sarana.
valoviiri.jpg 25.04.2015 20:09 <Make> Muutaman kerran olen nähnyt tuon toiminnassa, ja ovelan näköinen oli.
Vuosia sitten pääsin ajamaan Tuusulanväylän läpi pimeällä, koko matka oli vielä silloin valaistu pienpainenatriumilla. Siinä oli ihan oma tunnelmansa...
IMG_5567.JPG 25.04.2015 19:56 <Make> Jaa, siellä nupissa oli vain muutama 5 mm:n normaali ledi. Jollain väylällä niitä vissiin on ohjattu, kun jotain tekniikkaa on siinä alla. Ledivalot on olevinaan niin muotia, eikä ne kuitenkaan kelpaa...

Tuossa kohti taitaa olla vähän vanhemman näköiset pylväät, ei niissä silti mitään vikaa näy. Jossain taisi olla työn hinnaksi kerrottu puoli miljoonaa. Aika monta vaikka pienpainenatriumin varalamppua luulisi sillä saavan.
Tuusulan ja Kehä 3:n välille "riitti" vain valaisimien vaihto, Idmanin SOX -> Siteco SQ.

IMG_36830.jpg 25.04.2015 19:35 <Make> Tuon natikkaversiota on myös Keravalla käytetty jonkin verran -90-luvun alussa. Eipä ne(kään) vaan näytä kelpaavan, suurin osa on korvattu Philips Iridiumilla.

Mitä muuta vikaa tuossa on?
heittimet1.JPG 25.04.2015 17:48 <Hartsa> Osaako kukaan kertoa kuka ois vaihtanut lamppuja tälläiseen otetaanko lasi irti vai kuinka vaihdetaan ??
WP_20150423_13_47_30_Pro.jpg 24.04.2015 22:36 <Hartsa> Kunnon punnus on linjassa =D voi olla joku 30-40 Kg mötikkä?
valoviiri.jpg 24.04.2015 22:32 <Hartsa>
Valoviirin toteutti vuonna 2000 Helsingin Energia, jonka liiketoimintapäällikkö Eero Metso suunnitteli teoksen. Sen huolto ja ylläpito on ollut Olli Markkasen johtaman yksikön vastuulla – vuodenvaihteeseen saakka Helenin ulkovalaistusyksikön ja siitä eteenpäin rakennusviraston ulkovalaistustoimiston.

Tilalle tulee nykyaikaisia tievalaisimia, jotka puolestaan korvaavat kirkkaan keltaista valoa tuottavat pienpainenatriumlamput.

Valoviiri-teokseen oli ohjelmoitu useita vaihtuvia kuvioita. Kuvion vaihtumista ei pystynyt näkemään ohi ajaessa, mutta seuraavana päivänä sen värit saattoivat jo olla erilaiset.

IMG_5567.JPG 24.04.2015 22:24 <Hartsa> Vielä toiminassa tossa kuvassa...http://www.hs.fi/kaupunki/a1305946289687
2013-08-02.jpg 24.04.2015 19:09 <RST> Sulla on isot sormet ;-)
2013-08-02.jpg 24.04.2015 13:30 <Janihanix> tämä sähkölinja on vuodelta 2013. mutta tämä linja kuva on kuvattu 17.07.2013
IMG_5567.JPG 23.04.2015 23:24 <RicuP.> Jep, keskikaistavalaistuksen asentaminen onkin hyvä tekosyy purkaa huollontarpeessa ollut valoviiri. Kaikilla muilla teillä on riittänyt vain valaisimien vaihto vanhoihin pylväisiin. Nämäkin 80- luvun pylväät olisivat kelvanneet vielä todella pitkään, mutta nyt on vaan kamala pakko saada keskikaistalle pylväät.
Tuijotetaan sitten vaan natriumia tienpinnasta jos niin on parempi...
IMG_5567.JPG 23.04.2015 23:03 <Marko> Joku oli kuvan ottanut tuosta: http://archive.kaunis.to/archive/photos/pks/ufokupu.jpg
IMG_36830.jpg 23.04.2015 22:54 <RicuP.> Ensimmäisestä pylväästä on amka pudonnut koukusta ja muutenkin sanomista löytyy asennuksista. Tuota Philipsiä on jostainsyystä käytetty eniten pääkaupunkiseudulla, on varmaan ollut halpa, kun on paljon asennettu joskus 80 -luvulla.
WP_20150423_13_47_30_Pro.jpg 23.04.2015 21:46 <qwerty1> Ei taida rakennusvuosi pitää ihan paikkaansa: http://on.fb.me/1INopNY Luultavasti linjan rakennusvuosi on välillä 1959-1970, tuossa on vielä pari karttaa: http://koti.kapsi.fi/~timomeriluoto/KARTAT/Kuopio/Peruskartta%201:20.000%20Kuopio%201959.jpg
http://koti.kapsi.fi/~timomeriluoto/KARTAT/Kuopio/Peruskartta%201:20.000%20Kuopio%201970%20(2+0,%20mg).jpg
WP_20150423_13_47_30_Pro.jpg 23.04.2015 21:10 <Janihanix> Sormesta tuossa kuvassa ei kannata välittää
IMG_5567.JPG 23.04.2015 21:02 <Make> Laitetaan vaikka tähän. Metro 14.4.2015 http://www.metro.fi/uutiset/a1387810846410

Kiitorataa muistuttanut taideteos poistettiin Helsinki-Vantaan kupeesta

Tuusulanväylän kaistojen välissä, Helsingin ja Vantaan rajan tuntumassa ollut Valoviiri-taideteos on purettu. Taideteos tunnettiin paremmin ”kiitoratana”, koska se sijaitsi Helsinki-Vantaan lentoaseman lähistöllä ja myös muistutti lentoliikenteestä tuttuja merkkivaloja.

Teos väistyy, koska Uudenmaan ely-keskus uusii ja parantaa väylän tievalaistusta. Kaikkiaan 350 tolpasta ja led-valoista muodostunut teos alkoi myös olla todella huonossa kunnossa.

”Tekohengitystä se oli loppuvaiheessa”, kertoo toimistopäällikkö Olli Markkanen Helsingin kaupungin rakennusviraston ulkovalaistustoimistosta.

Valoviirin toteutti vuonna 2000 Helsingin Energia, jonka liiketoimintapäällikkö Eero Metso suunnitteli teoksen. Sen huolto ja ylläpito on ollut Olli Markkasen johtaman yksikön vastuulla – vuodenvaihteeseen saakka Helenin ulkovalaistusyksikön ja siitä eteenpäin rakennusviraston ulkovalaistustoimiston.

Muutostöissä teoksen tilalle tulee nykyaikaisia tievalaisimia, jotka puolestaan korvaavat kirkkaan keltaista valoa tuottavat pienpainenatriumlamput.

”Mietimme kyllä, voisiko Valoviirin korvata jollain toisella teoksella. Se ei kuitenkaan ole mahdollista muutosten jälkeen.”

Valoviiri-teokseen oli ohjelmoitu useita vaihtuvia kuvioita. Kuvion vaihtumista ei pystynyt näkemään ohi ajaessa, mutta seuraavana päivänä sen värit saattoivat jo olla erilaiset.

Markkanen kuvailee teoksen olleen ”historiallinen led-rintamalla”.
IMG_36800.jpg 23.04.2015 20:53 <Make> Valaisin on PSO, ehkä HKB 8.
IMG_36830.jpg 23.04.2015 20:50 <Make> Valaisin on Philips HGS- tai SGS 203.
Voimalinja-1920l.jpg 23.04.2015 20:40 <Make> http://www.metro.fi/uutiset/a1387810980248
"Sähköverkkoa testataan Helsingissä – häiriöitä voi olla luvassa kahtena päivänä" Metro 21.4.2015
IMG_1746.JPG 23.04.2015 20:04 <Topiax> Jos ketä kiinostaa, niin lukekoon PVO:n ilmoitus Pudasjärvi-lehdestä 17/2015 http://vkkmedia.fi/pudasjarvi/
IMG_1746.JPG 23.04.2015 19:56 <Hartsa> Käyhän topiax kuvaamassa jos on käyntiä siellä päin !!
IMG_1746.JPG 23.04.2015 18:58 <Topiax> Avoimet ovet Pahkakosken vesivoimalaitoksella lauantaina 9.5.2015 klo 14-16!
_18A3137-1980.jpg 23.04.2015 15:52 <Jouko> Vaihtaisitko tuota paikan- ja kunnan nimeä keskenään, jotta kaikki Muonion kuvat löytyisi jatkossakin paikkahaulla samasta yhteydestä.

Mielenkiintoisia nämä poikittaiset harukset linjaan nähden. Olisiko varauduttu kovaa tunturituulta vastaan, mikäli tykkylunta karttuu talven mittaan ja näin ilmanvastus kasvaisi, vai silkka pylväiden matalahko upotussyvyys? Vaihtoehtoja on..
5image.jpg 22.04.2015 16:11 <RicuP.> Ihan uusi 250W helvari onkin paljon pienempi, kai sitten lanka on ohuempaa.
Tätä kuristinta vanhempi saman tehoinen malli oli vieläkin isompi, sitä on näkynyt ainakin Ornon kauhavalaisimissa. On ehkä 50-60 luvulta.
En ole vielä katsonut, onko ruuvit löysällä, mutta hurina on kyllä niin kova, että on varmaan kuulunut pitkälle:D

37602 - 37651 / 49692
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017