|
04.01.2015 22:42 <Koomikko> AMCMK löytyy ainakin 1992 st kortiston kaapelitaulukosta pienjännitteisen lisäksi myös 3/6 kilovolttisena. |
|
04.01.2015 20:48 <Mikko Koho> Kyllä tuo 0,4kV johto on mutta liittymistehoa on pumpulla "ihan riittävästi".. |
|
04.01.2015 20:45 <Mikko Koho> Ja talvi on tullut Imatrallekin. Kuuleman mukaan Vuoksessa yläpuolella ollut puomi on napsahtanut poikki ja laitoksen edusta oli tänään pitkän aikaa jääkalikoita täynnä, itse paikalla käydessä jäät olivat n. kuvauskohtaan saakka, aiemmin ne olivat olleet pidemmälläkin. Sitten yhtäkkiä virtaama alkoi nousta silmissä ja laitos imuroi kaikki jäät ihan välppien luokse, lisäksi ykköskone meni joko pienille tehoille tai putosi verkosta ja muut kolme konetta ajoivat virtaamaa senkin edestä. Lopulta koneet rauhoitettiin mutta Imatrankoskella oli ihan kelvolliset virtaamat. |
![]() |
04.01.2015 20:31 <muhentaja> Typoja tuli mutta olkoon, kun ei voi korjata.. |
![]() |
04.01.2015 20:17 <muhentaja> Siihen aikaan kun noita vaijeriohjattuja erottimia asennettiin ei varmaan muutenkaan ajateltu tulevaisuuteen samalla tavalla kuin tänä päivänä. 20kV linjathan aikanaan vedettiin aina lyhintä mahdollista reittiä ajattelematta pätkääkään minkälaiseen korpeen ja suohon ne vianetsinnän ja saneeraamisen kannalta lopulta päätyivätkään. Tänä päivänä niitä wanhoja 20kV avolinjoja siirretään saneerauksien yhteydessä tien varteen tai vastaavaan helppopääsyisenn paikkaan ja yhtä lailla kaiketi vaijerit vaihdetaan tankoihin, tai sitten siihen vaihtoehtoon että muuntajaerotinta ei ole lainkaan. Reitillä nykyisen oman asuinpaikan ja vanhempien asuinpaikan välillä on tullut havaittua myös sellainen trendi että pylväsmuuntamoissa SJ-sulakkeet on korvattu hyppylangoilla. Uudehkoista muuntajakoneista (liekö niissä jotain sisäisä suojauksia) huolimatta linjä on pitkä, jos en karttoja väärin ymmärtäny aina Limingan sähköasemalta Järvitalonjärven kesämokeille. |
|
04.01.2015 18:33 <Hartsa> Kaivoksella ollut aikoinaan tai liekkö tullut painovirhe =) |
![]() |
04.01.2015 18:31 <Hartsa> samaa mieltä kanssa et hengenvaarallisia nykyisin |
|
04.01.2015 11:53 <TT> Mistähän tuollaista 6,3kV AMCMK -kaapelia löytyy? |
![]() |
04.01.2015 11:06
<J.P>
Hengenvaarallisia virityksiä noi vaijerit, muutamia tullut vastaan. Vielä joku jossain kuolee kun esim. pylväsmuuntamolla jossa linjaerotin latvassa vaijeri katkeaa yläpäästään ja yläpää tippuu muuntajan kannelle, vaijerien eristimet käyttäjän sylissä... Minä määräisin nuo joissa jännitteellisiä osia vaijerin yläpään alapuolella heti käyttökieltoon ja vaihdettaviksi |
![]() |
04.01.2015 10:36 <M. Asentaja> Haapajärvi-Pyhäsalmi 110kV johto mahdollisti näiden pylväiden uusimisen, aiemmin saaressa oli jäiden murjomat puupylväät, taipuneina kuin jousenkaaret! |
![]() |
04.01.2015 10:33 <calm> Eihän tässä vielä kaivosalueella olla, aita näkyy kuvassa. ;) |
![]() |
04.01.2015 10:02 <M. Asentaja> 20/6,3 kV:n muuntaja on aika pienitehoinen, tuollaiset noin 2 Megaa 20 kV,n verkkoon voi ajaa enimmillään. |
![]() |
04.01.2015 08:51 <RST> Ei napsahda...yllättävän hyvin noi vaijerit kestää,toki on tullut vastaan katkenneitakin. |
![]() |
04.01.2015 08:01 <Hartsa> Mukava tuollainen vaijeri ohjattu erotin...Varmasti napsahtaa poikki jos pitää laittaa kiinni. |
![]() |
04.01.2015 07:53 <Hartsa > Pääsyöttö laitokselta menee 45kV verkkoon. 20kV on varayhteytenä laitokselle sen ollessa pysähdyksissä Omak II kautta otetaan sähköt. |
![]() |
04.01.2015 07:24
<Hartsa>
Tällä laitoksella oli tulipalo koekäyttövaiheessa -75 Revon sähkö Oyn Palossa tuhoutui turbiinin ohjausautomatiikka generaattorin säätö ja kenttäkatkaisiakennot ja ohjaustaulut. Palon syytä ei koskaan saatu tarkempaa tietoa koska hälytysreleistö tuhoitui täysin palossa. Palo syttyi yöllä ja sammui itsekseen voimalaitos oli varustettu paikallisautomatiikkalaitoksella mutta ei oltu ehditty kytkeä kaukokäyttöön. Tapahtuman epäillään alkaneen koneiston käyttöautomatiikkalaitteistosta voimalaitoksella oli juuri päättynyt koekäyttö,Eikä sitä oltu otettu varsinaisesti käyttöön. |
![]() |
04.01.2015 07:02 <Hartsa> Varmasti asema on pysynyt samoilla paikoilla valmistumisestaan...Päämuuntaja näyttää että on vuosien varrella uusittu käynyt varmaan entinen liian pieneksi. Pitikö käydä lupakysymässä että pääsit kaivosalueelle kuvaamaan ?? |
![]() |
04.01.2015 07:00 <Hartsa> ei varmaan ole paljoa ollut varasyötöllä käyttöä.... Liekkä pyhäsalmessa omat varavoimakoneet kaivoksella, Luulisi et on ? |
![]() |
04.01.2015 06:57 <Hartsa> ois tullakin vähän raivaus hommia kentällä =)pusikoituu.... |
![]() |
04.01.2015 06:55 <Hartsa> Alkasi olla suolat vaihdossa tuosta pytystä =D |
![]() |
03.01.2015 18:45 <M. Asentaja> Hinkua on säännöstelyaltaan yhteydessä joten sillä voidaan ajaa tarpeen mukaan isommallakin teholla tehohuipun aikana, (putouskorkeus) Oksava taas on lähes puhdas jokilaitos joka käy pienemmällä tehollaenemmän tunteja. |
![]() |
03.01.2015 18:19 <M. Asentaja> Muistaakseni aseman ostomittaus on noilla mittamuuntajilla, johtojen syöttötilannehan voi olla hyvinkin erilainen tilanteen mukaan. |
![]() |
03.01.2015 18:11 <M. Asentaja> Lienevät tuolta ajalta, mittamuuntajat ovat Strömbergin tuotantoa mutta katkaisija on italialaista disainia, Scarpa & Mangano muistaakseni. Varasyöttö toimi aikoinaan kumpaankin suuntaan tarpeen mukaan. |
![]() |
03.01.2015 17:08
<calm>
Tuossa DI-työssähän se tämänkin linjan tulevaisuushahmotelma oli. http://webhotel2.tut.fi/units/set/opetus/pdf%20julkiset%20dtyot/Makela_Tomi_julk.pdf Uusimalla linja 2-Duckille saataisi varayhteys ihan eri suunnalta kantaverkosta Pohjois-Pohjanmaan eteläosiin ja Keski-Suomeen, mutta taitaa ennemmin toteutua nuo työssä arvaillut Uusnivalan suunnalta tulevat uudet yhteydet ja tämän kohtalona olla purku, kunhan muut muutokset valmistuvat. Viime kesänä tosin vielä ei näkynyt mitään tuon suunnan uudistuksia olevan menossa. |
|
03.01.2015 05:07
<RicuP.>
Erään maantien varrella ojassa on lojunut ties kuinka kauan 2kpl tosi vanhoja puu orsisia 20kV pylväitä erikoisimmilla ruskeilla eristimillä. Kyllä aina sillointällöin näkyy hylättyä sähkökamaa lojumassa vähän siellä sun täällä. Ja tunnustan, että kyllä niitä välillä löytyy joistain purkutyömailta, jos näyttää selvästi siltä että ei ole menossa enää käyttöön. Löysin kerran marjametsällä voimalinjan alta vanhoja 'unohdettuja' lautasketjuja ja muutama lautanen lähtikin ryömimään perässä:p ja tuo "tonttukin" http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7883 oli joltakin joskus jäänyt. |
![]() |
02.01.2015 21:10 <calm> Kyllähän tuo on tuossa kuvattu ihan mainittuna päivänä, eli pikkusta vajaa vuosi sitten. |
![]() |
02.01.2015 19:24
<;)>
Millon kuvasit Honganpalossa kun tämä siirrettiin 2000 luvun alussa tegnolokiakylään linkkikadulle. Alunperin kyllä tuli ko paikalle. |
![]() |
01.01.2015 17:41
<jani nykänen>
joo on koko johto osuudesta kyse ne uudet sähkölinjat ovat siellä vasemalla aseman suuntaan korkeammat kuin ne vanhat pylväs mallit tien oikealla puolella niissä uusissa 400 kv:n linjoissa on ne tuplex johdon pidikkeet V-kirjaimen tapaiset johdon pidikkeet |
|
01.01.2015 15:24 <J.P> Käytännössä teet vain palveluksen jos jostain maastosta löydät sinne unohtuneen erkun ja sen talteen korjaat, välillä tulee sanomista maastoon unohtuneista rojuista jos työn vastaanottotarkastaja sattunut niitä löytämään. |
|
01.01.2015 14:38 <eristinukko> Mitäs mieltä olette tästä eristimien keräilystä? Onko ihan ok napata eristin omaan kokoelmaan, jos näkee jossain tien varressa, junaradan tai autiotalon vieressä käytöstä poistettuja puhelineristimiä? Eikös nuo periaatteessa ole menossa jätteeksi, joten ei siitä pitäis mitään seuraamuksia tulla, jos käy täydentämässä kokoelmaa? |
|
01.01.2015 06:05 <Mikko Koho> Vuoden ensimmäinen "pörssitiedote" kertokoon että jos en ihan väärin yöllä ohimennessä nähnyt niin yhtiön tase on nyt näidenkin massan verran kevyempi ja muistot ovat siirtyneet kuviin ja jonkun kvartaalin tulokseen.. |
![]() |
31.12.2014 23:13 <muhentaja> Staplerfaherer Klaus on näemmä saanut kollegan.. Hyvät uudet vuodet porukalle tännekin. |
|
31.12.2014 18:45
<Hartsa>
joskus kanssa huomasi että nopeutettiin tai hidastettiin sen huomasi kyydissä olessa......Monessa paikkaa on leitnerin koneet. Niisä vaihteistoihin sopi joku 200l öljyä et aika iso öljytilavuus. |
![]() |
31.12.2014 17:50
<Hartsa>
Hyvää ja turvalista uuttavuotta 2015 !! Ohessa saksalainen sähkömasentaja toimissaan..... toivottavasti ensi vuonna vältytään tapaturmilta. https://www.youtube.com/watch?v=BCcD55jDsA0&spfreload=1 |
![]() |
31.12.2014 17:05
<Hartsa>
Näin afganistanissa....missä on kosketussuojaus muuntoasemalla. Ukkeli istuu hyvä että et selkä kiskostoa vasten, Hurjasti vaan JT-työnä linjpiheillä kytkee virrat, Erikoinen on sulake voi olla kestosuus aika luja monta kA. https://www.youtube.com/watch?v=vSL1xTI2DH0 |
|
31.12.2014 17:01 <Kari> Leitner hisseissä (80-90) luku käytettiin paljon liukurengasmoottoreita, joissa käynnistyshidastus tehtiin vastuksilla. Siinä oli 5 portainen kytkin josta käyntiin laiton jälkeen laitettiin "pykälät "päälle |
|
31.12.2014 05:53 <Mikko Koho> Jos ei ole poikkeuslupia niin hetkellisarvona 200m3/s. Kaksi konetta siihen tarvitaan ja tehoa tulee silloin vähän reilu 40MW. |
|
31.12.2014 02:26 <KMW> Hieno kuva! Paljonko onkaan minimijuoksutus, ja monellako koneella se saavutetaan? |
![]() |
30.12.2014 22:15 <Jouko> Vaihe/virtakiskojako, jotka tässä ylimpänä eristimien varassa, tarkoitat? Rinkulat ovat tartuntaerottimien kontaktia varten joita tuossa etualallakin on, sekä kiinni että auki-asennossa. Tuossa lähikuvaa, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1339 |
![]() |
30.12.2014 00:46 <Hartsa> Koronna suojia ?? |
![]() |
29.12.2014 23:11 <Oxygen> Nykyään onkin jo valmis laajennus. Melko jykevä asema tuli. Mitä nuo "putket" ovat tuossa ylimpänä??? ja nuo pienet rikulat niissä? |
![]() |
29.12.2014 15:48
<Mikko Koho>
Laitettakoon nyt tämän kuvan alle: http://yle.fi/uutiset/10_000_volttia_lapi_vartalon__tyontekija_selvisi_pienin_vammoin/7709601 Jos joku ihmettelee, mitä muovikalvokoneessa tehdään 10-20 000V, niin allekirjoittaneen epäilys, lähipiiriin kuuluvan henkilön kertoman mukaan, on se että painoväri saadaan tarttumaan muovin pintaan. Vastaava käsittely tehdään maitotölkkikartongille sen jälkeen kun siihen on ensin laminoitu muovikalvo pintaan. Kovalla sähkökentällä saadaan aikaan "kipinöinti" mikä käsittelee pinnan halutulla tavalla. |
![]() |
29.12.2014 14:54 <Mikko Koho> Täällä aikoinaan, 1970-luvun taitteessa, kuulemma alkoi jollekin romukauppiaalle tulla kummasti kuparia yhden ja saman henkilön taholta. Romukauppias oli fiksu ja jätti kuparit myymättä eteenpäin ja kun yritti kysyä kuparien alkuperää niin fiksua vastausta ei löytynyt. Lopulta, kun määrä oli riittävä, romujobbari ilmoitti havaintonsa poliisille. Ilmeni että eräästä lähiseudun kartonki/paperikoneesta (en muista edes mistä) oli napsittu kaikki maadoitukset pois. Joku oli aina vuorossa ollessaan napsaissut kuparin poikki sieltä ja täältä, kelannut vyyhdille ja vienyt romuliikkeeseen. Tiedossa ei ole mitä sanktioita ko. tempusta tuli. |
![]() |
29.12.2014 11:46 <PCB> Tästä riittäösi varastaa öljyt , joka on myöhemmin myydään ruokaöljyä tienvarsien kojuista kohta ne vandaalit keksii näistäkin pölliä öljyt ruuanlaittoon... |
![]() |
29.12.2014 11:40 <-"-> Erikoisesti on muuntajassa ilmankuivain säiliön kyljessä. Tuskin tuon mallisia muuntajia on suomessa ollut käytössä, PCB täytteisinä kyllä on ollut ja paljon... |
![]() |
29.12.2014 11:37 <Hartsa> Kyllä on hullua kun muuntajista pitää jo öljy pölliä viilentämisestä paistamiseen...... |
![]() |
29.12.2014 10:44
<Topiax>
Tässä muuntajassa taitaa sentään öljyt säilyä. Keniassa tilanne on toinen. Miltäpä maistuisivat PCB-uppopaistetut ranskalaiset?.. http://www.aljazeera.com/indepth/features/2014/12/thieves-fry-kenya-power-grid-fast-food-2014122884728785480.html |
![]() |
29.12.2014 01:16 <Mikko Koho> Vaikea sanoa, sitä olen itsekin ihmetellyt. Ajaisiko säätäjän joku säätöpyörä itseään auki ja hydrauliservot tekisivät ko. äänen? |
![]() |
28.12.2014 20:20 <Hartsa> Olisiko turbiinin säätäjästä peräisin. |
![]() |
28.12.2014 19:03 <Oxygen> Mikä toi pauke on kun kuuluu tuossa startin alussa? |
© Janne Määttä 2004-2017