![]() |
02.03.2015 15:35 <Jouko> Kuvauspaikka, Duplin- ja Etonvejn kulmilla, https://goo.gl/maps/rUiqY |
![]() |
01.03.2015 12:22 <Koomikko> Mitä näitä on tullut nähtyä sisältä, niin ylhäällä on vain kiskot ja seinällä muuntajan yläpuolella erotin ja sulakkeet. Toisella seinällä pj keskus. |
![]() |
01.03.2015 12:16 <Koomikko> Täälläkin on ollut syöttökaapelissa koko asemalle katkoksen aiheuttava vaurio 16.9.2011, kuten naapurissa http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6159 |
![]() |
01.03.2015 12:06 <Koomikko> Aseman syöttökaapelissa on ollut maasulku 8.10.2009 joka poltti laitteistoa aseman sisältä. |
![]() |
27.02.2015 21:48 <Make> Valonheitin saattaisi olla esim Philips Tempo tai Sylvania Sylveo. |
|
27.02.2015 21:45
<Make>
Lampputarroista vielä: Rengas tarkoittaa 50W |
![]() |
27.02.2015 21:39 <Make> Valaisin näyttäisi olevan kyllä Idman 8524/ 154HGX, koska siinä lienee ollut kupu alunperin. 153 HGX on alunperinkin ilman kupua oleva malli. |
|
27.02.2015 21:05 <Make> Myös Ketonen Astra K10, sstl 45 140 02, sivu 321: http://www.slo.fi/sloattachments/VALAISIMET_LAMPUT_2009.pdf |
![]() |
27.02.2015 16:26 <Neliö> http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7625 täältähän ne löytyivärkin |
![]() |
27.02.2015 16:23 <Neliö> Voisiko joku kertoa näiden lamppusymbolien merkitykset? On tuollaista sinistä neliötä, keltaista neliötä ja ympyrää sekä punaista ympyrää, neliötä ja neliö jossa on vain punaiset reunat, muutoin valkoinen. Lamppujen tehoa ja tyyppiä arvatenkin, mutta mitä niistä kukin tarkoittaa. |
![]() |
26.02.2015 20:46 <Hartsa> Kerran olen nähnyt aijeminkin vantaalla olivat vaihtamassa "lentoestevalojen putkia" tai jotain semmoista,Jännä tarkemmin tietää tuosta touhusta,Pois tullessa oli korit rivissä tuolla pellonpäällä ja ehkä tauon pitäneet ja homma jatkui. |
![]() |
26.02.2015 20:38 <Hartsa> Tempusta ei oo tarkempia tietoja suuri veikkaus on että käsin kelaamalla. Ja nosturilla varmaan korit nostetaan paikoileen. |
![]() |
26.02.2015 17:35
<Jouko>
Menevätkö välisiteen laittajat tuolla linjoilla yleensä ihan käsin kauhomalla eteenpäin vai terrin perässä hinaamalla, jos korissa ei ajomoottoria ole? Hyvä kuva tapahtumasta, tolppagallerian ensimmäiset! |
![]() |
26.02.2015 15:21
<Mikko Koho>
Ei oo Kivisalmen pumppu ainakaan pienuudella pilattu: http://www.imatralainen.fi/artikkeli/268689-pumppu-paikoilleen-kivisalmessa |
![]() |
26.02.2015 09:30 <Topiax> Trollihan se on, koko kirjoitus. Lentäköön lankaan ken haluaa (valitettavasti on niitäkin, jotka ottavat tämän laiset jutut tosissaan). |
|
25.02.2015 23:43 <Marko> Mikäs tuosta tekee "puolikiinteän"? |
![]() |
25.02.2015 21:08 <Make> Eräissä loistevalaisimissa oli MMJ vanhoilla väreillä, mutta valaisimen sisäinen johdotus jo uusilla. Jos värit on vaihdettu valaisimissa jo aiemmin. |
|
25.02.2015 21:03 <Make> Taloyhtiöiden pihoissa näkee usein "valaistuksen parantamista", että lopuunkuluneella eh-lampulla olevan kellastuneen pallovalon pylvääseen on lisätty halogeenivaloja... Niissä on usein "tetti" pylvään läpivientinä ja kumikaapelia tuskin olen nähnyt. |
|
25.02.2015 20:53
<Make>
Liikennevaloissa näkyi kerran pintavetona kaapeli kahden samalla korokkeella olevan pylvään välillä. Se jäi oikeasti vain väliaikaiseksi korjaukseksi. Tuossa kannatusvaijeri on kierretty muutaman kerran pylvään ympäri ja lukittu nippusiteellä... En tiedä onko se ollut tuosta väliltä koskaan kiinni. Tässä on tosiaan 2 kpl näitä valaisimia ja joku on bongannut Tampereelta kolme lisää: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7743 |
![]() |
25.02.2015 16:36 <RicuP.> No tämä tästä vielä puuttui... Sen olen tiennyt, että kyllä noihin valaisimiin kameran saa laitettua, mutta joku muu tunnistin tai valvontalaite on kyllä vähän liikaa jo, jos nyt on tätä herraa uskominen. Missähän noissa kuvissa se ko. laite näkyy? Ylempi valaisin vaikuttaa joltain -80 luvun ulkomaalaiselta, ehkä italialaiselta. |
|
25.02.2015 15:48 <RicuP.> Samanlaisen korjauksen olen nähnyt itsekin joskus ja myös vastaavan maata pitkin kumikaapelilla tehdyn väliaikaisen korjauksen, joka on ollut jo ainakin 10 vuotta väliaikainen. :D Tuo on tainnut olla joskus nippusiteillä kiinni pylväässä. Olisin itse ehkä laittanut JAPilla ja vanteella kiinni. Valaisin on kyllä erittäin harvinainen, montako näitä on? |
|
25.02.2015 15:18 <RicuP.> Vähän on kyseenalaisesti tuo asennus kyllä tehty. Pitäisi olla hattu ja mielummin vedonpoistokin hatun päällä ja kumikaapeli, koska on puolikiinteä asennus. |
![]() |
25.02.2015 09:45 <Mikko Koho> Ja mitäs eräs herra iso herra Fingridiltä sanoikaan tämän aloittaessa n.10v sitten.. Sen kertokoon eräs jos tahtoo.. |
![]() |
24.02.2015 21:56 <reppuli> Ihana väritys,lempeät johdot |
![]() |
24.02.2015 21:27 <Make> Se ylemmän kuvan valaisin on ainakin minulle tuntematonta mallia, jos se ei olekkaan valaisin... |
![]() |
24.02.2015 21:20 <Hartsa> Joku jakokeskus vissiin tuossa katoksessa ?? |
![]() |
24.02.2015 21:17 <Hartsa> heh aika hyvä.... |
![]() |
24.02.2015 21:16 <-"-> Nykyisin sähkölaitokset paljoa enään huollella isommin muuntajia ennen oli toisin..sippaa niin tilalle tulee joku conkar tai vastaava halppismalli... |
![]() |
24.02.2015 21:13 <Hartsa> Erikoinen jännitetaso tuo 33kV hirveästi enään ole muualla suomea käytössä? |
![]() |
24.02.2015 20:50 <calm> .. niin kuin vaikka tässä kaksivaiheisena Oulusta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2420 |
![]() |
24.02.2015 20:48 <calm> Kappas. Tämmöistä ratkaisua en olekaan vielä nähnyt. Jos ratasähköjä on erikseen pylväissä vedetty, niin aina ne on jonkinmoisia teräspylväitä olleet. |
![]() |
24.02.2015 20:06 <Koomikko> Suoraan jatkuva linja Voisalmeen Mertaniemen suunasta kuvattuna, haara Metsä-Saimaan sahalle. |
|
24.02.2015 20:00 <Mika Bister> Varmaan kaksi yksivaihekuluttajaa linjan perässä? |
![]() |
24.02.2015 19:48 <Mika Bister> Kaapeleihin on jätetty päätteiden uusimisvarat.. |
![]() |
24.02.2015 19:25 <Koomikko> Teho 20MVA, huollettu 1996. Mitoitettu reilusti, sillä aseman molempia päämuuntajia ja läheistä sahaa syöttävä muuntaja on vain 15MVA. |
![]() |
24.02.2015 19:19 <Koomikko> Siis asema on vuodelta 1965 ja muuntaja vuodelta 1968, huollettu 1993. Teho 10MVA. |
![]() |
24.02.2015 19:12
<Jouko>
Heh, kantaverkkoyhtiö Fingrid perustaa oman kilpailevan pylväsgalleriansa! "Lähetä kuvasi voimajohtopylväistä Fingridille." http://www.fingrid.fi/fi/ajankohtaista/tiedotteet/Sivut/L%C3%A4het%C3%A4-kuvasi-voimajohtopylv%C3%A4ist%C3%A4-Fingridille.aspx :) "Ota kuva voimajohtopylväistä ja lähetä se Fingridille julkaistavaksi! Tarkoituksena on kerätä kuvamateriaalia julkiseen kuvagalleriaan voimajohtorakenteista yleisön iloksi ja samalla näyttää, miten voimajohtopylväät ovat osa arkista maisemaamme." |
![]() |
24.02.2015 00:27 <Hjumor> Pikkupojat ovat aikoinaan olleet siis kehityksen edellä, kun ovat osanneet kivittää noita "lamppuja" pimeiksi. |
|
23.02.2015 20:49
<Make>
Tämä on ihan hehkulamppuversio, kuristin olisi erikseen kuten em. linkissä. Valaisin näyttäisi olevan suunnilleen Orno 17-106 (300W), varsi on jostain muualta. http://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/75 |
![]() |
23.02.2015 20:40 <Make> ...se on joko 15-090 (80W) tai 15-110 (125W) tai 15-130 (250W) |
![]() |
22.02.2015 23:10 <Koomikko> Tuon keskijänniteverkon kehittämissuunnitelman http://webhotel2.tut.fi/units/set/opetus/pdf%20julkiset%20dtyot/Tiippana_Erkki_julk.pdf mukaan täällä on muuntajien lisäksi myös katkaisija jolla tarvittaessa voidaan kytkeä yhteen 110kV:n kaapelit. Samassa kerrotaan PM1:n kooksi 25MVA ja PM2 35MVA. |
![]() |
22.02.2015 22:24 <Koomikko> Hyvä tietää pitää kaivaa foliohattu kaapista. |
![]() |
22.02.2015 20:50
<Mikko Koho>
Kantsii varoa! http://seppomononen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/187737-kansalaisten-elektroninen-valvonta-ilmajoella |
![]() |
21.02.2015 21:52
<Make>
Kuminen täytevaippa MMJ:ssä? Enpä ole sellaista nähnyt. Tuon haurastumisen takia varmaan vaihtavat yleensä liitosjohdon samalla kuin valaisimen. Tainnut olla tee-se-itse-mies tuolla hommissa, koska nollaus näyttäisi puuttuvan: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=166&pid=68908 |
![]() |
21.02.2015 02:42
<RicuP.>
Ihan hyväkuntoiset muovijohdot oli, vaikka varmasti on ollu kuumat paikat tuossa kuristimen kyljessä. Enpä tarkkaan tiedä, et milloin värit muutettiin, mutta -74 vuoden talossa oli vielä vanhat värit. |
![]() |
21.02.2015 02:30
<RicuP.>
Syötön nolla oli kuorittu niin että paljas osuus meni molempiin liittimiin. Mmj oli vanhempaa lajia, jossa oli musta kuminen täytevaippa ja auringon haurastuttama kuori. Varikepesä on keskeltä halki ja ajattelin liimata sen, niin säilyy alkuperäiset osat. |
![]() |
20.02.2015 21:34
<Make>
Varmaan punaisen pitäisi olla harmaan kanssa samassa liittimessä. Ainakin vanhoissa loistevalaisimissa ja keskuksissa on nollaus näkynyt olevan tehty niin. Onko varokepesä rikki, kun se näyttää leveämmältä yläpuolelta? |
![]() |
20.02.2015 21:23
<Make>
Johtimet taitavat silloin olla Suomen Kaapelitehdas OY:n tekemät. http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Kaapelitehdas Jos sininen on jo nollana, silloin olisi ehkä -70-lukua. |
|
20.02.2015 21:11
<Make>
Tuo loistevalaisin taitaa olla AEG-Idman-SLO-Mäntsälän Metalli OY- sekoitus: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2542&pos=8&pid=71769 http://www.slo.fi/www/fi/TietoaYrityksesta/Sivut/Historia.aspx tuolta vuosi 1968 |
![]() |
20.02.2015 03:18 <RicuP.> Nyt on Fresta viimesenpäälle laitettu ja puhdistettu. Johtimistakin löytyi värit, sininen ja musta, ja teksti SKT 250V 0,75 100*C eli niistä voi ehkä vuosimallia päätellä. Pitää vielä mitata kuristimen kunto. |
© Janne Määttä 2004-2017