|
25.04.2015 17:48 <Hartsa> Osaako kukaan kertoa kuka ois vaihtanut lamppuja tälläiseen otetaanko lasi irti vai kuinka vaihdetaan ?? |
![]() |
24.04.2015 22:36 <Hartsa> Kunnon punnus on linjassa =D voi olla joku 30-40 Kg mötikkä? |
![]() |
24.04.2015 22:32
<Hartsa>
Valoviirin toteutti vuonna 2000 Helsingin Energia, jonka liiketoimintapäällikkö Eero Metso suunnitteli teoksen. Sen huolto ja ylläpito on ollut Olli Markkasen johtaman yksikön vastuulla – vuodenvaihteeseen saakka Helenin ulkovalaistusyksikön ja siitä eteenpäin rakennusviraston ulkovalaistustoimiston. Tilalle tulee nykyaikaisia tievalaisimia, jotka puolestaan korvaavat kirkkaan keltaista valoa tuottavat pienpainenatriumlamput. Valoviiri-teokseen oli ohjelmoitu useita vaihtuvia kuvioita. Kuvion vaihtumista ei pystynyt näkemään ohi ajaessa, mutta seuraavana päivänä sen värit saattoivat jo olla erilaiset. |
|
24.04.2015 22:24 <Hartsa> Vielä toiminassa tossa kuvassa...http://www.hs.fi/kaupunki/a1305946289687 |
![]() |
24.04.2015 19:09 <RST> Sulla on isot sormet ;-) |
![]() |
24.04.2015 13:30 <Janihanix> tämä sähkölinja on vuodelta 2013. mutta tämä linja kuva on kuvattu 17.07.2013 |
|
23.04.2015 23:24
<RicuP.>
Jep, keskikaistavalaistuksen asentaminen onkin hyvä tekosyy purkaa huollontarpeessa ollut valoviiri. Kaikilla muilla teillä on riittänyt vain valaisimien vaihto vanhoihin pylväisiin. Nämäkin 80- luvun pylväät olisivat kelvanneet vielä todella pitkään, mutta nyt on vaan kamala pakko saada keskikaistalle pylväät. Tuijotetaan sitten vaan natriumia tienpinnasta jos niin on parempi... |
|
23.04.2015 23:03 <Marko> Joku oli kuvan ottanut tuosta: http://archive.kaunis.to/archive/photos/pks/ufokupu.jpg |
![]() |
23.04.2015 22:54 <RicuP.> Ensimmäisestä pylväästä on amka pudonnut koukusta ja muutenkin sanomista löytyy asennuksista. Tuota Philipsiä on jostainsyystä käytetty eniten pääkaupunkiseudulla, on varmaan ollut halpa, kun on paljon asennettu joskus 80 -luvulla. |
![]() |
23.04.2015 21:46
<qwerty1>
Ei taida rakennusvuosi pitää ihan paikkaansa: http://on.fb.me/1INopNY Luultavasti linjan rakennusvuosi on välillä 1959-1970, tuossa on vielä pari karttaa: http://koti.kapsi.fi/~timomeriluoto/KARTAT/Kuopio/Peruskartta%201:20.000%20Kuopio%201959.jpg http://koti.kapsi.fi/~timomeriluoto/KARTAT/Kuopio/Peruskartta%201:20.000%20Kuopio%201970%20(2+0,%20mg).jpg |
![]() |
23.04.2015 21:10 <Janihanix> Sormesta tuossa kuvassa ei kannata välittää |
|
23.04.2015 21:02
<Make>
Laitetaan vaikka tähän. Metro 14.4.2015 http://www.metro.fi/uutiset/a1387810846410 Kiitorataa muistuttanut taideteos poistettiin Helsinki-Vantaan kupeesta Tuusulanväylän kaistojen välissä, Helsingin ja Vantaan rajan tuntumassa ollut Valoviiri-taideteos on purettu. Taideteos tunnettiin paremmin ”kiitoratana”, koska se sijaitsi Helsinki-Vantaan lentoaseman lähistöllä ja myös muistutti lentoliikenteestä tuttuja merkkivaloja. Teos väistyy, koska Uudenmaan ely-keskus uusii ja parantaa väylän tievalaistusta. Kaikkiaan 350 tolpasta ja led-valoista muodostunut teos alkoi myös olla todella huonossa kunnossa. ”Tekohengitystä se oli loppuvaiheessa”, kertoo toimistopäällikkö Olli Markkanen Helsingin kaupungin rakennusviraston ulkovalaistustoimistosta. Valoviirin toteutti vuonna 2000 Helsingin Energia, jonka liiketoimintapäällikkö Eero Metso suunnitteli teoksen. Sen huolto ja ylläpito on ollut Olli Markkasen johtaman yksikön vastuulla – vuodenvaihteeseen saakka Helenin ulkovalaistusyksikön ja siitä eteenpäin rakennusviraston ulkovalaistustoimiston. Muutostöissä teoksen tilalle tulee nykyaikaisia tievalaisimia, jotka puolestaan korvaavat kirkkaan keltaista valoa tuottavat pienpainenatriumlamput. ”Mietimme kyllä, voisiko Valoviirin korvata jollain toisella teoksella. Se ei kuitenkaan ole mahdollista muutosten jälkeen.” Valoviiri-teokseen oli ohjelmoitu useita vaihtuvia kuvioita. Kuvion vaihtumista ei pystynyt näkemään ohi ajaessa, mutta seuraavana päivänä sen värit saattoivat jo olla erilaiset. Markkanen kuvailee teoksen olleen ”historiallinen led-rintamalla”. |
![]() |
23.04.2015 20:53 <Make> Valaisin on PSO, ehkä HKB 8. |
![]() |
23.04.2015 20:50 <Make> Valaisin on Philips HGS- tai SGS 203. |
![]() |
23.04.2015 20:40
<Make>
http://www.metro.fi/uutiset/a1387810980248 "Sähköverkkoa testataan Helsingissä – häiriöitä voi olla luvassa kahtena päivänä" Metro 21.4.2015 |
|
23.04.2015 20:04 <Topiax> Jos ketä kiinostaa, niin lukekoon PVO:n ilmoitus Pudasjärvi-lehdestä 17/2015 http://vkkmedia.fi/pudasjarvi/ |
|
23.04.2015 19:56 <Hartsa> Käyhän topiax kuvaamassa jos on käyntiä siellä päin !! |
|
23.04.2015 18:58 <Topiax> Avoimet ovet Pahkakosken vesivoimalaitoksella lauantaina 9.5.2015 klo 14-16! |
![]() |
23.04.2015 15:52
<Jouko>
Vaihtaisitko tuota paikan- ja kunnan nimeä keskenään, jotta kaikki Muonion kuvat löytyisi jatkossakin paikkahaulla samasta yhteydestä. Mielenkiintoisia nämä poikittaiset harukset linjaan nähden. Olisiko varauduttu kovaa tunturituulta vastaan, mikäli tykkylunta karttuu talven mittaan ja näin ilmanvastus kasvaisi, vai silkka pylväiden matalahko upotussyvyys? Vaihtoehtoja on.. |
![]() |
22.04.2015 16:11
<RicuP.>
Ihan uusi 250W helvari onkin paljon pienempi, kai sitten lanka on ohuempaa. Tätä kuristinta vanhempi saman tehoinen malli oli vieläkin isompi, sitä on näkynyt ainakin Ornon kauhavalaisimissa. On ehkä 50-60 luvulta. En ole vielä katsonut, onko ruuvit löysällä, mutta hurina on kyllä niin kova, että on varmaan kuulunut pitkälle:D |
![]() |
21.04.2015 21:47 <Make> Ompa yllättävää, että uudehkoa laitetta ei kannata korjata. |
![]() |
21.04.2015 21:45
<Make>
Tuohon aikaan on mitoitus ollut varmaan "hieman" reilumpaa kuin nykyään. Vanhat loistelampun kuristimetkin ovat aika isoja nykyisiin verrattuna. Onko nuo sydämen kulmien ruuvit tiukalla? Eräässä pikakolvissa oli melkoinen murina johtuen löysistä niiteistä sydämen kulmissa. Ne kun vaihtoi ruuveihin, tuli täysin äänetön... |
|
21.04.2015 21:36 <Make> Tuolla se linssin kiinnitys tosiaan näkyy... Idman lienee sitten valmistaja, koska Orno se ei ainakaan ole. |
![]() |
20.04.2015 16:26 <RicuP.> Kyllähän se kunnossa on. Vanha Helvarihan kestää vaikka maailmantappiin :) Tein sille huvikseni 500V eristysmittauksen, eikä vuotanut yhtään, vaikka näyttääkin päällepäin aika rapakiveltä:D |
|
20.04.2015 16:10
<RicuP.>
On siinä saranakoukku, tässähän on samanlainen: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=22&pid=72446 Tuosta kytkentärasiasta lähtee kierreputki rungon läpi lampunkantaan ja polttopiste säätyy kierreputkea pyörittämällä, koska rakenne on luultavasti sama kuin tämän: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6591 |
![]() |
20.04.2015 16:09 <Jouko> Purettu voimala on sama kuin yllä kuvassani! |
![]() |
20.04.2015 16:08
<Jouko>
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/riutunkarin-rikkoontuneiden-tuulivoimaloiden-korjaus-ei-kannata/642434/ Riutunkarin rikkoontuneiden tuulivoimaloiden korjaaminen ei näillä näkymin kannata. Alun perin kuudella voimalalla pyörineen tuulivoimapuiston myllyistä täydellä teholla toimii enää kolme. Oulunsalossa Hailuodon lauttalaiturin läheisyydessä sijaitsevan tuulivoimapuiston kahdessa yhden megawatin myllyssä on vaihderikko. Näistä vuonna 2003 valmistuneista voimaloista toinen on vian vuoksi pyörinyt vajaateholla jo pitkään, ja toisessa vaihdelaatikko on kokonaan rikki. Vaihteiden asteittainen rikkoutuminen alkoi jo keväällä 2012. Vanhin, vuonna 1999 valmistunut tuulivoimala purettiin ja myytiin tämän vuoden keväällä. Tuulivoimalassa havaittiin ongelma, joka Riutunkarissa olisi voinut aiheuttaa turvallisuusriskin. Tuulivoimayhtiö Innopower Oy:n toimitusjohtajan Frans Liskin mukaan tuulivoiman näkymät Suomessa ovat tällä hetkellä sen verran haastavat, että Riutunkarin yksimegaisten voimaloiden korjaaminen ei ole mielekästä. Vaihdelaatikon korjaamisen kustannukset voivat olla jopa kymmeniä prosentteja koko voimalan hinnasta. Kaleva 20.9.2013 |
|
20.04.2015 09:53
<Hartsa>
tottakai =D |
![]() |
19.04.2015 21:04 <Make> Oliko kuristin kunnossa? |
|
19.04.2015 18:58 <RST> Vähän dramatisoitu hollywood tyyliin sulakkeen palaminen...noh uutinen kuullostaa tietysti kiinostavammalta noin... |
|
19.04.2015 17:58 <Make> Niin se varmaan tapahtuu. Tuskin on kovin usein säädetty, voivat olla aika jumissa. |
|
19.04.2015 17:17 <Hartsa > Ja koko kylä sai syötön lavan kautta tai siellä olleesta muuntajasta =D Kahvan tilalle tökätty 10 tuuman naula....... |
|
19.04.2015 07:37 <RST> Eli jutun mukaan puoli pitäjää pimeni mutta korjaantui kun järjestysmiehet vaihtoivat rautanaulan 1 sulakkeen tilalle...no ehkä se oli pieni pitäjä. |
|
19.04.2015 01:07 <Hartsa> Säätyykös se polttopiste kun tuota takaosan "anturimaista" juttua siirtääpi ? |
|
18.04.2015 22:30 <Mikko Koho> http://yle.fi/uutiset/dannyn_valoshow_pimensi_puolet_pitajasta__korjattiin_rautanaulalla/7937242 |
![]() |
18.04.2015 18:28 <Lars Engblom> VEOn kojeistot, Arctec valokaarisuoja. |
![]() |
18.04.2015 10:27 <Juho Kantola> Juu, son 16mm putki niin aika laajaa kuvaa se piirtää :D |
![]() |
18.04.2015 00:49 <Hartsa> muuntaja vinossa tai optinen harha =D |
![]() |
18.04.2015 00:48 <Hartsa> Hyvin on ilmankuivaimet koteloitu, On varmaan jotain uutta mallia kun ei ole öljyä ollenkaan kuivaimen alakupissa tai sitten se on niin kirkasta ;) |
|
18.04.2015 00:46 <Hartsa> Tälläisiä heittimiä on entisen meijerin katolla osassa on lippa ja joissakin ei pitääpä tänne kuvata kun on käyntiä. Niissä vois olla polttimona varmaan 250W Eh |
|
17.04.2015 22:06 <Mikko Koho> http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ruumis-loytyi-sahkolaitteiden-vieresta-taysin-ulkopuolinen-henkilo/2026743 |
|
17.04.2015 21:06
<Make>
Sellaisia vaijerivalaisimia oli tämän lähellä jääkiekkokaukalossa. Siitä on jo aikaa, ei oikein muista, millaisia olivat. Onkohan tuo linssi saranoitu alareunasta, päällä kun näyttäisi olevan siipimutteri? Pylvään päässä on nuppikin viimeisen päälle. |
![]() |
17.04.2015 20:53 <Make> Niinpä näkyy. Noissa vuosimalli taisi olla 2002, varmaan harvemmin silloin natikkaversioita talojen pihoihin laitettiin. Vaikka sellainen versio taisi olla saatavana erikoistilauksesta. |
|
17.04.2015 20:22 <Make> Ja mallinumero voisi olla QAB 201. Noissa ei vaan näy tuota mustaa rungon sauman listaa? http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=42&pos=92 |
|
17.04.2015 17:44 <RicuP.> Jaahas, ainakin tuo kuristinkotelo on samanlainen kuin Idmanin vanhoissa vaijerivalaisimissa, missä tuo kotelo on kiinni vaijerissa ja valaisinkauha kiinni tuon kotelon alapuolella. |
![]() |
16.04.2015 23:12
<RicuP.>
Saattavat myös olla uudet 'Kokkola' valaisimet monimetallilla. Rinaldo osti muutama vuosi sitten Idmanin tuotannon Mäntsälässä ja Kokkola valaisimen nimeksi vaihtui Ohkola. http://www.artisan-rinaldo.fi/luettelot_pdf/ulkovalaistus.pdf |
|
16.04.2015 21:01
<Make>
Tuossa sähköasemalla saattaisi olla Orno 16-019- valonheittimet: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=24&pid=71523 ja siitä lisää http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6308 Tuosta Ornosta ainakin on ollut erikseen (max)500 W:n ja 1000W:n versiot. |
![]() |
16.04.2015 20:44
<Make>
Joku liitäntälaite varmaan on, koska wattimäärää on saatu noin paljon pudotettua elohopealamppuun verrattuna. Nuo näkemäni lamput vaikuttivat normaalin näköisiltä, ehkä olivat Iwasakin tekemiä Idman Kokkola- valaisimissa. Jyväskylässä nähtyä. |
![]() |
16.04.2015 20:39
<Mikko Koho>
Juuri kun saavat betonin kovettumaan niin peruskorjaus alkaa sekä voimalan reunamuurilla että itse tulvaluukuilla: http://www.imatralainen.fi/artikkeli/279578-imatran-koskinaytokset-tulilinjalla-ainakin-kesalla-2016 |
![]() |
16.04.2015 16:04 <RicuP.> Aika erikoisen näköinen lamppu. Mitähän on mustan mötikän sisällä, ehkä joku sytytin? Vähän saattaa varjostaa valonjakoa, toisinkuin iwasakin lamppu. Hyvä puoli tässä on, että polttoasento on vapaa. |
© Janne Määttä 2004-2017