![]() |
15.12.2023 19:57 <Froggy> Korjautui näköjään jo... https://www.lighting-gallery.net/index.php?topic=15991.msg124149#msg124149 |
|
15.12.2023 18:18 <RicuP. > Minkähän näköinen on tehokivi tuon kokoisessa laitoksessa? |
|
15.12.2023 18:17 <RicuP. > On kyllä melkoinen mylly! Missälie ollut käytössä sitten.. Veikkaan, että on 1980 -luvun puolen välin tienoilta. -88 logo on ABB-Strömberg. |
![]() |
15.12.2023 18:10 <RicuP. > Ihan hienot valot! Aika erikoinen ratkaisu vaan laittaa ritilävalot ulos, mutta toimiihan se noinkin, eikä kerry ötököitä sisään. En kyllä käyttäisi noita turvasytyttimiä ulkona. Pakkasessa kun räpsii, äkkiä laukasee sytyttimen. Elektroninen sytytin sytyttää kyllä paljon varmemmin, eikä tarvitse kuitata eikä vaihtaa ikinä. Niitä on kuitenkin saanut yli 30 vuotta, niin en ymmärrä, miksi kuitenkin usein käytetään nappisytkää. Nyt olisi Led putket jo paikallaan noihin, sekä ritilöiden ja heijastimien huolto. |
![]() |
15.12.2023 16:31 <Froggy> L-G ei nyt toimi, tulee vaan ilmoitus "Table './ltgnet_smf/smf_members' is marked as crashed and should be repaired". On ilmeisesti palvelin kaatunut tai jotain... |
![]() |
15.12.2023 14:52
<Froggy>
Tulee niin monta kertaa kuin painaa nappia... On myös vähän mitä sattuu värisävyjä. Ritilät ovat jostain syystä aika likaisia. |
|
15.12.2023 13:14
<Froggy>
Talvella huonoja ovat varmaan myös monet kotimaisetkin, olisiko ainakin ProFlow ja Sirius. Mantassa pitääkin käyttää voimaa, että saa kunnolla kiinni. Välillä näkee, että kantta ei olla lyöty ihan alas. Mitä ihmettä... Oliko kuitenkin Philips-niminen ja tavallisella tyypillä? Jos tuotanto siirrettiin Mäntsälän tehtaan alasajon jälkeen sinne. |
![]() |
15.12.2023 11:22
<Froggy>
Ai siis kaksi erilaista vanhaa versiota? Kirkon pihan Tapiolat kaikki palaa nyt, Eh:lla ovat vielä, liekö lamput vaihdettu. |
![]() |
15.12.2023 11:09 <MrLamp> Näköjään tuli kaksi kertaa... ja otin kuvan pystysuorassa joten voi kääntyä väärinpäin. |
![]() |
14.12.2023 22:25 <RicuP. > Nyt on löytynyt tapioloita kahtakin eri mallia. Vanhempi on kilpi katon päällä jossa Idman kauno logo ja 200W. Lamppu pystyssä ja katto pyöreäreunainen, varmaan kuparia kun on vihreä. Kuristin uudempaa valkoista mallia pylväässä luukun yläpuolella. Toinen on uudempi, jossa kuristin tuossa kartoissa ja osittain kuvun sisällä aika jämptissä kolossa. Lamppu sen yläpuolella yläviistosti ja kilpi myös katon päällä, jossa 70-luvun logo ja 200/125W. Katto alumiinia ja reunat jyrkät. Molemmissa katoksissa jousikiinnitys. |
![]() |
14.12.2023 21:41
<RicuP. >
Liekö neon kaasun väri. Aikoinaan yksi syy noiden ppna valojen korvaamiseen oli tehonpudotus ja spna lampun halpuus. Esim. Turunväylän ja kehä I ja III:llä on Edelcom tehonpudotus, joka käytännössä on vanhan läppärin powerin näköinen palikka, mikä säätää valoja liikennemäärän ja olosuhteiden mukaan. Nekin on häviämässä, kun koko laitteiston tuki ja varaosat on lopetettu. Toinen syy oli tarkempi valonjako ja hivenen parempi värintoisto. Ppna valo on kyllä ylivoimainen huonon sään valona, koska se läpäisee sumun ym. Led valoissa on sumulla melkoinen hehkuva patsas valaisimen kohdalla ja märällä säällä tien pinta kiiltää voimakkaasti. Ennen näitäkin asioita, kuten häikäisyä mietittiin. Nykyään ei tunnu olevan näillä juurikaan mitään väliä, tai asiat on haluttu unohtaa, koska Led valolla noiden ominaisuuksien saavuttaminen ei onnistu linssioptiikoilla, mikä on halvin valtavirta ratkaisu, eikä sen huonoja puolia saa tuoda esiin. Voimakkaat varjostumat ei myöskään nykyään haittaa mitään. |
|
14.12.2023 19:45
<RicuP. >
Lumistreetit on myös huonoja talvella. Nekin aukeaa yläkautta ja kannen sauma on vielä ylhäällä eikä esim. sivussa. Niissä on ollut nyt pelottavan paljon vikoja myös. Yleisin vika on vettä ja nyt myös jäätä sisällä. Manta on ihan hyvä valaisin. Siinä on ajateltu talvea, kun lukitussalpa on alapuolella, eikä katon päällä oleva lumi haittaa. Ainoa vaan, että katon saa painaa voimalla kiinni, että jouset lukittuu, mikä voi olla vaikeaa kun varsi tai pylväs antaa periksi. Löytyikin nyt erikoinen Manta. Siinä on nimittäin ELT liitäntälaitteet ja valaisin on made in GB! Myös suomenkielinen sytytintarra puuttui. |
![]() |
13.12.2023 15:53 <Jouko> Samanlaisia kommentteja saanut kun ollut joskus isojen kiinteistöjen varastossa vanhoja purkaus-, hehku- ja säästölamppuja joutilaana vaikka taloon olis kaikkialle jo kiinteät ledit vaihdettu tai pelkästään loistevalaisimia käytössä. Kun kysyy niin älä vie käyttöä on, vaihdetaan joskus noihin jne. |
![]() |
13.12.2023 09:48
<Froggy>
On varmaan myös ranskalaisia ja muitakin versioita. Tuo "pullonkorkki" -versio on aito hollantilainen. Kannattaa pölliä vaan tuollaiset, eipä kukaan loppupeleissä kuitenkaan välitä. |
![]() |
12.12.2023 21:25
<Make>
Täällä on "normaaleilla" päillä olevia Philipsejä, joiden ilmeisesti alkuperäisissä paketeissa lukee Made in Britain. Itse lampussa ei lue mitään, paitsi tehdassymboli. Siellä tuli hyviä vinkkejä, miten juttu voi onnistua. Tavaraa vaan tulee eteen lisää ja astia tyhjennetään joskus... |
![]() |
12.12.2023 21:14
<Make>
Voi olla myös 135W. Näköjään sen valoteho on 22000lm, 180W 33000lm. 250W suurpainenatikka taas on 28000lm. Vähän menee valotehot limittäin, jos siellä nyt on 250W. Niin väri muuttuu punaiseksi, kun tunnit tulee täyteen. Se taitaa olla jonkun käynnistyskaasun väri. Kyllä, SOXia oli myös pääkaupunkiseudulla aika paljon. |
![]() |
12.12.2023 18:59 <Arho Flyktman> Tuon pylvään eristimet on Turun posliinin valmistamia matalampaa mallia. Ensto osti tuon tehtaan ja se tarjoaa matalampaa SDI 24 eristintä 17 kertaa 15 centtimetriä ja korkeampaa SDI 37 eristintä 17 kertaa 23 centtimetriä. Niiden väri on helmenharmaa. |
![]() |
12.12.2023 16:28
<MrLamp>
Joo, siellä oli aikoinaan pienpainenatrium-lamput. Jos muistan oikein niin jopa polttimoiden värisävy vaihtui tosi punertavaan kun niitä oli hajoamassa. Myös tuolla on näköjään ollut ppn/SOX-lamppuja: https://www.google.com/maps/@60.2478959,24.9483711,3a,75y,352.44h,95.54t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1t-7DLoDM8xvfJ3P_Ou56Q!2e0!5s20090501T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu Kävin tuolla keväällä ja uteliaisuudesta katsoin Mapsista millaiset lamput oli ennen. |
![]() |
11.12.2023 23:19
<Froggy>
Tuo on kyllä hieno valaisin. Ei äkkiseltään tule mieleen, missä niitä olisi täällä... Minusta nuo näyttää 135W:lta. |
![]() |
11.12.2023 23:05
<Froggy>
Niin, nyt tuo on arkistoitu, eikä näy kuin yksi kuva... Japanilaiset vastaavat lampunkannat on kuitenkin tietysti T10:lle suunniteltu. Nuo on varmaan 70-lukua. Nuo, joissa on "normaalimmat" päät, on varmaan belgialaisia. |
![]() |
11.12.2023 21:44
<Make>
250W natikalla ainakin näkee. Itse tiellä on ollut Philips SRS201 SOX, liekö jopa 180W. Varretkin on vaihdettu lyhyempiin Mantojen yhteydessä. Varsi on outo, kun sen holkki tulee pylvään päälle, vaikka alunperin on ollut normaalisti sisällä. Varmaan oli lampunvaihto lopetettu, kun kiinteät olivat tulossa... |
![]() |
11.12.2023 21:36
<Make>
Vai japanilainen malli. Ei vaan päässyt kunnolla tutkimaan... Nyt ko. kohde on arkistoitu. Mr Lamp taas löysi keräyksestä hienoja Philips T12-lamppuja: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-238161 Onko vaan saanut sieltä mitään... |
![]() |
11.12.2023 20:40 <Froggy> Tuo Itsun lampunkantamalli on taas joku japanilaistyylinen. Siellä harrastavat juuri tuollaisia roiskeveden pitävissä valaisimissa. |
![]() |
11.12.2023 16:31
<MrLamp>
Kiitos tiedosta, koitan jostain nyt hankkia tuollaisen. Täällä Turun seudulla niitä on vielä muutamassa paikassa... kuten tuolla: https://www.google.com/maps/@60.4976932,22.2443564,3a,37.3y,109.73h,105.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sP6QA2yTrI0JeMdHvZj9sng!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Siellä Mynämäen keskustassa tosiaan vilkkui todella monta lamppua, osa niistä oli jopa vierekkäin. Moni muukin oli huomannut saman... Mutta tammikuussa 2022 tosiaan huomasin niiden olleen vaihdettu ProFloweihin... https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-208430 |
![]() |
11.12.2023 02:57 <muhentaja> RcuP suotokonkkien latautumista voisi auttaa kaikenlaisilla virityksillä, mutta kun en haluaisi tuota vehjettä puukotella millään tavalla vaan pitää sen alkuperäisenä |
|
10.12.2023 22:10 <Make> Yhtenäinen runko kuulostaa äkkiseltään oudolta. |
|
10.12.2023 22:08
<Make>
Jos asentajat ovat ottaneet talteen, siitä on hyvä myydä muutaman vuoden päästä. Kyllä se Talaksen käpykin syö valotehoa aika paljon. Kokkola ja ehkä Comet ovat parempia. Jostain syystä tuollaista tapahtuu aina joulukuussa, jos lukee yltä minun kommentteja. |
![]() |
10.12.2023 22:02
<Make>
Ei ole lasikuitua ne... Vai sellainen olisi tarjolla. Jos lamppu vilkkuu, silloin sytytinlaitteissa ei ole poiskytkentäautomatiikkaa. |
![]() |
10.12.2023 21:58
<Make>
Vai ylävalollakin on saanut. Tuossa pikaluettelossa ei ole sellaisia. Vaikea sanoa, voihan Officet olla alkuperäisetkin. Ehkä Inter-Graydonit on lisätty silloin. Ei taida käsipainot olla, mutta jotain, minkä kanssa heijastin toimii. |
![]() |
09.12.2023 20:50
<muhentaja>
Eipä resistiivisestä kuormasta oikein mitään ääntä lähde, kyllä siellä perässä rautapakat pitää olla. Ja luulenpa että ei se edes toimisikaan puhtaasti resistiivisellä kuormalla, löisi vain tyristorit auki "kiskosta to kiskoon" ja laukaisisi ylivirran. Vähän erilaisia vehkeitä ovat nuo uudemmat IGBT muuttajat, kun eihän niistä kuulu kuin se hentoinen vihellys |
![]() |
09.12.2023 19:51
<RicuP. >
Vähän vastaavassa tilanteessa on joutunut vaihtamaan useammat sulakkeet konkkien latautumisen takia. Automaateilla oli eräs käyttö, jota joutui aina kahteen kertaan nostamaan ylös jos sähköt jälleenkytkeytyi. En tiedä onko tuommoiselle driverille jotain minimi tehoa itse myllyssä. Hyvät äänet varmaan kone tekee:D Varmaan kuormana käy myös resistiivinen kuorma. |
![]() |
09.12.2023 18:45 <muhentaja> Eipä ole käytössä luokkaa reilusti yli 70kW moottoria jolla voisi koettaa hakea kaapista lähellekään täysiä tehoja. Enemmän mietityttää millaisen virtapiikin härveli ottaa suotokonkkien latautuessa. |
![]() |
09.12.2023 12:13
<Froggy>
Yritin vähän tulkita tuota. Vaihtelee sitä mukaa minkälainen optiikka, ritilä tai ylävalo on. Onkohan nuo Officet tulleet vasta 1996 remontissa: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tommolankatu_5_(liikerakennus) Tuliko käsipainot vai mitkä? |
![]() |
09.12.2023 12:07
<MrLamp>
Onkohan nuo Järnkonst 7455-valaisimet tehty lasikuidusta? Ajattelin hankkia itselleni yhden tuollaisen Järnkonstin, mutta jos ovat lasikuituisia, niin pelkään, että niistä tulisi niitä piikkejä. Tuli myös noista Järnkonsteista mieleen seuraavanlainen tapaus: Mynämäen keskustassa oli aikoinaan noita Järnkonsteja metallisissa pylväissä. Monissa oli silloin lamppu menossa rikki niin, että se sammui ja syttyi koko ajan. Ne Mynämäen Järnkonstit on sen jälkeen vaihdettu ProFloweihin monta vuotta sitten... kuitenkin vielä syyskuussa 2020 näyttivät olevan paikoillaan Mapsin mukaan. |
![]() |
09.12.2023 00:52
<Jouko>
Kuvatiedoston kohdalta kun klikkaa ja avaa uuteen välilehteen niin näkyy, juurikin tuohon aws.t-ocdn.com/tcdn/ osoitteeseen aukeaa. Välillä chrome on hövelillä päällä ja kuvat näkyy normaalisti, useimmiten ei. Vika tuntuu olevan vain tällä sivustolla.. Tuonne Maikkulan kuvaan oli aiempia yhteyskommelluksia koottu, https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11514 |
|
09.12.2023 00:19
<Froggy>
Hyvä että sentään Edison-versio. Ehkä ne on voitu otettaa johonkin talteen tai siirretty. Tuntuu siltä, että monessa paikassa valaisimia vaihdetaan vaan sen takia, että ovat vanhoja. Ihmiset ajattelee aina, että uusi on paljon parempi... |
|
09.12.2023 00:08
<Froggy>
Niin saisikin... Ovat kyllä, aika kuluneilla elohopeilla vaan. On myös jotain toista outoa pallovaloa, jossa kantaosa ja varsi on samaa kappaletta. On myös kattoasennuksena kärrykatoksissa ja vaijereista roikkuvina tuolleen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9520 Osa vaijeriversioista on vaihdettu joihinkin kiinteisiin highbay ledeihin... |
|
08.12.2023 23:04 <Make> Vai Nurmijärvelläkin on sellaisia. Sen kun tietäisi... |
|
08.12.2023 22:50
<Make>
Saisi tulla direktiivi häikäisylle ja pintakirkkaudelle. Kun kiinteiden koko vaan pienenee ja valoteho kasvaa, niin häikäisy on järkyttävää... Mahtaako käpy-Tellukset olla vielä paikoillaan? https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/6240844 |
![]() |
08.12.2023 22:41
<Make>
Nollaa on selvästi käytetty sellaisen numeron kohdalla, joka vaihtuu. Kun alku voi olla 111 tai 112 ja loppu 54 tai 64. Vai sisäilma haiskahti sellaiselta... En ymmärrä, miksi tuo kantamalli on keksitty. Kun on vastaava suorakaideaukkoon tuleva malli, jota ainakin Orno käyttää. Niissä ei ole mitään ongelmia. Siellä onkin asiallisen näköistä. Officeissa on tuoreen oloiset kannat ja syystäkin... Matalassa osassa on ritilät paikoillaan, on oikein taittoritilät. Pari kiinteääkin vaan taitaa olla oven kohdalla. Täälläkin on erään autokaupan Philips Tempo- natikkaheittimiin vaihdettu korvaavat lamput. Heijastinoptiikalla on valaistuksen laatu hieman toista kuin kiinteiden linsseillä. |
![]() |
08.12.2023 20:40
<MrLamp>
Tuli vähän mieleen tämä video: https://www.youtube.com/watch?v=q9CEC6AMWzY Yhdessä klipissä on tuota "perinteistä" ja HF-versiota sekaisin. Kuitenkin kaikki klipin valaisimet taitaa olla yhtä ja samaa mallia. Videon lopussa on myös jotain kapeita loistevalaisimia pleksillä tai jollain vastaavalla, ja elektronisilla liitäntälaitteilla. |
|
08.12.2023 18:47 <RicuP. > Järvenpäässä ja nurmijärvellä näkyy kunta käyttävän E27 Talaseja. Sitä en taas tiedä, miksei vanhat, arvokkaatkin valaisimet kelpaa. |
![]() |
08.12.2023 18:35 <RicuP. > Mulle tulee joskus myös tuo t-ocdn mutta kun avaa välimuistista Kuvien kommentit niin näkyy kuvat ja kaikki Chromella normaalisti |
![]() |
08.12.2023 15:23 <MrLamp> Ja tosiaan käytän itse Chromea. Kokeilin äsken Firefoxilla, ja se näyttääkin toimivan. Minun kannattaa siis siirtyä käyttämään tätä sivustoa Firefoxilla... |
![]() |
08.12.2023 15:17 <MrLamp> Minulla on sama ongelma... ei näy mikään kuva. En tiedä miksi. |
![]() |
08.12.2023 14:46 <Froggy> Ainakaan Chrome ei tykkää tuosta aws.t-ocdn.com -osoitteesta, josta kuvat tulee, ainakaan https:llä. Ilman s:ää toimii yleensä, toisinaan ei... Nykyään Chrome ei edes anna poistaa s:ää osoitepalkissa, vaan "korjaa" sen automaattisesti... |
![]() |
08.12.2023 11:43
<Terssi>
Kertokaapa mikä on ettei mikään kuva ole näkynyt täällä Suurissa seisovissa pylväissä enää pitkään aikaan. Ei puhelimella eikä kahdella eri läppärillä. Kyllä joillekin näkyy kun kommentoivatkin. Onko mulla Supon määräämä bänni päällä vai mikä hitto on? |
![]() |
07.12.2023 22:42
<Froggy>
Siinä on jotenkin jäänyt valitsematta numerot 0:n tilalle, muutenhan on ihan normaali. Vai voiko tarkoittaa jotain ritilätöntä versiota... On kyllä vähän epäillyttävän näköisiä. Putkia on jopa vaihdettu Airamin ammattimalleihin. Vähän haiskahti sisäilma sellaiselta, että purku voisi olla tulossa... Tuolla on Officea ja tuota I-G:ä ihan sekaisin: https://www.google.fi/maps/@60.8747094,26.6627883,3a,46.8y,110.93h,133.9t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipOUYOEpHRyPl_qiJpo2JpLyzxrdBvfTHGz_P0Yr!2e10!3e11!7i8192!8i4096?entry=ttu On vielä HF-versioitakin seassa, joihin ei olla saatu vaihdettua lediputkia... |
|
07.12.2023 22:07
<Froggy>
Vähän yllätti, PL-S:sää oli jopa 4000K sävyllä... Niin oli, taas sellaiset häikäisevät, joissa on yksi kirkas kapea ledilista valaisinrungon keskellä, onko se nyt Greenled Omega Linear vai mikä... Ennen siinä liiketilassa taisi olla Officet ja/tai Inter-Graydon toimistovalaisimet. Ihme, ettei Tokmannille nyt riittänyt lediputket, yleensä käyttävät niitä. Voi olla myös, että valaisimet oli vaihdettu jo edellisen omistajan aikaan, en ole ko. rakennuksessa käynyt pitkiin aikoihin... |
|
07.12.2023 20:27
<Make>
Oho, varmaan niitä on vielä jossain varastossa. Itse myymälän valot lienevät kiinteitä... |
© Janne Määttä 2004-2017