<< ^ >>

Kaleva1.JPG

400/230 V Tällainen avolinja löytyy vielä toistaiseksi Metsolantieltä, huonosti vaan näkyy puiden keskeltä. Vuodelta 1958. Kerava, Kaleva 17.07.2013
Kuvaaja: Niko Pajunen

29.08.2020 18:44 <Make> Ei löydy enää kohta. Nyt tähän kohti on kaivettu pylväsjalustat, jostain syystä vieläpä tien toiselle puolelle. Tuossa näkyvä pätkä olikin viimeinen jäljellä oleva osa tuosta linjasta.
29.08.2020 23:18 <Froggy> Niinpä tietysti...
22.06.2025 20:17 <Make> Tuonne pidemmälle tuli aikoinaan Mk1 Clearwayt. Nyt seassa onkin yksi kiinteä Mini Mistral! En ole sellaista ennen nähnyt laitettavan sekaan.
23.06.2025 19:13 <RicuP. > Vai näin on. On se nyt enemmän valaisimen näköinen kuitenkin, kuin nykymallin lumilapio.
Myös täällä on kiinteiden näyttely alkanut. Clearway 2 tilalle on tullut Profloweja ja Ampera valaisimien sekaan on samoin. Onpa nyt vielä ilmestynyt Lumistreetien tilalle AEC Itron valaisimia, tosin koko kadun mitalta.. Se onkin oudon mallinen, kuin olisi joku musta kenkä tai tassu varren päässä..

Joskus haukuin Lumaa ja iridiumia, mutta ne alkaa nyt olla parempia kun muihin uusiin vertaa. Huomaa, että ne on samalla tehtaalla tehty, kun on suunniteltu niin samaan tyyliin. Lumassa vaan salpa keskellä kattoa, argh, ei näin..
Muut, kuten Lumistreet, Aluroad, Milewide ja Clearway on semmosia ruuvaajan tai autonkorjaajan unelmia. Kaikki on useammalla ruuvilla kiinni, eikä sama kärki tietenkään voi käydä kaikkiin. Edes koko valaisinta ei saa auki ilman työkaluja..

Hirvein asennettava on tähän asti ollut Milewide. Siinä on joku valmis häntä, jossa pistoliitin. Pistoliittimeen sitten liitetään oma kaapeli ja se pitäisi jotenkin survoa/ työntää/ vetää pylvääseen. Milläs sitä nyt työnnät, kun on jotain vetelää kuminarua tai millä vedät, jos pitää olla ylhäällä pitämässä valaisinta, kun sitä ei saa pylvääseen kiinni, ennen kun ylimääräinen johto on pylväässä.. Lisäksi pistoliitin ei kestä juurikaan vetoa, eli se pitää varmistaa nippusiteellä tai millä nyt haluaakaan.. Muuten jos se irtoaa ja jää pylvään sisään, niin sitähän et pois sieltä saa, varsinkaan jos on 90 kulma. Jää sinne kulmaan ja sitten pitää purkaa varret ja kaikki tyhjäksi. Jos ei tämän jälkeen saa työnnettyä sitä varren päähän, niin se pitää vaan riuhtasta irti ja ronkkia varpilla tai jollain muulla pitkällä irti siitä mutkasta... Eli se liitin kannattaa todellakin varmistaa, tai jättää kokonaan pois...
23.06.2025 21:53 <Make> Taitaa Mistral olla harvoja perinteisen näköisiä.
Täällä tungetaan yleensä Siriuksia sekaan.

Vai Aluroad on vaikea purkaa, on siinä sentään salpa kuvulle.

Kiinteän Milewiden pistoliittimen kerran näin. Olivat johtojen päissä valmiina, vaikka valaisimet vielä puuttuivat.
23.06.2025 22:46 <RicuP. > Tarkoitin led aluroadia. Siinä pitää lasi avata 4 torxia, että aukeaa ja jos ei huvita kurkkia niskat nurin valaisimen sisään ja pudottaa kaikki ruuvit, niin pitää olla vielä Hex 4mm, että saa käännettyä. Eihän tuo mikään ihme temppu ole, mutta suunnittelu tuntuu olevan lastentarha tasoa. En tiedä, miksi ko. malli on edes tehty, kun ei siinä ole mitään hyvää muihin verrattuna, eikä ulkonäkökään ole edes sinne päin, kuin alkuperäisessä... Sama olisi käyttää vaikka lumistreettiä.

Fiksuin on kyllä ollut Koffer2 huollon kannalta, kun kaikki osat on pohjassa ja putoaa nenän eteen, eikä irronneita ruuveja tarvitse kaivaa kasetin ja rungon välistä. Ei muutu uima-altaaksi, vaikka huollettaessa sataa. Ei ole myöskään mitään liittimiä, mitkä katkaisee sähkön avattaessa, vaan voi ite päättää, milloin on sähkö ja milloin ei. Ei sekään ole silti mikään täydellinen, esim. tiiviste, salpa ja kytkentäkotelo...
23.06.2025 23:15 <Froggy> Kouvolassapa siirrellään valaisimia paikasta toiseen. Etenkin ehkä Mistraleita, mutta on esimerkiksi näkynyt myös, että yksi pätkä Clearway gen1:siä oli vaihdettu Enimeihin. Sitten aivan toisaalla oli ilmestynyt Mantojen tilalle Clearwayitä myöhemmin, liekö samoja... Ehkä viedään huoltoon varikolle tai jotain ja asennetaan muualle takaisin. Vähän luulen myös, että syksyllä 2022 Kaitilankadun Mistralit siirrettiin Kuusaantielle... Tuostakin on jossain vaiheessa kadonnut oudosti jokunen Mistral, tuskin romuihin menivät, vaan johonkin toisaalle ledimoduuleilla: https://maps.app.goo.gl/3KdGYJm8LYwzpSCY9
Itronia olen joskus kutsunut E.T:ksi... Niitäkin on joskus tänne laitettu.

Mitenhän Simpeleellä, kun siellä on edelleen käytössä vuoden 2011 kiinteät Iridium gen2:t... Seassa on muutama ProFlow, en ole koskaan pimeällä päässyt näkemään.

Ainakin Lumistreetissä pitää vielä tietää mitkä ruuvit on mitkäkin, sovitteella ja kannella on molemmilla omat mutta samanlaiset ruuvit pohjassa...
24.06.2025 14:11 <RicuP. > Täällä on myös Mantoja siirrelty ja asennettu uusiin paikkoihin led lampulla. Itsekin olen vastaavaa tehnyt.

Itron on pylvään päässä aika tavallisen näköinen, mutta varressa semmoinen kojokaula.
Tuossa linkissä näkyy, että valojen Amkan vaiheita on jatkettu jostain syystä ja jätetty vanhat helistimet paikalleen, kaikki ainakin kolme, mitä on valaisimia vaihdeltu. Itse aina puran pois ja lyön uuden liittimen vanhan tilalle. Tuskin 8522 on sekään alkuperäinen noissa varsissa..

Tuossa myös on valot vaihtuneet moneen kertaan...https://maps.app.goo.gl/6f4amUWJLFbkfKps6?g_st=ac
2009 asennettiin uudet pylväät ja valaisimet vanhojen pillien tilalle, sitten purettiin pois ja asennettiin taas uudet pylväät ja valaisimet toiselle puolelle katua. Sitten taas valaisimet purettiin ja vaihdettiin uudet...

Tässä taas on valaisimet 10v sisällä vaihtuneet neljään kertaan: https://maps.app.goo.gl/YVcSdJRA7heMMrkh6?g_st=ac
24.06.2025 21:55 <Make> Ilmeisesti täälläkin on nyt kiinteää Aluroadia, Puolasta taisin nähdä kerran sellaisen kuvan.

On ollut kaikki Idmanin mallit 10 vuoden sisällä, salmiakki, 8512 ja Manta...

© Janne Määttä 2004-2017