![]() |
20.05.2016 22:13 <Make> Noin on ohjauksen tarkoitus varmasti ollut. Esitteen kuvassa pylvään juuressa olisi kai joku holkki. Vanhoja näkemiäni lampunkantoja ovat myös Helvar ja Puristustuote. Elwis tekee kai vieläkin työvaloja. |
![]() |
20.05.2016 22:06 <Make> Takapuolen pleksi on kai oikein päin ja kaikki tekstit ovat kai siinä. Vaalea teippi on vain tämän puolen pleksissä. |
![]() |
20.05.2016 21:59 <RicuP.> Noniin, näyttää kuin mainos olisi käännetty toisinpäin ja on ollut toiselta puolelta teipattu valkoiseksi.. |
![]() |
20.05.2016 19:57 <RicuP.> Aika isoja puhelineristimen näköisiä tuolla ylähyllyllä. Lukeeko tuossa vihreässä isossa lasisessa tappieristimessä mitään? |
![]() |
20.05.2016 07:16 <muhentaja> Monestihan jonkun putiikin lopettaessa toimintansa mainosvalojen lasit/pleksit jätetään paikalleen suojaksi mutta käännetään niin päin että tekstit sun muut teippaukset ovat sisäpuolella "piilossa". Liekö tässäkin aikoinaan tehty samalla tavalla. |
![]() |
20.05.2016 04:11
<Tuomo Y>
Kuvan alarivissä ovat Turun Posliinin S-10...S-30 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8257 |
![]() |
20.05.2016 01:03
<RicuP.>
Jep, 2nap ja vielä mmj. On ollut kätevää, kun on ollut huoltis kiinni, niin on voinut jättää yöksi vain yhden putken päälle ja aukiollessa taas kaikki. Täytyisi yrittää katsoa, jos pääsisi lähemmäs kuvaamaan.. Muita valoja ei tuolla kai ollut. Joskus oli myös jotain Elwis merkkisiä leveitä kantoja jostain 70 -luvulta. |
![]() |
20.05.2016 00:53 <RicuP.> On täälläkin :) tosin alin helma taitaa olla hieman lyhyempi. Nuppi on kyllä pyöreä ilman uraa. Mikä se ura muuten on? Jostain kuulin, että se olisi johdon vetoa varten, mutta ei siinä taida kyllä johto pysyä ja kuluu rikki... |
![]() |
20.05.2016 00:31 <RicuP.> Se Ornon valaisin on tuosta vielä eteenpäin. Ei ihan näy, mutta siellä jossain on :) Ehkä on ollut mittareiden valaisin. Asema näytti olevan aikahyvin pystyssä vielä, ihankuin siellä olisi asuttu viimevuosina.. Tielle ei todellakaan näy mitään... |
![]() |
20.05.2016 00:19 <RicuP.> Aika jännästi tuo oli. Näyttäisi, kuin teksti olisi sisäpuolella, kun tämä on toiselta puolelta valkoinen ja vain tekstin varjo jotenkin erottuu... On kai joku valkoinen pinta päällä tai jotain.. Sitten näyttäisi, niinkuin tälläpuolella ei olisi ollut mitään tekstiä? |
![]() |
20.05.2016 00:09 <RicuP.> Jep, niin on ja vielä sinisellä kilvellä. |
![]() |
20.05.2016 00:07 <RicuP.> Näyttäisi olevan |
![]() |
19.05.2016 21:40 <Make> Mitä mahtaa sisältää, kun on noin iso? Jakorasia näyttäisi olevan samanlainen Sähkövaruste ruskeana: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8515 |
![]() |
19.05.2016 21:35 <Make> Valaisin taitaa olla Fresta. |
![]() |
19.05.2016 21:33 <Make> Näyttäisi olevan ABB:n nokkakytkimet ja varmaan merkkilamput. |
![]() |
19.05.2016 21:25 <Make> Taitaa olla tiukka mutka tiessä... Valaisin on nimeltään esim. Philips-Idman 154HGX. |
![]() |
19.05.2016 21:22 <Make> Eikös tuossa ole iso ruuvi? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8827 |
![]() |
19.05.2016 21:18 <Make> Kuvut ovat kai ehjät, mutta teipit hilseilevät. Aika erikoinen pylväs. |
![]() |
19.05.2016 21:16 <Joni> Mullapa muuten on hyllynpäällä tollanen ja Turun posliinin logolla :) |
![]() |
19.05.2016 21:15
<Make>
Kyllä se kolmio siinä varren alapuolella kuuluu olla. En muista, miten varsi oli kiinni, mutta kai se aika syvällä oli. Myös heijastin tuohon varmaan kuului. Onkohan ilkivaltaa tai joku on yrittänyt viedä tuon. Johto on kai 2-napainen. Niissä toisissa oli mahdollisuus laittaa vain alimmat putket päälle. Näyttäisi olevan Puristustuotteen lampunkannat, Helvar L40G- kuristin, Sylvania FS-11- sytyttimet. Pitää tarkastaa sytyttimenkantojen merkki. |
![]() |
19.05.2016 14:36 <Toivo Miettinen> Varavoimaa ei tarvitse tahdistaa: se otetaan yleisestä kj-verkosta taulun alareunassa näkyvän muuntajan kautta, tilanteessa jolloin voimalaitos pitää ajaa ylös täydellisestä seisokista. Kun voimalaitos toimii, se on tahdistettu verkkoon (mikä tapahtuu normaalisti automaattisesti) ja ok-sähkö voidaan ottaa omilta generaattoreilta ok-muuntajan kautta. Toki kaiken pitää silloinkin olla synkassa. |
![]() |
19.05.2016 04:05 <RicuP.> Iguzzini Archilede on myös vähän räpylämäinen. Tuon Italon tunnistaa hyvin, kun pohjassa se lukee isoilla kirjaimilla. |
![]() |
19.05.2016 03:52 <RicuP.> Kai ne Ornoja olivat sitten. Riihimäellä asennettiin vielä uusia elohopea kauhoja vielä 2007 nurkilla. Ensimmäiset natikat tuli sinne vasta joskus 09- 10.. Se Riihimäen nykyään yleisin malli näkyi olevan Iguzzini Street. Näkyy myös Philipsin Lumistreet mallia sielläkin. |
![]() |
19.05.2016 03:42 <Mikko Koho> Onkos näille piirrosmerkeille olemassa joku virallinen standardi kun taulussa ja "skeidassa" (SCADA) tuntuu olevan melko samanlaiset merkinnät vai ovatko merkinnät muodostuneet "de facto" eli joku on keksinyt merkintätavan ja muut ovat, ilman virallista sitovuutta, lähteneet noudattamaan samaa? |
![]() |
19.05.2016 00:41 <Hartsa> Ja varasyöttö yleensä on auki |
![]() |
19.05.2016 00:40 <Hartsa> Onkohan tuo tahdistus-koe eli koleillaan miten se tahdistuu ja toimiiko laiteisto? |
![]() |
19.05.2016 00:39 <Hartsa> Ei kun joo olisiko tuossa tahdistus varavoimaa varten? |
![]() |
19.05.2016 00:30 <Hartsa> Se vaatii jo ammattitaitoa mutta operaatorien luulisi sen osaavan tehdä tarvittaessa. |
![]() |
19.05.2016 00:29 <Hartsa> Nosturin laahausjohtimet tulis äkkiä tollasista mieleen..... |
![]() |
19.05.2016 00:28 <Hartsa> Ottaa vähän takakenoa.... |
![]() |
19.05.2016 00:27 <Hartsa> olisiko "harus virta" tuon aiheittajana ;) |
![]() |
19.05.2016 00:26 <Hartsa> Hanski on pakannut kamansa ja lähtenyt vuosia sitten. essokin on purettu ;) |
![]() |
18.05.2016 22:34 <Lars Engblom> Harustanko on todennäköisesti syöpynyt poikki. |
![]() |
18.05.2016 22:28 <Mikko Koho> Monikohan osaisi nykypäivänä ajaa johto- ja juoksupyöriä nollasta tahdistukselle ja sitten tehoille niin etteivät paikat hajoa? |
![]() |
18.05.2016 21:42 <RicuP.> Valaisin vielä uudempaa mallia, jossa alapuolella iso ruuvi. Varsi on kai paljon vanhempi. |
![]() |
18.05.2016 21:31 <RicuP.> Tästä on se osa lähtenyt jo jonkinaikaa sitten.. Mitähän tälle on käynyt, kun rungon takapää näyttäisi olevan jotenkin retkahtanut auki ja varren kiinnitys on jotenkin.. miten lie kiinni? Kuuluisiko sen kolmio osan olla tuossa varsiputken alla vai sen päässä? varsi näyttää olevan aika syvällä valaisimessa ja syöttöjohto poikki. |
![]() |
18.05.2016 21:20 <RicuP.> Kaapeli näyttäisi niinkuin olisi mmj kiinnitetty amkaan.. Valaisin on tosiaan Idman P2-68. Mikähän virka tuommoisilla koukuilla on ollut.. Osa näytti olevan eristimestä tai koukusta poikki. |
![]() |
18.05.2016 21:18 <Make> Kyllä se Ornolta vaikuttaisi. Olen kerran avannut tuollaisen, arvokilpi oli lampunkantojen pidinkolmiossa, oliko vielä pylvään puoleisessa päässä. Erään entisen huoltoaseman pihassa on vielä ihan toimintakuntoisia... |
![]() |
18.05.2016 21:10 <Make> Varmaan kaksi vaihetta valoille ja vielä varmennettu. Valaisin näyttäisi olevan SLO 8153 Hg 250W. |
![]() |
18.05.2016 21:09 <RicuP.> Oli niissä kuvut. Kylläkin todella pahasti tummuneet ja suurimmasta osasta oli revitty pois. 8154 ei ollut kupuja. |
![]() |
18.05.2016 21:06 <Make> On todella oudot. Onko tuo kaapelikin tehty kokonaan itse? Valaisin taitaa olla Idman. |
![]() |
18.05.2016 21:02 <Make> Avomallinen HKB 9-niminen?! Ainakaan Toivakan malleissa ei ole minun mielestä kuvun reunusta. Silloin pitäisi olla HKB 4? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8439 Vai 8154 tarkoittaisi sulaketta... |
|
18.05.2016 20:56 <RicuP.> Voi olla. Pylväät näyttävät kyllä aika vanhoilta.. Olen nähnyt jossain, että nuo ylemmät seisontapaikat? oli saranoilla taitettu ylös. |
![]() |
18.05.2016 20:51
<RicuP.>
Tässä tiilikoppimuuntaja, johon tuli tuolloin ko. linjasta maakaapeli: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6780 tiilimuuntajan jälkeinen pylväs: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6781 ja puistomuuntajalle laskeutuva haara: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6782 Tuon tolpan jälkeen linja päättyi seuraavaan pylvääseen keskelle peltoa. Oli vissiin muinoin jatkunut vielä johonkin.. |
|
18.05.2016 20:50 <Make> Lieneekö ollut alunperin hehkulampuilla olevat heittimet. Varmaan "vähän" sähkönkulutus tippunut noilla. Tuolloin tarvittiin selvästi muita ratkaisuja lampun vaihtoon kuin nosturiauton käyttö... |
![]() |
18.05.2016 20:45 <Make> Nykyään Enston varokerenkaat ovat jotain Rauschert- merkkisiä. Turun posliinin nekin taisivat olla vielä muutama vuosi sitten. |
![]() |
18.05.2016 20:44 <RicuP.> Tässä on vähän niin, että syöttö tulee luultavasti vasemmalle puolelle ja oikealle puolelle jatkuva linja menee pellon toiselle puolelle tiilikoppimuuntamoon, josta se jatkoi lenkin peltojen läpi ikäänkuin takaisinpäin päättyen puistomuuntamon nurkille. Nyt tiilimuuntajan jälkeiset osat on purettu.. Eli tiilimuuntaja olisi nyt kylmänä, ellei ole vedetty maakaapelia puistomuuntamon päästä, jos sielläkin on syöttö, kun tuskin on kylmänä. Vähän vaikea sanoa.. Tästä tietäpitkin suoraan puistomuuntamolle on matkaa ehkä n. 500m. |
![]() |
18.05.2016 20:40 <Make> Ei oikein Hellalta näytä. Täytynee laittaa kuva. |
![]() |
18.05.2016 20:09 <tolppa-apina> No tokihan rajaerottimet on yleensä auki, näin veikkaisin tässäkin kohdassa |
![]() |
18.05.2016 16:33 <Topiax> Voimalaitoksella on näköjään kaksi ok-muuntajaa. Kuvanottohetkellä ok-sähkö tulee "omasta talosta", mutta ulkona on toinen ok-muuntaja (jota tarvitaan laitoksen käynnistämistä varten). |
© Janne Määttä 2004-2017