![]() |
12.10.2016 13:30 <M. Asentaja> Strömberg 16 kVA mahdollisesti. |
![]() |
12.10.2016 00:32
<RicuP.>
Onpas erikoinen konkka asennus. Noita kompensointi boxeja on useasti isommissa kiinteistöissä, sairaaloissa ja liikekeskuksissa ym. Semmoiset reilu 20v ne kestää, sitten alkaa jytinä ja savua liekkien kera tulemaan. Tietenkin hajoaa ensin käytetyin patteri. |
![]() |
12.10.2016 00:23 <RicuP.> Taitaa se innovaatio olla se, että selvitään valamalla vain yksi osa (runko), eikä tarvitse irto osia, tai niiden kokoonpanoa. Käyttäjän kannalta tuo 'innovaatio' on heikennys. Parempi salvaton kiinnitys on vaikka se, mitä Glamox ym. käyttivät joskus, eli kupu on sisäpuolisilla jousilla kiinni. |
![]() |
12.10.2016 00:08
<RicuP.>
Tuon kytkimen runko on lähes samanlainen, kuin Strömforsissa.. Uusi 2-os pr runko tuo taas mieleen Enston/ ABB:n. Vaikka onkin n. 2/3 halvempi kuin ABB, niin nämä kalusteet vaikuttaa silti tukevammilta ja kestävämmiltä, kuin ABB. Aika sen sitten näyttää, kun näitä on nyt jonkinverran testissä oikeassa käytössä, ollut jo yli vuoden. Tuo 'suljettu' vilkkuu silloin, kun ajastimen aika on kulunut, tai joku kääntelee hellan nappuloita ilman asetettua aikaa. Molemmissa tapauksissa hella ei lähde päälle. En oikein keksinyt muuta kuvaavaa sanaa äkkiä.. Joku muu voisi kyllä olla parempi, jos tulee mieleen. Tämä on nyt eräälle vanhemmalle sukulaiselle laitettu. |
|
11.10.2016 23:43
<RicuP.>
On noita Hyvinkään tyyliin osa jätetty vaihtamatta, kun on pimentynyt. Tuossa vähän valotekniikasta kuvaa, ei näytä kovin mihinkään erityisesti suunnatulta, ainakaan heijastimilla ja kupukin on tuommoinen opaali valoa hajottava. http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2509&pos=3&pid=117640 On tuossa vähän yritetty suunnata valoa pylvään suuntaan. Järjetön teho on kuitenkin. |
![]() |
11.10.2016 21:59 <Koomikko> Pikku römperi se on. |
![]() |
11.10.2016 21:42 <Make> Outo(?) litteä ja sileäkuorinen muuntaja. |
![]() |
11.10.2016 21:40 <Make> Oli muuten eilen Metro-lehdessä pieni juttu tästä tehtaasta. Joku tyttö oli pudonnut kai useamman kerroksen matkan jonkun vanerilevyn petettyä alta. Ei kai kauhean pahasti käynyt. |
![]() |
11.10.2016 21:36 <Make> Voi myös olla, että asentaja ei ole napsutellut kupuja kunnolla kiinni. Tiiviste on aika pehmeä, ei siihen kauheasti voimaa tarvitse, mutta tarkkuutta kyllä. Tuon kiinityksen kehutaan olevan "innovatiivinen": "The cover is fixed to the housing by means of an innovative concept using integrated fixing points to avoid external lockers." http://www.lighting.philips.com.eg/prof/indoor-luminaires/waterproof-and-cleanroom/waterproof-luminaires/pacific-tcw215 |
|
11.10.2016 21:26 <Make> Varmaan asiaa on sitten mietitty, ettei lamppujen tehon vähennys onnistu vaikka Hyvinkään tyyliin. Lahdessa kun on liitäntälaitteita vaihdettu muutenkin. Luulisi Siemensissä olleen valotekniikka kunnossa. 400 wattia on kai ollut aikoinaan ainoa myynnissä ollut natikka, tiedä sitten, miksi niitä noin paljon on laitettu. Pylväät ovat kai aika lähekkäin. http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2509&pos=8&pid=71109 |
![]() |
11.10.2016 21:08 <Make> Vai Etman, ilmankos se näyttää Enston ja Strömforsin yhdistelmältä. Ei ole ko. merkistä juuri kokemuksia. Satunnaiselle käyttäjälle voi "suljettu" aiheuttaa ihmetystä. Onkos tämä ihan omaan käyttöön vai? |
![]() |
11.10.2016 21:00 <Make> On siinä muutama Strömbergin sulakekin. |
![]() |
11.10.2016 20:57
<Make>
Niimpä taitaa olla. Mahtaako olla kytketty, ei oikein näy? Noiden Idman 154HGX- valaisimien pitäisi olla kompensoituja. Vanhassa teollisuushallissa näin kerran erillisen loistevalojen kompensoinnin. Keskuksen alla oli erillinen laatikko ja keskuksessa oli sille kytkinvaroke otsikolla kompensointiparisto. |
![]() |
11.10.2016 20:23 <Koomikko> Ei liity tähän kuvaan mutta, yksi kompensointi asennus https://goo.gl/maps/VEy3NduPkEL2 |
|
11.10.2016 19:59 <Koomikko> Termostaatissa relelähtö. |
![]() |
11.10.2016 11:04 <Hartsa> Kosketus-suojauksessa ollu ennen paljoa harrasteltu no helppo todeta jänniteet. Kannen saa avata vain sähköalanammatti henkilö =) pitäs lukee poksissa... Jokunen varasulakekkin on vielä jäljellä ja strömbergin vaihtokahva. |
![]() |
11.10.2016 11:01 <Hartsa> Naps ja posliini mutikka tulee päähäsi.... |
![]() |
11.10.2016 11:01 <Hartsa> Asbestos =D |
![]() |
11.10.2016 01:22 <RicuP.> No kyllä se menee. Kalusteet on Etmanin perus sarjaa, melko jykevää muovia. Nuo kotelosta lähtevät kaapelit on varmuuden vuoksi silikonia, vähän kuin MSO:ta, mutta silikoni versiota. Ei löytynyt mistään 4 tai 5x 0,75 silikonijohtoa, niin piti laittaa kaksi rinnan. |
|
11.10.2016 01:12
<RicuP.>
Tuo on tavallaan silti vain X risteys, mutta suuntaansa menevät kaistat on vedetty metrejä erilleen toisistaan, mikä lisää tuon risteyksen pinta-alaa.. Saas nähdä, minkälainen on uusi ratkaisu. |
|
11.10.2016 01:04
<RicuP.>
Niin vähän näyttää ja kiinnitysraudatkin puuttuu.. Joo, joku ihme malli on.. |
|
11.10.2016 00:43 <RicuP.> Kyllä niiden lasikuitua pitäisi olla. Joissakin se oli mennyt jo ihan mustaksi, niinkuin muutkin puhdistamattomat lasikuituiset. Siinä mun kuvaamassa yksilössä vaan näyttää, niinkuin se olisi vedettyä ja maalattua peltiä tms hyvä pinta.. Tuossa yhdessä luxhelsingin lähikuvassa näyttäisi olevan siipimutterit ja tyyppikilven riekalekin näkyy sisällä. Kiinnikkeistä en osaa sanoa, kun pitäisi nähdä sivukuva. |
![]() |
11.10.2016 00:22 <RicuP.> Noniin. Olen huomannut myös itse vastaavaa, vaikken ole asentanutkaan niitä kuin onneksi vain yhden. Kuitenkin Citymarketin uudessa parkkihallissa niitä on pilvinpimein jonkintehoisena 1x T5 versiona vm -2012 Monessa jo huomaa, että kuvut on hieman kellastuneet ja osa kuvuista repsottaa toinen pää hieman auki, kun on tuo viimeiseen asti säästetty kuvun kiinnitys pettänyt.. |
![]() |
10.10.2016 21:31 <Make> Siistiltähän tuo näyttää. En tunnista kalusteiden valmistajaa. |
|
10.10.2016 21:29 <Make> Näkyy tuolla katujakin olevan aika paljon: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6337 |
|
10.10.2016 21:24
<Make>
Ovat SLO Minikofferin varhaista versiota, pitää laittaa kuvia. Keravallakin on toisaalla Milewiden natikkaversiota eikä niissä kai ole vikoja ollut. Jos tosiaan syöttöjännite tippuisi sopivasti, aiheuttaisiko tuollaista... |
|
10.10.2016 21:17
<Make>
Jaa, olisiko se sittenkin SLO 9060 ilman ritilää. Siinä onkin "nappuloita" päädyssä. Väitetään myös olevan 250-wattinen. Siinä alla on tuntematon "Kokkola" tyylinen valaisin. Kuvun päällä on musta ritilä. |
|
10.10.2016 21:00 <Make> Noissa kai näyttäisi olleen lasikuitupäällinen? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7644 Toisessa rampissa noiden päälliset olivat jotenkin keltaiseksi menneet. Tuolla taas näyttäisi olevan Idmanin kiinnikkeet ja nuppipäiset ruuvit? http://www.luxhelsinki.fi/lux-helsinki-2013/ |
![]() |
10.10.2016 20:37
<Make>
Varmaan Philips Pacific TCW215 kyseessä? http://www.lighting.philips.com.eg/prof/indoor-luminaires/waterproof-and-cleanroom/waterproof-luminaires/pacific-tcw215/910402602118_EU/product Noita on Keravalla eräässä vuokra-autotallirakennuksessa. Ovat kai 2008 vuodelta, 2x58W oikeilla kuristimilla. Lamppuja on päässyt vaihtamaan... Siinä on hommaa, kun napsuttelee kuvun auki ja pelkää, että jotain jää käteen. Kiinnitys ulokkeita on kai kymmenkunta per puoli. Samalla huomaa, että lamput ovat ihan kuvussa kiinni ja kellastuneet jäljet jääneet ja lamppujen päiden kohdalta jopa vähän sulanut. Takaisin laittaessa kupu voi vähän haljeta ulokkeen kohdalta ja voi ihmetellä, miksi päiden toiseksi viimeiset kynnet eivät mene kiinni. Seuraavalla kerralla huomaa, että kuvun sisäinen uloke ottaa runkopeltiin niiden kohdalta kiinni... Ei kiitos enää Philipsiä. |
![]() |
10.10.2016 10:55 <Lars Engblom> Kilves lukee Strömberg ja käsiohjaimen mallinimike. Ei sen kummalisempaan infoa. |
![]() |
09.10.2016 23:13 <RicuP.> Philipsin vastaavassa "kanootti" valaisimessa on siinäkin säästetty vielä Malmberia enemmän. Siinä ei nimittäin ole salpoja ollenkaan, vaan rungon reunassa pienet ulokkeet pitämässä kupua. Rinko on senverran vetelä, että sen reunaa vääntämällä saa kuvun auki.. Ainakin T5 versiossa on näin. |
|
09.10.2016 23:06 <RicuP.> Kyllä se enemmän Idmanilta kyllä vaikuttaa, mutta salvat on kyllä samat, kuin SLO:ssa?? Kuristinosa on salmiakki version kanssa sama. |
![]() |
09.10.2016 22:56 <RicuP.> Tehdäänköhän Suomessa vielä muuntajia. Ainakin Vaasassa oli Strömberg/ ABB muuntajatehdas. Onkohan edelleen? Moottoreita siellä ainakin tehdään. Strömppäsen hanskat ja "iki" liedet tehtiin aikoinaan myös Vaasassa maalien/ pinnoitteiden kehittelyä myöten. |
|
09.10.2016 22:49 <RicuP.> Ne pellinpalat näyttää olevan lasin kehikon saranaosat, niinkuin mun SLO:ssa. Pitäisi nähdä vähän tarkemmin, että ovatko kaikki samaa mallia.. |
|
09.10.2016 22:42
<RicuP.>
Minkäslaisia on Keravan -74 valot? Hyvinkäällä alkuperäistä on vielä Milewiden natikka versiot messualueen pääkadulla ja vissiin Louis Poulsen Nest Led ja Iguzzinin Crown Led valaisimet. Alue on viimevuosina kasvanut ja uusissa paikoissa käytetään kaikissa AEC:n valaisimia, pääasiassa LEDin ja A2 mallia. Tuo Clamin vika on kyllä erittäin erikoinen. Ei ole tullut vastaan. Olen huomannut, että loppuunpalaessa ledit saattavat välillä sammua pitkäksi aikaa, mutta kun nuo vilkkuvat kuin loisteputki..? Lisäksi on erikoista, että näin käy juuri tasaisella DC:llä, eikä PWM:llä, ellei sitten jännitelähde tuota alijännitettä kynnysjännitteen nurkilla, mutta riittävällä virralla, että Ledit palavat silti melko normaalilla kirkkaudella.. Näitä "Kiinan ihmeitä" taas |
![]() |
09.10.2016 22:33 <Koomikko> Vs. https://www.youtube.com/watch?v=82s5Q3GIO9I kummassa on henki enemmän katkolla. |
![]() |
09.10.2016 22:19 <RicuP.> Varsinainen valopää junan kyydissä.. Eikös Suomessa ole 25kV AC |
|
09.10.2016 22:09 <RicuP.> Olisi varmaan riittänyt 6x 150W ihan hyvin. Tosin tuon ajan valaisimen hyötysuhde on aika huono, joten tehoa piti olla, että valoa tulee muuallekin, kuin pylvään tyveen.. Nythän ne on lähtemässä lähiaikoina ja tilalle tulee kohdennetumpaa valaistusta nykyisen jokapuolelle valaisevan ratkaisun tilalle. |
![]() |
09.10.2016 21:53 <J.P> Eiköhän noikin niin ruosteessa ole kuten yleensä että poikki menee jos yrittää. |
![]() |
09.10.2016 21:04 <RicuP.> Mitähän kahvan kilvessä lukee? Lukko on vain rehellisiä varten myös tässäkin tapauksessa, kun tuon saa vaijerin kiristimet pyörittelemällä auki! |
![]() |
09.10.2016 20:38 <Keijo> Juu, kyllähän tuo kaappi oli ilmeisesti asbestilevyillä vuorattu. Kaapin pohjalla oli vielä valkoista pölyäkin aika paljon. |
![]() |
09.10.2016 20:37 <RicuP.> Näyttäisi olevan. Vanhojen takaa avoimien ryhmäkeskusten takana on myös usein asbestilevy seinän ja keskuksen välissä.. |
![]() |
09.10.2016 19:26 <Koomikko> Asbestia? |
![]() |
08.10.2016 22:13
<RicuP.>
Kaksi ajastimen kytkintä toimivatkin aina samaan aikaan. Otin piirilevy kytkennästä senverran selvää, että kahta kytkintä tärvitsee painaa samaan aikaan vain käynnistettäessä ajastin, jolloin muodostuu pitopiiri. Tämän jälkeen tarvitsisi painaa vain toista kytkintä ajan valitsemiseksi, eli se toinen kytkin on käytössä vain käynnistämisessä, eikä sen jälkeen vaikuta enää mihinkään. Siinä onkin sitten pientä pohdiskelua. Tosin ainahan liedessä on jännite muutenkin, tosin tuolla jännitteellä ei tapahdu liedessä mitään, vaikka V mittari näyttäisikin toisin. Siinä sitten joutuu vähän käyttämään asentajan päättelykykyä. Laitan tässä jokupäivä toisen kuvan koko vehkeestä ja piirikaavion, kun saan sen aikaiseksi. |
![]() |
08.10.2016 21:35
<Make>
Siinä lienee pohdittu kaikkea... Outoa, että on kaksi kytkintä samalle napille. Alunperin lienee ollut enemmän toimintoja tai jotain. Releiden kelojen kautta menee nyt jännite lähtöön ilman kuormaa, vaikka kontaktori ei ole vetämässä. Aiheuttaako satunnaiselle asentajalle hämmennystä... |
![]() |
08.10.2016 20:37 <muhentaja> Mikon linkki onkin kohdannut jonkinlaisen ihmeparantumisen ainakin toistaiseksi. Mitä tulee rautatiesähköihin, tuolla itänaapurissa on muistaakseni käytössä sekä 3kV DC että 25kV AC järjestelmät. 25kV AC siellä, missä tehoa kunnolla tarvitaan. |
|
08.10.2016 20:27 <Make> Löytyy näköjään 3W 210/250 lm ja 4,5W 340 lm: http://www.lenalighting.pl/en/products/7-bulkheads/409-oval-led-en On myös punaisella ja sinisellä valolla merkkivaloiksi. |
![]() |
08.10.2016 19:43
<RicuP.>
Tuon ainoa valmis osa oli juurikin yhden painikkeen suko ajastin, jota sitäkin joutui jonkinverran käsittelemään ja muokkaamaan, jäljelle jäi pelkkä elekrtoniikka. Vaikka päällepäin oli yksi painikkeinen, niin todellisuudessa sisällä olikin kaksi erillistä mikrokytkintä yhden napin takana, jotka korvattiin normaalista kalustesarjan 2-kytkimestä tehdyllä painikkeella. Loput on itse kasattu melko perus osista, paitsi 230V toimiva häly piippari vilkku, joka vaati vähän omanlaisen ratkaisun.. Tuo kuorman tunnistus toimii paremmin pienillä releillä, jolloin voidaan myös estää kellon käynnistys avautuvilla kärjillä. |
![]() |
08.10.2016 05:30 <Mikko Koho> Saimaan kanavalla on ainakin Soskuanjoki viety kanavan ali samalla tavalla. Kerran tuli nähtyä majava ko. joessa ja mietittyä että miltä mahtaa tuntua majavasta kun on alittamassa kanavaa ja laiva ajaa päältä yli.. |
![]() |
08.10.2016 05:25
<Mikko Koho>
Täällä en muista että olisi jaettu lähitaloihin, ei oikein löydy mitään logiikkaa miksi jako olisi tehty. Sen sijaan tilanne on todennäköisesti toisinpäin, omaa verkkoa ei ole kannattanut ulottaa liian kauaksi ja on otettu paikallisen jakeluyhtiön liittymä. Sen sijaan urbaani legenda kertoo että Imatran Valtionhotelli saisi ilmaista sähköä. Tuo legenda piti paikkansa vuoteen 1980 saakka. Valtionhotellilla oli koskessa aikoinaan pikkuruinen 70kW voimala ja kun isompi voimala tehtiin niin korvaukseksi sopivat mittaamattoman liittymän 50v ajaksi. Tuona vuonna lähti harvinaisempi 3kV jännitetaso historiaan mutta vielä kymmenisen vuotta sitten kaapeli oli kuulemma paikallaan. Kosken toisella rannalla oli aikoinaan rautateiden pumppuasema ja senkin menetys piti rakennustyön taholta korvata. |
© Janne Määttä 2004-2017