![]() |
04.02.2017 09:56 <RicuP.> Vähän katsoin kanssa, että onko ne kaikki saman kokoisia. Osa näyttää täysin pyöreiltä ja toiset vähän soikeilta. Kupu on kyllä Frestan näköinen kovasti, tuommoinen litteä ja neljä kiinnikettä. Olisi kyllä kiva tietää noitten tyyppi ja nähdä vähän paremmin sisälle. |
|
04.02.2017 09:49
<RicuP.>
Riihimäen asemalla niitä vateja on vielä käytössä ja aika himmeitä ovat ja paljon pimeinä. Niitä koteloita olen nähnyt täälläkin asemalla ja muittenkin talojen seinillä. Kuviakin on. Kotelo on pitkula viistetyillä kulmilla ja tyyppikilpi on alaosassa läpivientien välissä. Kilven tiedot on tosin samat kuin pelkässä kuristimessakin. On ollut helppo tapa vaihtaa hehkulampusta eh lamppuun. |
![]() |
04.02.2017 09:40 <RicuP.> Taitosta tuli Idman melko aikaisin, ja näyttää, ettei tämä valaisin niin vanha ole, kun osat on aluminia ja johtimetkin muovia vanhoilla väreillä tosin. Luulisin sen olevan SLO jostain 50- 60 -luvun vaihteesta. Kanta ja rasian kytkentäkiekko on Sähkövarusteen. Rasian kannessa on sisäpuolella koko kannen peittävä punainen kumi lätty tiivisteenä ja eristeenä. Valaisin on ulkonäöltään tuon Taito 2523 näköinen, mutta heijastin on matalampi ja kirkasta aluminipeltiä ja kalusteosa erilainen. |
![]() |
04.02.2017 09:28 <RicuP.> Tuo on muuten tuon luettelon mukaan hiton kallis valaisin, 700 sen aikaista markkaa. Voi verrata muihin saman luettelon valaisimien hintatasoon, niin kunnon ison kuvullisen teollisuusvalaisimenkin saa halvemmalla. Mikähän tuossa maksaa? Onko design? |
|
03.02.2017 22:04 <Make> Lasikuitua varmaan on. Kyllähän siihen pystyrautoihin saa kiinni sellaiset sisukset kuin tarvitsee. |
|
03.02.2017 22:00
<Make>
Varmaan "joku" on sitä tyyppiä, että on halunnut pitää alkuperäiset valot, jopa käytössä? Keravan Asemansillan Nesteeltä lähti hiljattain monimetallit ja eh:t. Seinille tuli vaihteeksi kellertävän sävyiset lediheittimet Minikofferien tilalle. |
![]() |
03.02.2017 21:49
<Make>
Myös Taitolla oli nelinumeroisia tyyppejä, ei vaan ole nelosella alkavia ainakaan tuolla: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8958 Ainakin Ornon ja Idmanin mallit ovat hyvin samanlaisia, miksi ei sitten SLO:kin... |
|
03.02.2017 21:30
<Make>
Ei oikein ole muistikuvaa pesuvatien valotehosta. Kupu oli tosiaan kirkas AVR 12 tyylinen, mitä nyt enää muistaa. Kerran muuten bongasin aseman läheltä talon seinästä Helvarin kotelon. Jotenkin tuntui vanhalta vaijerivalon kuristimelta. Siitä täytyy olla todella kauan, kun se on ollut käytössä. |
![]() |
03.02.2017 21:21 <Make> Ihan kuin niitä olisi kahta mallia. Isompi(?) kulmikkaampi voisi olla Orno tai BBT OJ. Viistompi voisi olla AJ. Tosin kupu neljällä pienellä kiinnikkeellä tuo myös Frestan mieleen... http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8469 |
|
03.02.2017 20:35 <Make> Kuvan kytkinmalli on päässyt jo kirjan kanteen. Kirja on Antti Heikkinen: Matkamies maan. http://www.savonsanomat.fi/kulttuuri/kirjat/Kirja-arvio-Antti-Heikkinen-ei-Pihkatapistaan-p%C3%A4%C3%A4se/843409 |
![]() |
03.02.2017 19:05 <Koomikko> Jos on kyse siitä Kankaan muutoaseman nurkalta, pitää tyrkätä kuvaa. |
|
03.02.2017 14:10
<Vesa Korelin >
400 kv |
![]() |
03.02.2017 06:17
<Mikko Koho>
On siellä kuulemma käynyt muutakin kun magneettikentät ovat niin voimakkaita. Puuseppä erehtyi jossain paikassa vetämään mittanauhan liian pitkäksi, ensin lähti nauha kelautumaan kovalla voimalla pihalle ja kun itse mitta lipesi säikähdyksen seurauksena kädestä niin se lähti sitten mukana. Sähkökaappeja kun availee niin kuulemma välillä saa vetää oikein voimalla että saa kannen raottumaan ja sitten kun ovi on tarpeeksi auki niin se meinaa tulla silmille. Polttomoottoritrukki pitää ajaa halliin sisään niin että on vähän reilummin kaasua ja kytkimellä luistattaa nopeussäädön. Jos on trukki tyhjäkäynnillä niin moottori sammuu. Selvää on että tuonne ei ole sydämentahdistimen kanssa mitään asiaa ja luottokortit ja vastaavat pitää jättää suosiolla pois kun lähtee tuotantotiloihin. |
![]() |
03.02.2017 01:52 <Jouko> Mahtaa olla kirjava kokoelma niitä jakoavaimia siellä kiskoissa jos vierailijoita kävisi vähän useammin.. Kolinasta sitten kuulee kun tuotanto seisahtuu :) |
![]() |
03.02.2017 01:43 <Jouko> Kuten linkatussa kuvassa lukee, "harusvaijerin eristepalan vaihdossa lipsahti koko Leväsuo-Kalajoki 220 kV:n betoninen kulmapylväs nurin." http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5585 |
|
03.02.2017 01:36
<Jouko>
Nesteeltä mullakin pari kuvakulmaa jemmassa, yhä silti ne siellä pylväissä tallessa ovat. Neste asemia kai uudistetaan, en tiedä kuuluuko Juvantien asema siihen projektiin. Vilhonkadun BBT-valoista saattaa olla mulla kuvakin jossain... Vuorikadulla viestikeskus Lokin edustalle asti oli noita vanhoja vielä jäljellä, ja linkatusta Vuori-Mikonkadun risteyksestä alamäkeen vain parin pylvään verran. Mikonkadun kaarevat 'koukkupylväät' sahattu myös tasamittaan, jotkut lämminsävyiset ledit laitettu niihin. Pitää päivänvalossa tarkastella paremmin. |
![]() |
03.02.2017 01:20 <Jouko> Jos on halvempaa tehdä kaksoisjohtotyyppinen linja yhdelle virtapiirille kuin lisätä jälkikäteen toinen rinnalle. Jyväskylässä on vastaava 110 kV rakenteelle tehty voimajohto, joka ainakin vielä parisen vuotta sitten oli 20 kV käytössä. Mitähän sillekin kuuluu nykyään? |
![]() |
02.02.2017 22:38 <RicuP.> Niinpä tosiaan näkyy. Vielä kumma näissä on, että osassa on keltainen kupu ja seuraavassa voi olla ihan kirkas, kuten tässäkin kuvassa. Tuo olisi kyllä mielenkiintoinen kuvaus kohde, mutta liian kaukana täältä. |
|
02.02.2017 22:34
<RicuP.>
Joo, ja kun on vielä keltaiset kuvut ja tunnit alkaa olla täynnä, niin sähköä palaa hyötyyn nähden. On siitä ollut versio vähän AVR 12 näköisellä kuvulla, mutta ei eh mallia, kai.. Eh versio on sitten ollut saman tyyppisessä, mutta isommassa versiossa, jossa on pitkulainen tötterön yläosa. |
|
02.02.2017 22:27
<RicuP.>
Pistäpäs tulemaan. Laitan itekin kohta noita kesällä kuvattuja, ei ole vaan saanut aikaiseksi. Se voi olla, että olisi muutettu, tai sitten tuli mieleen, että eikös ennen muinoin ollut E -kantaisia pienpainenatikoita? Kanta on tosi vanhaa kuppimallia, että en usko, että sitä olisi vaihdettu ehkä.. Olihan siitä tosiaan eh versio myös jokusen vuoden sen 05 -jälkeen, kun tuli. Pitää laittaa kuva ja jos löydän tyypin noista luetteloista. Ei nyt vissiin enää ole päivitetty liitäntälaitteita. Innostus hiipui, kun uusi italian valaisin on halvempi vissiin, kun kamat ja työtunnit. Tosin erikoisvalaisimia päivitetään. |
![]() |
02.02.2017 21:43 <Make> Vai SLO:lla on myös, olisi pitänyt arvata. 4314 vaikuttaa vähän SLO:n tyypiltä, paha sanoa. |
|
02.02.2017 21:43 <RicuP.> Näyttää vähän lasikuituiselta. On varmaan saanut monella kokoonpanolla ja myös maakaapeleiden "jakorasiana". Täytyykin kokeilla joskus avata tuo, se nimittäin liikkui, kun jalalla pökkäsin. Tämmöistä ei ole tosiaan tullut koskaan avattua ja en muista nähneeni näitä kun tämän. Nuo pylväästä tulevat kaapelit ja amkat ei enää johda mihinkään, muuta kuin valaistuksen amka, joka sekin on edellisellä pylväällä poikkastu ennen tätä, kun tien linjausta muutettiin Hangon radan tasoristeyksen poistuttua ja loppupätkä Frestoineen jäi kylmäksi lahoamaan, kuten muista alueen kuvista näkyy. |
|
02.02.2017 21:39
<Make>
Aina vähän myöhässä... Pitää laittaa kuva jostain tuntemattomasta torvimallista. Jos se natikkavalaisin on joskus muutettu eh-lampulle tai siinä voisi olla useampi eh-lamppu. Ai Mantasta on eh-versio? En ole tiennyt/nähnyt. Ainakin Lahdessa päivitettiin joskus liitäntälaitteita, vieläköhän sitä harrastetaan? |
|
02.02.2017 21:29 <Make> Varmaan vaijerivalot eivät ihan sovi ajolankojen seuraksi. Pesuvadit ovat varmaan vieneet sähköä, kun ovat 400 W ja niitä oli aika tiheästi. Olisiko AVS 71 tyylisissä ollut litteä kupu, joka oli aikalailla torven sisällä ja vielä eh-lampulla? Jostain tuli tuollainen mielikuva. |
![]() |
02.02.2017 21:23 <Make> Ehkä tuo on vaihteeksi Idman... |
![]() |
02.02.2017 21:21 <Make> Noissa kadulla olevissa tosin näkyy olevan suomimallin kuppikanta: https://www.google.fi/maps/@62.6070371,29.7667213,3a,15y,317.5h,141.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNQ9slEeGchXIqUfhJplLqw!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi |
|
02.02.2017 21:17 <Mikko Koho> Vähän vastaava on/oli katuvalopiuhojen haaroituskotelona, en muista oliko sisällä sulakkeet. |
![]() |
02.02.2017 21:15 <Make> Lähellä on sekin, AJ vaikuttaisi kyllä eniten samalta. |
|
02.02.2017 21:09 <Make> Ehkä näin kuvassa 36A:n kahvan. Tietysti numero oli vähän epäselvä, mutta sulake olisi kuitenkin AEG NT-00 gT 36A. Tuollaisia 36A:n kahvoja näköjään on: https://sbindustrialsupply.com/shop/new-lot-of-2-eti-36a-nh100-fuse/ AEG:t ovat tuon näköisiä: http://www.ebay.at/itm/AEG-NT00-gT-80A-Sicherung-500-V-/381883238015?hash=item58ea03c67f Keskus on kai Säri- niminen, tuollainen stanssaus näkyy kannessa. Vanhakin on, vanhoilla johdinväreillä. |
|
02.02.2017 20:44 <Make> Tuo on varmaan sähkökeskus, ehkä katuvaloille, kun pylväästä tulee kaapeleita. Näin juuri kuvia samannäköisestä laatikosta, siinä on sisällä 4x3x63A:n tulppasulakkeita. Jalusta on kai peltiä ja sen kulmista muodostuu kulmaraudat, joissa sisäkalu on kiinni. Takana ja sivuilla ei taida olla kauheasti sormisuojia... Ko. kotelo pitäisi uusia, on hankalaa, kun paksu syöttökaapeli päättyy jotain 15 cm maanpinnan yläpuolelle. Vikana kuulemma on, että tuo päällinen lähtee liian helposti, vain nostamalla. Ehkä siinä on joku leveä, matala sininen arvokilpikin. Ainakin johdinvärit ovat vanhat. |
![]() |
02.02.2017 20:22
<Mikko Koho>
Karttapalvelun mukaan ainakin vianselvitys on mennyt uusiin ulottuvuuksiin. Ehtivät muutamassakin tapauksessa korjata vian ennen kuin se ehti edes alkaa. Tuossa esimerkki: Käyttöhäiriön tiedot Tapahtuma-aika: 2017-01-01 13:57:21.0 Tapahtumapaikka: KARJAA - HANKO Kohteen tyyppi: Avojohto Luonne: Maasulku Vaihe: R Arvioitu päättymisaika: 2017-01-01 11:57:22.0 |
![]() |
02.02.2017 20:00 <Make> Ryhmävaihto olisi todella tarpeen Keravan ABC:n katoksessa. Siinä on 8 monimetallilamppua. Kaksi oli pitkään pimeitä, kunnes ne nyt vähän aikaa sitten vaihdettiin. Kuinka olla, vierestä pimeni taas yksi pian sen jälkeen... Lamppuja on vieläpä kahta sävyä sekaisin ja eri ikäisten kirkkaudessa on iso ero. |
![]() |
02.02.2017 19:58 <muhentaja> Onkohan tälle reitille kaavailtu jonnekin hamaan tulevaisuuteen toinenkin 110kV linja, vai miksiköhän tämmöinen pylväsmalli on jätetty puoliksi kalustamatta? Harukset lie tässä ihan paikallaan, kun on mekaaninen kuorma muutenkin pelkästään toisella laitaa ja tässä kohtaa vielä samalle puolelle lisäkuorma Kivikkokankaan SA:n johdoista. |
![]() |
02.02.2017 19:05 <M̀ikko Koho> Ja olisi kiva tietää faktatietona että mistä noissa nimien häviämisessä on kyse? Vai eletäänkö oletuksessa että joku turvallisuuspuolen päällikkö on halunnut syystä x päästä pätemään? |
![]() |
02.02.2017 19:00 <muhentaja> Siinä on ollut luotto alkusyksyn säähän kohdillaan kun on taivasalla otettu PM:n kansi auki.. Viheliäinenhän tuo toki on lähteä mihinkään kauemmas huoltoa varten roudaamaan. |
![]() |
02.02.2017 18:54 <Mikko Koho> Muistan kun 2000-luvun alussa uusivat Rautarouvan alkupätkää. Aina pamausten äänestä ja lopulta ikkunoiden helinästä kuuli miten lähellä työmaa on tulossa. |
![]() |
02.02.2017 18:03
<Mikko Koho>
Ilmeisesti samankaltaista linjaa tulossa myös Kemiran lähelle kutostien viereen ja samalla jokusen kilometrin päähän on tulossa kauan pohdittu Vuoksen sähköasema. Ovat laajentamassa kloraatin tuotantoa uudella linjalla, rakennus on kutostieltä katsoen jo nousemassa ja liittymistehot kasvavat. Nykyisin lipeätehdas 50MVA ja kloraatti 2x31,5MVA. Kolmannelle kloraattilinjalle on kaavailtu 80MVA tehoa. Jos ei tehot vielä sinänsä hätkäytä niin sitten kun ne ajetaan elektrolyysejä varten luokkaa 230V olevaksi tasajännitteeksi niin kiloamppeereja alkaa olemaan ihan riittävästi. Joskus tehtaan alkuaikoina oli paikallinen koululaisryhmä ollut vierailulla ja mestari päätti demonstroida magneettikenttiä heittämällä jakoavaimen ilmaan. Katonrajasta oli vaan kuulunut pamaus kun magneettikenttä imaisi jakoavaimen virtakiskoon kiinni. Linkki YVA-selostukseen: http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7BEFDC3BA0-885A-4FD1-8793-FA840D00CEA0%7D/120532 |
![]() |
02.02.2017 17:19 <Hartsa> Mihin lie tuo muuntaja mennyt romutukseen.?? Tuskin enään huoltoon taitaa olla nyky trendi romuksia vaan... |
![]() |
02.02.2017 16:52 <Late> Kroatialainen hyvinkin... |
![]() |
02.02.2017 12:14 <calm> Tämä taitaa olla nimenomaan semmoinen! |
![]() |
02.02.2017 12:14 <calm> Niinhän nuo näytti hävinneen. Viime viikolla ne siellä vielä oli ja nyt ei. Lähteeköhän seuraavaksi sähköasemien nimet. |
![]() |
02.02.2017 11:30 <Mikko Koho> Kuulemma Caterpillarilla on ainakin laivamoottoreiden osalta (jos niitä voi sillä nimellä kutsua, jotkut ovat erimieltä) huoltosopimuksia joissa laivan oma porukka tekee päivittäisen huollon mutta kaikki isommat rempat tilataan valmistajalta. Jos vaikka Saimaalla olevasta rahtilaivasta hajoaa Catin kone niin voi hyvinkin käydä niin että valmistaja haalii vaikka toiselta puolelta maapalloa korjaajat ja varaosat ja ne ovat laivalla seuraavana päivänä. |
![]() |
02.02.2017 10:35 <RicuP.> Voisiko olla myös BBT OJ: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=17&pid=106394 |
![]() |
02.02.2017 08:37 <RicuP.> Erikoista on, että siinä SLO valaisimessa on samanlainen pohja, jossa pohjaa kiertävä reunus seinää vasten, kuin vaikka Ornon 14-026 kuutio mallissa. Olisiko kuitenkin saman tehtaan kamaa nekin? |
![]() |
02.02.2017 08:27 <RicuP.> Orno 14-042H on hyvin saman näköinen, mutta eri rasialla ja harvemmalla verkolla. |
![]() |
02.02.2017 07:41 <RicuP.> Aika järeän oloista käämiä. Mitäs tuossa huollossa käytännössä muuta tehdään kun öljynvaihto? |
![]() |
02.02.2017 07:34
<RicuP.>
Tuossa taas niitä räjähtäviä jatkoja. Kyllä kunnon jysäys tulee. Mulla on jossain vanhan Rautarouvan kiristyspylvään puristettu köysipääte köyden nysällä. Onko tietoa, mikä tuon edellisen pylvään uuvutti? |
|
02.02.2017 07:19
<RicuP.>
Kivoja vanhoja kuvia. Hyvinkäällä oli juuri samaan tyyliin nuo Y -valaisimet radan ja laitureiden yllä ja pylväissäkin. Vissiin haittoivat ajolankoja, niin ottivat pois ja rumat vadit tilalle. Hangonsillan vanhalla asemalla on vieläkin niitä Y -valaisimia, mutta lasit puuttuu ja pylväät on uusittu joskus ja maakaapelit. Asemarakennuksen seinään on hiljattain tullut jotkin lyhdyn näköiset monimetalli valaisimet. Ennen oli vissiin perus pallot viistolla kannalla. Yksi joskus eh lampulle muutettu alkuperäinen rautainen kaasuvalo jököttää rautatiemuseon pihalla. Se tosin on isompi, mitä vanhoissa 20 -luvun kuvissa olen nähnyt. |
![]() |
02.02.2017 07:01 <RicuP.> Siinä on kyllä väistämättä se, että kun huolto sopimus tehdään, niin hinta on valmistajan yksinoikeudesta johtuen mikä vaan. Ja sitten, jos huollot tehdään huolimattomasti ja vehkeet hajoaa, niin osat taas maksaa erikseen. Lisäksi huolto vaikka Transtecilla on kaukana, saati Siemensillä, jos on isompaa ja Saksaan joutuu roudaamaan, mistä ne veturit on kotoisin. |
|
02.02.2017 06:39
<RicuP.>
Niin, Riihimäellä oli kyllä aika hyväkuntoisia valaisimia ja on vieläkin runsaasti, mutta niissä käytetään eh lamppuja vaan. Vielä 08- 09 nurkilla sinne asennettiin uusia Mantoja eh lampulla. Kuitenkin valaisimien päivitys on ollut hidasta, eikä natikka valaisimia ollut ennestään yhtään, kun vasta nyt. Kieltämättä tuon kaltaiset viritykset vanhoihin, etenkin maalattuihin pylväisiin eivät ole kovin pitkäikäisiä saatika ulkonäöltään edustavia, mutta määrärahat taitavat olla hyvin tiukilla ja jotain pitäisi kuitenkin tehdä, kun korvaavatkin lamput poistuu. Eivät varmaan viitsi panostaa, jos liitos tulee.. Kauha puhdistuu kyllä helposti Patapataa käyttäen, jos on eloksoitu pinta alla, niin tulee kiiltäväkin. Pitää kuitenkin olla teräsvilla, että kiillotussienellä ei lähde. |
© Janne Määttä 2004-2017