![]() |
28.10.2017 14:55 <RicuP > Nyt on taas ensilumien saaliiksi joutinut melkoinen määrä jos jonkinnäköistä tolppaa. Eräs kolareiden vakiopaikka on pylväs tuttavan kadulla mäen alla ulkokaarteessa, joka on nyt vinksallaan jo kolmatta kertaa 6v sisällä. Edellisellä kerralla siihen kojautti kuorma-auto, joka samalla vei pari kadunvarren koivuakin mennessään. Kaupunki ei tunnu uskovan, ettei ulkokaarteeseen kannattaisi asentaa pylväitä, vaikka siitä on kymmeniä huonoja kokemuksia vuosien varrelta milloin mistäkin. |
![]() |
28.10.2017 02:16
<RicuP >
Veikkaan, että noista kypsyy kuristimien liittimet, jotka VS:n kuristimessa menee korpuksi lämmöstä. Periaatteessa 70W lamppu ei paljoa lämpene, mutta kun on ängetty noin pieneen tilaan.. Kytkimessä oli nuo tussilla merkatut merkit ihan alunperinkin. Kytkin näyttää vähän jälkikäteen laitetulta. Valaisimen tyyppikilvessä ei lue suinkaan Schreder, vaan 'Electro valo Oy/ Vialuksi'. Mikähän kimppa juttu tämäkin on.. |
|
28.10.2017 02:05
<RicuP >
On varmaan kilpailutettu kasa valaisimia, eikä sitten olla tutkittu enempää. Iridiumia tuli tännepäinkin kuvullisena jokusen kilometriä valtion huollettavaksi.. Kyllähän niitä valaisimia vertaillaan ja tutkitaan, niinkuin muitakin vehkeitä ennen isompien könttien hommaamista. Nyt on taas oma hommansa, kun Ledit tuli, kun niistä ei juuri päällepäin pysty mitään arvioimaan. Tietenkin jäähdytys on semmoinen, minkä näkee ja tuntee, sekä muut materiaalit ja se, ettei Ledejä ajeta liian suurella virralla valotehon lisäämiseksi, kuten monet valmistajat tekevät, sillä Ledin hajoaminen ennen aikojaan on kaikista huonoin vaihtoehto. Liitäntälaitteita vielä vaihtelee kuten ennenkin, mutta Ledejä ei niinvaan, kun on monen näköistä ja kokoista, eikä varaosia tarvitse tehdä olikohan 2v pidempään.. Onhan niitä monen näköisiä ilmestynytkin, että kokemuksia selvästi haetaan. |
|
28.10.2017 01:44 <RicuP > Sama on citikassa. Tuo käännettävä kansi pitäisi olla semmoinen joka palautuu kiinni asentoon, kun tulppa otetaan pois ja reijät pohjaan koskettimien kohdalle, ettei sinne tapin alle pääse jäämään mitään. |
![]() |
28.10.2017 01:37
<RicuP >
Noniin, olihan tuosta ne tiedot sittenkin. 3 SDCM on ihan kelvollinen. Hyötysuhde rupeaa olemaan jo kohdallaan. Valoa tosin saisi olla ainakin se 3000lm,kun nähtävästi valaisee joka suuntaan ja "leveästi". Ei opaalikuvulla oikein muunlaista suuntausta saa aikaiseksi. Voi olla joku valmistusmoka käynyt jalustoiden ruuveille. Hiekkaa kun sinne hakkaa, niin hyvin pysyy, tosin sitä ei saa enää helpolla pois. Paras olisi tietysti kyllästetty paksu kalikka. |
|
28.10.2017 01:19 <RicuP > Mikkelissä on noita Idmaneita vaikka kuinka, tai ainakin ollut. Johtuu kai siitä, että oli siellä valmistettu aikoinaan. |
![]() |
28.10.2017 01:13 <RicuP > Tuo varsi näyttää kyllä mun silmään metriseltä, tai hieman yli. Kuitenkin nuo ylijännitesuojat on jo paljon lähempänä, vaikkakin sivusuuntaista etäisyyttä on paha sanoa. Olisihan tuon varren voinut laittaa kokonaan tuon pannan alapuolelle. Tuskin sillä olisi ollut mitään merkitystä valaistuksen lopputulokseen tuommoisessa paikassa, tai ainakin pidemmällä varrella. |
![]() |
27.10.2017 23:48 <J.P> Sivusuuntainen etäisyys täytyy olla yli 1,5m (yläpuolinen yli 1,0m) -ei voi varmasti tuosta kuvakulmasta sanoa. |
![]() |
27.10.2017 22:01 <Make> Jaahas, onkohan myös lamppua vaihtaessa sama juttu? |
|
27.10.2017 21:58
<Make>
Pylväiden juurella näkyy olevan kaappinäyttely+ kai kompostori... Ilmeisesti Idmanin kuvulliset kauhat ovat sitten häipyneet. Ettei vaan tilalla ole Strihl Mistral: http://en.strihl.se/references/ |
![]() |
27.10.2017 21:50
<Make>
Hyötysuhde on parantunut (93 lm/W), mutta valovirta on edelleen 2500 lm. Ihankohan vastaa edes ufoa tuoreella lampulla... Nyt tuo kuusiaita on kaadettu, joten puolet tuostakin menee naapurin kompostorin valaisuun. Esitteestä löytyy Alun Värintoistoindeksi: 70 ja Alkukromaattisuus: (0.3738, 0.3686) SDCM<3. Lisäksi lukee Optiikka: symmetrinen ja Optinen elementti: Leveän kadun optiikka. Ota näistä taas selvää, eikös tuo ainoa malli ole normaali pyörähdyssymmetrinen. En ole ylijännitesuojia kauheasti purkanut, mutta varistoreja niissä kai yleensä on. Ainakin hiekoitushiekkaa löytyy kuvan laatikosta, sitäkin taisi olla käytetty... Outoa, kun molempien jalustojen kaksi ruuvia aukesi ihan normaalisti, mutta yhdet ovat sitten kunnolla jumissa. |
![]() |
27.10.2017 16:36
<RicuP >
Liekö sitten parempi. Ledit on jotain huonompaa laatua, kun värintoisto heikkenee viileämmällä sävyllä. Ei myöskään mainita SDCM arvoa, joka on epäsuorasti yhteydessä tuohon. Puuttuuko tuosta mallista nyt epäsymmetrinen ja tievalo optiikat? Näyttää vähän, että on toteutettu vastaavalla AC led kytkennällä, kun säätömahdollisuuksiakaan ei ole. Mitenköhän syöksyjännitesuojaus on tehty, että onkohan varistoreilla? Jos ei pultit tahdo liikkua, niin kiilaa sitten jalustaan. On joskus laitettu ihan sopivan kokoisia kiviäkin kiilaksi, kun ei muuta löytynyt ja hakattu vasaralla tiukkaan, jos esim. asvaltti on peittänyt pulttien kannat. |
|
27.10.2017 01:07 <Hartsa> Varmaan ollut aika mielenkiintoinen vaihtaa sauvalla noi sulakkeet huonolla ilmalla..... |
![]() |
26.10.2017 22:30 <J.P> Alemman keltaisen nauhan yläpuolelle ei ole meneminen ilman muuntajaerotin katkoa. |
![]() |
26.10.2017 21:26
<Make>
Nyt on sitten tullut "Toisen sukupolven StreetSaver" BPP008: http://www.lighting.philips.fi/prof/ulkovalaisimet/tie-katu-ja-kaupunkivalaisimet/tie-katu-ja-kaupunkivalaisimet/toisen-sukupolven-streetsaver Renkaan kiinnitys näyttää paremmalta, nyt tangot menevät sen alle, kuten pitääkin. Sensijaan "ledimoduuli sisältää kuristimen". Onko siinä nyt AC-ledit: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9399 Lisäksi on "10 voltin syöksyjännitesuojaus", olisiko kuitenkin 10 kV... Jalustojen ruuvit ovat edelleen tiukassa... |
![]() |
26.10.2017 21:08 <Make> Tuskin on sentään katkoa tehty valaisinasennuksen takia. Tuo Siteco SC kai on saranoitu varren päästä, lyhyissä varsissa oleva Manta taas etureunasta... http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2533&pos=12&pid=109923 |
|
26.10.2017 20:58 <Make> Jossain 2000-luvun Mersussa on tupakansytytin samaan tyyliin pystyssä vaihdekepin luona. Kerran kysyttiin, miksi siihen ei tule sähköä. Sulake oli palanut. Totesin asennuksen juuri tuollaiseksi, että kaikki varmasti tippuu sisään. |
|
26.10.2017 20:51
<Make>
Varmaan päättäjillä on alan asiantuntemus nollassa, tai eivät ole edes sisään katsoneet. SLO HKB 10 LUC on vähän eri luokkaa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8950 Natikka-Iridiumia muuten tuli valtion tielle viime vuonna... Joskus luin, että Espoossa käytetään vain korvaavia natikoita elohopeavalaisimissa. Se kuulostaa asiantuntevalta, ovat vaan kuitenkin tuollaisiin sitten sortuneet. Vähän tuntuu, että Hyvinkäällä on tietävämpää väkeä... |
![]() |
26.10.2017 20:22 <Make> Kuinkas muuten Hartsalla on nyt tuosta kokemusta? |
![]() |
26.10.2017 20:19
<Make>
Onkohan ajastettu hajoamaan kuumenemisella. Sisäosat taitaa sentään olla peltiä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9362 Huoltokytkimessä ei kai ole merkintöjä alunperin, jää äkkiä off-asentoon. Jossain koulussa kootuissa valoissa niin taisi käydä. Keravalla noissa lamput sojottavat jostain syystä vähän mihin sattuu. |
![]() |
26.10.2017 20:06 <Make> Siinä on tauluvalot hyvin bongattavissa, jos eivät ole häipyneet. |
|
26.10.2017 00:02
<Jouko>
Ihanpa ei mainittujen kujien suunnalla ole, Tuukkalantien varrella. https://goo.gl/maps/uaKhUvPJV9o Korvaavaa maakaapelointia tehtiin kesällä näillä nurkilla. Lieneekö kaapeliverkko jo käytössäkin asti, 20 kV ilmajohto oli kuitenkin vielä pystyssä, ja olisiko muuntajaerotinkin ollut kiinni, mitä syksyn pimeydeltä erotti. Uusituissa katuvaloissa ledien sijaan jokapojan spn-valoa. Tämä lie ollut kaupungin viimeisiä pylväsmuuntamoja sj-sulakkein, yksi muuntamo taitaa olla vielä jäljellä. |
|
25.10.2017 22:23
<RicuP >
Vielä kun tuon tyyppisiä vaan hankitaan, vaikka on todettu hajoavan ja näkeehän sen heti rakenteestakin että minkälaiset edellytykset on kestää 10v kauempaa. Kun vertaa vaikka Mantaan, niin sen rungossa ei ole ainuttakaan muoviosaa vedonpoistinta, liitintä ja kytkintä lukuunottamatta. Schreder Saphir oli myös roskaa, kun olivat tehneet heijastimetkin muovista, jotka sitten paloi puhki ainakin Espoossa sadoista valaisimista. Nyttemmin myös maalit rapisee pois.. |
![]() |
25.10.2017 22:13
<Jouko>
Tuskin kovin pitkäaikaiseksi tarkoitettu, porttiharus tien toisellepuolelle pylväineen ei maanomistajalle kai olisi kelvannut. Harussilmukkaan laitettu lisää jatkoa varomattomien piennarniittäjien varalta, ei katkea harus niin helpolla jos sahurin terä vähän hipoo.. Pitääpä joskus käydä ottamassa lähikuva piennarmurskaajaan mukiloimasta harussilmukasta, kokonaiskuva täällä jo onkin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3800 |
|
25.10.2017 22:06
<RicuP >
Juuri tuommoinen, mutta metallin värinen ja on valmistettu juurikin kiinassa, eli katteet on melkoiset. On kyllä huteran tuntuinen sisältä ja valmis liitäntäjohto vain juotettu suoraan koskettimiin kiinni. Muutenkin on vähän epäilyttävää laittaa rasiat tuohon asentoon, jos vaikka kaatuu jotain tai menee jotain ylimääräistä sisään, vaikka jauhoja mitä tässäkin tapauksessa keittiön tasolla pöllytetään. Sinnehän jäävät, kun tuo on umpinainen pohjasta. Suosittelen lämpimästi välttämään tuommoisia, vaikka kuinka olisivat muotia ja hyvän näköisiä. Ennemmin vaikka "pop up" pistorasiatötsä, tai nostettava kansi jonka alapinnassa on rasiat. Yleensähän tuo maadoitusliuskojen yhdistäminen tehdään vasta tappien koskettimien alta, jolloin kiskon tiellä ei ole mitään. Tuossa oli tehty koskettimien yläpuolelta. Joskus myös lapsisuojan hajotessa sen jouset saattavat mennä sisällä mihin sattuu ja tehdä oikosen. |
![]() |
25.10.2017 21:46 <RicuP > Tuossa ei muuten ole sitä Schrederin logoa (tai ei erotu) joka on ainakin täälläpäin olevissa valaisimissa tuossa pohjassa. On kyllä ahdas sisältä ja kaapelia sinne saa pujotella: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pid=72878&fullsize=1 |
![]() |
25.10.2017 21:25
<Hartsa>
Ja mielenkiintoinen kasata...... |
|
25.10.2017 21:18
<Make>
Noita Iridium2 led-malleja näköjään löytyy, olenkin niitä ihmetellyt. Natikka-Iridiumia riittää Keravalla... "Yllättävää", että uudemmat valaisimet on ajastettu hajoamaan. |
|
25.10.2017 21:12
<Make>
En ole Bachmannista kuullut, mutta on kai joku tuollainen: https://www.valaisinliike.fi/tuotteet/Keittiotarvikkeet-Bachmann-pistorasiat/Bachmann-TWIST-tasoon-upotettava-pistorasia-2-osainen-MUSTA-1435646 97,40 eur, lieneekö taas jotain kiinanihmeitä... Ulko jatkojohdossa oli samantapainen juttu, että polttaa sulaketta. Yleismittarilla ei tuntunut vikaa, joten töpseli seinään ja RÄPS. Oliko sitten jatkopistorasian PE:n ja tapin holkin välistä muovi vähän hiiltynyt. Kuulemma oli mahdollisesti kastunut. |
|
25.10.2017 20:51
<RicuP >
Eipä mulle ainakaan tule mikään vastaava mieleen, ellei sitten ole tuo: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=41&pos=14&pid=73259 Nyt on tänne seudulle ilmestynyt taas uuden mallisia Led valaisimia. Ovat Philips Iridium Gen3 : https://www.slo.fi/slo/fi/products/productnews/Sivut/Iridium-LED-Gen-3-Mini--tievalaisimet.aspx Sanotaan, että Gen2 oli sasnut valtavan suosion.. Ainakin täällä niitä on yhdellä ja ainoalla kadulla n. 30kpl vm. 2007. Niissähän liitäntälaitteet on muovisessa "korissa" joka näillä tunneilla on alkaneet happanemaan ja muutamia on vaihdettu Mantoiksi. |
![]() |
25.10.2017 19:13 <RicuP > Tuota vartta laittaessa on kyllä saanut olla varovainen, ettei huitase 20kV lankoihin.. |
![]() |
25.10.2017 19:12 <RicuP > Pitäisiköhän niitä kokeilla.. Paria sekavaloa kokeilinkin ja hyvin pelitti, vaikka ovat niin vanhoja, ettei ole viivakoodia. Kääre on vihreä, jossa valkoisia lampun kuvia. |
|
25.10.2017 19:07
<RicuP >
Tuli oikein ihme vika eteen, kun tasoon upotettu kääntökannellinen pistorasia kuulemma polttaa sulaketta. Tökkäsin mittarit sisään ja kaikki oli ok. Kokeiltiin sitten kuitenkin suko tulpalla varustettua vehjettä siinä rasiassa ja kaikki oli ensin ok, kunnes vähän heilutin pistotulppaa ja RÄPS. Irroitin pistorasian ja avasin sen. Vika löytyikin heti. Pistorasia oli nimittäin tehty niin, että kahden rasian maadoitusliuskat oli yhdistetty toisiinsa kiskilla, joka meni tulpan reikien vierestä. Reikien kohdalla kiskoon oli tehty lovet tulpan tappeja varten.. Pistorasia oli Bachmann merkkinen ja kuulemma hyvinkin kallis. Sanoin, että tämä on susi ja pitää hankkia uusi. Uusi asiakkaan hankkima samanlainen oli yllättäen samanlainen sisältä, mutta siinä ei tapit sattuneet osumaan kiskoon. |
|
25.10.2017 09:10 <calm> Pitäisi ihan erikseen mennä valoisaan aikaan katsomaan joskus, mutta tämän tyylisiä puikuloita ne ovat, ehkä vähän vaakatasossa olevan S:n mallisesti mutkalle käännettyine päätyineen. |
![]() |
24.10.2017 21:23 <Hartsa> Kuljetatte kovasti energiaa niin kasvatte suuriksi =D |
![]() |
24.10.2017 21:22 <Make> Mitä sitä hyvää muuttamaan... |
![]() |
24.10.2017 21:22 <Hartsa> Aikapaljon korista nykyään tekevät tuolla johto hommia joskus kyllä olleet ihan pylvässäkin. |
|
24.10.2017 21:19 <Make> Listasta unohtui vielä perus valkoinen rengas. Puiset ovat näköjään leppää: http://onninen.procus.fi/documents/original/13004/1/1/avr%201.291.pdf Tuolla on vielä muutama malli, mitä ei ole esitteessä... Päällisen kuviossa on ikäänkuin sivuille kaartuvat kohouma- viivat. |
![]() |
24.10.2017 20:59 <Make> Kai tuollainen Economy oli joskus täälläkin, tulikohan jostain kaupanpäälliseksi. 2000-luvun puolivälistä taitaa olla. |
![]() |
24.10.2017 20:49 <Make> Olen myös ihmetellyt noita valaisinasennuksia Mäntsälän suunnalla. Jossain on vielä lyhyempi varsi... |
![]() |
24.10.2017 20:45 <Make> Jaa-a. Ahtaalta näyttää paikka. |
![]() |
24.10.2017 20:33 <Koomikko> Laitteistoa uusitaan https://www.lappeenrannanenergia.fi/ajankohtaista/Sivut/Lepolan-sähköasema-täysremonttiin.aspx |
![]() |
24.10.2017 20:27 <RicuP > Ei 5 vaan 6 |
![]() |
24.10.2017 20:06 <RicuP > Tuo kauha näyttää muuten olevan ihan samanlainen kun mun PSO HKB ysissä. Molemmissa on kauhan sisältä ulospäin nuo urat ja niitä on molemmissa 12 kpl ja vielä samalla lailla, että keskellä 5 pitkää ja sivuilla 3 lyhyempää. Tuosta muuten puuttuu alimmainen kauhan ruuvi, kuten PSO:ssa ja vielä tuo kannan läpivienti on samalla lailla kohotettu ja kuvun kiinnikkeiden paikat on samanlaiset.. |
![]() |
24.10.2017 01:48 <RicuP > Noniin ja miksiköhän eivät nyt sitä maakaapelia sitten vetäneet.? |
![]() |
24.10.2017 01:45 <RicuP > On aika matala. |
![]() |
24.10.2017 01:42 <RicuP > No onpas siinä taas viritys. Noinhan ne vaijerit päätetään, että ovat noin pitkät. On unohtunut lisäksi merkata toinen. Noitahan pitkin pääsee nyt pylväälle ja missä on haruseristimet. Toivottavasti temppurata on edes maadoitettu pylväältä. |
![]() |
24.10.2017 01:35 <RicuP > On tuossa muutakin erikoista.. Ainakin valaisin on aivan reippaasti liian lähellä 20kV puolta ja se vielä aukeaa ylöspäin, haruseristimet liian alhaalla ja pj liian ylhäällä. Vielä puhelin piuhatkin tuossa.. Ei kyllä hyvältä näytä. |
|
24.10.2017 01:21
<RicuP >
Mulla on Tubular ollut linkussa testikäytössä ja ei mitään ongelmia, vaikka palaakin melko pitkiä jaksoja. Niissä isommissa kuppikannoissa on M3,5. Semmoista ei tosiaan missään ole tullut vastaan. Pienemmässä taitaa ehkä olla M3. |
![]() |
24.10.2017 01:14 <RicuP > Ecotoneissa ja Trafficeissa oli juuri semmoinen viher-musta kotelo. Se Economy on isopohjaisempi ja putket on normaalimpaa U - mallia eikä tasapäiset, kuten Philipsissä yleensä. Molemmissa pohjat on pyöreät ja kannat semmoista ihme mallia, jossa kierreosa on matala ja pohjakosketin semmoinen suora lyhyt lieriö. Semmoisia Philipsillä on näkynyt ennen olevan. |
© Janne Määttä 2004-2017