Kommentit

26501 - 26550 / 48814
<< >>

Punta-de-mita-usb.jpg 22.02.2018 22:26 <RicuP. > Makelle: Oli sille jokin muukin nimi, mutta en nyt muista. Profiilitulpaksikin sanotaan, mitähän lie meinaa tarkoittaa. On vähän kuin euro-tulpan isoveli ja 16A. Aika harvoissa vehkeissä kuitenkin on.
Punta-de-mita-usb.jpg 22.02.2018 22:19 <RicuP. > Muhentajalle: Joo, kiinassa on semmoinen meininki, että kulttuuriin kuuluu pelätä kaikkia sähkölaitteita, niin tekevät sitten mielummin mitä sattuu ja pelkäävät mielummin, kuin tekisivät kunnollista. Kiinassahan maadoituskosketin on lähinnä koriste ja PE johdin se vähempiarvoinen johdin.
Sav_3032.jpg 22.02.2018 22:19 <Koomikko> Jep.
Sav_3032.jpg 22.02.2018 22:17 <Make > Oli siis paketista ottaessa rikki? Välillä noin käy käytön myötä.
SLO_HKB10-1.JPG 22.02.2018 22:15 <Make> Josko silloin olisi jo kierrekantaiset ledit yleisempiä myös näin isoina. Niitäkin on kaupungilla muutama kai kokeilussa.
Punta-de-mita-usb.jpg 22.02.2018 22:08 <Make> Onko pyöreän tulpan nimi nyt täysprofiilitulppa, mitä on vaikka pölynimureissa. Sehän on kai 16 A.
Punta-de-mita-usb.jpg 22.02.2018 22:08 <RicuP. > Että saadaan metri enemmän kaapelia mahtumaan rullaan, niin ohuemmalla vaan ja mitäs maadoituksista.. http://www.leroymerlin.es/fp/19923386/prolongador-famatel-easy-life-roller-3m-naranja
Tuolla tuo euro rasia on peräti 3500W, että piisaa.
IMG_1271.jpg 22.02.2018 22:07 <Koomikko> Vuodelta 1996 12000 kVA YNyn0 kuljetuspaino öljyineen 21900 kg paisuntasäiliö ei tyhjönkestävä. ABB Transmit Oy valmistettu Suomessa.
Punta-de-mita-usb.jpg 22.02.2018 22:03 <RicuP. > Sehän tuossa onkin, että tuo espanjalainen valmistaja Famatel tosissaan on sitä mieltä, että ovat 10A sopivia, vaikka tuo euro-pistokytkin on nimenomaan vain ja ainoastaan 2,5A.. Ei edes lämpösuojaa.. No näyttää siltä, että ainoa, mikä tuossa on oikein on 2x 1,0mm kaapeli tuolle 5A virralle, minkä se todellisuudessa kestää. Muita versioita löytyy haulla Famatel Roller.
Punta-de-mita-usb.jpg 22.02.2018 21:55 <muhentaja> Oliskohan tässä http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=6554 päässyt alunperin PRC sisämarkkinoille suunnattu laite jostain syystä karkaamaan kansainväliseen jakeluun? Siellähän kait vastuu sähkölaitteen käytöstä on saatu jollain tavalla käännettyä käyttäjän niskoille, ja ainakin osassa maata on käytössä "Type A/C" yhteensopivat rasiat.
1705.jpg 22.02.2018 21:48 <Make> Onko sinne sitten mietitty järeämpää latauspistettä. Suurin ongelma kai on, että kiinteistön mittaus on suora, kun kuulemma tarvittaisiin jotain 125 A siihen. Kaikki sulakkeet varmaan ovat käytössä ja lisäkoteloiden asennus ei ole kuulemma nykyaikaa. Siitäkin lähtee ainakin yhteisnousut ja jotain muutakin Bergman/ rautaputkella suoraan laipoista. Nyt on kai 100A pääsulakkeet, kuitenkin pääkytkin on kai 200 A. Jotain laajennusvaraa kuitenkin olisi ajateltu.
SLO_HKB10-1.JPG 22.02.2018 21:37 <RicuP. > Hieno homma. Saivat nuo vielä jokusen vuoden aikaa. Seuraava valaisin on toden näköisesti led.

Tuossa aika hyvä kirjoitus: https://valtavalo.fi/blogikirjoitukset/miksi-led-valoputki-integroidun-led-valaisimen-sijaan/
Punta-de-mita-usb.jpg 22.02.2018 21:30 <Make> Tuolla Verkkokaupan kommenteissa oli, että kuitenkaan ei sovi vaikka Japaniin.
Harjun mallissa pitäisi ainakin olla pyöreä pistotulppa ja kuvaustekstin 10 A/ 2300W on humpuukia.
_20171028_152322.JPG 22.02.2018 21:27 <RicuP. > Se on sitä, kun tehdään isoilla volyymeilla äkkiä ja kunnon tuotolla. Epäilen kyllä vahvasti, että noissa kestävyysongelmissa on kyse siitä, että käytetään halpoja komponentteja ja on liian hätäisesti tuotu markkinoille, jolloin ei ole käytännön testeillä keretty saamaan kokemuksia, esim se kynnysjännitteen muuttuminen eri lämpötiloissa. Haasteita tuo myös sääolosuhteet ja esim ukkonen, josta vaikka eh-lamppu ei ole moksiskaan.

Minua myös epäilyttää näiden uusien tekniikoiden kestävyys, erityisesti kytkennöissä, joissa käytetään konkkia. Vielä epäilyttävämpi viritys on ne rf taajuudella ohjatut valaisimet, tai systeemi, joka ainakin Philipsillä on, missä jokainen valaisin on yhteydessä verkkoon omine sim-kortteineen..
Päädyin siihen, että itsenäisesti toimivat valaisimet ovat luotettavimmasta päästä, jos on vaatimuksia valotason säädölle tai lähestymisantureille.
Punta-de-mita-usb.jpg 22.02.2018 21:07 <RicuP. > Ei kyllä tosiaan. Olen aina ihmetellyt, että mikä siinä on, että pitää tehdä tuommoisia adaptereita. Nuohan on ensinnäkin hirveitä moliskoja ja muutenkin epäilyttäviä. Pitääkö yhden mötikän tosiaan käydä 150 eri maassa? Eikö voisi yksinkertaisesti olla vaikka johdon pätkä, jossa suoraan tietyn maan virallinen pistoke ja toisessa päässä sukorasia ilman sen kummempia virityksiä. Jos haluaa pistoketta vaihtaa, niin vaikka C13 liitin sukon taakse. Tuo C13 on kyllä niin yleinen, että varmasti löytyy tarvittaessa joka maasta.

Vähän samaan kastiin menee tämä, montako virhettä löytyy noin äkkiseltään?: https://www.harju.fi/Johtokela_2_EURO_vih_3m_2x1_Fa/ekauppa/p2956G/
Mulla on nimittäin tuommoinen, tosin 2x USB versio. Se nyt kai on ihan pykälien mukainen.. Ainakaan ei ole Tukesin listalla.
1705.jpg 22.02.2018 20:04 <RicuP. > Ne latauspisteet, jotka asensin oli Garon 16A virralla ja Mennekes latauspäällä.

Vähän mietitytti, että jos latausvirta on 16A, niin riittääkö siihen C16 automaatti.. No ilmeisesti on riittänyt. Latausboksissa oli itsessään jo C16/0.03A yhdistelmäsuoja, mutta pitihän jotain saada sen 25A nousun eteen, kun 2x 2,5+2,5mm2 mcmk:lla piti vetää. Selektiivisyys on kyllä vähän huono. Vissiin oikea latausvirta on kuitenkin sitten muutaman ampeerin alle 16.

Toinen samanmoinen piste tuli käytöstä poistetun autolämmitystolpparivin ensimmäiseen tolppaan. Kytkin siihen ja jätin loppupään kylmäksi. Eteen laitoin 20A nallin.

Vähän huono tuo Garon pylvääseen asennettava latauspiste. On semmoinen maasta asti korkea musta peltitaulu, jonka sisään tolppa tulee. Taulun sisällä kytkentäliittimet, joista piti vetää erillinen piuha latausboksille, joka kiinnitettiin taulun pintaan. Se piuhan läpivienti taulusta ulos oli erikoisesti boksin alapuolella, eli näkyviin jäi piuhan lenkki. Mustaa mmj tai mcmk:ta ei siihen hätään ollut, niin auton perästä löytyi lieden mukana tullut norjalainen liitosjohto, jonka musta MSK 3x 4mm sai olemassaololleen tarkoituksen. Niitä onkin kertynyt läjä, eikä niitä oikein voi käyttä missään.

Nuo vanhanajan rautaiset kennokeskukset onkin sitten mielenkiintoisia korvata. Eräässä linjasaneerauskohteessa keskus oli jotain puolen metrin korkeudella ja alhaalta tuli paksut kaapelit sisään. Tietenkin kovissa metalliputkissa, jotka oli valettu seinän sisään, josta tulivat viistosti ulos suoraan ko. kaapelille tarkoitettuun kennoon. Vieressä myös erillisiä kennoja samaan tapaan asennettu. Selvästi on ajareltu, että tätä rautakasaa ei koskaan tarvitse uusia. Ylimääräisiä varalähtöjä tuskin on.
IMG_1125.jpg 22.02.2018 19:01 <Koomikko> Kaapeli on merkkikepin mukaan välillä PÄT-MKO, Pättiniemi-?
1705.jpg 21.02.2018 21:27 <Make> Ja siihen liittyen pyydettiin juuri kustannusarviota. Kuvan tyylinen AEG: n rautapurkeista tehty kerrostalon pääkeskus pitäisi päivittää, koska halutaan hissi ja sähköauton lataus. On kai vuodelta 1954 ja yhdessä kannessa on myös Itsun kilpi. Onkohan se sitten valmistaja? Sisäinen johdotus taitaa olla kangaseristeistä...
Punta-de-mita-usb.jpg 21.02.2018 21:20 <Make> Ei ole Tukesin listan mallin suunnittelija tainnut ymmärtää yhtään, mitä on tekemässä.
IMG_9853.jpg 21.02.2018 19:02 <Hartsa> Kreikassa oli toisin päin avaimen annoit respaan naulaan niin katkes huoneesta sähköt pois ilmastointia myöden.
Punta-de-mita-usb.jpg 21.02.2018 18:27 <Tuomo Y> Juu tuo kuvan Skrossin adapteri on ainakin vielä myynnissä :)

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21120/dhmqn/SKROSS-World-Adapter-PRO-matka-adapteri-EUR-maailma-maadoite
Punta-de-mita-usb.jpg 21.02.2018 17:15 <RicuP. > On kyllä hurja viritys.. Oikea tappovehje! Lisäksi katkaisee maadoituksen ja 2,5A euro-tulpan kautta saa maadoitetun 16A laitteen liitettyä ilman maata ja saa kytkettyä myös 0-lk laitteen maadoitettuun rasiaan.. On kaikki pielessä, mitä voi vaan olla.
Punta-de-mita-usb.jpg 21.02.2018 11:25 <Pekka> Ei taida olla sama adapteri, mutta adaptereihin liittyen osui tämmöinen silmään http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=6554
1705.jpg 20.02.2018 21:35 <Make> Sähköautojen lataukseen liittyviä keskuksia tehdään aina välillä ja aika järeitä ovat usein.
_20171028_152322.JPG 20.02.2018 21:32 <Make> Minä epäilen edelleenkin noiden hienojen tekniikoiden kestävyyttä ulko- olosuhteissa. Joka toisen sammuttaminen on ainakin varmatoiminen tapa. Monenlaiset uudet lamput tuntuvat muutenkin pimentyvän aika nopeasti.
Hei_00077.jpg 20.02.2018 21:17 <Make> Ehkä ovat sitten luopuneet.
SLO_HKB10-1.JPG 20.02.2018 21:10 <Make> Ihme on tapahtunut! Tämän pätkän 3/7 valaisimeen on vaihdettu nyt uudet eh- lamput. Nyt on kirkasta. Ihmetyttää vaan, että ainoa huoltokierros tehdään keväällä.
_20171028_152322.JPG 20.02.2018 18:42 <RicuP. > Täällä vaihdettiin joskus -09 -10 paikkeilla kaikki hiihto/ulkoilureittien 125W eh:t 50W natikoihin. Kaapeleita niihin kytkiessä pajalla meni tovi. Valaisimia oli satoja. Tuosta muistona: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=28&pid=68924

Himmennys ei ole oikein muuten toiminut perinteisillä lampuilla muuten kuin, että se on valaisimessa elektronisella liitäntälaitteella, tai bi-power releellä.
Ledeillä mikään ei tosin nykyään ole ongelma. Paras vaihtoehtohan olisi juuri se, että valaisimessa olisi valoisuusanturi, joka mittaa valaistavan pinnan (kadun) luxeja ja säätää valotehonsa sen mukaan. Tämä yhdistettynä liiketunnistimeen, jonka keila on kadun suuntainen ja joka liikkeestä sytyttää lux anturin määräämään tasoon. Muuten palaisivat 0-30% teholla. Yksittäiset lux anturit myös pienentävät syttymisen aiheuttamat piikit olemattomiin, koska valaisimessa on jatkuva jännite ja se syttyy hiljalleen ja jokaisen syttyminen alkaa käytännössä yksitellen. Näiden yleistymistä odotellessa..
_20171028_152322.JPG 20.02.2018 17:50 <Jouko> Täällä taas säästettiin hiihtoladuilla vaihtamalla kerralla kaikki elohopiakauhat led-valaisimiksi. Kevariväylillä enempi sitten uutta spn-mallistoa.
1705.jpg 20.02.2018 17:42 <RicuP. > Sähkömies ajaa kaasuautolla ja tietenkin myös työauto on kaasupeli. Näin ainakin erään sähköalan DI:n firmassa. On kuulemma elinkaari- ja käyttökustannuksiltaan matala ja polttoaineen hinta vakaa ja se ei maailmasta lopu.
Kysyin häneltä, että miksi et hankkinut sähköautoa, kun niiden hyötysuhde ja teho, sekä toimintasäde ovat kasvaneet? Vastaus oli, että miksi en lämmitä taloani sähköllä, vaikka sähkössä on paras hyötysuhde ja tehoakin tarvittaessa piisaa.. Aina kun energia muutetaan toiseen muotoon, eli vaikka sähköksi, niin syntyy häviötä. Sähköauton tapauksessa tämä muutos ja häviöt tapahtuvat moneen otteeseen, ennen kuin tuloksena on liike-energia. Eli jo synnytetty liike-energia muutetaan useampaan eri muotoon ja takaisin alkuperäiseen muotoonsa. Vaan miksipä muuttaa sitä? Yhtä hölmöä on pyörittää sähköllä generaattoria. No siinä se lyhykäisyydessään.

Olen parit latauspisteet asentanut ja yhden juurikin niin, että taloyhtiön asukas kustansi latauspisteensä itse omalle autopaikalleen. Sähköt otettiin ko. asunnon nousuun lisätystä sulakkeesta.
701.jpg 20.02.2018 17:19 <Jouko> Ydinpuuhun asti ei kyllästeaine kunnolla pääse imeytymään, ellei oikein kovassa paineessa pumpata. Näinhän ne Kerimäen 110 kV pylväät käsiteltiin, ja lopputuloksena ylimääräiset myrkyt vuoti hiljalleen maahan.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/punkaharjulla-paha-kreosoottivuoto-sahkoyhtio-halauspuut-etsittava-muualta/1907674#gs.d2fA5K4

Kreosoottipylväitä lyhentäessä kyllästyneisyyden parhaiten havainnollistaa; tummanruskea reunoilta, keskeltä lähes vaalea. Toki päihin jonkin verran kyllästettä saadaan imeytettyä ettei ihan heti ala lahoamaan kun maahan saadaan. Maanpinnan tasolta yleensä ensimmäisenä alkaa lahoaminen.

Tuollaisesta ontosta pylväästä saisi linnunpöntön rakennettua, käyttöikä varmasti vielä monikymmenvuotinen.. ;)
1705.jpg 20.02.2018 14:19 <Hartsa> Ei liity kuvaan mutta sähköön/sähköautoihin....https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/02/03/muna-vai-kana-ongelma-taloyhtioissa-miksi-rakentaa-latauspisteita-kun
_20171028_152322.JPG 20.02.2018 10:55 <Mikko Koho> Nykyään on siirretty himmentämiseen ja olipa jossakin päin jo käytössä liiketunnistinvalaisimia jotka sytyttävät itsensä ja viisi seuraavaa aina kun hiihtäjä tulee kohdalle. Hiihtoladulla säästänee pitkän sentin. Paikallislehdessä näin otsikon että täälläkin ollaan niistä kiinnostuneita mutta kevyenliikenteenväylät ajavat hiihtolatujen edelle.
IMG_1172.jpg 20.02.2018 08:11 <Koomikko> Pylväät ja perustuksetkin purettu, tyhjä kenttä. Pättiniemen 45 kV:n linja vielä pystyssä johtimet maahan ankkuroituna.
_20171028_152322.JPG 19.02.2018 23:35 <Hartsa> Tuota osatehoa käyttävät vaan aika harvassa paikkaa mikä olis miusta yöllä ihan kätevä ratkaisu kun on vähän liikennettä ja tietä kummiskin valaistaa niin säästys siinä joku € sentääs.
DSC_0131.JPG 19.02.2018 22:59 <RicuP. > Semmoinen riski kyllä sitten on..
Itseasiassa Helvaria käytettiin vaikka kuinka pitkään. Vasta Mantan aikana siirtyivät Philipseihin, mutta silti edelleen BAG:n tai Tridonicin sytyttimillä.

Juu, tuo kopan kiinnitys tuntuu olevan se heikko kohta. Varsinkin kun kanta ja sytytin tekee puolen kilon painon tuonne päähän.
DSC_0136.JPG 19.02.2018 22:51 <RicuP. > Niinhän tuo tekee.. Varsinkin, jos kupu on lähellä lamppua, niin filamentti on varmasti parempi. Paras olisi vaikka GX53 kantainen isompi lätyskälamppu. Semmoisiakin oli näköjään jollain messuosastolla. Käyttävät juuri semmoisissa plafondi tyyppisissä valaisimissa ja on vielä reikä keskellä.
DSC_0132.JPG 19.02.2018 22:43 <RicuP. > On juu. Ei parane pitää vaan päällä, ettei naapurit soita palokuntaa, kun koko kämppä paistaa keltaisena. :)
Hei_00077.jpg 19.02.2018 22:39 <RicuP. > Eikös se ollut jo Ensto/ Alppiluxilla, vai luovuttiinkohan siitä, kun alkoivat Schrederiä edustamaan.
_20171028_152322.JPG 19.02.2018 22:23 <RicuP. > Täällä on myös jonkin verran noita kolaroituja. Korjaukset odottavat varmaan kevääseen, kun maa sulaa. Tuokin vaikuttaa aika väliaikaiselta ratkaisulta. E12 motarilla on nyt taas muutamaan kojautettu 45 tien ja V-kehän välillä. Siellä on isointa salmiakkimallia, joista on koppa sitten ratkennut ylimmäisiltä ruuveiltaan. Yhdestä vissiin kantakin irti, kun lamppu roikkuu. Näkyvät kuitenkin palavan.

Niin, tai on noissa kaikki johtimet käytössä. On kytketty tyyliin (L1)-L2-(L1)-L3-(L1)-L2-(L1)-L3, jne. Suluissa olevat palaa aina. Seuraavassa ryhmässä aina palavat on vaikka L2:lla, jolloin menee (L2)-L1-(L2)-L3-(L2)-L1-(L2)-L3.. Kolmannessa ryhmässä aina palavat on vaiheessa L3.
Näin saadaan aina päällä- vaiheista yksi kolmivaiheryhmä, jossa jokaisessa vaikka 10 valaisinta. Muissa vaiheissa on vain 5 valaisinta per ryhmä, joten voidaan kytkeä kahden ryhmän ei aina palavat samat vaiheet yhteen lähtöön, jolloin kaikki päällä - tilanteessa jokainen keskusta syöttävä vaihe kuormittuu 20 valaisimen verran. Kytketään yhteen ryhmien 2 ja 3 L1:set, sitten yhteen ryhmien 1 ja 3 L2:set ja ryhmien 1 ja 2 L3:set. Näin keskukseen tulee kaksi 3~ lähtöä, joista toinen aina päällä - vaiheille ja toinen kaikki päällä - vaiheille.
Hei_00077.jpg 19.02.2018 20:59 <Make> Näköjään Airam on tehnyt sopimuksen Thorn- ulkovalaisintuotteiden jälleenmyynnistä Suomessa.
_20171028_152322.JPG 19.02.2018 20:48 <Make> Kaatuneen pylvään korjaaminen vaikuttaa monesti isolta työltä. Tarvitaan kaivinkoneesta alkaen kaikkea. Tällä viikolla oli Keravalta haettu pois pari lievästi kolaroitua, vielä suht pystyssä ollutta pylvästä. Toinen on vanhalla 45 ast. varrella, mitä tuleekaan tilalle siihen riviin...
Noin kytkentä varmaan menee. Yksi johdin on silloin ikäänkuin varalla.
IMG_9853.jpg 19.02.2018 16:55 <Mikko Koho> Hinnastoakin löytyi kun kielenä on, portugalia taitamattomalle, "tekniikka":
http://www.eem.pt/media/324637/monofolha_tarif_btn_ts_2018.pdf

Sanastoa:
EUR/dia = Euroa päivässä
vazio = "tyhjä" eli pohjakuorma
cheias = keskikuorma
CICLO DIÁRIO = päivittäinen kierto
CICLO SEMANAL = viikottainen kierto
ponta = huippu
inverno = talvi
jun a out = kesäkuusta lokakuuhun
nov a mai = marraskuusta toukokuuhun
verao = kesä
feira = arki?
sabado = lauantai
domingo = sunnuntai

En tiedä paljon on paikallinen elintaso, ts. paljonko paikallinen euro on ostovoimassa/hinnoissa kun verrataan Suomen hintatasoon. Vuonna 2000 sähkö oli kuitenkin niin kallista että tuolla näin ensimmäistä kertaa hotellissa järjestelmän jossa telineeseen laitettu avain kytki huoneen sähköt päälle.
DSC_0132.JPG 18.02.2018 22:02 <Make> Siinä on hyvä sisävalo...
DSC_0136.JPG 18.02.2018 21:59 <Make> Noin se varmasti on paljaalla lampulla. Kuvun kanssa taas iso kantaosa tekee helposti kupuun varjon, vaikka siitä ei sinällään haittaa olisikaan.
DSC_0131.JPG 18.02.2018 21:55 <Make> Sitten kun jää kokeilematta ja onkin joku muu vika... Ei ole tainnut tuolloin olla vielä Philips- konsernia, kun on Helvarin kuristin.
Kopan kiinnitysruuvien prikat näyttävät aika pieniltä. Jos meinaavat tulla läpi, isommat prikat vaan...
IMG_9853.jpg 18.02.2018 20:22 <Mikko Koho> Sähkön tuottaminen öljyllä, etenkin jos hukkalämpöä ei saada talteen, on kallista mutta pakko tehdä joissakin paikoissa. Madeiralla on edelleen riveittäin dieselmoottoreita jauhamassa sähköä. Madeiran pääsaarella n.45-50% sähköntuotannosta perustuu öljyyn:
https://www.eem.pt/pt/conteudo/sistema-el%C3%A9trico/produ%C3%A7%C3%A3o/centrais-termoel%C3%A9tricas/central-da-vit%C3%B3ria/

Tuotantomuoto on niin kallis että vaihtoehtoihinkin, kuten vesi- ja tuulivoimaan, on panostettu:
https://youtu.be/O1Fp6TCIOKU
DSC_0131.JPG 18.02.2018 18:56 <RicuP. > Kyllä näitä on ihan näillä normaaleilla ruuveillakin. Liekö joku säästö, tai sitten sormiruuvit loppuneet.
Ei sitä jännitekatkoa voi näissä oikein mitenkään järkevästi tehdä. Joko avataan tuo luukku ja käytetään liitintä irti, tai syttykööt sitten seuraavalla kerralla, kun virrat kytketään. Siitä nämä ovat kyllä vähän huonoja.
Sytytin on tosiaan semmoinen, että se ei sytytä, jos lamppu laitetaan jännitteisenä kiinni. Liekö joku turvallisuus juttu.

Pienen salmiakin kuristin on tämän saman kokoisen lasikuitukopan sisällä peltisen kiinnikkeen takana. Pylvään kiinnitysosa on saman kokoinen, kuin tässä ilman tuota kuristinpoteroa. Tässä oli muuten sama kiinnikerauta, kuin jo SLO:n aikaisessa 8512 mallissa.
_20171028_152322.JPG 18.02.2018 18:33 <RicuP. > Tuohon on varmaan jouduttu jo aiemmin tekemään jatkot kaapeleihin. Tuo jalustan liikkuminen on sitten ollut niille liikaa.
Luultavasti hyvin monet valaisinryhmät on yhteydessä päistään varakaapelilla lähimpään toiseen ryhmään. Kaapeli on vaan pylvään sisällä kytkemättä odottamassa. Toinen juttu on sitten, että kestääkö toimiva ryhmä lisäkuormaa ja kuinka paljon.

Nuo, missä joka toinen sammuu, on vissiin kytketty niin, että palavat on samassa vaiheessa, vaikka L1:ssä. Seuraavassa ryhmässä palavat on taas L2:ssa ja seuraavassa L3:ssa. Näin saadaan kuormitus jaettua tasaisesti vaiheille, eli on periaatteessa 3kpl 1~ ryhmiä.
Sitten, kun kaikki valot palaa, kytketään loput vaiheet.

Normaalisti kytketään järjestyksessä tolpat eri vaiheille ja risteyskohdissa haaran ensimmäinen valaisin tulisi olla eri vaihetta, vaikka L3:sta, jos tolppa, mistä haara lähtee on vaikka L1. Siksi L3, koska suoraan jatkava seuraava on L2. Näin saadaan pimeät kohdat minimoitua, jos yksi vaihe on pois pelistä. Haaran toinen tolppa on sitten L1, jne.
IMG_9853.jpg 18.02.2018 11:20 <muhentaja> Pöölillä sähkön tuottaminen on kallista, mutta SA:lle se ei tietenkään ollut mikään ongelma, kun harjoittelun nimissä piti tuottaa sähköt omasta toimesta ja vielä tarjota oman toiminnan lisäksi palvelu ns. isojen poikien viestihuoltokontille. 20kVA voimakone nieli noin 180 litraa löpöä vuorokaudessa täysillä käydessään, ja tämä sitten jerrykannuilla roudattiin PA-huoltopaikalta viestihuoltokeskukseen.

26501 - 26550 / 48814
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017