Kommentit

25202 - 25251 / 48383
<< >>

PSOHKB13LU.jpg 26.05.2018 20:49 <Make> En varmaan ole ruuvillista mallia nähnytkään. Sytyttimetkin on tuolloin vielä tehty Suomessa. Nyt näkyy olevan made in Hungary.
avolinja1.JPG 26.05.2018 20:18 <Make> Nyt noihin jalustoihin on tullut pylväät, mutta ei vielä valaisimia.
PSOHKB13LU.jpg 26.05.2018 00:03 <RicuP. > On niitä myös ihan ruuvikiinnitykselläkin. Tuo sytytin on varmaan juuri semmoinen tyristorisytytin. On aika normaalin konkan kokoinen metallinen ja made in Suomi Finland. Konkka oli niinpäin, ettei sen tekstejä näkynyt.
SAM_3382.JPG 25.05.2018 23:48 <RicuP. > Kyllähän tuommoinen pitäisi museoida jonnekin. Omaan "museoon" on vähän turhan iso. En tiedä toista kaupunkia, jossa noita olisi, varsinkaan NAV-T versiona.
Keretti uuninluukku kytkin.jpg 25.05.2018 23:14 <Make> Noita on töissä ihan kai nos- yksilöinä. Juuri tuota kuvan mallia ja harmaata, joka oli kai vähän erinäköinen. Molemmat Strömbergin malleja ja jännite taisi olla 660 V. Taitaa olla myös 400 A ja 630 A versiot.
SAM_3382.JPG 25.05.2018 23:07 <Make> Vai niin on käynyt... Tuollainenkin sopisi johonkin museoon.
P2-80.4.JPG 25.05.2018 23:02 <Make> Voi uskoa, että happamia ovat. Sen sijaan heijastimet ovat pysyneet kiiltävinä. Keravalla nuo ovat käyneet aika vähiin...
PSOHKB13LU.jpg 25.05.2018 23:00 <Make> Vai sulakekin on, sinällään ei yllättävää. Itse asiassa tuo ”ruuvikiinnitys” on oikeasti jousiklipsi, kun tarkemmin katsoi.
PSOHKB13LU.jpg 25.05.2018 22:04 <RicuP. > Tuommoisen PSO HKB 13 LUC sisällä on näköjään tulppasulake ja Helvarin MZ400 sytytin. Kansi oli lisäksi jousiklipsillä kiinni varmaan sulakkeen takia.
P2-80.4.JPG 25.05.2018 21:54 <RicuP. > En tiedä.
Nyt löytyi samanlainen yksilö, tosin erittäin happamassa kunnossa. Sammalta päällä ja reikiä.
SAM_3382.JPG 25.05.2018 21:48 <RicuP. > Nyt oli yksi noista ALH 800 valaisimista kaadettu surutta maahan. Tyyppikilpeä ei löytynyt, mutta sisukset näkyi aika hyvin.
35.jpg 25.05.2018 21:48 <M.Asentaja> 24 kV näyttäisi olevan ainakin minun silmiin.
IMG_9853.jpg 25.05.2018 21:41 <RicuP. > Sairaalan varavoimakone on Volvo Penta. Generaattori on 1120 kVA / 400/230V ja painaa 2265 kg. Ilmakatkaisija on 100kA / 1250A.
19.jpg 25.05.2018 21:25 <M.Asentaja> "Hukkaputket" on käännetty kuvan yksilössä hieman vikasuuntaan!
19.jpg 25.05.2018 21:22 <M.Asentaja> Tietääkseni oli ensimmäinen oma malli, öljypataa Str. teki Brown Boverin lisenssillä. Vanhimmat OSAKallet olivat valkeilla posliinieristimillä tai sitten prespaaniputkista tehdyillä pilareilla kunnes valuhartsi keksittiin. OSAWille oli releillä varustettu pylväskatkaisija jonka hartsipilarit eivät kestäneet ulkoilmassa. OSARistot taas olivat ulosasennettavia katkaisijoita (24, 52 ja 123 kV.
19.jpg 25.05.2018 17:20 <TA> Oliko tämä OSAK Strömbergin ensimmäinen oma 20 kV katkaisijamalli vai oliko joku edeltäjäkin? OSAM/OSAN on sitten seuraava ja viimeinen malli...
35.jpg 25.05.2018 17:17 <TA> Tämä on luultavasti 33 (36) kV katkaisija, näitä on tullut vastaan parissa paikassa. Katkaisijan arvokilpi on tuo ylimmäinen, otitko siitä kuvaa?
DSC_4437.jpg 25.05.2018 17:14 <TA> Riippuen jakeluyhtiöstä, kondensaattoreille ei ole tarvetta juurikaan, kun loistehon merkki on vaihtunut. Sähköasemien 20 kV rinnakkaiskonkkia korvataan nyt sitten rinnakkaisreaktoreilla ja/tai näillä hajautetuilla keloilla.
FG:n 400 kV:n sarjakondensaattorit ovat sitten aika lailla eri juttu. Toki heilläkin on sitten isompia 20 kV:n rinnakkaisreaktoreita muuntajiensa tertiääreissä, mutta nekin ovat mitoitettu ja tarkoitettu lähinnä 400 kV:n verkon tyhjäkäyntiloisten mukaan.
Keretti uuninluukku kytkin.jpg 25.05.2018 13:15 <Hartsa> voihan Duuninluukku.....http://tukes-ajankohtaista-sahkourakoitsijoille.mailpv.net/a/s/31653042-33473dd767b736019d1dd1175ca813cb/452790
Enermet.JPG 24.05.2018 08:48 <calm> No, ainakin me nyt yritetään tehdä tuo alusta semmoiseksi, että se on oletuksena turvallinen (eikä sisällä typeriä käpyjä), mutta ainahan asiakas sitten voi rakentaa omia erillisiä reikiä siihen päälle..
Enermet.JPG 23.05.2018 20:50 <Make> Tietoturvasta siellä ainakin mainittiin moneen kertaan, mikä lienee taas todellisuus...
26.jpg 23.05.2018 20:29 <Make> Edustaja oli Osakeyhtiö Sähkökonttori Rahapajankatu 1 A, PL 171 00161 Helsinki 16 puh: 13214, tlx 12-825. Noin vuonna 1975. Uudempi nimi näkyy olevan El- Fresta, onkohan sillä taas jotain tekemistä pelkän Frestan kanssa?
IMG_20180522_152014.jpg 23.05.2018 16:40 <Mikko Koho> Tätä on ilmeisesti kuukauden ajan tarjolla mutta, kuten lehtijutusta ilmenee, sitä ei voi vastuukysymysten takia virallisesti mainostaa.

Nuo vasemmalla puolella olevat aukot ovat settiaukkoja jotka muurattiin myöhemmin umpeen ja alue toimii nykyisin ylisyöksytienä. Ennen rakentamista ylävesipinta oli kuutisen metriä alempana ja ensin tehtiin vasemmalla puolella oleva osa samalla kun koski virtasi oikealta puolelta ohi. Sen jälkeen koski virtasi vasemman puolen aukkojen läpi ja rakennettiin tulvaluukut. Lopuksi, kun työt olivat riittävän valmiit, settiaukot tukittiin päällekkäin juntatuilla vaakasuuntaisilla palkeilla jolloin myös ylävesipinta nousi silloiseen suunnittelukorkeuteen. Myöhemmin pinnankorkeutta on vielä nostettu mutta sekin otettiin jo rakennusvaiheessa huomioon.
IMG_20180522_152014.jpg 23.05.2018 15:47 <Mikko Herpman> Ovatko nuo kuvassa vasemman reunan aukot jotain vara-aukkoja tai jotain lisävarauksia?
IMG_20180522_152014.jpg 23.05.2018 15:37 <Jouko> Tätäkö on nyt sitten seuraavan kuukauden ajan tarjolla? https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/edf394df-1a7d-447a-bc09-4548f35ff0a5 Voisi vaikka käydä katsomassa..
DSC_4437.jpg 23.05.2018 14:49 <ToivoM> Loistehon kompensointi taitaisi vaatia sarjakondensaatttorin. Sellaisia ei taideta juuri käyttää 20 kV:n johdoissa. Ja maasulkuvirran hallinnassa ei kondensaattoreista taitaisi olla apua.
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7955 sarjakondensaattoriasema 400 kV:n johdossa Asmunnissa.
IMG_20180522_152014.jpg 23.05.2018 03:27 <Mikko Koho> Itävalssi on valmis ja sitä kautta aloittivat Sunnuntaina juoksutuksen. Yksi mahdollisuus on että suojelevat luukkuvalinnalla länsivalssin työpatoa liialta virtaamalta.
DSC_4437.jpg 23.05.2018 01:12 <Hartsa> Eikös kondensaattorit ole enään niin muodissa tuohon hommaan?
IMG_8486.jpg 23.05.2018 01:10 <Hartsa> huomaavaista toimintaa =D kumminkin 400 kenttä niin hyvä että ilmoittelit.
IMG_20180522_152014.jpg 23.05.2018 01:09 <Hartsa> Keskivalssi taitaa olla remontissa ?
Kou_7230.jpg 22.05.2018 08:57 <Jouko> Muhoksella Pyhäkosken ja Pällin vesivoimalaitosten välilläkin oma Rautarouva-linjansa; http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2035 Toivottavasti käyttöikää vielä riittää.
IMG_8486.jpg 21.05.2018 21:58 <Toivo Miettinen> Toistakymmentä vuotta sitten patikoin tämän paikan ympäri.
http://calm.iki.fi/16/karttapaikake?y=64.84378&x=26.07740

Yhdessä kohtaa oli kokonainen aitaelementti pois paikaltaan, maassa makaamassa. Siitä olisi ollut esteetön pääsy 400 kV:n kentälle. Ilmoitin vikapäivystykseen ja aita tietenkin korjattiin. Myöhemmin verkkoyhtiö lähetti minulle kiitokseksi jämäkän ruuvitalttasarjan usealla erilaisella ruuvauskärjellä. "Antoivat sinulle sitten yleisavaimen kaikille sähköasemille...", kommentoi poikani tätä ironisesti.
IMG_8486.jpg 21.05.2018 18:37 <Mikko Koho> Vikahan se on sekin jos kuka tahansa pääsee sähköihin käsiksi. Viitisen vuotta sitten tuli ohikulkumatkalla törmättyä tilanteeseen jossa joku oli tuntenut liikaa mielenkiintoa 110/20kV asemaa kohtaan ja portit oli murrettu auki. Vikapäivystäjä ei saanut sanottua suunnilleen muuta sanaa kuin "kiitos" kun soitin tilanteesta ja hän tuli hoitamaan puutteen kuntoon.
IMG_8486.jpg 21.05.2018 18:18 <Hatti J> <Hartsa>:n linkittämässä jutussa avokoneistosta: "Esteetön kulku kaikkina vuorokauden aikoina. Huoltoreitit on suunniteltava nopeaa muuntajan tai kojeiston vaihtoa silmälläpitäen. Muuntamoon on päästävä silloinkin kun sähköt ovat poikki."
https://www.dropbox.com/s/pf39win0vgodc51/koppi.jpg?dl=0

IMG_8486.jpg 21.05.2018 18:14 <Topiax> Sitäpä en tiedä, ei ollut mainintaa po. viestiketjussa. Toisaalta, eihän tuolla mitään varsinaista vikaakaan ollut.
20170515_211234_HDR.jpg 21.05.2018 18:00 <Mikko Koho> Vesimäärä tekee omia ongelmiaan työmaalle. Osa töistä venyy syksyyn kun virtaamaa ei saada riittävän pitkäksi aikaa turvalliselle tasolle ja viime viikonloppuna pitivät, viranomaisen luvalla, virtaamaa pienenä että saivat sukellettua Imatrankoskella ja Svetogorskissa.

Nyt sitten koski kuohuu, koneistoremontista johtuen, kuukauden ajan mutta, vastuukysymysten takia, sitä ei voi markkinoida kuin puskaradion kautta.
https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/edf394df-1a7d-447a-bc09-4548f35ff0a5
IMG_8486.jpg 21.05.2018 17:16 <Mikko Koho> Eipä tullut Facebook-kyselijälle mieleen kilauttaa paikallisen sähköverkkoyhtiön vikapäivystykseen..
IMG_8486.jpg 21.05.2018 13:32 <Topiax> Ei avokoneisto. Muuten vain "avoimien ovien päivä"
https://www.dropbox.com/s/pf39win0vgodc51/koppi.jpg?dl=0
IMG_8486.jpg 21.05.2018 11:14 <Hartsa> Hyvä juttu avokojeistosta....http://docplayer.fi/4208222-Stoneplan-tero-kotikivi.html
karna -40 kvv 87.jpg 21.05.2018 11:07 <Hartsa> https://yle.fi/uutiset/3-8810232
Kou_7230.jpg 21.05.2018 09:33 <Jouko> Hikiä-Orimattila osuus oli ainakin vielä viime kesänä pystyssä, kummatkin virtapiirit rinnankytketty Hikiän ja Tönnön asemilta. Samoin Liedossa oli lyhyehkö osuus, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4071

Ei yllätä tuo MT:n uutinen, reissuilla mitä joskus tullut maanomistajien ja paikallisten kanssa juteltua alueen voimajohdoista, harvalla ollut positiivista mainintaa ko. firman toimintaa kohtaan...
Enermet.JPG 21.05.2018 09:26 <calm> Nyt sitten aletaan ajamaan IoTtia mittareihin, saapa nähdä mitä tästä tulee. https://www.businesswire.com/news/home/20180517005116/en
IMG_3041.jpg 21.05.2018 07:07 <calm> Valtion hallinnoima Fingrid vetää sähkölinjaa suoraan laitumen läpi - "Lehmät ovat keskellä rautaromua" https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.235572
IMG_7089.jpg 21.05.2018 00:45 <-"- > Viimeiset malmit nostettiin kaivoksesta 11. kesäkuuta 1985.

Pumput sammutettiin/purettin ja toimitettiin ylös ja kaivostunnelit alkoivat täyttyivät vedellä hiljalleen.
IMG_7089.jpg 21.05.2018 00:43 <Hartsa > Vanadiini oli kaivoksen päätuote, vaikka se muodosti vain 2,5 prosenttia tuotannosta. Muu oli magnetiittia, ilmeniittiä ja kiisuja.

Kaivoksen pääkuilu johti 661 metrin syvyyteen – kaivoskielessä tämä ilmaistaan muodossa +661. Päätasot sijaitsivat viidenkymmenen metrin välein siten, että ensimmäinen oli +75 metrissä ja syvin taso +575 metrissä. Vuosittain louhittiin noin viiden kilometrin verran vaakasuoria tunneleita ja tasoja yhdistäviä vinokuiluja. Kaivosalueen maan alla kulkee arviolta 124Km tunneleita
42.jpg 21.05.2018 00:23 <Hartsa > tuolla on vielä asemissaan käyttövalmiina...http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7899
19.jpg 21.05.2018 00:19 <Hartsa > Katkaisu ääni on varmasti kova kun jousilaukeaa jännityksestä, ei oo koskaan tullut kuultua käytössä on kylläkin tullut nähtyksi.
19.jpg 21.05.2018 00:18 <Hartsa> Niin romulaanhan ne joutuu ennemmin kun hoksataan museoida ees Harvemin missää museossa on OSAK24 Strömbereitä tallennettuna.
Kou_7230.jpg 21.05.2018 00:13 <Hartsa> "Saimme sähkökatkosta tietää vasta edellisenä iltana katsoessamme postilaatikkoomme, jossa ilmoitus oli. Lehmät olivat navetassa ja ne piti päästää ulos, etteivät läkähdy, koska ilmanvaihto ei toiminut. Jos Fingrid tiedottaisi tilallisia asianmukaisesti, niin olisimme voineet ennakoida tilanteen hankkimalla aggrekaatin."
Jännä että ei fingrid tarjoo varavoimaa luonnolisesti kun jotuut sähköt katkomaan.....
Kou_7230.jpg 21.05.2018 00:10 <Hartsa> ei liity tähän linjaan mutta onkohan kysessä ulkolaisfirma hommissa....Näppärää !!! https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.235572

25202 - 25251 / 48383
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017