![]() |
28.01.2019 15:04 <Marko Vanhanen> Minulla on näitä pari kappaletta jemmassa DC48V -jännitteelle. |
|
28.01.2019 15:00 <Marko Vanhanen> Jostain syystä Kansalaisen karttapaikan koordinaatit uupuvat N:6937233,802 E:441069,745. |
|
28.01.2019 14:58 <Marko Vanhanen> Jostain syystä Kansalaisen karttapaikan koordinaatit uupuvat N:6937294,302 E:440952,245. |
|
28.01.2019 14:57 <Marko Vanhanen> Jostain syystä Kansalaisen karttapaikan koordinaatit puuttuvat N:6937294,302 E:440952,245. |
![]() |
28.01.2019 14:56 <Marko Vanhanen> Jostain syystä Kansalaisen karttapaikan koordinaatit uupuvat N:6937287,302 E:440990,245. |
![]() |
28.01.2019 14:55 <Marko Vanhanen> Jostain syystä Kansalaisen karttapaikan koordinaatit puuttuvat N:6937287,302 E:440990,245. |
![]() |
28.01.2019 14:54 <Marko Vanhanen> Jostain syystä Kansalaisen karttapaikan koordinaatit puuttuvat N:6937287,302 E:440990,245. |
![]() |
28.01.2019 14:53 <Marko Vanhanen> Jostain syystä Kansalaisen karttapaikan koordinaatit korruptoituivat N:6937287,302 E:440990,245. |
![]() |
27.01.2019 21:39 <Make> Ohut suorahko teräslanka vain oli koskettimena, eipä sitä paljoa taivuteltu. Nuo valot kuulostavat jo erikoiselta. Onkohan kiinalaisissa paristoissa isompi pluspään nappula kuin täällä... |
![]() |
27.01.2019 21:33
<Make>
Vähän epäilyttää, että olisiko tuossa liiketilassa unohtunut ilmastointi päälle... Aina ohimennessä ulkoyksiköstä kuuluu sellainen jyskyttävä ääni, kuten ilmastointia käytettäessä. Joko kuvan vika on selvinnyt? |
![]() |
26.01.2019 21:25 <Make> Ja natikkaversio on puolestaan SPP 70: http://www.simoncornwell.com/lighting/collect/lanterns/philips-spp70-2/index.htm |
![]() |
26.01.2019 21:20 <Hartsa> Niin no tarvitsihan se talomieskin vettä :) jotta jaksaa puuhastella mutta ei ionipuhdistettuna...Nykyään kaikki on huoltovapaata yms. |
![]() |
26.01.2019 20:59 <Make> Monia perinteisen mallisia valoja ei enää kauheasti tunnu saavan. Eräässä pihassa vaikka on juuri Karlux Tapio noiden SLO:n kartiomallien seurana. |
![]() |
26.01.2019 20:53 <Make> Thorn 7378/1-125/80- mallissa lampunkanta on ylhäällä peltikiekossa: http://www.laitetori.fi/fi/tuotteet/sahkotarvikkeet/valaisimet/5653/ Kuristin ja konkka ovat puolestaan kantaosan päällä. Nämä ovat vaatimattomasti neljällä tangolla toisissaan kiinni. Joku on kai tarvinnut pelkät kuvut... |
|
26.01.2019 20:48 <muhentaja> Ääni kuului melko lailla vaunun pohjan kieppeiltä läheltä toista päätyä, että tuskin oli mikään vikaantunut ilmastointikone tms. kyseessä, ja oli todella kuuluva, voisi verrata lähinnä johonkin tosi löysäpakkaiseen kantaverkon/voimalaitoksen päämuuntajaan. Vaunumuuntajaa en ole ennen tuota tapausta kyennyt kuulemaan lainkaan, sen verran taustamelua on asemilla aina. |
![]() |
26.01.2019 19:28 <Koomikko> Tuli nähtyä puun aiheuttama valokaari oikosulku parinkymmenen metrin päästä. Kaikki lähti siitä kun lumi oli taivuttanut puuta 20 kV:n linjan päälle. Soitto vikailmoitukseen että puu vääränä linjan päällä ja oksat jo lankojen välissä, lupasivat lähettää asentajat paikalle. Noin kolmen vartin päästä uudelleen katsomaan ja noin sadan metrin päästä näkyi kun puu katkesi ja latva putosi lantiolle. Uusi soitto vikailmoitukseen että puu linjalla, vastasi virran pysyvän päällä johon totesin ettei se kauaa pysy kun puu savusi jo sairasti. Välittömästi tämän jälkeen havut syttyivät palamaan ja samalla valokaari leimahti, pjk ja uusi leimahdus, ajk ja kolmas leimahdus. Ajastaan asentajat tulivat paikalle ja pudottivat latvan pois ja tekivät havainnon säieviasta. Tuollaisessa valo on tarpeeksi kirkas häikäisemään kunnolla valoisaan aikaan ja surahdus säpsäytti muttei kuitenkaan housupyykkiä aiheuttava. |
![]() |
26.01.2019 18:15 <Make> Jotain tuolla on näköjään rakennettu ja yksi valaisin on saanut osuman: https://www.google.fi/maps/@61.6494573,27.2635778,3a,75y,256.21h,94.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1saLbU9fajnVopELzcY1p5iw!2e0!7i13312!8i6656 Kauha on irronnut, mutta on ehjän näköisenä pylvään juurella. |
![]() |
26.01.2019 17:46 <Make> Siellä oleva Flako- rasia on tainnut myös käydä lämpimänä, kun tulpan kolon pohja näyttää ruskealta... |
![]() |
26.01.2019 17:38 <Make> Silloin oli vielä talonmiehiä ja akkuja, joihin voi lisätä vettä. |
|
26.01.2019 17:31 <Make> Mielenkiintoiselta vaikuttaa, jos noin on todella ollut. Ainakin talvi on tainnut aiheuttaa vaihteeksi häiriöitä junaliikenteeseen. |
![]() |
26.01.2019 12:01 <Hartsa> Näin taivalkoskella.....https://yle.fi/uutiset/3-10613113 |
|
26.01.2019 08:23 <muhentaja> Korjataas tuo päiväys vielä 24.1.2019... |
|
25.01.2019 21:49 <muhentaja> Eikä siis myöskään raide 1 rappukäytävässä. |
|
25.01.2019 21:45
<muhentaja>
InterCity 266 24.1. 2016 junan vaunussa, oliskohan ollut vaunu 4 tai 5 junan numeroinnin mukaan, kuului tuossa toissa päivänä Oulun pysähdyksellä sellaista 1500V/230V 50Hz murinaa tai jopa paremminkin jyrinää vaunun toisesta päästä että taisi joko mennä ylivirtaa syystä tai toisesta oikein reippaasti tai sitten oli jokin vaunumuuntajan sisäinen oikosulku käynnissä. Eipä siinä vierellä oikein haluttanut seisoskella parempaa puoliskoa kuljettavaa junaa odotellessa, että purskahtaako sieltä öljyt sekä nestemäisessä että kaasumaisessa muodossa päin naamaa ja vielä tulet ja valokaaret perään. Juna taisi kuitenkin päästä perille, kun ei sen kummempia uutisointeja ollut. Aloin jo tottumuksesta raide 1 porraskäytävää ylöspäin ihmettelemään, että mikä ihmeen ääni tuo murina on, kun sellaista ei koskaan aikaisemmin ole kuulunut Oulun rautatieaseman raiteiden 2 ja 3 järjestelyissä. |
![]() |
25.01.2019 09:37 <Hartsa> Juu ja vanhoissa elokuvateattereissa oli kaappi joka oli lukossa ja lasin takana valaistu kytkin ja siinä luki hätävalo, Se sytyttää kun rikkoo lasin ja painaa nappia niin erillisestä keskusakustosta syötetyt 24v valot päälle, Koulussa oli aikoinaan semmoinen sitä syötti 2x140Ah akkua sähköpääkeskuksessa puusta tehdyllä laverilla ja nurkassa iso kirkas lasinen pullo akkuvettä joka kk talkkari kävi mittaamassa haponominaispainot mittarilla ja kirjasi vihkoon. |
![]() |
24.01.2019 21:16
<Make>
Tuo monen jännitteiset lamput kuulostaa haastavalta. En ole kuullutkaan ”hätävalo”- napeista. |
![]() |
24.01.2019 21:12 <Make> Näköjään tuo minun Piko- rasian kuvakin on päässyt mukaan tuonne. |
![]() |
24.01.2019 20:51
<Antti J.>
Itsellä sen verran kokemusta näistä vanhoista poistumistievaloista, että niitä on ollut sekä 220v verkkovirralla sekä 30 tai 24v akkuvirralla toimivia. Olin kerran ammattikouluaikana työharjoittelussa yhdessä laitoksessa, niin siellä oli Idmanin suorakaiteen malliset vanhat poistumistievalot, joista osa oli verkkovirralla, ja osa 30v akkuvirralla. Vaihteli osastoittain siis. Verkkovirralla oleville oli osaston pääkeskuksessa oma sulake, ja pääkatkaisija. Sitä en sitten tiedä, että miten nämä verkkovirralla olevat sitten sähkökatkon sattuessa käyttäytyivät, että siirtyivätkö akkuvirralle, vai pimenivätkö kokonaan. Kun lamppuja niihin vaihtoi, niin sai olla tarkkana ettei vain laita 30v merkkilamppua 220v valaisimeen, jolloin olisi kuulunut tussahdus, ja sulake kärähtänyt välittömästi. Joissakin vanhoissa, etenkin koulukiinteistöissä näkee myös painikkeita oven pielessä, joissa lasi-ikkunan takana lukee "hätävalo" Millainen sitten lie se systeemi sitten ollut aikoinaan. |
![]() |
23.01.2019 20:20 <Joni> Ei taida enää löytyä. Alunperin löysin nuo varalamput k-raudasta ja ne itse asiassa oli tuohon itäsaksalaiseen Narvan ulkosarjaan. Nettikaupoista kyllä tuntuu löytyvän |
![]() |
23.01.2019 19:14 <calm> Etusivun vapaasanahakuun voi sen pistorasian kirjoittaa, niin löytyypähän ne, joissa se kuvatekstissä on mainittu. |
![]() |
23.01.2019 00:04 <Koomikko> Tulpan kuvat vähissä jospa tämä toimisi http://www.hollilla.com/picviewer.php?tid=20086586&refoffset=4530 |
![]() |
22.01.2019 22:09 <Make> Vai noin kävi... |
![]() |
22.01.2019 22:08 <Make> Pitäisikö tulkita, että korvaavat lamput on otettu käyttöön jossain päin? Keravalla niitä on vain muutama katuvaloissa, talojen pihoista löytyy kyllä. |
![]() |
22.01.2019 11:55 <RicuP. > Tulppa on esitteen mukaan Flako tulppa ja tuo on Flako pistorasia. |
![]() |
21.01.2019 21:40 <Jouko> Tunnistustoive esim. jännitehakulistaan: pistorasia |
![]() |
21.01.2019 18:57 <Jouko> Löytyy näitä vähän ruosteisimpanakin ja led-lampuin.. |
![]() |
21.01.2019 18:53 <Jouko> Tällä pylväällähän tuo vaihtuu. |
![]() |
21.01.2019 18:51 <Jouko> Uusi asema (vm. 2017) palvelee hiljan maakaapeloitua taajaman sähkönjakelua sekä läheistä teollisuutta ja lämpökeskusta. Kuntakeskuksen syöttö ollut aiemmin Taipaleen ja Vehmaan muuntoasemien varassa, joista myös pitkät maaseutujohdot lähteneet. Kirkontauksen ja Vehmaan asemia syöttävä, taajaman pohjoispuolitse kiertävä 110 kV johto tullee tuolta, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1386 Sekin hiljan uusittu corten-pylväille, vanha oli alkujaan jostain 1960-luvulta. |
![]() |
21.01.2019 17:50 <Koomikko> Nykyään mistään mielenkiintoisesta ei saa julkaista kuvia, hyvä jos saa kuvatakkaan. |
![]() |
21.01.2019 16:08 <RicuP. > Tietohallinnolta tuli viestiä, että tämän 16.01.2019 kuvasarjan kuvat, paitsi tämä on poistettava. On vähän tiukat määräykset, mutta ei mahda mitään... |
![]() |
20.01.2019 21:59 <Hartsa> Tuo moottori on sitä mallia että se on tehty kestämään, Kuparia on ihan huolella tuon sisällä.. |
![]() |
20.01.2019 17:47 <Make> Vai tuollainen ulkosarja löytyy... Itse en varmaan ole nähnyt. Saako siihen edes lamppuja? |
![]() |
19.01.2019 22:49
<Joni>
Osram tekee ilmeisesti edelleenkin vastaavaa sarjaa norsunluun värisenä. Narva, eli nykyinen Avran-Golux myös tekee edelleen jonkinlaisia sarjoja Itselläni on tuo Osramin ulkosarja 15-osaisena |
![]() |
19.01.2019 21:45
<Make>
Osramilla oli 1970 myös noita pitkävartisia kuusenkynttilöitä: Kanta E10, 3W, 15x103 mm, 10 tai 16 sarjoihin. Joko norsunluunvärinen tai värilajitelma pun, vih, ke, sin ja or. En oikein tiedä, tarkoittaako tuo nyt vain varren väriä. On nimittäin vielä erikseen joku punainen. On myös ulkokäyttöön: kanta E14, 7W, 20x110 mm, 16 sarjaan. Vain norsunluunvärinen. |
![]() |
19.01.2019 20:50
<Make>
Onkohan tuo Silica joku kalvopinnoite? Kuvassa näyttää, että se yltää kantaan asti ilman "tarkastusrakoa". Sisähimmennetty on normaali himmeä. Jouluvalot ovat vieneet sähköä, jos todella on ollut 2x 60W... |
![]() |
19.01.2019 20:23
<Make>
Lienee testattu kunnolla... Katsoin juuri liittimien merkintöjen kohtia+ päätylevyt näyttävät ohuemmilta. Sininen on kai Frer- merkkinen virtamuuntaja. Kontaktori näyttää vanhalta Strömbergiltä, mutta tuskin sentään on. Muuntajasta saa ilmeisesti myös 115V ulos? |
![]() |
19.01.2019 17:56 <RicuP. > Hartsa, näin on! |
![]() |
19.01.2019 10:22 <muhentaja> 3650V lie kuitenkin eristysvastustestin jännite? Lähemmäs 10x käyttötaajuinen ylijännite muuntajaan syötettynä vetää varmasti raudat komeasti saturaation puolelle, ja virta karkaa lapasesta. |
![]() |
18.01.2019 21:50
<RicuP. >
Entrelecin liittimiltä kyllä näyttävät, mutta merkinnän kiinnitys on erilainen, että tiedä sitten. Pitäisi tutkia. Iso maadoitusliitin taitaa olla Weidmullerin. Muuntaja on tyyppiä Muuntosähkö Oy - Trafox Malli: KKS 5500-230/S/115-0-115 Ensiö: L-N 230VAC/TC 1-Vaihe Toisio: 115-0-115VAC 23.9A uk 3,8% Teho: 5500VA Kotelointi: IP21 Standardit: EN 61558-2-15 Etusulake max 35A. VM:n testipiiri muuntosuhde 3:1 |
![]() |
18.01.2019 21:34 <RicuP. > Tuommoiset on kyllä harvinaisia nykyään. Tuommoista isoa kynttilää en ole nähnyt. Nuo bajonettikantaiset ovat olleet luotettavempia tärinälle alttiissa paikoissa, mitä lie ne paikat sitten olleet. Sen takia mm. autoissa ja vaikka ompelukoneissa ja mikroissa näkee bajonettikantoja. On vissiin alunperin englannista lähtöisin tuo keksintö. |
© Janne Määttä 2004-2017