|
19.07.2019 23:03
<Mikko Koho>
Voimalan rakentamisesta kertovassa, Suomi-Filmin tuottamassa, "..Ylikäynyttä Imatran"-filmissä vuodelta 1958 soi muun muassa tämä biisi, jonka nimi voi herättää hilpeitä mielikuvia. https://www.youtube.com/watch?v=O4mQl5gw9VE |
|
19.07.2019 21:17 <Make> Meiltäkin on joskus kysytty Schneiderin vikavirtojen kanssa jotakin, että oikosulkuvirta on liian pieni sen jälkeen mitattuna. Ei vaan ole koskaan kunnolla selvinnyt, mistä on kyse. |
|
|
19.07.2019 21:08
<Make>
PSO HKP 7 on löytynyt... https://photos.google.com/share/AF1QipMCd2e1dS943MK4fQ2hN3c-PPOrCcDaY4ElgT4vyRe-jatiBngxpBkYHgGr-Z1Hvg/photo/AF1QipO5E9PFyTESZHZUu1WnMQF329rb7jQseTWwlPg4?key=b18zNDRHektvM1ZMTEhVcjdwaURCWXVtVE92TzJn On ilmeisesti HKP 6:n pienempi 125 watin versio. Näyttää kovasti SLO Kofferilta. |
|
19.07.2019 20:58
<Make>
Onhan noita isoja Siemensin kauhoja... Tuo vaikuttaa isommalta SLO 8153:n näköiseltä: https://photos.google.com/share/AF1QipMCd2e1dS943MK4fQ2hN3c-PPOrCcDaY4ElgT4vyRe-jatiBngxpBkYHgGr-Z1Hvg/photo/AF1QipPeXb89fpDCengE5fqeJbi1sH_LBPiD7oFk19vp?key=b18zNDRHektvM1ZMTEhVcjdwaURCWXVtVE92TzJn Löytyy myös Idman P2-47:n näköinen tyypillä 5NA 031 2-1E: https://photos.google.com/share/AF1QipMCd2e1dS943MK4fQ2hN3c-PPOrCcDaY4ElgT4vyRe-jatiBngxpBkYHgGr-Z1Hvg/photo/AF1QipNYfC1XXFvG6RFTZxXGNiIHktrbTxhlljJfQblW?key=b18zNDRHektvM1ZMTEhVcjdwaURCWXVtVE92TzJn |
|
|
19.07.2019 20:41 <Make> ... ja nyt SLO-MMO 8508 HQL 250: https://photos.google.com/share/AF1QipMCd2e1dS943MK4fQ2hN3c-PPOrCcDaY4ElgT4vyRe-jatiBngxpBkYHgGr-Z1Hvg?key=b18zNDRHektvM1ZMTEhVcjdwaURCWXVtVE92TzJn Tuo Phozagora on sitten löytänyt tätä mallia tuollaisella tyypillä! |
|
|
19.07.2019 19:55 <Make> Ei taida Phozagorakaan ihan kaikkea tietää... Ei ole Venäjän valot oikein tuttuja. |
|
|
19.07.2019 19:50 <Make> Jos ne ehtii näkemään valot päällä, silloin mallinumerokin voisi näkyä. Nimittäin kuvan malli ei vaikuta täysin samalta kuin 5.2.2017 mainittu. |
|
19.07.2019 16:45 <qwerty1> Eilen tuli vastaan vähän erikoisempi "vika". Enston käyttämätön 3-vaihe 30mA vikuri toimii vähän erikoisesti: asennustesterillä mitatessa laukaisuaika ja -virta on 0,0ms ja 0,0mA. Laukaisuvirtahan on lähes aina 18-30mA ja testeissä pieni viive nousevalla virralla testatessa. Kyseinen vikuri laukeaa heti kun testinappia painaa, sukotesterillä laukeaa normaalisti, testinappi myös ok. Vikuri on johdotettu oikein ja nolla on myös oikein molemmin puolin. Onkohan vikuri jotenkin viallinen vai mistähän tuo voisi johtua? Vikurin perässä 2kpl 3-vaihe pistorasiaryhmää ja näissä on normaaleja 1-vaihe schukoja eri vaiheille kytkettynä. Sirkkeli kuitenkin toimii ihan normaalisti kun testasin eli ei lauo vikuria. Asennustesteri on myös ehjä, toisessa paikassa testattuna näyttää laukaisuajan ja virran normaalisti. |
|
19.07.2019 11:52
<RicuP. >
Joo, ljk on. Pakettikoneena on joku Högfors-Landisgyyr-Strömberg yhteistyö paketti. Maken valaisimista en osaa sanoa. |
|
19.07.2019 11:48 <RicuP. > Kyllähän muovijohdot pitäisi olla ihan hyvää vieläkin. Kevi varmaan vaan puuttuu, mutta senhän sinne luulisi saavan lisättyä. Täällä on myös näkynyt tutun taloyhtiössä tehdyn japilla seinävalot julkisivurempan jälkeen. Paikoissa ei tosin ole aiemmin ollut valoja, mutta olisihan ne voinut porata kellariin seinän läpi. Vähän on kyllä härskin näköistä kiiltävät japit punaisella seinällä. Valaisimina Airam Cestus mustana ja vissiin Led. Ovat aika kirkkaat. |
|
19.07.2019 00:37 <Keijo> Kuopiossa olen tavannut jo vuonna 1956 rakennetusta kerrostalosta muovieristeiset johtimet, jotka oli todella hyväkuntoiset ikäisikseen. 1953 vuoden kumieristeiset oli taas ihan korppuna. |
|
18.07.2019 23:24
<Hartsa>
Taitaa olla joku Ljk huone kyseessä putkista päätellen. |
|
18.07.2019 23:24
<Hartsa>
Taitaa olla joku Ljk huone kyseessä putkista päätellen. |
|
18.07.2019 22:23 <Make> Luulisi 60- luvun talossa olevan jo muovikuoriset johdot. Näköjään kuutiovalojen tilalla oli jo ollut I-Valo Duot vanhoilla paikoilla ja johdoilla. |
|
18.07.2019 22:18 <Make> Oudolta näyttää, kun aika huonosti näkyy. |
|
18.07.2019 22:16
<Make>
Ehkä Orno on sitten edustanut ko. merkkiä. Onko sitten vielä oikeasti Glamoxin tekemä... https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=5331&pos=28&pid=161252 Turussa on ainakin joskus ollut Sähkösepät Oy. |
|
|
18.07.2019 22:07 <Make> Oho, hienoa. Kilvissä vaan tuskin lukee enää muuta kuin Idman. |
|
|
18.07.2019 21:19 <Froggy> Tuo Soviet&Russia on joku Phozagoran lempinimi... Oikea on Svetotechnika. RKUt, ZKUt ja muut tarkoittavat myös jotakin. |
|
|
18.07.2019 21:01 <Froggy> Niinpä taisin aloittaa... |
|
|
18.07.2019 20:44 <Froggy> Joo, sisällä oleva valaisin on täysin sama kuin kuvassa, mutta vielä normaalilla lasillakin. Keskustassa on näitä ihan normaaleina ja ehyillä kilvillä joista erotin silti vain SLO -logon. Kilpi on lampunkannan vieressä sisäpuolella. |
|
|
18.07.2019 20:27
<Make>
Tuolla nyt olisi 04.10.2016 mainittu vanha Minikofferin versio: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=12976&pos=3&pid=161967 Erikoisuutena lähinnä, että kupu on vain yhdellä salvalla kiinni. Froggy näköjään aloitti oikein viestiketjun, pohjustuksena tämä kuva... https://www.lighting-gallery.net/index.php?topic=7442.0 |
|
|
18.07.2019 20:06 <Make> Monenlaisia ratkaisuja varmasti tarvitaan... Nuo siis ovat suorakaiteen mallisia, vaikka näyttää neliöltä? |
|
|
18.07.2019 18:20 <Froggy> Keskustassa kuvuttomiin tälläisiin on taidettu laittaa maissilamput! Kilvetkin olivat hyvin näkyvissä, ohimennen näin. |
|
|
18.07.2019 17:15 <Froggy> Kuvaan liittyen, että täällä on kuvan malleilla erillinen suojahäkkyrä: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=7&pid=162006 |
|
18.07.2019 12:53 <Froggy> http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=61925&view=lres&prms=s_start%3D120%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv%5B0%5D%3D%26s_adv%5B1%5D%3D%26s_advfrom%5B0%5D%3D1%26s_advfrom%5B1%5D%3D1%26s_org%3D0%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 Tuossa on näkyy niitä Aqua Signal loistevalaisimia. Kuitenkin ovat Ornon toimittamat? Serenadella oli täysin samanlaisia ja niissä luki Aqua Signal. |
|
18.07.2019 11:33
<Froggy>
Niin. Onkohan tuolla vedenpudistamolla SOX valoja: https://maps.app.goo.gl/5D4SeyGURx13yrQNA Noiden muoto on sellainen pitkulainen ja jotain natriumvaloa niissä on tainnut näkyä. Tuossa näkyy samanlainen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7795 |
|
17.07.2019 23:50 <Mikko Koho> Ammattikouluaikana kuulin osuvan vertauksen että sitä ei tiedä missä kunnossa "kalsarit", eli kangaseristeiset johdot, vuosien jälkeen ovat. |
|
17.07.2019 23:04 <Make> Vähän tuntuu, että sitä olisi tosiaan käytetty tasoristeyksen merkkinä. |
|
|
17.07.2019 22:51 <Make> Huomasin, että Vantaalla on monissa valopylväissä pieniä Jakoraja- tarroja. Mahtaako se ehkä tarkoittaa 18.2.2018 mainittua varakaapelin pään sijaintia. |
|
17.07.2019 21:42 <Joku> Ehkäpä ne ei uskalla käyttää vanhoja johtoja, tai ovat liian hauraita. Tai sitten on liian vähän johtimia, eikä uusia saada (tai viitsitä) vetää. |
|
17.07.2019 21:38 <Joku> Ehkä kolmannen maailmansodan jälkeen ei enää näistä tarvitse lukea. Nykysysteemit vaan on liian monimutkaisia, ja kun on satoja tekijöitä, niin spagettikoodiakin tulee helposti, eikä kaikkia aukkoja sitten saadakaan paikattua saati edes löydettyä, hyviä esimerkkejä ovat OpenSSL:län Heartbleed-bugi, ja x86 prosessorien käskykannan (laitteistohaavoittuvuus!!) Meltdown-haavoittuvuus. Avoin lähdekoodi toki pääsääntöisesti lisää tietoturvaa, koska koodi on audiotitavissa, mutta joskus avoimen lähdekoodin yhteisö toimintatavat saattavat aiheuttaa aukkoja, kuten kävi tuon OpenSSL:län kanssa. Olihan yksinkertaisimmissakin systeemeissä ennen aukkoja, mutta ne taas johtue ehkä ennemminkin siitä, ettei tietoturvasta vielä välitetty. Tämä on karu esimerkki siitä, miksi minun mielestä perus PC-kotikoneella ei ole asiaa kriittisiin paikkoihin: https://www.mikrobitti.fi/uutiset/nsan-huippuluokan-takaovi-paassyt-ehka-kymmeniin-tuhansiin-windows-koneisiin/1781022f-7e53-3eab-a4c5-50276eb7ee50 |
|
17.07.2019 20:18 <Froggy> Jossain on jopa ollutkin ja tasoristeyksillä: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10248 |
|
17.07.2019 19:20
<Froggy>
ppNa olisi hyvä varoitusvalo vaaranpaikkoihin: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10121 ja https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8666 jos muut valot ovat vaalaempia. Pitääpä katsoa onko missän tuolla kanavalla enää pienpainenatikkaa kun kerran olen menossa sinne kohta. |
|
17.07.2019 17:08
<Mikko Koho>
Ei liity kuvaan mutta jotain vakavuudeltaan tämän tasoista on ollut odotettavissa. Mitenhän pitkään vastaavista tapauksista saadaan vielä lukea.. https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/7-miljoonan-asukkaan-maassa-5-miljoonan-ihmisen-tiedot-varastettiin-bulgaria-on-pyytanyt-apua-kyberturvallisuusvirastolta/092c92cc-4625-4727-a3aa-e0d22e7d8aed |
|
|
16.07.2019 23:00 <Froggy> Tykkimäessä on toki paljon enemmän muitakin malleja matalissa pylväissä, hyvin ovat tietääkseni kestäneet. |
|
16.07.2019 22:58 <Froggy> En minäkään nyt ihan tuollaista ole varmaan nähnyt, mutta ainakin paljon sellaisia valaisimia joissa ei ole kuulunut alunperinkään olla kupua |
|
|
16.07.2019 20:58 <Make> Puuhamaassa oli yhtenä puutteena, että valaisimien kupuja puuttui: https://yle.fi/uutiset/3-10860138 |
|
16.07.2019 20:55 <Keijo> Noissa kytkimissä ei ole kiinteää nuppia vaan eräänlainen "avain" jolla tuota kytkintä voi kääntää. Kunhan löydän sen niin laitan kuvan tänne. |
|
16.07.2019 20:48 <Make> En ole tuollaista koskaan nähnyt. Oli myös sellaisia pieniä pyöreitä posliinirasioita, johon laitettiin riippuvalaisin. |
|
16.07.2019 20:45 <Make> Alkuperäiset automaatit ovat kai olleet kWh- mittarin malliset. Puuttuukohan noista kytkimistä muuten nupit? Kaikki on tietysti nyt poistettu käytöstä... |
|
16.07.2019 20:37
<Make>
Tuo seinästä tuleva putki näyttää olevan aika monesta osasta tehty. Ehkä oikea työjärjestys on oleellinen asia. MMJ: n asentajakin on oikein löytänyt oikeat holkit. Ihankohan nykyään noin tapahtuu kovin usein? |
|
16.07.2019 20:31 <Make> Keravalla on eräs firma, joka tykkää täyttää kerrostalojen ulkoseinät alumiiniputkilla. Yleensä tämä tapahtuu putkiremontin yhteydessä. Voiko 60- lukuisissa ulkovalojen uppojohdoissa olla jotain vikaa, ettei niitä voi käyttää? Kuutiovalot eivät missään tapauksessa käy, joten Defa Neptune tulee putkitettuine pintajohtoineen. Putki on vielä aika reilun kokoista. |
|
16.07.2019 19:21
<Make>
Sitten tuntematon vähän saman tyylinen valaisin. Itse asiassa se on hyvin lähelle tuota Asea Skandia LS- 224H- mallia, ehkä vähän vanhempi: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastcom&cat=0&pos=18&pid=161894 Eroina lähinnä, että päätyjen kulmat ovat terävät ja lampunkannat tulevat ”pohjaan” kiinni. Kantojen tyyppi on Helvar OP36. Kauan sitten sain pari tuollaista valaisinta ilman heijastimia, ja jostain syystä menin maalaamaan ne kilpiä myöten. Kilpi on musta leima kehyksellä ja valmistajan loppuosa on TUOTE OY. Tyyppi on jotain 124c 1-2x40W. Muuten lukee ~220V 1-2x0,67A M ”pisara kolmiossa”. Vake-Tuote Oy tulisi muuten mieleen, mutta tuohon kai mahtuu vain 1-2 kirjainta. Virraksi on tainnut livahtaa 65 watin version arvo. |
|
|
16.07.2019 19:00 <Make> On siinäkin vähän samaa tyyliä. Taitaa vaan olla muovinen heijastin/ varjostin. |
|
|
16.07.2019 16:15 <Froggy> Vähän kuvan tyylinen valaisin: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=3048&pos=7&pid=113321 Tuskin on sekään... |
|
16.07.2019 00:15 <Joku> Aikaa nämä kaapelit kyllä tuntuu muuten kestävän hyvin. |
|
16.07.2019 00:09 <Joku> No jos tuohon maailmanaikaan on ollut pakko putkittaa, niin eipä niitä materiaalivaihtoehtoja juuri ollut. Sitä on vaikea uskoakaan, mitä kaikkea muovi on tuonut tullessaan. Eipä noita puustakaan ole voinut tehdä, alumiinin halpa valmistus taisi tehdä vasta tuloaan, ja bakeliitti oli juuri keksitty. |
|
16.07.2019 00:04 <Keijo> Lyijyssä on se huono puoli ettei se kestä taivuttelua edes takaisin. Vaippa murtuu todella helposti jos menee varomattomasti taivuttamaan, monesti näkee tietyömailla kun maanrakennusporukka siirtelee vanhoja vannerauta-armeerattuja lyijykaapeleita miten sattuu. Siihen kun tulee pienikin reikä niin vika saattaa ilmetä vasta kuukausien päästä. |
|
16.07.2019 00:04 <Joku> Kotelotyyppi vaikuttaa ainakin sen takia, että LEDin hyötysuhteen edellytys on matala toimintalämpötila, ja osa koteloista on suunniteltu lämmön haihdutukseen, osa taas sopii paremmin merkkivaloksi. Samahan pätee tietty tehotransistoreihin ja muuhunkin elektroniikkaan. Esim. tavallisella 5 mm epoksivalukotelolla ei kummempia hyötysuhteita ja tehoja saavuteta mitenkään. Sen verta on netistä tarttunut tietoa, että loisteaineet, paremmat materiaalit, kaikenlaisten kvanttimekaanisten kummallisten ilmiöiden hyödyntäminen ja mikrorakenteet, jotka auttaa valoa pääsemään paremmin ulos korkean taitekertoimen sirusta on kehitystä vieneet eteenpäin. Ja tietysti puolijohteiden valmistuskin kehittyy. Mutta on se kumma, kun tietoyhteiskunta ei tällaista tunnu tietävän, vaikka joka paikkaan ovat tuota väärinkin perustein tuputtamassa. |
|
15.07.2019 23:58 <Keijo> Ja lisään vielä että kuvasta näkee eron miten nykyään tehdään työt ja miten tehtiin ennen vanhaan. Siinä on joku firma käyny vähän muovikourua laittamassa ja mmj:t nippusiteillä kiinni entisiin putkiin. |
© Janne Määttä 2004-2017