|
06.04.2019 22:39 <Vierailija vain> Prismassa on tälläiset eh-valaisimet, joissa osassa korvaavat monimetallit: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=20&pid=70648 Osa on vuodelta 2011, eli ei oltu tietoisia mistään eh-lamppujen kiellosta... Myös on loisteputkien vaihtaminen ledeiksi jäänyt siellä kesken, kun alkoivat vaihtaa 2016-2017, ja noin puolet vielä jäljellä. |
![]() |
06.04.2019 22:27 <RicuP. > Kävipä tuossa vieressä VT3:lla Noppo - Veikkari - välillä huonosti, kun olivat lamppuja vaihtamassa. Yksi auto oli ohittamassa vasemman puolista kaistaa ja ajoi sulkumerkkien läpi törmäten huoltoautoon, henkilönostinautoon ja ohittamaansa keskikaistalla ajaneeseen yhdistelmäajoneuvoon. Kuljettajalta heti henki pois.. https://yle.fi/uutiset/3-10713666 |
|
06.04.2019 22:25 <Make> Onkohan tuossa vielä toinen SLO:n työvalaisinmalli? https://kiertonet.fi/muut/muuta-tavaraa/tyomaavalaisimia-23336 On suorakaide lasikuiturunko ja opaali kupu ja kuvun kiinnikkeet SLO- tyyliset. Muoto kyllä muistuttaa vähän vanhaa Idmanin lasikuitumallia: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=5&pid=110754 |
![]() |
06.04.2019 22:21 <Vierailija vain> On ollut kai kiire... Ei varmaan valaise kunnolla tielle. Olisi kyllä voitu laittaa pidempi varsi samalla. Vai käykö samalla tavalla kuin täällä, kun oli vaihdettu vanhat puupylväissä olevat kauhat ClearWayhin ja parin vuoden kuluttua samalle tieosuudelle tuli Greenled Siriukset teräspylväissä. |
![]() |
06.04.2019 22:00 <RicuP. > Tilalle on tullut Philips ClearWay samoihin varsiin.. |
|
06.04.2019 21:52
<RicuP. >
Promenadella on Kokkolat ja sillä verkkokävyllä ja Globukset normaaleilla kävyillä. Käyttivät korvaavaa natikkaa, mutta nyt jotkin spiraali ESL lamput näkyi olevan. Sisätiloissa on muuallakin käytetty puistovalaisimia, esim. PH keskussairaalassa Idman Grande Vista, Janakkalan Linnatuulessa Louis Poulsen Orbitter, Jyväskylän Kotikeskuksessa Idman Vista edelleenkin, Hyvinkään Hakalan koulussa Orno Acrilux. |
![]() |
06.04.2019 21:21 <RicuP. > Tuota ihan samaa olen miettinyt itsekin etenkin Idmanin kohdalla. Idman oli todella innovatiivinen ja uusin tekniikka oli aina käytössä. Kun vaikka Mantaa tai Vistaa tutkii, niin ovat todella laadukkaista osista tehty. Esim. Vistassa kaikki ulkopuolen ruuvit ovat RST, eikä maali ole rapissut tai muuttunut juurikaan 20v aikana. Manta on myös erittäin laadukas niin ikään RST osin, kellettymättömillä akryyli, tai lasikuvuilla. Ainoa heikko materiaali oli lasikuitu, jota käyttivät. Se oli tuolloin aivan uusi materiaali valaisimissa, mutta 25v jälkeen ihan pahvia. Se sitten huomattiin ja tuli täysalumiinirunkoinen Manta. Idmanin sivuilla tällöin 2005 kehuttiin, kuinka paljon ympäristökuorma vähenee siirryttäessä GRP materiaalista alumiiniin. Alumiinin kuparipitoisuus piti olla vähäinen. Samoin kerrottiin kiinnitetyn huomiota IP luokkaan, että sen pitäisi olla vähintään IP55, ettei ampiaiset tee pesiä valaisimen sisään. |
![]() |
06.04.2019 20:35
<Vierailija vain>
Idmanilla taisi olla parempia valaisimia kuin Philipsillä http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9245 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7882 Millaisia ledejä Idman olisi tehnyt? LED Manta, LED Kokkola, LED Oculus, LED Cupola yms... Entä Orno tai Fresta? Olisivat varmaan olleet erittäin kestäviä ja pärjänneet hyvin ulkomaanmarkkinoillakin. |
|
06.04.2019 19:41 <Vierailija vain> Siellä sisätiloissakin on Idman Kokkolat tai Vistat. Oli myös muistaakseni jotkut pallot, ehkä Globukset tai Bolerot. |
|
06.04.2019 19:31 <RicuP. > Mitkähän vähän vastaavat valaisimet on Silja Serenaden kannella? Krominen varsi menee kuvun läpi sisään ja sen päässä 50W Eh lamppu, tosin nykyisin Led. Mitään liitäntälaitteita ei näy missään. |
![]() |
06.04.2019 19:22 <RicuP. > Loppujen lopuksi ei tuo niin älyttömän kirkas ole sisällekään. Lamppuna on Venture CMH 70W 4K UVS TT, eli keraaminen putkilo monimetalli, jolla jonkin verran varmaan tunteja, mutta sävy on puhdas ja kirkas, eikä värise. |
|
06.04.2019 19:19 <Vierailija vain> Se onkin Schreder Saturne: http://phozagora.free.fr/?page=Lanterne_Saturne |
|
06.04.2019 19:14
<RicuP. >
Juu, laivasähköissä on käytössä IT järjestelmän tyyppinen maasta erotettu verkko ilman nollaa. Tarkoituksena on kai estää virtojen kulku laivan rungossa ja näin vähentää korroosiota. Laivan valaisimista on kuvia, täytyypä laittaa. |
|
06.04.2019 18:52 <Make> Kulkuneuvojen muuntajista tuli vähän lisää kokemuksia. Luvattiin tehdä pääkeskus laivaan. Hieman on eri järjestelmä kuin maissa... Alussa on 3~ 400V ilman nollaa, ilmeisesti vain moottoreille. Sitten välissä on 21 kVA muuntaja, joka tekee 230 V 3~ verkon taas ilman nollaa. Eli 230 V kuormat tulevat kahden vaiheen väliin. Tietysti kuvat on tehty täysin erilailla kuin normaalit keskuskuvat, eli hetken sai taas ihmetellä. |
![]() |
06.04.2019 18:43 <Make> Ainakin valotehon luulisi riittävän sisäkäyttöön. |
![]() |
06.04.2019 18:42 <RicuP. > Philips ajoi tarkoituksella kannattavan liiketoiminnan alas, samoin kuin teki Schneider-Electric tehtaalle, joka ei päivääkään tuottanut tappiota 1955 lähtien. Tuo 8512 on peruja SLO:n Mäntsälän Metalli Oy:ltä ja on Idmanin kaikkien aikojen myydyin valaisin. Määriä en nyt muista, mutta muistaakseni puhutaan lähemmäs 100 000kpl määrästä. 2005 julkaistu Manta tulee heti kakkosena. |
|
06.04.2019 18:37 <Make> Vai olisi Philips. Mutta mitä kuvun pohjalla on, näyttää lampulta? |
|
06.04.2019 18:35 <Make> Alunperin tie meni koko matkan ihan radan vieressä. ~10 vuotta sitten Keravan osuudesta suurin osa siirrettiin kauemmas, mutta Vantaan osuus on entisellään. |
![]() |
06.04.2019 16:11 <RicuP.> Tietenkin käytetään alkuperäistä liitäntälaitetta ja monimetallilamppua. |
|
06.04.2019 15:58 <RicuP. > Ihme mutka tuohon tehty. |
|
06.04.2019 15:57 <RicuP. > Taitaa olla Philips. |
![]() |
06.04.2019 15:08 <RicuP. > Hyvin on niijannut! |
|
06.04.2019 01:14
<muhentaja>
Kyllä se kuulosti paremminkin siltä, että jotain oli jo mennyt tai sitten oli menossa pahemminkin vialle. Muuntajien kokoluokat kun on noissa vaunuissa dekadeja pienemmät kuin sähköasemilla, niin sen alkutransientin olisi pitänyt jo keretä tasaantua ajat sitten. Vaunusta kuulunut murina ei siis vaiennut ollenkaan samalla tavoin hiljalleen kuin tuossa sähköaseman PMn startissa, vaan pysyi samanlaisena koko ajan. Ja kun ei nuo Sr1:n ja Sr2:n päämuuntajatkaan päästä kuin lyhyen (ja paljon hiljaisemman) murahduksen kun pääkytkin menee kiinni. |
![]() |
05.04.2019 23:06 <Make> Niinpäs näkyy, vieressä myös muutama 8512. Taitaa olla myös pari Gewissin palloa. |
![]() |
05.04.2019 23:01 <Make> Taitaakin olla niin 8810. Muuten on ollut sitten Idmanin kauhat ”hieman” tummilla kuvuilla. |
|
05.04.2019 22:58 <Make> Noita palloja olen kai nähnyt joskus. Valmistajasta ei ole aavistustakaan. |
![]() |
05.04.2019 22:19
<RicuP. >
Normaali eristinhän on 24kV. 20kV verkossahan on 20kV vain vaiheiden välissä, että todellinen jännite maasta erotetussa linjassa maata vasten on pienempi. Rautatieverkossa jännite on käsittääkseni maata vasten, eli eristin pitää olla pönäkämpi. Lisäksi jännite voi olla muutamia kilovoltteja kovempikin, kuin 25kV. |
![]() |
05.04.2019 21:48 <Vierailija vain> Virosta loytyi myös Idmanin "ufoja" https://goo.gl/maps/dP21iust6wT2 |
|
05.04.2019 18:52 <Vierailija vain> Shellin pihassa on tälläiset: https://goo.gl/maps/o3HutHs8h2n ja erään rivitalon pihassa myös https://goo.gl/maps/ySBe9PDS8812 |
![]() |
05.04.2019 18:49
<Make>
Nyt oli erikoinen vika lediliikennevaloissa. Vihreän palaessa myös keltainen ja punainen välähtelivät samalla molemmissa opastimissa. Tämä oli kai vain yhden suunnan ongelma. Myöhemmin valot olivat vilkulla, mutta jotkut keltaiset olivat pimeitä. Em. suunnan valoissa taas vihreä ja punainen vilkkuivat keltaisen mukana. Oli käyty taas korjaamassa. Tuossa risteyksessä on kai joku ongelma, on ollut usein vilkulla viime aikoina. |
![]() |
05.04.2019 18:37 <Vierailija vain> Katunäkymästä näkee paremmin: https://goo.gl/maps/JoiaYS1VnVP2 Ja ennen Mistralia tuossa puupylväässä on kai ollut tälläinen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7845 |
![]() |
05.04.2019 18:30
<Vierailija vain>
Tai SLO Koffer 8810: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2534&pos=5&pid=110756 |
![]() |
05.04.2019 18:28 <Vierailija vain> On näköjään käytetty 45kV eristimiä. Olisikohan normaalit 20kV erisimet kelvanneet, eihän jännite ole paljoa suurempi. Tuli vastaan aika isokokoiset eristimet: https://goo.gl/maps/u5jPnhhYbxk On melkein tuon Shcreder Ambarin kokoiset. |
![]() |
05.04.2019 18:26 <Make> Tuollaisia Telemekaniikkoja kysyttiin tällä viikolla. Sattui vielä löytymään sopivat... |
![]() |
05.04.2019 18:20 <Make> Valaisimet taitavat olla mallia PSO HKP 6: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8423 Puupylväässä voi olla Strihl Mistral. |
![]() |
04.04.2019 23:01 <Hartsa> Tolpasta on tullut New deising.... |
![]() |
04.04.2019 22:59 <Koomikko> Pitää katsoa onnistuuko, kun tuo lumi nyt ensin vähenee. |
|
03.04.2019 21:35 <Make> Vähän kolaroitu normaalimpi kuvan pylvään versio. Alla on ilmeisesti normaali jalusta. |
|
03.04.2019 21:17 <Mikko Koho> Selvisiköhän pylvään nakutuskestävyys ja monikohan oktaaninen pylväs oli kyseessä.. |
|
02.04.2019 21:18
<Make>
Keravalta on korvaavia lamppuja aika turha etsiä. Nyt näyttää natikoiden sekaankin tulevan aina ledivalaisin. Niin varmaan käy myös pienessä kaksoismutkassa, jossa tien linjaus vähän siirtyy. Siinäkin on molemmissa sisäkulmissa pylväät. Toiseen törmättiin kerran jo aiemmin- ja nyt uudestaan muutama viikko sitten. Tällä viikolla näköjään törmättiin myös siihen toiseen! Myös liikennemerkit ovat saaneet melkoisesti kyytiä. https://www.google.fi/maps/@60.367207,25.089556,3a,75y,201.48h,94.73t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxnc1HSbzvw14cO5-FVWisQ!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
02.04.2019 20:59 <Make> ... tai lähinnä sininen kojevastake. Kojevastakkeen kanssa tulee helposti suunnittelun kukkanen. Kuten kuvasta näkee, jatkopistorasian läppä tulee noin kotelon päälle, eli tarvitsee tilaa. Meillä melkein meni kerran uusiksi... |
|
02.04.2019 20:51 <Make> Komeaa murinaa on varmasti ollut tuon perusteella. Ettei olisi vaan joku pelti voinut resonoida sopivasti? |
|
02.04.2019 20:48 <Vierailija vain> https://goo.gl/maps/9Q6QxcWvoH52 |
![]() |
02.04.2019 20:40
<Make>
Kupua ei kai kuulu olla, vaan opaali kaareva reunus: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9519 Pääsikö torven sisälle näkemään paremmin? |
|
02.04.2019 20:35
<Make>
Kieltämättä on Helluxin oloinen. Lisäksi löysin tuolta myös pylväänpää- Helluxin. Vähän ehkä näyttää, kuin lamppuja olisi kaksi. Vaikea sanoa, olisiko pylväässä kuristimia, luukku on ainakin normaalin pituinen. |
![]() |
02.04.2019 20:32 <Vierailija vain> Aika paljon SAMI:a https://goo.gl/maps/yFEjdkyoEjz |
|
02.04.2019 19:52 <Vierailija vain> Tulee mieleen: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2509&pos=7&pid=117643 https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=3&pid=122292 |
![]() |
02.04.2019 18:35
<Mikko Koho>
Tulipa tuossa mieleen aikoinaan kehitetty, puoliksi realistinen ja puoliksi humoristinen, letkautus. Mitä eroa on turvallisuuspuolen päälliköillä ja sienten syöjillä? -Vainoharhat ovat molemmilla monesti samaa tasoa mutta sientensyöjät toimitetaan usein hoitoon. Kaipa sitä noissa hommissa tulee väistämättä enemmän tai vähemmän paranoidiseksi. Sen kunniaksi seuraava biisi: https://youtu.be/uk_wUT1CvWM |
|
02.04.2019 12:12 <RicuP. > Näyttää kyllä samalta. Kuvussa on jokin reunus ja neljä kiinnikettä. Itseasiassa näyttää, ettei kuvussa ole pohjaa ollenkaan ja onko sisällä kaksi lamppua vierekkäin?? Ovat kai sekavalolla. Varret taivutettu noin, todella erikoinen tapaus. |
|
01.04.2019 22:15 <Make> Taitaa muuten olla! |
© Janne Määttä 2004-2017