Kommentit

17326 - 17375 / 48241
<< >>

DSC_00011.JPG 24.04.2020 19:02 <Hartsa> Niimpä joo kun tarkemmin miettii tuli vaan jotenkin siilijjärvi lyheneen' mieleen =D
IMG_3492.JPG 24.04.2020 18:18 <Samuel> Ja tuossa: https://www.google.fi/maps/@62.9968124,23.7948672,3a,15y,298.5h,173.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNnCpf55fAJc3TnjIKViq1w!2e0!7i13312!8i6656
20kV_vainikkala_070506_034.jpg 24.04.2020 18:07 <Samuel> Erikoista että Autori on ajanut junarataa: https://www.google.fi/maps/@62.7039794,25.2723287,3a,75y,157.46h,82.41t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipNIR0YtHYZlREjcdfZAaY1YK85oveT4-KNCwkM!2e10!3e11!7i7680!8i3840
IMG_3492.JPG 24.04.2020 13:54 <Samuel> Outo valaisin: https://www.google.fi/maps/@62.8226754,22.9179167,3a,15.2y,18.29h,113.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sx4E8xNxBC1-uiOdmSGKp_Q!2e0!7i13312!8i6656
260407 002.jpg 24.04.2020 13:01 <Ziimens> Paljonkohan muuten maksaa 400 kv maakaapelointi? Sinänsä tuntuu hullulta että suurten maa-ja metsäalojen lunastaminen pylväiden rakentamista varten ja alueiden raivaus linjan koko käyttöiän ajan on kannattavampaa kuin kaivaa kaapeli maahan.
260407 002.jpg 24.04.2020 12:55 <Ziimens> Pahanlaatuista myrkkyähän nuo kreosootti ja suolakylläste ovat. Kreosootti on paskamaista juuri mainittujen syiden vuoksi, vaan ei syövytä metallia ja poltettaessa ongelmajätelaitoksella siitä ei kai juuri jää haitta-aineita. Kemiallisesti se on enimmäkseen hiiltä ja vetyä samoin kuin raaka-aineensa eli kivihiili, jota poltetaan suuria määriä. Cca eli suolakylläste ei onneksi tahraa eikä lemua yhtä pahasti, minkä vuoksi altistuminen on vähäisempää. Toisaalta se syövyttää metalliosia, kulkeutuu veden mukana ja on myrkkyä lähes kaikelle elolliselle, lisäksi siinä olevat raskasmetallit jäävät poltettaessa pohjatuhkaan ja osittain myös savukaasuihin. Palamisjätteetkin on täten ongelmajätettä, joka täytyy sijoittaa erikoiskaatopaikalle tai muutoin käsitellä. Ei siis kovin hyviä ratkaisuja kumpikaan. Jossain tällä palstalla on kuva polyesteripylväistä, olikohan ne vielä törmäysturvallisiakin. Saattaa olla kallis ratkaisu sekin, pylväässä kun kiloja kertyy paljon, materiaalista riippumatta.
Yksi ratkaisu olisi myös puu- tai teräspylvään asentaminen betonijalustalle, kuten Mäntyharjulla oli tehty. Jostain syystä olivat kumminkin käyttäneet kreosoottipylväitä, joiden vuoksi ko. linja joutui otsikoihin. Betonijalustalle olisi varmaankin riittänyt kuparikyllästeinen pylväs. Kalliiksi tulee vaihtaa kuutiotolkulla saastuneita maita pylväiden juurelta moisen asian takia...
DSC_00011.JPG 24.04.2020 11:44 <Samuel > 400kV on varmaan aika vanha linja, semmoset teräsrakenteet että oisko 50 tai 40-luvulta.
DSC_00011.JPG 24.04.2020 09:03 <Samuel > Oikeassa taidat olla. Seinäjoellehan nuo menee.
DSC_00011.JPG 24.04.2020 06:59 <Late> Varmaankin Alajärvi-Seinäjoki johdot. Jos oikein muistan 400 kV:n asemilla on 2-kirjaiminen lyhenne ja 110 asemilla sitten 3-kirjaiminen. Seinäjoki taitaa olla lähin 400 kV:n asema Alajärveä, mikäli muistan oikein. Toinen AJ-SJ johdoista alun perin 220 kV Alajärvi-Ventusneva, mutta taitaa nykyisin palvella 110 kV jännitteellä... Korjatkoon joku jos olen ihan metsässä
DSC_00011.JPG 24.04.2020 00:37 <Hartsa> Pylväsnumerot tais nuo olla Ylhäällä on vissiin alajärvi-siilinjärvi 110kV linja
DSC_00011.JPG 24.04.2020 00:00 <Samuel > Onkohan tuossa mitään vuosilukuja? Oletan että ne on tuossa alla?
DSC_00011.JPG 23.04.2020 23:53 <Samuel > Tolppakin oli oikein kreosoottikyllästetty.
Lem_0651.jpg 23.04.2020 21:12 <Koomikko> Kyllähän renkaat ovat olleet, ilmeisesti otettu parempaan käyttöön. Tapista osaa sanoa ei ollut mittaria mukana eikä lähikuvasta saa varmuutta https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11909
IMG_3492.JPG 23.04.2020 20:54 <Make> Ihan kuin nyt olisi löytynyt PSO HKB4A ! On muuten normaali, mutta kauhan päällinen on sileä. Sileitä olen nähnyt ennenkin, mutta en muista, näkikö tyyppiä.
DSC_00871.JPG 23.04.2020 20:39 <Make> Nyt minäkin löysin tuota mallia. Ovat vaan kunnon teräshäkkien takana, että kovin hyvin ei nähnyt.
Valonheitin1.JPG 23.04.2020 20:30 <Make> En taida tuntea. On sentään monimetallilla.
Lem_0633.jpg 23.04.2020 20:25 <Make> Taitaa olla vähän erilainen kuin itse olen nähnyt. Lamppukin voi olla melkoista vuosikertaa...
Lem_0651.jpg 23.04.2020 20:22 <Make> Huh, kaikkea sitä on joskus sallittu. Onko myös kahvan sisätappi keskimmäistä vaihetta? Silloin ei kannata kääntää nyt, kun kahva on poikki....

Varokepesiin tuskin kuuluu renkaita, kun kytkin on jo tuollainen...
IMG_4741_hlt.jpg 23.04.2020 20:19 <Samuel > Tuossa kuvakin: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11121
IMG_4741_hlt.jpg 23.04.2020 20:17 <Samuel > Täällä oli kanssa aika järeät amkat, mutta nekin on valitettavasti jo historiaa:
https://maps.app.goo.gl/gZS5569pf1XCSgrg7
IMG_4560.jpg 23.04.2020 17:11 <Late> Ei ne lehmät kyllä juuri nuole pylväitä, mutta sitäkin innokkaamin hankaavat itseään pylväitä, puita ym. vastaan. Jos laitumella on kunnon tervainen pylväs niin on kohta kaikki lehmät ruskeita :)
IMG_0104.JPG 23.04.2020 16:58 <Froggy > Chromella on kyljellään, Firefoxilla ei.
IMG_5270.JPG 23.04.2020 16:13 <Samuel > Täälläpäin aika yleinen.
IMG_0104.JPG 23.04.2020 14:24 <Samuel> Minulla ei ole ja läppärillä ollaan...
IMG_0104.JPG 23.04.2020 11:39 <Froggy> Miksi tämäkin kuva on kyljellään, vaikka pikkukuvassa on pystyssä?
IMG_0104.JPG 23.04.2020 10:57 <Samuel> Oho väärä linkki...
IMG_0104.JPG 23.04.2020 10:56 <Samuel> Jotkut sähköyhtiöt laittaa pylväitä veteen: http://aws.t-ocdn.com/tcdn/160706%20003.jpg
Lem_0651.jpg 23.04.2020 09:21 <Koomikko> Ovat, ylemmät liittimet myös kytkimen auki ollessa. Tässä kuvassa ei näy kytkimen vieressä oleva pultinkanta siinä on puolestaan nolla. Pitää olla tarkkana ettei saa kynsilleen.
1Kuva 031.jpg 23.04.2020 07:37 <Late> Tämäkin johto ollut historiaa jo vuosia. Myös viereinen 45 kV:n johto on nykyään uusittu, ilmajohto tosin edelleen
IMG_20200330_213340.jpg 23.04.2020 00:01 <Mikko Koho> Pari päivää sitten oli suuria seisovia pylväitä laivan kansilastina. Muutaman kerran olen vuosien aikana nähnyt, että on ollut pylväitä lastina. En tiedä mistä johtuu, että Suomalaisia pylväitä viedään ulkomaille, mutta ainakin Japanilaiset sahatavaran ostajat kuuluvat arvostavan laatua. Puuta olisi omasta takaa, mutta kuitu on lyhyttä ja se tekee puusta heikkoa. Parikymmentä vuotta sitten oli tapahtunut maanjäristys, ja kun Suomalaisesta puusta tehdyt talot eivät sortuneet, niin se oli kuulemma avannut markkinat. Jenkkilän jättiläismäisillä puilla on samanlainen ongelma. Puumäärä on suuri, mutta laatu on mitä on.
Grilliin olen joskus laittanut ilmeisesti jostain keski-Euroopasta olevaa puuta, ja jo palamisesta näki, että puu ei ole samanlaista kuin Suomalainen puu.
IMG_4560.jpg 22.04.2020 23:28 <Samuel > Tuossakin on laitumella kreosootti pylväs, ei hyvä. Lehmät pian nuolee sitä, ja sittenpä on kreosootti meidän maidossa... Tai maatilan omistaja voisi laittaa jonkin verkon tolpan eteen.
Lem_0651.jpg 22.04.2020 23:20 <Samuel > Toivottavasti ei. Joku voi koskeakkin.
1Kuva 031.jpg 22.04.2020 23:19 <Samuel > Voi olla eristysvika tuossakin kun on vähän sen näköset erkut ettei oikeen hyvin eristä...
Lem_0651.jpg 22.04.2020 22:28 <Make> Siis ovatko kytkimen näkyvät metalliosat jännitteisiä?
Lem_0652.jpg 22.04.2020 22:25 <Make> Taitaa olla erityisen ohuille piikeille tarkoitettu. Keijolla taisi olla kuva sellaisesta.
Hyryla3.JPG 22.04.2020 20:20 <Make> Myös Siltavalaisimet alkavat olla harvinaisia... Kävin näköjään ihan viime hetkellä katsomassa tuota 197SRB- eli natikkaversiota. Kilpi on sisällä kannan vieressä. Tietysti lamppu oli melkein palanut, joten se paloi vain hetken valojen syttymisen jälkeen. Se sammui ennen kuin ehdin kohdalle. Eikä sitten syttynyt uudestaan puoleen tuntiin mitä siinä odotin. Ilmeisesti sytytinlaitteessa on poiskytkentäautomatiikka. Häipyivät sitten seuraavana päivänä! Toisessa tunnelissa taas kuvut ovat niin likaisia, ettei läpi näe.
IMG_20191008_171536.jpg 22.04.2020 19:13 <Froggy> Uppoasennetuissa on ollut kyllä täysin samanlaiset kuvut. Nyt tilalla on ollut jo jonkin aikaa Valopäät, sekä tunnelissa että pylväissä.
1IMG_8431.JPG 22.04.2020 15:59 <Make> Parhaillaan täällä on tuo hyke- osoite. Taas valitettiin jotakin, että yhteys ei ole yksityinen/ suojattu.
Lem_0646.jpg 22.04.2020 07:21 <Koomikko> Siemens-Schuckert
Lem_0646.jpg 22.04.2020 01:14 <Hartsa> Minkähän firman logo tuo on ?? Ainakaan ei oo asea..
Lem_0652.jpg 22.04.2020 01:13 <Hartsa> olisiko ollut koetin valoa varten taikka sen aikoinen huoltopistorasia...jännitemittaukseen.
1IMG_8431.JPG 22.04.2020 01:11 <Hartsa> Selaa kuvia niin mulla vilkuu karttapohja välillä.....
1IMG_8431.JPG 21.04.2020 22:31 <Froggy> Ja nyt toimii taas, heti kun pisti kommentin...
1IMG_8431.JPG 21.04.2020 22:30 <Froggy> Minulla menee jotenkin hölmösti, että etusivulta ja kaikista muista kuvista pääsee navipalkin kautta kommentteihin paitsi tästä kuvasta!
IMG_20191008_171536.jpg 21.04.2020 22:13 <Make> ... ei kai ne ole tuota vanhaa vuosikertaa, jossa on vain yksi kuvun salpa keskellä? https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=5380&pos=53&pid=161966
IMG_20191008_171536.jpg 21.04.2020 22:06 <Make> Oho, on näköjään sellainen versio. Ovat ilmeisesti vähän vanhempia, kun on kellastuneet kuvut. Sillan viereiseen pylvääseen on vaihdettu kai kuvan haarakappale. Parista puuttuu kupu, mutta ovat tietysti häipyneet... Myös tunnelissa on jotakin outoa, uppoasennetut Minikofferit?!
Sav_0850.jpg 21.04.2020 18:23 <Koomikko> Kuvan pylvääle vedetty vetonarut ylimmälle orrelle tänään.
IMG_20191008_171536.jpg 21.04.2020 15:07 <Froggy> Voiko Minikofferin oikeasti asentaa varteen !? https://www.google.com/maps/@60.8469515,26.5999483,3a,19.2y,39.4h,111.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1szFWE5PEvxljubSa016oRuQ!2e0!7i13312!8i6656 On joku ihme versio..
DSC_0191.JPG 21.04.2020 00:59 <Hartsa> Ai niin kärähtihän se viimekesänä masto helsingissä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006109736.html
Fresta1.JPG 20.04.2020 22:23 <Make> Ei kun sehän on normaalin Idmanin kauhan VR-versio katto/ portaalikiinnityksellä.

17326 - 17375 / 48241
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017