![]() |
20.04.2020 20:48 <Froggy> Siellä näyttää olleen myös Schréder Saphhireiden lisäksi myös Saturnea. |
|
20.04.2020 20:39 <Froggy> En kyllä usko |
![]() |
20.04.2020 20:19 <Make> Löytyi ko. selostus: https://www.esbo.fi/download/noname/%7BF3857988-EDF2-4E16-AAFF-9E76B7A5D1EB%7D/66059 |
|
20.04.2020 20:07 <Make> Taitaa olla kuitenkin Scandidelux Viaduct 725: https://onnshop.onninen.se/scandidelux-viadukt-725-50-70w-5072574/p/AQB104 |
![]() |
20.04.2020 19:10 <Late> 20 kV:n johto purettu maaliskuussa 2020 |
|
20.04.2020 19:06 <Late> Tämäkin pylväs on ollut historiaa jo hyvän aikaa |
![]() |
20.04.2020 18:20 <Samuel> Siis 110kV |
![]() |
20.04.2020 18:19
<Late>
Tuolla on vielä samanlainen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3702 Toistaiseksi on sekin pystyssä |
![]() |
20.04.2020 18:19 <Samuel> Enpä ole ennen nähnyt haruseristimiä 100kV linjassa: https://www.google.fi/maps/@62.7848605,23.9633943,3a,47.1y,188.91h,103.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUzT6jv8IJrMGjyYdxDo9dg!2e0!7i13312!8i6656 |
|
20.04.2020 10:48 <Samuel > Kyllähän siinä on varmaan ainakin 3 puhelinortta ollut. Aika vanhoja kojeitakin tuossa tolpassa on. Noihin joihinkin tolppiin ei ees tarvi tolppakenkiä kipuamiseen ;) |
|
20.04.2020 09:21 <Tuomo Y> Jos noissa pylväissä on ollut joskus puhelinavojohtoja, niin tuo A voisi liittyä johtojen vuorottelukaavan merkintöihin. Myös N ja T -kirjaimet olivat käytössä näissä vuorottelumerkinnöissä. |
|
20.04.2020 08:42 <Samuel > Voi olla. Mikähän tuo A9 oikein on, joku kylläste? |
|
20.04.2020 00:21 <Hartsa> Järjestysnumero/asennusvuosi monessa oli esin 15/86 = viidestoista pylväs laitettu 1986. |
|
19.04.2020 22:53 <Froggy> Jotakin kattomallin Idmania näin olevan Kotkassa sillan alla, kun menin junalla: https://www.google.com/maps/@60.4653339,26.9315038,3a,32.4y,126.69h,107.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1stTv2s8MWHYedXB8QEkH-cg!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
19.04.2020 22:45 <Froggy> Aika häpeällistä... Tapioloiden pitäisi antaa olla. |
|
19.04.2020 21:38 <Make> Kai se on joku pylvään järjestysnumero. |
![]() |
19.04.2020 21:33 <Make> Joskus luin, että ilmeisesti nämä meinattiin vaihtaa Espoon Tapiolaan Tapiola- valaisimien tilalle. En tiedä, miten on käynyt. |
![]() |
19.04.2020 21:31
<Make>
Varmaan Tapiolat sopivat myös uusiin pylväisiin, jos maalaaminen ei enää onnistu. Nuo kai ovat itse tehtyjä: https://www.google.fi/maps/@60.5327363,25.1106978,3a,60y,296.45h,91.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKDjG4-c9GhBBk_qO_sgN7Q!2e0!7i13312!8i6656 Muistan huomanneeni, että mittasuhteet ovat vähän oudot. Ilmeisesti pylväitä on tehty aikoinaan paljonkin itse. Joskus oli lehdessä 50 vuotta sitten- juttu. Siinä oli, että johonkin Järvenpäässä oli tehty pylväät Järvenpään varikolla. |
|
19.04.2020 21:17 <Make> Tiedän samantapaisen putkella tehdyn kiinnityksen, joka on seinällä pituussuuntaan. On vaan hankalassa paikassa. |
|
19.04.2020 21:02 <Froggy> Varmasti erittäin altis ukkosille... |
|
19.04.2020 20:50
<Samuel>
https://www.google.fi/maps/@60.4546176,32.9367222,3a,84.4y,272.18h,124.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbfDMB6qDn_FU8cFLRMJ53g!2e0!7i13312!8i6656 Kunnon kyllästeet... |
|
19.04.2020 20:38 <Samuel> Venäläinen vesistöristeilypylväs: https://www.google.fi/maps/@60.4701286,32.8938306,3a,43.4y,322.47h,95.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1sWQmDcB0t_GiGR1HkaYz7YQ!2e0!7i13312!8i6656 |
|
19.04.2020 18:38 <Keijo> Tuohon aikaan kun vielä pj-avojohtoja rakennettiin niin ei ollut muuta hyväksyttyä tapaa kiinnittää avojohto pylvääseen kuin eristimelle sitominen. Kun amka linjat tuli 70-luvulla niin alkuun ne myös sidottiin kannatusköydestä rullaeristimeen, koska ei ollut kehitetty sellaista kannatus- tai päätepidintä minkä saa suoraan koukkuun kiinni. Amka linjoista jäi rullaeristimet pois 80-luvun puolivälin jälkeen. |
|
19.04.2020 18:03 <Froggy> https://www.google.com/maps/@60.6452266,25.32687,3a,15y,323.37h,109.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgKr-6cTIMX6jT2efz_09CQ!2e0!7i13312!8i6656 Outo asennus varteen. |
|
19.04.2020 12:06 <Ziimens> Onko joku syy miksi pj-avojohdoilla nollakin laitettiin eristimille? Eihän sitä AMKAn köyttäkään eristimille yleensä laiteta vaan suoraan koukkuun. Luulisi eristimien olleen arvokkaita avojohtojen kulta-aikana... |
|
19.04.2020 10:30 <Make> Meneehän se läpi, kun valitsee siitä alta haluamansa koon. |
|
19.04.2020 08:03 <muhentaja> Duplikaatteja näemmä tuli, vaikka sivusto vaitti kuvan olevan kovin iso, oletin että se ei mennyt läpi. Ylläpito vois poistaa turhat. |
![]() |
19.04.2020 00:36 <Froggy> Tuolla tosiaankin pj-avojohdot on todella suosittuja. Samoin myös PAS-linjat. Ainakin Virossa on ruvettu vaihtamaan urakalla neuvostoaikojen avojohtoja ja valaisimia... Venäjällä ei kiirehditä, ihan hyvin sähkö kulkee rapistuneissa ja vinoissa betonipylväissä olevissa avojohdoissa. |
![]() |
19.04.2020 00:16 <Froggy> Läppärillä tämä on kyljellään niinkuin muutkin Koomikon pystysuorat kuvat, vaikka ennen näin ei ole ollut. |
|
19.04.2020 00:02 <Jouko> Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6932 |
![]() |
18.04.2020 23:17 <Make> Olen huomannut välillä ennenkin, että iPadilla kuva on kyljellään, mutta PC-koneella oikein päin. Myös tämä kuva on sellainen. |
![]() |
18.04.2020 23:09 <Koomikko> Samaan aikaan toisella koneella kuva on oikeinpäin ja toisella syrjällään. |
![]() |
18.04.2020 21:52
<RicuP. >
Idmanit on vielä paikoillaan. Myös sairaalan pihan Idman Tapiolat vuodelta 1959 on vielä paikoillaan. Nämä kuuluu mun huoltoalueeseen ja näin ollen pysyvätkin siinä. Pylväät on kyllä päässeet vähän ruostumaan, että pitää kai kohta keksiä jotain. Myös Kellokosken valoja huollan mm. Siellä pylväät on aikoinaan omavalmistetta, eli potilaiden pajalla tehty. Valaisimet oli saatu lahjoituksena ja ovat 250W Fresta, SLO ja PSO. Konehuoneen pojilla oli silloin oikeitakin töitä melkein 10 henkilölle. Nykyään tuo paikka on niin alas ajettu, että on vain 2 hlö. töissä ohkolassa ja kellis on lähes tyhjä. |
![]() |
18.04.2020 21:34 <Make> Mitä sitä turhaan kaikkea vaihtamaan, jos muut osat ovat vielä kunnossa... |
|
18.04.2020 21:27 <Make> Vaikea sanoa, kiva olisi tietää... |
|
18.04.2020 21:22
<Make>
Jaa, noin siinä ehkä voi lukea. Vanhemmissa luki kuitenkin FS-961. Tuossa sillan alla on aina hämärää ja tuo on vähän korkealla, ei saa parempaa kuvaa. Laiturit uudistettiin 2001 ja sillan päällinen ja kaiteet hiljattain. Liekö tuo hankalassa paikassa, että on jäänyt. Nykyiselle kattokiinnitteiselle Oculukselle tulee sähkö samasta kohti, kuin tuolle joskus. Rasia ja maakaapeli vaan on vaihdettu. Kattomallin Broadwayta löysin kerran Vantaalta. |
|
18.04.2020 21:11
<Make>
Vai HKB 10:stä on sellainenkin versio... Jossain kauhavalaisimissa olen tainnut nähdä ikään kuin aihion näköisen renkaan varren aukon ympärillä. 33,5mm taitaa olla yleinen kauhojen varren halkaisija. https://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/75 Onko tuo sovitin sama kuin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8949 |
![]() |
18.04.2020 20:59
<Make>
Harvoin olen Kellokoskella käynyt, että ei ole nykytilanne kovin hyvin tiedossa. Huomasin jo silloin, että kauha oli pienen näköinen ja runko pitkä. Mäntsälän puolella ainakin oli viimeksi Idman P2-47S:t ja SLO 8153:t paikoillaan. Olikohan yksi jopa uudessa pylväässä, kun suojatietä oli siirretty. https://www.google.fi/maps/@60.5383976,25.1129933,3a,75y,14.79h,95.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1spWAYwfvoFbrjPzI8All61w!2e0!7i13312!8i6656 Luulisi korvaavat lamput olevan parempi ja halvempi vaihtoehto tuollaiseen... Onkohan alunperin ollut valaisin vain joka toisessa pylväässä ja on myöhemmin lisätty loput. Froggyn pitäisi löytää vielä Elvan isompi versio. Sitten olisi monenlaista bongattu... |
|
18.04.2020 20:39 <Make> Nykyiset varret ovat aika raskaan näköisiä, kun ovat paksumpia ja mutka on loiva. |
![]() |
18.04.2020 19:47 <Samuel> Venäjällä avojohto ja vanhat erkut taitaa olla vielä kova sana, ainakin pylväästä päätellen joka näyttää aika uudelta: https://www.google.fi/maps/@60.4764679,32.8888495,3a,88.4y,341.54h,112.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1swlCqoEEhfMwZWLRNqCoIlg!2e0!7i13312!8i6656 |
|
18.04.2020 17:08 <Froggy> Tämäkin on hieno varsimalli. Vaikkapa Tehomet saisi ruveta valmistamaan tämän tyylisiä. Kaareva jo onkin, eikä sekään kai kuulu designmallistoon. |
![]() |
18.04.2020 16:54 <Froggy> Itekkin Elvaa ajettelin heti Itsun jälkeen. Sen valaisimia en kyllä varmaan ole koskaan nähnyt. |
|
18.04.2020 10:11 <tolppa-apina> Jos sovite on oikeinpäin, se pysyy paikoillaan ilman sankapulttia, nyt se pysyy ainoastaan sankapultin varassa. |
|
17.04.2020 23:23 <Froggy> Kirjaimellisesti siinä lukee "Katso ylös", mutta ajaa samaa asiaa kuin "Varokaa". Yleensä välillä näkee Hengenvaaran ja Livsfaran yhdessä kyltissä. |
|
17.04.2020 23:17 <Froggy> Tuo on Ruotsin vastine Suomen kauhoille; https://www.lighting-gallery.net/gallery/thumbnails.php?album=3614 |
|
17.04.2020 22:56 <Samuel> Onkohan sama kuin kuvassa: https://www.google.fi/maps/@63.1013623,21.6033983,3a,48.2y,301.16h,123.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1snRQXAoAXmdifttZ_2YpIOg!2e0!7i13312!8i6656 ? |
|
17.04.2020 22:51 <Samuel> Vaasassa on Hengenvaara-kylttejä ruotsiksi: https://www.google.fi/maps/@63.1302414,21.6591987,3a,16.8y,356.18h,82.71t/data=!3m6!1e1!3m4!1swxl7gWEGizIEfGbtIDIOzw!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
17.04.2020 22:34 <Koomikko> Kuis tämä on kellahtanut kyljelleen vaikka pikkukuva on oikeinpäin. Näkyy olevan samaa muissakin saman päivän kuvissa. |
![]() |
17.04.2020 22:22
<RicuP. >
Ajattelinkin, että tuo on joku harvinaisempi. Vähän tulee myös Elva mieleen. Saattaa olla, että nuo Maken näyttämät mallit voisivat olla vielä tuolla. En noihin ollut ennen kiinnittänyt huomiota, kun näyttivät äkkiseltään HKB 8, tai 8151 malleilta. Tuolla Kellokoskella valaisinkanta on samaa luokkaa, kuin Kaukasissa. Nyt molemmille alueille on alettu vaihtamaan Led valaisimia ikivanhoihin pylväisiin.. Nuo Kellokoskelta otetut kuvat on kyllä vanhoja, kun on monta semmoistakin rakennusta, jotka jo purettu, tai tyhjänä. Valaisinkanta vaikuttaa ihan kuin kierrätyskamoista tehdyltä. Saman ikäluokan valaisimia on moneen lähtöön samoilla teillä. |
|
17.04.2020 22:11
<RicuP. >
En olekkaan tuommoista koskaan nähnyt. Tuossahan lukee FV-961, eli on kai varokkeella. Frestoissa on muutenkin usein varoke ollut kannen alla. Hienoa, että tuommoinenkin löytyi. Täällä on sillat rempattu senverran kauan sitten, että tämän ikäiset on häipyneet. Vanhimmat oli vielä 2000 - luvun alussa erään sillan alla olleet Siemens Broadwayn kattoversiot. Rempattiin 2004 ja häipyivät. Tilalle tuli sillan tolppiin valot. |
© Janne Määttä 2004-2017