Kommentit

14876 - 14925 / 48921
<< >>

IMG_3313_tele.jpg 08.09.2020 17:10 <Joku> Ei liene ulkokäyttöön hyväksytty malli... Mitä varten nämä 5-reikäiset olikaan?
IMG_3313_tele.jpg 08.09.2020 17:10 <Joku> Ei liene ulkokäyttöö hyväksytty malli... Mitä varten nämä 5-reikäiset olikaan?
IMG_3326_slors.jpg 08.09.2020 17:08 <Joku> Millä perusteella RS? Eikö tuo ole ulkona? RS ei kai ollut kovin hyvä sytytystapa kylmässä, johtuen EH-höyryn matalasta höyrynpaineesta kylmässä.
IMG_2844_.jpg 08.09.2020 14:28 <Mikko Koho> Edelliseen liittyen yksi ilmiö, josta olen ollut huolissani, on varallaolo ja sen puutteet. Kohteiden miehittämätön käyttö on sinänsä ihan ok, mutta monissa tapauksissa olen kuullut, että varallaoloa ei joko ole, tai päivystysalueen maantieteellinen laajuus ja/tai päivystettävien kohteiden määrä on niin suuri, että varallaoloa on käytännössä mahdotonta toteuttaa kelvollisesti. Se lisää omalta osaltaan riskiä edeltä mainitun tilanteen realisoitumiseen.
IMG_2844_.jpg 08.09.2020 14:15 <Mikko Koho> Yksi esimerkki tuli mieleen, että sattuu häiriötilanne, joka harjoituksessa on mennyt ihan kelvollisesti. Sitten tositilanteessa yhtä avainhenkilöä ei saada kiinni esimerkiksi siksi, että hän on ulkomailla. Toinen avainhenkilöon sairauden takia pois käytettävistä, kolmas saadaan liikkeelle, mutta joutuu jonkun ulkopuolisen henkilö hölmöilyn takia liikenneonnettomuuteen ja niin edelleen. Pakka alkaa tällaisen esimerkin tapauksessa hyvin äkkiä hajoamaan käsiin.

Onhan palokuntapuolellakin ollut eri palokunnissa tapauksia, että muutamasta kymmenestä samanaikaisesti hälytetystä henkilöstä saadaan lähtemään pari-kolme tai pahimmillaan ei ketään.
IMG_2844_.jpg 08.09.2020 14:09 <Mikko Koho> Tuskin. Harjoitukset ovat erittäin hyvä lisä, mutta harjoitukset ovat silti aina harjoituksia. Maailma on kompleksinen paikka ja erilaisia vaihtoehtoja jonkun tapahtumiselle on helposti niin paljon, että niiden kaikkien läpikäynti käytännössä on yksinkertaisesti mahdotonta.
Esimerkiksi lentokonepuolella häiriötilanneharjoittelu lienee siinä mielessä helpompaa, että vaikka esimerkiksi jonkun konetyypin moottori voi hajota lukemattomilla eri tavoilla, niin tilanteille voidaan silti tehdä standardit proseduurit, joiden mukaan toimia. Sekään ei silti pelasta esimerkiksi siltä, että moottorihäiriö sattuu heti nousun jälkeen, jolloin liikkumista ei voi keskeyttää, ja toisaalta korkeutta ei ole vielä niin paljon, että korkeus ja liitäminen antavat pelivaraa.
IMG_2844_.jpg 08.09.2020 12:36 <Topiax> Suurhäiriöjarjoituksia on järjestetty, riittääkö se?

https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/oulun-seudulla-harjoiteltiin-pitkakestoista-sahkonjakelun-suurhairiota/

https://talotekniikka-lehti.fi/sahkoyhtioiden-suurhairioharjoitus-katkaisee-sahkot-rovaniemella-tanaan/
IMG_2844_.jpg 07.09.2020 23:05 <Mikko Koho> Olen joskus kuullut, että sähköyhtiön suurin turvallisuusriski olisi liian varma sähkönjakelu. Järjellä ajatellen näin onkin, varsinkin kun puhutaan kaupunkialueesta, jolla sähkökatkoja, ja varsinkaan massiivisia sellaisia, ei tapahdu juuri koskaan. Se kuitenkin tiedetään, että koko yksittäisen sähköyhtiön, tai jopa valtakunnan, verkko joskus pimenee, kyse on vain ajasta. Tokihan hienot suunnitelmat ym. on tuon varalle, mutta mikä lienee todellisuus kun tilanne joskus realisoituu? Miten toimivat akustot, varavoimat ja muut tekniset järjestelmät? Miten toimii sähköyhtiön oma henkilöstö, miten toimivat muut sidosorganisaatiot, kuten vaikkapa pelastuslaitos? Ja viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä, miten toimii suuri yleisö? Palapelissä on paloja ja muuttuvia tekijöitä niin paljon, että lopputulosta ei ennakoi käytännössä kukaan.

Kriisitilanteisiin liittyen on tullut mieleen, että vähän vastaava ilmiö on tullut koronan kanssa. Tuntuu, että liian monella on mennyt liian pitkään liian hyvin. Itselläni elämä on ollut jonkinlaista kriisiä jo pitkän aikaa, mikä sekään ei ole hyvä juttu, ja "vintti pimeni" aikaa sitten. Toki koronan aiheuttama poikkeusoloihin siirtyminen aiheutti jonkin verran ylimääräistä miettimistä ja harmia, mutta peruskaavat ovat olleet pakon sanelemana jo valmiina. Sen sijaan sellaiselle, jolla on aina mennyt hyvin, äkillinen kriisitilanteeseen siirtyminen on varmasti ollut paljon pahempi muutos varsinkin, kun kaikki tapahtui niin nopeasti, eikä ollut aikaa "rampittaa" siirtymää.
IMG_3213_liikennevalot.jpg 07.09.2020 21:10 <Froggy> Jaa. Jossain sanottiin että Kouvolassa riittää liikenneympyröitä.
IMG_20200212_152340.jpg 07.09.2020 21:09 <Froggy> Sivuilla ei ainakaan mitään sytyttimiä näy, ja vaihtaminen olisi mahdotonta. Etteivät sitten ole lampun takana, en tiedä. Luulisi että /10 olisi RS:n merkki.
IMG_20200212_152340.jpg 07.09.2020 21:06 <Froggy> Eikös jossain sanottu että RS soveltuu kylmiin ja kosteisiin tiloihinkuten tuonne, katoksiin.
IMG_20200212_152340.jpg 07.09.2020 20:19 <Make> Tuota noin... Onko tuossa erityinen syy, että voisi olla Rapid-Start? Jos sytytin on kyljessä korkin takana, ei siihen oikein pääse käsiksi, kun valaisin on noin upotettu.
IMG_3213_liikennevalot.jpg 07.09.2020 20:18 <Samuel> Ehei, ei ei täällä tarvitse. Alajärvellä liikenneympyrät on on nähty paremmiksi. Täällä on kuiteskin vain 10 000 asukasta, ei tarvi.
Lapila12.JPG 07.09.2020 20:08 <Make> Sellainen syy voi olla, valojen kaapeleita ovat. En ole ennen nähnyt.

Kuvassa on tainnut mennä kaapelin kuorijalla työkalu vähän liian syvälle. Ilmeisesti sen takia mustassa on kevi- teippiä ja PEN:ssä on jatkos siinä kohti.
1DSC_0018.JPG 07.09.2020 19:55 <Make> Oho, vähän vaikuttaa, että olisivat olleet valaistuja. En ole koskaan nähnyt.
keskusta9.JPG 07.09.2020 19:45 <Froggy> Ai nekin korvataan? Aika typerää. Laittaisivat valaisimiin monimetallit, niin olisi mukavan värinen valaistus.
1DSC_0018.JPG 07.09.2020 19:39 <Froggy> Onkos tuossa jotain muinaisia rengasloistelampuilla varustettuja merkkejä?: https://goo.gl/maps/Cd5Gf7bQtvUUi3iV6 Päälle on vaan laitettu uudet. Mikäkummallisinta, ovat vielä paikoillaan!
IMG_3213_liikennevalot.jpg 07.09.2020 19:37 <Froggy> Eikö Alajärvellä ole liikennevaloja ?!
IMG_3213_liikennevalot.jpg 07.09.2020 19:32 <Samuel > Täälläkin oli joskus 80-luvun alussa liikennevalot. Ne vain aina piiputti keltaista eikä kuulemma oikein ikinä ollut kunnossa.
IMG_2844_.jpg 07.09.2020 18:02 <Koomikko> Valpas 2020-harjoitus Kanta-Hämeeessä https://www.aamuposti.fi/paikalliset/2936299
1IMG_9229.jpg 07.09.2020 01:25 <Hartsa> 110 kV sähkövoima saadaan Jylhämän voimalaitokselta joka sijaitsee 125km päässä kaivokselta.
110 kV jännite muunnetaan 10 Mva muutajalla 6kV Käyttöpaikoilla taas 6kV 0,4V Kompressori asemalla on kaksi kompressoria tehoiltaan 330kW ovat synkronimoottoreita kun taas muut moottorit ovat asynkronimoottoreita. Asennettu mootoriteho on on noin 11 000 kW kondensaattori kapasiteetti on 3750 kVAr sijoitettuna kiinteinä yksiköinä eri muuntajille , Cos S- 0,97 Tehohuippu on tällä hetkellä 4500kW , hyväksikäyttöajan ollessa 78% Tehohuippua valvotaan automaattisesti . Sähkötehon käyttö vuodessa on noin 28 mil Kwh mikä merkitsee 46,5 Kwh/ Malmitonni. Tehon käyttö jakaantuu seuraavasti:
Kaivos,Avolouhos Kompressorit 17 % Rikastamo 76 % Muu käyttö 7 %

Näin oli kaivoksella Vuonna 1964.
keskusta9.JPG 07.09.2020 01:15 <Jouko> Ledit oli ne uusimmat..
IMG_20200906_135814.jpg 07.09.2020 01:06 <Koomikko> Hartsa meinaa ilmeisesti tätä https://youtu.be/_T8Jxb3Av3Y
IMG_20200906_135814.jpg 06.09.2020 23:50 <Mikko Koho> Kappas, geolämpölaitos aiotaan rakentaa tämän viereen.

https://yle.fi/uutiset/3-11075210

Turustahan osa jätteistä rahdataan Viroon ja Ruotsiin kun paikallinen polttolaitos valitettiin suljettavaksi ja purkuun. Siinä yhteydessä kaukolämmön hinta nousi muistaakseni yli 10% kun halpa lämpö jouduttiin korvaamaan mm. öljyllä.
IMG_20200906_135814.jpg 06.09.2020 23:46 <Mikko Koho> https://www.geocaching.com/geocache/GC3Y0W2_koroisten-sahkoasema?guid=252c9a98-e5cd-4530-9d85-9a254e4b4d74
IMG_20200906_135814.jpg 06.09.2020 23:42 <Mikko Koho> Tämä on tehty 1920-luvulla, mutta ulkokenttä on suurelta osin pois. Jostain luin, että tämä oli yhdessä vaiheessa varasyöttönä, mutta palasi ihan aktiivikäyttöön.
IMG_20200906_135814.jpg 06.09.2020 23:28 <hartsa> Onkos tässä lähellä se vanha 1920 luvulla tehty rappiolla oleva muuntamo?
IMG_20200212_152340.jpg 06.09.2020 22:57 <Froggy> Rapid-Start -version tyyppi taitaa olla 411/10: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-185482
Lapila12.JPG 06.09.2020 22:52 <J.P> Harmaakuorisia käytetty katuvaloissa ainakin jossain sen takia että että erottuisivat jakeluverkon kaapeleista.
Lapila12.JPG 06.09.2020 22:13 <Make> Nyt on toisaalle tullut outoja maakaapeleita. Niiden kuori on erittäin vaalean harmaa, melkein valkoinen.
keskusta9.JPG 06.09.2020 22:09 <Make> Kohta ei varmaan saa edes uusia natikkavalaisimia...
IMG_3243_clearwayy.jpg 06.09.2020 21:39 <Froggy> Jollain Chroma Key -systeemillä on tuokin tehty.
IMG_3243_clearwayy.jpg 06.09.2020 21:35 <Samuel > No ei kyllä olekkaan. Joillain sovelluksilla se vain on aika vaivalloista.
IMG_3243_clearwayy.jpg 06.09.2020 20:14 <Topiax> Ei se ole vaikeaa GIMPilläkään.
keskusta9.JPG 05.09.2020 13:39 <Froggy> Jossain vielä asennetaan uusia natikoitakin, täältä vähän yli 10 vuotta vanhat sellaiset on jo lähtemässä...
keskusta9.JPG 05.09.2020 12:44 <Jouko> Tällä hetkellä palaa uudet ja vanhat valot kadun eri puolilla, valkoista led-valoa yhdellä ja oranssia spn-valoa toisella (kulahtanein elohopealampuin höystettynä) hämmentävän sekaisin parin korttelin matkalla. Välissä vielä yksittäisiä pimeitä pylväitä ilman valaisimia..
IMG_3243_clearwayy.jpg 04.09.2020 22:54 <Samuel > Leikata kuvat. Tuolla säästääkin tilaa. Se vain on photoshopilla helpointa. Muissa editoreissa se yleensä on aika vaivalloista.
DSC_0003.JPG 04.09.2020 22:45 <Samuel > Niin. Katsoin juuri että tuota mallia on käytetty vuodesta 74 vuoteen 82 tai jotain.
IMG_3243_clearwayy.jpg 04.09.2020 21:29 <Make> Ehkä teho on merkitty, että eivät mene sekaisin missään vaiheessa.
Froggy on löytänyt jonkun uuden tavan kuvien yhdistelyyn...
DSC_0003.JPG 04.09.2020 21:25 <Make> On tuota merkkiä taidettu huoltaa hiljattain, kun kaksi pulttia ovat kiiltäviä.
1DSC_0018.JPG 04.09.2020 21:19 <Make> Keravalla voi olla vielä tuollainen myös, tosin parempikuntoinen.
IMG-20200828-WA0006.jpg 04.09.2020 17:14 <Samuel> Tämä Infrap 360 on nyt kuvannut lähes koko Alajärven keskustaajaman: https://goo.gl/maps/kK3raP6564bf44F98
1DSC_0018.JPG 04.09.2020 14:36 <Samuel> Kaikki muut vaihdettu paitsi tuossa on yksi kohta missä on kaikki liikennemerkit vanhaa. Ei olla vaihdettu tuosta yhdestä kohdasta ollenkaan. Kyllähän nuo on niin vanhoja, että ajettiin tuosta illalla pimeellä, eikä tuop inta heijasta yhtään.

Laitan näihin kuviin nyt koordinaatteja. Sieltä voi katsoa
DSC_0450.jpg 04.09.2020 13:59 <Mikko Koho> Laskin, että jos OL3 kävisi 60v, niin 14TWh vuosituotannolla ja 10 miljardin euron rakennuskustannuksilla pelkkä rakennuskustannusten osuus sähkön hinnasta olisi n.12€/MWh.
DSC_0450.jpg 04.09.2020 11:26 <Topiax> Kasvihuoneiden valaistuksen säädöstä on tullut myös merkittävä häiriöreservin lähde:
https://www.fingridlehti.fi/hairioreservi-auttaa-poikkeustilanteissa/
DSC_0450.jpg 04.09.2020 10:00 <Hartsa> Taikk OL possahtaa....Taitaa kaikki hapantua kun on ees keretty asentaa paikoilleen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/c92d4524-8a93-4626-bda2-0d3f41d4bf8f

OL3-ydinvoimala ei valmistu sitten millään – kyseessä täydellinen epäonnistuminen? ”Emme kommentoi”
DSC_0450.jpg 04.09.2020 09:19 <Mikko Koho> Nyt on laitettu ilmanvaihto tuottamaan kysyntäjoustoa.

https://yle.fi/uutiset/3-11511563

Eli ei kannata pieraista silloin, kun esimerkiksi Olkiluodon tai Loviisan yksikkö laukeaa verkosta.. ;) x)
1DSC_0018.JPG 04.09.2020 07:07 <Froggy > Aika tuttu. Nyt tietysti laittavat tilalle niitä uusimpia, ovathan nuo jo ikänsä päässä.
_20200903_223256.JPG 04.09.2020 07:06 <Froggy > Joku Asea-Skandia, en muista nimeä.
IMG-20200828-WA0006.jpg 03.09.2020 22:30 <Samuel > Niin... Tuosta työmaasta: tien pohjat on nyt pois, siellä vedetään jotain kaapelia. Toivottavasti ei tule teräspylväitä 60 luvun valojen tilalle. Liikenteenjakaja on myös pois otettu.

14876 - 14925 / 48921
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017