![]() |
20.03.2022 00:06 <Mikko Koho> Olisivatko ne "magneetit" olleet ferriittirenkaita, joita näkee nykyisin häiriönpoistotehtävissä myös joissakin kotitalouksien tietokonekaapeleissa. |
![]() |
19.03.2022 18:59
<Froggy>
Tämä valaisin on vissiin kehitetty SLO:n edeltävän 8510 / HKB 13 -mallin pohjalta. Ensimmäiset olivat vielä SLO:n nimellä tehtyjä ennen kuin Idman ja SLO yhdistyivät. Putkilonatikalle tyyppi oli 8511. Pienien versioiden tyypit olivat 8521 ja 8522. Suunnittelija on kuulemma Antti Tiensuu. "Nykyaikainen tievalaisin, joka on helppo asentaa ja huoltaa. Se on valoteknillisesti korkealuokkainen ja täyttää Tielaitoksen laatu- ja valotekniset vaatimukset. Rakenne: Pylväskiinnike painevalettua alumiinia, runko SMC-muovia, heijastimet 8511:ssa vasarrettua elaksoitua alumiinia, optiikka putkenmuotoiselle lampulle, 8512:ssa kiiltoelaksoitua alumiinia, optiikka ellipsoidin muotoiselle lampulle, kupu 8511:ssa helmikuvioitua iskunkestävää akryylia, 8512:ssa kirkasta iskunkestävää akryylia. -- Liitäntälaitteet ja muut sähköiset komponentit on asennettu 'sähköblokkiin', joka on kytketty pikaliittimellä valaisimeen. Tilauksesta valaisin toimitetaan sulakkeella varustettuna (tunnus V)." Idman Katu- ja tievalaisimet 3/1990. |
![]() |
18.03.2022 22:57 <Arho Flyktman> Kyseessä on jokin puhelinverkon vahvistin. Näitä on ollut ainakin LM Ericsson merkkisiä. Sitten on ollut pupinoituja puhelinkaapeleita joiden ympärillä on ollut rengasmaisia magneetteja. |
|
18.03.2022 21:15 <Make> ...tällä viikolla siihen tuli oikein uusi eh! |
![]() |
18.03.2022 21:14
<Froggy>
Niin näkyy. Voi kyllä olla myös eri nimellä mutta samalta kiinalaiselta valmistajalta... Ekolunalla näkyy olleen paljon tutun oloisia valaisimia, etenkin Kiinassa näkyneitä... Löytyy myös kopioita joistakin brittiläisistä seinävaloista ja amerikkalaisesta NEMA Headista. |
|
18.03.2022 21:11
<Make>
Tuo oli vain ilmausta vaille, takana on ilmausruuvi. Nyt se paahtaa aina täysillä, kun ei ole mitään säätöä, kuin sulut ja pumpun nopeus. Joskus se on kuulemma jäätynytkin... Mutta nyt huomasin, että sammuttimet olisi pitänyt tarkastaa jo vuosi sitten. Ainakin ennen oli, että tarkastaja ottaa yhteyttä, kun tarkastus ajankohtainen. Lieneekö koronan takia jäänyt. |
![]() |
18.03.2022 21:09 <Froggy> Minusta tämä näyttää kyllä kiinteältä. |
![]() |
18.03.2022 20:33 <Make> Voi uskoa, että Esmi oli yleinen. Vai tuolloin värit muuttuivat. |
![]() |
18.03.2022 20:30
<Make>
Kauhoihin saa vaikka mitä korvaavia lamppuja. Kevyt kotelointiluokka on kai siitäkin hyvä, että valaisin pääsee myös kuivumaan sisältä. Tuota luukkuakin olen joskus epäillyt vuodon syyksi. |
|
18.03.2022 20:27
<Make>
SLO:ssa on reunalistat jiirikulmissa ja A-S:ssä ei. Voihan se olla liiketunnistin. Nimittäin tuli mieleen, voisiko Ornossa olla joku varavalotoiminto? 13.2. mainittu pienempi Ornon lappu taitaa olla juuri kuvan valaisimessa, jossa vain yksi lamppu palaa. Toisaallakin näytti palavan yksittäinen lamppu. |
![]() |
18.03.2022 20:19
<Make>
Tuollaista on varmasti kaikkialla. Tunnelin katon korjaaminen ainakin kuulostaa jo aika isolta työltä. Tuollaisesta varavalosta tiputteli nyt myös vettä: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-161773 Ruosteesta päätellen lienee tapahtunut ennenkin. Se varsinkin lienee mukava korjata, kun junarata kulkee päällä. |
![]() |
18.03.2022 20:08
<Make>
Onkohan kirjoittajalla ollut enemmän teoriapuoli hallussa. Eipä kuristinta ainakaan niin vaihtaa tarvitse, ohittaa korkeintaan. Konkista siellä ei taidettu sanoa mitään. Mahtaako vaan kohta saada ruuvikiinnitteistä G13-kantaa, kun näkyy olevan poistuva: https://eshop.rexel.fi/product?storeid=0&catalogid=2&groupid=50006549&subgroupid=50212452%2c50212453&id=4020021 Sama juttu E40-kannassa. |
![]() |
18.03.2022 19:53 <Make> Vai Fagerhult iski taas, taisivat vielä sinällään toimia. Täällä on Osramin GU10 spottilamput, myös Made in Ukraine. Nyt lienee tuotannossa häiriöitä... |
![]() |
18.03.2022 19:48 <Make> Voi muuten hyvin olla. On erikoinen IP-luokka, kun on merkitty IP 60. https://docplayer.fi/30083943-Kissankulma-1-kempele-puh-copyright-ekoluna-oy-y.html |
![]() |
18.03.2022 19:41 <Make> Voi muuten olla malli KW-SA, tuossa parempi luettelo: https://docplayer.fi/30083943-Kissankulma-1-kempele-puh-copyright-ekoluna-oy-y.html |
![]() |
18.03.2022 19:33 <Make> Jaa, ne ovat ylijäämätavaraa. Toiminnot lisääntyvät aina vaan- ja ilman Dalia. |
![]() |
17.03.2022 20:43 <RicuP. > Ellei ole sitten Ekoluna KW-SE Led lamppu |
![]() |
17.03.2022 20:07 <RicuP. > On kyllä aika hölmöä asentaa kiinteä Led tuohon, kun lampuksi olisi käynyt vaikka Ledicon LC903 25W, niin olisi valoa piisannut kyllä ja käyttöikää riittänyt. Mites nyt kun tuo hajoaa, niin taas joku kallis viritys tilalle sähkömiehen asentamana. Sillä rahalla saa jo varmaan 10 Lediconia.. |
![]() |
17.03.2022 19:56 <RicuP. > Nyt on ABB Basic Line tunnistimeen kytketty myös painike, jolla saadaan valot pois tai päälle. Toinen painike sohvan viereen, jos jää nukkumaan yökeikan jälkeen. |
![]() |
17.03.2022 17:24 <Froggy> Voisiko tämä kuvan tapaus olla Ekolunan tekosia.. http://www.ekoluna.com/wp/tuote-osasto/valaisimet/ |
![]() |
17.03.2022 17:23 <Froggy> Olisikohan tämä jokin Ekolunan malli... http://www.ekoluna.com/wp/tuote-osasto/valaisimet/ |
![]() |
17.03.2022 16:24 <Late> Näköjään merkinnät vaihtelevat, mutta pylväsnumerot kuitenkin on merkittyinä |
![]() |
17.03.2022 08:54 <Froggy> Avokauhoihin pääsee pölyä ja kosteutta, mutta ei se erityisesti ole haitannut. 8511:n suurin ongelma oli vissiin vuotava kytkentäluukku. |
![]() |
16.03.2022 23:20 <Arho Flyktman> Esmi hätävalo oli ennen Suomen yleisin. Tuo valkoinen oli turvavalo ja merkkivalo oli tuolloin punainen. Muitakin malleja oli kuten Ornon lieriömäinen punainen merkkivalaisin. Merkkivalaisimet muuttuivat vihreiksi 1982 ja kaikkien piti olla vaihdettu vihreiksi 1985. Juokseva ukko tuli ensin isoihin halleihin ja sitten kaikkiin merkkivalaisimiin viimeistään 1998. Niitäkin symboleita on ollut kahta standardia. Nykyään on punainen Exinfo Lexi alu ja Teknoware Find opasvalaisin alkusammutusvälineiden osoittamiseen. |
![]() |
16.03.2022 23:07 <Arho Flyktman> Vanhat kauhat on elohopeavalaisimia joihin ei saa lamppuja. Lisäksi niiden kotelointiluokka on IP 23 joka ei suojaa pölyltä. Muuten alumiini on erittäin kestävä esimerkiksi SMC muoviin verrattuna joka oli Philips HRP 11 ja Idman 8511 valaisimissa joissa kosteus imeytyi lasikuitulaminaatin sisään. |
|
16.03.2022 22:55 <Arho Flyktman> Tu pienempi leppäkertun muotoinen puolipallo on murtohälytysärjestelmän liiketunnistinn. |
![]() |
16.03.2022 22:48
<RicuP. >
Näin on. Saa nähdä koska tuokin on tuosta sulanut ja mimmoisen tulvan tuo saa aikaseks tuolla alhaalla. On vielä alikulku tuon mäen pohjalla.. Meillä on myös vähän samaa sorttia oleva pomo. Olen todennut, että parempi on kun hoitaa ite asiat eteenpäin, niin tapahtuukin joskus jotain. Eräs esimerkki on tunnelin katon vesivuoto. Siitä on tiedetty ainakin 4 vuotta, mutta yllättäen mitään ei ole tehty. No viime kesänä olisivat kuulemma aloittaneet kaivamisen ja korjaamisen, mutta hups, olikin tullu työmaa siihen päälle, niin ei voinut taaskaan sitten tehdä mitään. No nyt ongelma on pois, kun on pakkasta, niin ei tartte tehdä mitään. Toisen tunnelin konehuoneen laitteiden päällä on pressu laitteiden päällä telttana kun sielläkin yllättäen vuotaa. On vuotanut vasta 2 vuotta.. |
![]() |
16.03.2022 22:29 <RicuP. > No sattui olemaan joku tehdassusi kappale, annettakoon se anteeksi. Eniten noista epäilyttää nuo Philipsit, että todellako tuommoinen konkkaviritys filamentti kestää, kun selvästi on revitty ledeistä kaikki irti. Ne vielä syttyvät kaikki hieman eri aikaan ja sammutettaessa hehkuvat uskomattoman kauan, melkein minuutin! No ainakin on melkein kaikki SON-T lampun ominaisuudet kuten nuokin. |
![]() |
16.03.2022 22:15
<RicuP. >
Elitessä on ainakin kellastumaton akryyli kupu ja alumiiniset päädyt, sekä liukuvat teräksiset lampunpitimien kiinnikkeet, kun nämä kaikki on Enstossa kellettyvää PC muovia. Lisäksi Elite on halvempi ja made in Finland. Saa mittojen mukaan vissiin mitä haluaa. Samassa rungossa voi olla useampi valonlähde peräkkäin, koska lampunpitimen voi laittaa mihin kohtaan vaan valaisinta. Enstossa se on muovipäädyssä, joten muualle ei voi asentaa. Lisäksi saa upotettuna kehyksellä ja valoviivana ilman päätyjä. Aero valaisin on muuten sama, mutta kulmikkaalla kuvulla. Aeron voi upottaa joko niin että vain kupu näkyy, tai niin, että vain kuvun alapinta näkyy. Elite valaisimilla on korvattu juuri Jonoja, jotka yksinkertaisesti hajosivat käsiin 15v 16h/vrk käytön jälkeen. Kuvut oli niin keltaisia, melkeinpä ruskeita, että 4000K putken valo oli ihan keltainen. Päädyt oli murentuneet pois putken päätyjen kohdalta ja heijastinpelti roikkui päistä. Osassa putki makasi suoraan kuvun varassa, kun kantojen kiinnitys oli murentunut pois. |
![]() |
16.03.2022 21:53 <RicuP. > Olikohan tämä siipi 2008 vuodelta. Nykyään kaikki listat on kuulemma 20 tai 25mm. Eihän tuommoista tule ajatelleeksi. Ite kuvittelin että kaikki on standardi levyisiä. Nyt sitten selvittelyn jälkeen selvisi että katto on ruotsalaisen valmistajan tekele. Kaikkein lähinnä sitä oli Inlook. Noita valmistajia onkin yllättävän paljon Suomen markkinoilla. |
![]() |
16.03.2022 21:44 <Make> Elite on näköjään Ensto Jonon kopio, toivottavasti laadukkaampi. Ja noin tarkkaan saa vielä mittojen mukaan... |
![]() |
16.03.2022 21:44 <RicuP. > Juu, tai oikeastaan valmistaja niille oli Fagerhult. Tyyppikilpi olikin liitäntälaitekotelon sisällä. Liitäntälaite Philips, made in Ukraine! Näkyi olevan vain 17W/ 2000lm. Nyt vähän toista luokkaa, kun pienessäkin valaisimessa on lähes 6000lm lediä eli ulos tulee n. 4000lm. |
![]() |
16.03.2022 21:41
<Make>
Kyllä, lunta on riittänyt. Valtavia kasoja on siellä täällä. Ja meillä töissä ei ollut edes lumenauraajaa monen sattuman seurauksena. Tehtiin sitten itse käsin, oli siinäkin "hyödyllinen" työ. Toimitusjohtaja myönsi ongelman, mutta ei ollut ollenkaan aktiivinen asiassa. Minä sitten onnistuin selvittämään ennen käyneen aurakuskin yhteystiedot. Sitten toim. joht. kyllä soitti sinne ja tilasi auran... |
![]() |
16.03.2022 21:37 <RicuP. > Tai siis toisen kuvan, jossa downlightit. |
![]() |
16.03.2022 21:35
<RicuP. >
No onhan nuo nyt munkin mielestä paljon järkevämpi vaihtoehto. Lampun voi vaihtaa sähköt päällä kuka vaan, runko on huomattavan paljon edullisempi, valonlähteen tehon, sävyn ja muut ominaisuudet voi valita vapaasti, ratkaisu on riskitön ja lähes ikuinen, tekniikan päivittäminen onnistuu pelkällä valonlähteen vaihdolla.. En oikein myöskään ymmärrä tuota. Itse ei ole tarvinnut tehdä vanhaan valaisimeen parhaimmillaan mitään. Jos on konkka tai El liitäntälaite, niin ne vaan pois. Ei sille Led putkelle ole mitään väliä, minkälainen kuristin siellä on, kunhan sähkö kulkee läpi. 40W kuristimella 19W Led kuorma on niin pieni, ettei kuristin pudota jännitettäkään juuri mitään. Ja mitä metalliosia pitäisi vaihtaa? Melkein oli kanta kuin kanta, niin ruuvijako on se sama lähes aina. Kuvan valaisimiin meni heittämällä BJB E27. No voihan ne kannat tietysti vaihtaa, mutta itse olen vaihtanut vain silloin kun on hajonnut. |
![]() |
16.03.2022 21:32 <Make> Tuossa kai oli ne tuntemattomat spottivalot alunperin? Nyt vaikuttaa asialliselta. |
![]() |
16.03.2022 21:29 <Make> Niin tietysti, Airam pimeni. Hyvä on olla vaihdettavat lamput... |
![]() |
16.03.2022 21:25 <Make> Aika erikoisen kuuloinen kytkin. Ilmeisesti melkein kaikki on häipynyt... |
|
16.03.2022 21:22 <Make> Kuulostaa aika isolta työltä sekin... |
![]() |
16.03.2022 21:18 <Make> Vai sellaisissa koot muuttuvat myös, vaikka tuo ei kauhean vanha liene. |
![]() |
16.03.2022 21:16
<RicuP. >
Juu, kun on tilaustuote eikä suoraan tukun hyllyssä, niin pitää ottaa koko laatikko. Semmonen vajaa pari tonnia muistaakseni maksoi, mutta kyllä noita menee aika moneen paikkaan, kun monesti aletaan haluta vastaanottohuoneisiin ja toimistoihin himmennettävät valot. Vissiin jostain Slovakiasta taitavat Uniqat tulla, ei vissiin ollut enää Valtavalolla niitä valmiina. Sen sijaan Anticor valaisimet luvattiin jo parin viikon päästä, vaikka luulisi, että semmoisella erikoisvalaisimella olisi toimitusaikaa enemmän. Prima Plus valaisimia on suoraan hyllyssä tukuilla. Valaisin on täysin sama, kun on M-Light Prima Led. Näkyy olevan vissiin samoilla valaisimilla tehty Lahden Launeen Prisman parkkihalli. |
![]() |
16.03.2022 21:15
<Make>
Tuolla onkin aika asiallinen tutkimus sairaalan valaistuksesta: http://www.theseus.fi/bitstream/10024/703933/2/Aro_Sofiel.pdf Vaihdettavat ledit todetaan monin tavoin kiinteitä paremmiksi- varsinkin halvemmiksi. En vaan ymmärrä väitettä, että kuristimet pitäisi vaihtaa lediputkiin siirryttäessä. Ja että suuri osa valaisimien metalliosista pitäisi vaihtaa? Ja kaikki lampunkannat, se lienee ihan tapauskohtaista. |
![]() |
16.03.2022 21:01
<Make>
Vaikea sanoa, onko matta, kun ovat niin likaisia... Vähän saman oloinen valaisin on puolalainen Imperial DL220: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-210317 |
![]() |
16.03.2022 20:52
<Make>
Vai 50 kpl kerralla, sellainen määrä jo maksaakin jonkin verran. Huomattu on, että yllättävissä asioissa on nyt toimitusvaikeuksia. Voi olla ihan pieniä perus tarvikkeita, mitä ei tahdo saada. |
![]() |
16.03.2022 18:45 <RicuP. > Pidemmät Elitet tilasin mittatilauksena ja niin että kytkentäpiste ja läpiviennit on 300mm valaisimen päästä, eli samassa kohtaa kuin näissä. |
![]() |
16.03.2022 13:06 <Lars> Kyllä toi 45 kV näemmä jää Viitasaaren alueella, näin Elenian uusii Viitasaaren sähköasema tänä kesänä. Myös 45 kV laitteet laitetaan uusiksi. |
![]() |
15.03.2022 23:50 <RicuP.> Nuo on jotain ylijäämä valaisimia joku joskus tilannut. Luccat minä tilasin viime syksynä ja niitä jäi muutama. Ihan hyvä valaisin ja tilava kytkentä, eikä maksanut kun muutaman euron kappale. Sylvaniasta tykkään kun siinä on tuo musta rengas, joka estää valon leviämisen. Ei oikein kapeakeilainenkaan GU10 riittävän hyvin rajaa. |
![]() |
15.03.2022 23:42 <RicuP.> Idea on että valo ei haittaa videotykillä katsomista, mutta kuitenkin näkee pöydälle. |
![]() |
15.03.2022 23:36
<RicuP.>
Putkina on Valtavalo G5 Dim putket. Luccaissa on Osramin Parathom 7W Dim lamput. Kyllä noita himmennettäviä on nykyään aika hyvin saatavilla. Putkia vaan pitää tilata se 50kpl kerralla. Hyvin ovat kaikki toimineet. Himmenevät ihan todella minimiin tuolla ABB Led säätimellä, tosin Cindy ja Lucca vähän eri tahdissa samalla säätimellä, mutta molemmat kuitenkin ihan sammuksiin asti. Säädin rajoitettu niin, että eivät kuitenkaan sammu ja syttyvät minimitasossa myös. Uniqa valaisimissa tuntuu olevan jotain toimitusvaikeuksia.. Semmoinen reilu kuukausi toimitusaikaa nyt. |
![]() |
15.03.2022 23:24 <RicuP.> Näissäkin oli mattalasit ja samoin ulkokatoksissa 50W Eh ötököillä. Kaikista otettiin lasit pois ja Ledicon lamput tilalle. Nämä muokattiin E27 kannalle. Kantojen kytkentää olisi kuitenkin pitänyt muuttaa Led lampuille sopivaksi niin paremmin kävi näin. |
© Janne Määttä 2004-2017