|
25.03.2022 16:13
<RicuP. >
Vähän näytti erikoiselta torviheittimien kotelot. Vanhoissa SLO-Idman 80W alasvaloissa oli kuristinkotelo tehty siihen alurunkoisen pitkulanmuotoisen prismakupuvalaisimen runkoon. Kuvun tilalla oli peltikansi. Hyvinkäällä ei enää ole niitä Järnkonsteja vissiin enää kuin pari ja nekin Eh erään kujan päässä. Ei näkynyt autosta niin hyvin, mutta valaisimet oli 8512, minicompact, Victoria, HKB4, fresta ja uusin kauha. Varmaan korvaavia lamppuja käyttävät. Muutamasta Minicompactista puuttui päällinen niin että heijastimet oli taipuneet ylös. Osassa oli myös päällinen kuvun kanssa yläviistossa. Mitä lie käynyt.. |
![]() |
25.03.2022 15:58
<RicuP. >
Itse asiassa tuossa on ihan opaali aika paksu lasi. Aukeaa kyljissä kahdella kolmiolukon tyyppisellä lukolla. Yleensä Hyvinkäällä on käytetty katosta jossa valoviiva kolmella normi putkella, mutta on myös vastaavia yhdellä putkella. Valokatteella olevissa on putket lipan etureunassa. Putki on Auralight 36W-1 740, jossa T8 kokoinen kanta jonka reunat on levennetty. Kaikin puolin erikoisputki. Tuossa rungossa on kyllä leveyttä, että siihen voisi saada pari 600 putkea tai yhden 900 putken esim. M-Light Orion valaisimella. Nyt on Airamillakin vastaava valaisin Base, joita tilasin muutaman heijastimella 2x 1500 kokoa. Tulevat huuvan sisään lasin taakse 2x 49W Sitecon rungon tilalle. |
![]() |
25.03.2022 15:38
<RicuP. >
Tuon mallisissa katoksissa kun ei lue missään mitään. On muutenkin aika harvinainen versio, jossa on 1m etuseinä oikealla. Juu syöttö puuttuu, sen takia tuota piti ihmetellä. On jäänyt valopylväs hommien jälkeen laittamatta. Pylväs olisi n. metrin päässä. Pitää varmaan jollain leukojen vetoa kestävällä teräsputkella katolle vetästä tai jotain.. |
![]() |
25.03.2022 12:20 <G_Hermann> Korjaan edellistä kommenttiani, tehdas on todennäköisesti täällä: https://www.google.fi/maps/place/58+Av.+de+Chevreuse,+78370+Plaisir,+Ranska/@48.7972465,1.9640158,361m |
![]() |
24.03.2022 23:11 <G_Hermann> Näemmä lakkautettu vuonna 2014 tuo "GOULD Electronics" -yhtiö, eli siinä mielessä jo antiikkia tuokin sulake. Jos on JCDecauxin tekele, niin on varmaankin koottu osittain Helsingin toimipisteessä. Osaset valmistetaan tod. näköisesti jossain Pariisin ympärillä sijaitsevalla tehdasalueella. Ehkäpä täällä: https://www.google.fi/maps/place/12+Rue+Marconi,+76150+Maromme,+Ranska/@49.4864794,1.021671,259m |
![]() |
24.03.2022 21:53
<Make>
Tuo on kai sellainen prismakuvullinen valo, joita pysäkeillä yleensä on? Vai niissä on 1 metrin lamput, en ole tiennyt. Pakkasputki näyttää itsetehdyltä. Tuonko takia erään pysäkin valot ovat huonosti huollettu. Siinä on kolme valoa ja kerran kaikki olivat pimeitä. Sitten vain yksi vaihdettiin? Vipeledillä oli tuollainen led-putki, mihin lienevät menneet, kun lopetti. |
|
24.03.2022 21:46
<Make>
Juuri huomasin, että Keravalla on parissa SGS203:ssa jotkin vaaleat lamput. Keltaisten kupujen läpi on vaikea nähdä... Niin taisi olla toinen puoli pimeä. Heittimet ovat kai Idman P3-29 ja P3-30. Ensimmäisissä on kai sytytin heittimen juuren kotelossa. Joskus vuosituhannen vaihteessa Jyväskylän suunnille tuli paljon uusia pitkiäkin valaistuja osuuksia. Niihin juuri tuli Järnkonstit. Jossakin vaan taisi olla vaihdettu Mantoihin... Se on jo erikoista, ettei kiinteitä ledejä nykynyt, oliko sitten korvaavia? |
![]() |
24.03.2022 21:36 <Make> Nyt ei vaan näy yhtään aktiivista artikkelia ruuvikiinnitteisissä kannoissa, mitä juuri vanhoissa valaisimissa tarvitaan. Sen sijaan Idman Office- kanta on vielä hyllytavaraa... |
![]() |
24.03.2022 21:29
<Make>
Noissa Sontheimereissa on kai sellaiset todella matalakantaiset ristipääruuvit, on vaikea kiristää kunnolla. Niitä kun on sitten jälkikiristetty, niin menevätkin välillä vielä monta kierrosta lisää... Joskus tehtiin 250A:n Marechal-pistorasioilla olevia koteloita samaan tarkoitukseen, jossain on pohdittukin. |
![]() |
24.03.2022 21:18 <Make> Voi muuten ollakin maissilamput, kun alunperin vaikuttivat olvan eh:lla. |
![]() |
24.03.2022 21:14
<Make>
Näkyy olevan ison putkisulakkeen pidin ja liekö kytkin myös, kun nollakin menee läpi. Mutta tuleeko tuohon syöttöä ollenkaan? |
![]() |
24.03.2022 21:10
<Make>
Oudon näköinen huoltokytkin, nyt sellainen sentään on. Onko tuo blokki kiinni kannan vieressä olevalla teräslankavivulla? |
![]() |
24.03.2022 21:02
<Make>
Kyllä, Fa6- kanta. En ole koskaan nähnyt muita tehoja käytössä kuin 40W. Töissä on pari sellaista. Mistä lienee saa lamppuja, kun ainakin sähkönumero on lopetettu. Lamppuexpressissä taitaa olla. Näkyy olevan myös tuntematon ovaalin mallinen halogeeniheitin. Kerran katselin tuollaisen kilpeä, ei vaan tainnut oikein selvitä. |
![]() |
24.03.2022 20:00 <RicuP. > Juu, näin on. Melko yksinkertaisilla kytkennöillä saa yllättävän paljon toimintoja aikaiseksi. Automaattisen tilanneohjauksenkin pystyisi tekemään päästöhidastetuilla releillä, jotka ohjaa painikehimmentimiä. Kokeilin sen ohjaamiseksi kytkentää, jossa kolme 6 painiketta. Kun yhtä painetaan, pitopiiri aukeaa ja kytkeytyy toinen pitopiiri. Pientä hiomista siinä olisi vielä. Kunhan nopeasti kokeilin. |
![]() |
24.03.2022 19:53
<RicuP. >
Juu, nuo on aina hankalia paikkoja. Tuokin tunneli on 5m syvällä katutason alapuolella.. Nyt kuvan kasasta on valunut jo niin vettä, että pyörätiellä on paksu jääkerros ja kovasti näyttää suuntaavan alikululle päin. |
![]() |
24.03.2022 19:46
<RicuP. >
Heijastimet on täysin samat kun on PSO HKB 11, 13 ja HKP 5 ym. malleissa. Tuo on vielä sitä vanhaa mallia jossa Net liitin on tuossa, kun uudemmissa se on suoraan kytkentäkannen alla ja blokki on varmemmin kiinni. Monesti näkee, että se on kolauksesta pudonnut kuvun läpi alas. Ei tuo ihan huonoimmasta päästä kunnossa kuitenkaan ole, kun välillä näkee reikiä rungossa joista valo paistaa läpi. |
![]() |
24.03.2022 19:33 <RicuP. > Mitä lie käynyt, ei taas kerrottu |
![]() |
24.03.2022 19:17 <RicuP. > Olisko tämä ja koko katos vissiin jotain Keski-Euroopan valmistetta |
![]() |
24.03.2022 18:26 <RicuP. > Tuo on omasta mielestäkin hyvän näkönen, siisti pieni. On vieläpä Made in Finland. Olisiko Onnisen Hyvinkään tuotantoa, jossa tehdään muutenkin kokoonpanoa, esivalmistusta ja pakkausta. Tuskin on ABB:n tekele, kun vikis on Siemens eikä kotelossa lue mitään ABB:hen viittaavaa, muuta kuin vakio osissa, kannessa, pistorasiassa ja tiivisteissä. Pohja on vissiin Onnisen itse suunnittelema ja teettämä. Siinä ei lue muuta kun kiinnitysreikien mitat. |
![]() |
24.03.2022 17:03 <Froggy> Itsekin olen nähnyt. Lamppu on vissiin sellainen T12, jossa on vain yhdet nastat päissä. |
![]() |
24.03.2022 15:02 <G_Hermann> No nyt on kätevän oloinen vikis, näyttää myös silmään tuo kostin ulkomuoto mainiolta. |
![]() |
24.03.2022 14:53
<G_Hermann>
Oho, kerko olikin 15000pF, eli 15nF! Mitäköhän päässäni pyöri kun muokkasin kuvaa... Yritin korjata Temakia juottamalla uuden 100kΩ vastuksen, kun vanha näytti mittarin mukaan jotain 117kΩ resistanssia ja muutenkin näytti pintapuolisesti kärsineen ylikuumenemisesta. Liekö entisen asukkaan 75W hehkulampuilla jotain virkaa tähän? Muut komponentit, esim. valoanturi, diodi, sekä Motorolan valmistama MAC97A6, joka piilottelee varistorin takana ovat kunnossa. Vitrohmin 208-8 sarjan tehovastuskin oli toimiva. Ongelmana on yhä se, että hämäräkytkin on hidas (n. 5min "kuumeneminen") ja eikä kytke valoja pois päivänvalossa vaikka osoittaisi kirkkaalla taskulampulla suoraan anturiin... Vai voisiko simppelisti tehovastuksen alla olevan 90°C termostaattikytkimen toimintaperiaate kusta, kun pyörittää nykyään 11W ledejä? |
![]() |
24.03.2022 13:09 <Terssi> Olisiko tehovastus 15K 10%. Valmistaja on Vitrohm. |
![]() |
24.03.2022 10:29 <Hartsa> Ei liity kerettiin mutta espoossa ollut vakavatilanne....https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e855f042-0d9b-46bc-b123-4f667cdc79e2 |
![]() |
23.03.2022 23:14
<Hartsa>
Kokonaan vaihdon tarpeessa :D käytöstä tosin ei oo varmuutta palavatko enään.. |
![]() |
23.03.2022 23:12 <Hartsa> Voi olla joko nii taikka sitten on lyhyellä pylväällä.. |
![]() |
23.03.2022 22:49 <RicuP. > Hyvinkäällä oli kerran erään ostarin pylonnista yksi pleksi irti. Sisällä oli E40 kantaiset isot tynnyriledit. Erään marketin pylonniin asennettiin Led kanoottivalot pystyyn ja jätettiin vanhat Eh:t sinne vain pimeiksi. |
![]() |
23.03.2022 22:41 <RicuP. > No kyllä. On lievästi sanottuna aika kamalassa kunnossa.. |
![]() |
23.03.2022 22:39 <RicuP. > Tuli tuossa kesällä etsittyä vikaa kun Siemenssin kärry ei suostunut kytkeytymään verkkoon. Syyksi paljastui Sontheimerin pääkytkin josta liitin käynyt kuumana ja kontakti palanut. Sain onneksi pikku kikkailulla Katkon kytkimen sinne Bals rasian sisään aika kivuttomasti pienellä karan muokkauksella. Ne on todella kalliita minuutteja kun kone seisoo. Nyt on toinen 125A rasia valmiina varalla. |
|
23.03.2022 22:32
<RicuP. >
Itse kävin myös nyt viikonloppuna Jyväskylässä, Saarijärvellä, Kannonkoskella ja Muuramessa. Koitin katsella myös että mitä lamppua käyttävät Seleniumeissa, mutta en saanut ohimennen selvää. Sillan valoista oli toinen puoli kokonaan pimeä. Sen sijaan Jyväskylässä ei juuri mikään ollut muuttunut sitten viime kesän. Rautatieaseman vaijeriphilipsit oli vaihtuneet ufoihin ja Keljonkankaalle oli tullut ledejä. Siellä oli alunperin natikka Siemenssit jotka vaihdettiin muutama vuosi sitten Mistralleihin ja nyt kiinteiksi ledeiksi.. Kannonkoskella on myös vielä vanhat valaisimet, eikä yhtään led valaisinta näkynyt. Keski-Suomessa on käytetty todella paljon Järnkonstia maanteillä ja niin on edelleenkin. |
![]() |
23.03.2022 22:17 <RicuP. > Taitaa olla nuo Sähkö-Lahden kamat poistossa kun meni konkkaan. Nykyään niitä myy Hämeenlinnalainen Cerbelux Oy. Ei tästä nyt niin kauaa ole kun tilasin säkillisen kantoja sieltä. Yleensä valmistajat tilaa suoraan maahantuojalta. Tukut varmaan pistää tilaustuotteeksi että saadaan kalliita kiinalaisia kertakäyttövalaisimia kaupaksi. |
![]() |
23.03.2022 21:49
<Make>
Ainakin Rexelillä näkyy moni kantamalli olevan tilaustavaraa nyt. Kauppiasta häiritsee nykyään pahasti, jos joku muutos olisi halpa ja helppo... Sarjakytkennässä toimivia 59 cm:n lediputkia ilmeisesti on jonkin verran, vaikka asiaa ei kauheasti mainosteta. Pelti ainakin kallistuu, meidän peltiosatoimittaja ilmoitti nostavansa hintoja nyt 9%. Viime kesänä nousi jo 25%... |
![]() |
23.03.2022 21:39
<Make>
Oho, vai nyt on sisäkuva tuosta. Saman tyylinen termostaattiratkaisu on saman ajan Strömforsin hk:ssa. Anturi ilmeisesti katsoo erikoisesti ylöspäin. Ei se kovin vaikea korjattavakaan liene. 153 taitaa olla 15nF, 3 on joku kerroin. |
|
23.03.2022 21:26
<Make>
Jotain 15 taisin laskea pimeitä. Ei nyt ihan värilliset, mutta vaikutti joltain 4000K maissilampulta. Ennen ne tuntuivat paljon kirkkaammilta, nyt oli ihan riittävät myös. Saattaa olla Luma gen2. Oli kai vaihe kateissa tai jotain, kun vähän matkaa oli aina vuorotellen toisen puolen valo pimeä. |
![]() |
23.03.2022 20:48
<G_Hermann>
Toivottavasti ei poistu tukkureilta Edisonit ja G-kannat, olisi harmin paikka jos ei pystyisi korjaamaan yksittäisiä valaisimia. Joutuisi heittämään kyseiset valaisinrungot jorpakkoon vaikka ei olisi mitään vikaa muualla valaisinta. Vaihattaa sitten tilalle samahkon näköisen valaisimen, jos ei samaa mallia valmisteta enää. Kuvitteellisesti pahimmassa tapauksessahan joutuisi repimään koko tilasta kaikki "vanhat" rungot, kun asiakas ei olisi tyytyväinen härön näköiseen ratkaisuun. Suurinhan osa ns. vanhanmallisita valaisimista on täysin yhteensopivia vaihdettavien ledien kanssa sähköteknisesti. Korkeintaan tarvitsee ohittaa johdon pätkällä elektroniset kuristimet ja konkat niinkuin jo Ricu mainitsi, sekä muuntaa kytkentä rinnakkaiseksi jos alkup. putket sattumosin ovatkin kytketty sarjaan. Mitenköhän kalliiksi mahtaa mennä uudet kannalliset-, sekä kiinteätvalasimet jos materiaaleista tuleekin oikeasti pulaa? Muuutenkin maksavat jo jonkin verran. :| |
![]() |
23.03.2022 14:38
<Jouko>
Em. lyhyt linkki vei aikanaan Kansalaisen Karttapaikalle, muistelen että Oulun Kirkkokangas oli kohteena, ainakin silloiset 110 ja 220 kV voimalinjat siitä meni, mitä lie tänä päivänä.. Kohta kymmenisen vuotta kun viimeksi Oulun seudulla enemmän pyörinyt. |
|
23.03.2022 09:27
<Froggy>
No oliko Heinolassa myös tuolloin niin monta pimeänä? Oliko niissä heittimissä mahdollisesti jotkut värilliset ledit? SQ:den jatkona on vissiin Lumat. |
![]() |
22.03.2022 17:12 <Mikko Koho> Paikkakunnalla käy silloin tällöin rekan peräkärryyn asennettu magneettikuvausyksikkö ja muissa asioissa ohi mennessä tuli vilkaistua, että minkälaisen syötön kärry tarvitsee. Näytti olleen 400V 3x125A pistorasian perässä. |
![]() |
21.03.2022 20:35 <Jouko> Ei led-heittimiä rinnevalaistuksessa sorsita varsinaisesti häikäisyn takia, natikkavaloilla vain lienee käyttöikää vielä jäljellä tai ne on juuri uusittu ennen ledien yleistymistä, näin suotta ole lähdetty niitä ennenaikoja vaihtamaan. Kyllä led-heittimiä näkee jo laskettelurinteiden varsillakin. Takavuosina näki joskus tavallisia R7s-halogen heittimiäkin käytössä joissain pienissä keskuksissa, sekä kauhavalaisimia elohopealampuin. Kauhavalaisimet sopii juuri hiihtohissin nousulatua valaisemaan, niitä on monissa keskuksissa käytetty. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7574 |
![]() |
21.03.2022 20:09 <Jouko> No nyt on erikoinen asetelma. |
![]() |
21.03.2022 19:57 <Make> Aika lyhyt pylväs vai onko vaan paljon lunta? |
![]() |
21.03.2022 19:55 <Make> Valaisin on esim. Idman 154HGX jostain vuosituhannen vaihteesta. |
![]() |
21.03.2022 19:52
<Make>
Oho! On kyllä "hieman" pesun tarpeessa. Tuo vanhin malli ei yleensä kellastu. Tuolla on kai samasta paikasta, johonkin on vaihdettu myös uudempi ufo: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-45452 Pylväänpäävalaisin puupylväässä on todella erikoinen yhdistelmä. Jossain pohdittiin, että tuon ufon kuristin olisi pylväässä. Onkohan noissa sitten sekavalolamput? |
![]() |
21.03.2022 14:44 <Hartsa> Voimalalta kuvattua...https://www.youtube.com/watch?v=rZ1WC6RSJa8 |
![]() |
20.03.2022 21:40
<Make>
Tuossakin oli säädetty kolaroitujen Cupoloiden korvikkeita: https://www.google.fi/maps/@62.2874614,25.7437565,3a,75y,118.57h,103.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1scB5XepAHP5B_kBQJlbWhOA!2e0!7i13312!8i6656 Cupoloiden varret oli sahattu jostain kaaren puolivälistä poikki. Jatkona oli jotkut 90 ast kulmat, joissa Victorit ovat kiinni. Ovat ne melkoisen pienet Cupoloihin verrattuna. |
![]() |
20.03.2022 21:26
<Make>
Vaajakosken Haloissa näytti monessa olevan ainakin pallon ulkopinnan valo pimeä. En tiedä, onko vika vai ominaisuus. Vaajakosken Lumat ovat kyllä todella isoa mallia, on pitkä kuin mikä. Palokan ABC:n mainospylonissa oli melkoinen vilkuttelu useammassa kohti. Ja sielläpäin oli Idman natikka-8522 vaihtunut paikoitellen Lumaan, olivat jopa 3000K. |
|
20.03.2022 21:13 <Make> Nyt kuvan näyttelyyn on lisätty ainakin Philips DigiStreet... |
|
20.03.2022 21:09
<Make>
...vähemmän yllättäen se on Philips CitySoul LEDGINE, eli vanha paksu malli: https://www.specifiedby.com/philips-lighting/citysoul-ledgine Tuli myös ajettua Jyväskylä-Kerava-väli. Niin on joka ikinen salmiakki häipynyt Heinolasta. Ledit vaan tuntuivat olevan kaikki samaa kokoa, vaikka ennen oli 250W ja 400W. Sillan heittimet olivat vielä natikalla. Leivomäessä oli vielä eh-salmiakkia: https://www.google.fi/maps/@61.9178928,26.1169426,3a,75y,79.63h,101.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sftUmk94UMEoD5hocrG75Gg!2e0!7i13312!8i6656 Hartolassa oli kai natikka-Seleniumeissa jotakin korvaavia lamppuja: https://www.google.fi/maps/@61.5780778,26.0069779,3a,37.5y,93.25h,88.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1swH0Eh7JS32JfdJUYkKlRrA!2e0!7i13312!8i6656 Kallioleikkauksen heittimissä taisi olla jotkut korvaavat lamput valon määrästä ja väristä päätellen. Nyt Mantat olivat natikalla. Lahdessa on SQ:t edelleen, jatkona olevat leditkin toimivat suunnilleen. |
![]() |
20.03.2022 18:50
<Tuomo Y>
Tuo on PCM-toistin ("pulssikoodimodulaatio") digitaalisilla kupariyhteyksillä. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12339 Noita Arhon mainitsemia pupinikeloja käytettiin puhelinkaapeleissa alentamaan puhetaajuusalueen (0-4Khz) vaimennusta. Kaapelissahan on luonnostaan kapasitanssia ja lisäämällä induktanssia (pupinikeloja) saatiin yhteydelle aikaan ikään kuin alipäästösuodatin, jossa vaimennus pysyi pienempänä puhetaajuuden alueella ja voitiin siten vetää pitempiä kaapeleita. Nimi pupini tulee keksijästään Mihajlo Pupinista https://en.wikipedia.org/wiki/Mihajlo_Pupin |
![]() |
20.03.2022 18:05 <Koomikko> Saneerattu maakaapeliksi Väliniementien ja Huuhilontien välillä, siitä eteenpäin uutta avojohtoa Kouvolan rajalle ja Huuhilontien varteen. |
© Janne Määttä 2004-2017