![]() |
01.04.2022 22:39
<Make>
Tänään löytyi lisää aurinkolamppuja... Työkaveri on nyt saanut perintönä vaikka mitä. Yksi koje onkin Orno 40-038 valaisin varustettuna alkuperäisellä Airam HgU alppiaurinkolampulla! Hän toi sen töihin ja vähän tutkittiin. Lieneekö lamppu oikeasti Osram Ultra-Vitalux... Itseasiassa se on tuossa: https://www.huuto.net/kohteet/orno-valaisin-40-038/560537971 Kuulemma mukana on vihreät suojalasit. Lieneekö tuo Ornon ja Airamin yhteistyötä, kun valaisimessa lukee "Aamulla aurinko, illalla Airam." Perinnön jättäjä liittyi jotenkin sähköliikkeeseen Oy Valojohto Ab, joka oli kai aika iso toimija Keravalla päin. |
![]() |
01.04.2022 22:18
<Make>
Basen asennusohjeet ovat kyllä laadukkaat... "Led-putkien kanssa on käytettävä putken mukana tulevaa oikosulkusuojaa, joka laitetaan valaisimessa sulakkeen paikalle." https://www.airam.fi/tuote/base-base Heijastimia saa vain 10 kpl:n erissä. Vai Fagerhultit keräävät pölyä tällä kertaa. Alunperin Keravan Lidlissä merkki taisi olla Regiolux, T8 ilman heijastinta. Nyt taitaa olla Led putket ja heijastimet, en tiedä onko valaisimet samat. |
![]() |
01.04.2022 22:04
<Make>
Vai itsepesevä katto, nyt on kaikki kuultu. Turvakytkimet taitavat olla sentään Katkon. |
![]() |
01.04.2022 21:59
<Make>
Kyllähän se din-kiskoon tuleva MS1,5DIN ainakin asialliselta tuntuu päällepäin. Kaikki vihjeet alkuperästä on kyllä häivytetty, olisiko edes sisäpuolella... Finnparttia ja Etherma ovat varmasti jossakin symbioosissa keskenään... Nyt kyllä aivan kaikki ilmoittelevat hinnankorotuksista, jopa tulevista useammista peräkkäisistä. Vaikka lämmitysöljy oli syksyllä kuulemma 0,70/ litra, nyt on 1,70/ litra! Eikä ole mikään nollaenergiatalo... Fiboxia kyllä kuluu meilläkin paljon, kun ei oikein ole sille kilpailijoita. |
![]() |
01.04.2022 20:03
<RicuP. >
Samanlainen kuin MS1 PUR Oiva on myös Onnline moottorisäädin, joita löytyy aikamoinen läjä, kun ei tullutkaan käyttöä työmaalla. Vaikuttaa vähän saksalaiselta, mutta ei vissiin ole. Kiinnitysrengas on muovia. Liekö nyt jossain itä Euroopassa tai jopa Ukrainassa valmistettu. Tuo on nykyään aina hyvä syy, että hinnat on nousseet. Ei luulisi tuommoisessa mitään kovin kummoista arvokasta komponenttia olevan. Ennemminkin saatavuusongelma. Ite suosin myös Fiboxia, kun tehdään Suomessa. Tuli hankittua pari Highline painikesäädintä, pitää kokeilla miten toimii. Pitäisi toimia myös Dalilla. Ei kuitenkaan ole mitään trimmereitä. |
![]() |
31.03.2022 22:26
<RicuP.>
Tässäkin oli ennen sama homma. Tuossa vasemman sähkökourun kohdalla oli ennen seinä ja tuo loppu osa oli suihku ja pukuhuone niinkuin laatoista näkee. Sitten rysäyttivät seinän pois ja tekivät keittiön. Samalla valaistus ja katto uusittiin Lautex katosta moduulilevykattoon ja tuli jostain puretut 4x T5 valaisimet kahta erilaista mallia. Sittenhän niistä yksi kypsyi, niin innostuin tekemään vähän isompaa remonttia valaistukseen. Kaikki meni uusiksi, vain syöttöjohto on ihan alkuperäinen. |
![]() |
31.03.2022 22:13 <RicuP.> Juu, tuossa katossa on osia joissa lukee jonkin saksalaisen firman nimi. On kyllä viimeisen päälle rakennettu rosterista kaikki sähköjen putkituksetkin. Tuo katto on vielä semmoinen, että se pesee itse itsensä, siksi on tuommoisia suuttimia. |
![]() |
31.03.2022 22:01
<RicuP.>
Sähkö-Lahden vastaavassa oli muutama vuosi sitten semmoiset muoviset sivuilta vinot päädyt, mutta mistäs sitä tietää. Sytyttimet niissä oli kuitenkin noin vastakkain. Seinällä on Fagerhultit 2x 35W ja niiden päällä AVR66 35W. Nekin tuosta vaihtuu. Tuo Fagerhult valaisee käytännössä vain alas ja kerää tolkuttomat määrät pölyä ja rasvaa päällensä. Luulen että aikaisemmin Lidl käytti tuota samaa Sitecoa, ainakin on hyvin saman näköinen. Nykyään monessa Lidlissä on myös Led putkivalot jonkinlaisissa vastaavissa heijastimellisissa valaisimissa. |
![]() |
31.03.2022 21:20 <Make> Jaa, että alunperin ei ollut taas mitään heijastimia. Onkohan tuo jonkun kalustetoimittajan rakentama katto? |
![]() |
31.03.2022 21:17
<Make>
Onkohan Base tehty jo Sähkö-Lahden tehtaalla, vähän taitaa olla sen oloinen. En ole tuollaisia kantoja kauheasti nähnyt, ehkä niitä ei saa ilman sytyttimen paikkaa. Onko seinällä saman sarjan Sitecoja? |
![]() |
31.03.2022 21:05 <Make> On vähän toista kuin meillä, on vain Sähköliikkeiden/ Metallivalmiste 332 2x36W valaisin. |
![]() |
31.03.2022 21:01
<Make>
Sekin alkaa levitä moneen kauppaan... Tuo GE:n automaatin tilalle käyvä yhdistelmä oli DICE60: http://www.aksprom.biz/Catalog/General%20Electric/36319/DMCE60-DICE60-Kompaktnye-ehlektronnye-differencialnye-avtomaticheskie-vykljuchateli "Tavallinen" oli taas DMCE60, näkyy tuolla myös. |
![]() |
31.03.2022 20:52
<Make>
Erittäin hämärällä alkuperällä on myös Finnparttia/ Etherma Oiva moottorisäädin. Siinäkin lukee vain made in EU tai Europe. Etherma E-2005 termostaatteja tarvittiin 100kpl, joten kysyttiin tarjousta. On kuulemma osien hinnat niin korkealla, ettei voinut antaa... Nyt myös Fiboxilla on muotti rikki, joten eräiden koteloiden toimitus on tauolla. Löytyi niitä onneksi muualta. Hyvä, jos himmennys on helpottunut. |
|
30.03.2022 22:42 <Froggy> SAMIa "jatketulla" tasokulmaorsirakenteella: https://goo.gl/maps/k4JRQHdfvTT3D4MS9 |
![]() |
30.03.2022 19:53 <Miska> Kyllä on. |
![]() |
29.03.2022 23:07
<RicuP. >
Noita vikis pistorasioita katsellessa näkyy olevan toimitusvaikeuksia melkein kaikilla Etherma vikis tuotteilla niin, ettei niitä ole saanut pitkään aikaan. Missä lie niitäkin valmistetaan, kun lukee made in EU.. Myös ne sveitsiläiset, joita on ABB, Etherma ja Norwesco nimillä näkyy olevan monesta paikkaa loppu. Tuon ABB säätimen kanssa on kyllä toiminut kaikki mitä olen testannut. Pitää vaan aina muistaa valita oikeat asetukset. Nykyään myös lamppujen himmennystekniikka ei ole enää niin kirjavaa. |
![]() |
29.03.2022 22:09
<RicuP. >
Tämä malli ei käy kiskoon. Sen sijaan nyt löytyi myös A-Collection merkkisenä sama pistorasia.. |
![]() |
29.03.2022 21:46 <Make> Ainakin GE:llä oli myös yhden moduulin yhdistelmiä. Toinen malli sopi automaatin tilalle syöttökiskoon, eli vikavirran sai lisättyä jälkeenpäin. |
![]() |
29.03.2022 21:43
<Make>
On huomattu, että toimitusaikaa on välillä yllättävissä asioissa. Hyvä, että himmennys toimii. Se tuntuu olevan vähän tuurista kiinni. |
|
29.03.2022 21:38 <Make> Onhan noita M13-M10 kierresovittimia: https://www.valaisintarvike.com/product/593/vaihtonippeli-m13x1-sisak-ja-m10x1-ulkok Eri asia on, miten painavaa lamppua tuo kestää. Sisustusvalaisimiin sopii varmaan paremmin. Vanhat kuppikannat lienevät aika järeitä. |
![]() |
29.03.2022 19:41
<RicuP. >
Juu, on yhden modulin kokoinen Siemens yhdistelmä, eli aika kehittynyt malli. On aavistuksen halvempi tukussa ainakin kuin muut vastaavat. |
![]() |
29.03.2022 19:23 <RicuP. > Nyt tuo projekti alkaa vasta olla valmis. Loput valaisimet tuli tänään ja laitoin heti paikalleen. Himmennin toimii hyvin 8x 19W putkien kanssa. |
![]() |
28.03.2022 23:39 <Hartsa> Pitää tässä kuvata uudelleen noi.. nopsaan tuli kuvattua... |
![]() |
28.03.2022 23:38 <-/-> Oy Airam ab |
![]() |
28.03.2022 23:37 <Hartsa> Joo made in Finland |
![]() |
28.03.2022 21:15 <Make> On sen verran vanhan näköinen, että lienee Suomessa tehty. |
![]() |
28.03.2022 21:14 <Make> Näkyy olevan niin aito Osramin eh-lamppu, vieläpä De Luxe. Tarkennus vaan on mennyt pahasti pieleen… |
![]() |
28.03.2022 16:15 <Jouko> Korokepohjan alla lienee tavallinen, ehkä modifioitu yhdistelmästotsi, kuten Make arveli? Haaroituskin näyttää onnistuvan. |
![]() |
28.03.2022 16:06 <Jouko> Tuosta on myös samanlainen Ensto liiketunnistimella AVR 70.4 |
![]() |
26.03.2022 21:52 <Hartsa> Paljonkahan maksaa moinen rasia normi kulutajalle ? |
![]() |
26.03.2022 21:50 <Hartsa> Aika näppärälle vaikuttaa 😀 |
![]() |
26.03.2022 21:31 <Keijo> Tässä on muuten markkinoiden helpoin pinta-asennettava vikuripistorasia. Jos jotain huonoa pitää keksiä niin kaapelia tuohon ei saa tuotua alakautta, ainoastaan ylhäältä, sivuilta tai pohjasta. |
![]() |
26.03.2022 15:43 <Make> Tuollakin on 97 cm:n ja muitakin eksoottisia lediputkia montaa versiota, väitetään olevan saksassa tehty: https://www.germanledtech.de/en/ |
![]() |
26.03.2022 12:47 <Froggy> Tuosta putkesta on ehkä mahdoton tehdä kunnollista lediversiota. |
![]() |
26.03.2022 10:19
<RicuP. >
Vielä kun käännät tuon niin, että lamppu on alaspäin, niin hyvä tuli. Led lampun kanssa tuolla asennus asennolla ei ole mitään merkitystä lämmön takia. Kumma joo nuo laatikon tekstit. AVR70 taitaa olla 60W ja AVR71 oli joskus 75W nyt sekin 60W luettelon mukaan. Löytyy 2000 -luvun alusta pari AVR71 valaisinta ja vielä Philips Prismatic 18W lampuilla |
![]() |
26.03.2022 10:05
<RicuP. >
Johdot on ihan rapsakkaa, jos vähänkin koskee on kuparit esillä. Myös tuo liitin murenee jos menee koskemaan. Juu, nuo kannat tuntuu laadukkailta. Toisessa päässä on vihreät kannat jousella. Muuta ei lue kun Made in Italy. Liitin on Wago. |
![]() |
25.03.2022 22:58
<Make>
On kyllä johdot tummuneet, kun näkyvät menevän tyhmästi lampun takaa. Onko M-Lightissa oikein Stucchin kannat? |
![]() |
25.03.2022 22:52
<Make>
Laatikossa lukee ensin 60W ja perään 75W... Tuossa on kai PMR365- tiivistekin mukana. Pahasti näyttää mittari pieleen. |
![]() |
25.03.2022 22:47
<Make>
AVR7 ei tunnu kellastuvan, jos on ollut täysin auringolta varjossa. Vai Biltema-linjalle menossa... Kiiluuko tuo led-heitin vai onko vain heijastus? |
![]() |
25.03.2022 22:43
<Make>
Onko ne liittimet nyt varmasti tarkoitettu alumiinille, yleensä ei ole?! Juuri eilen joku tuli kysymään kanteen kiinnitettävää 63A:n Enston kytkintä johonkin lämpöpumppuun. Oli myös yhden vaiheen johdot kärynneet. Minä sitten tein odottaessa uudet johtosarjat. Alkuperäisessä oli 2x 10mm2:n johdinta yritetty tunkea aivan liian pieneen holkkiin. |
![]() |
25.03.2022 22:18
<Make>
Sitten tuo on joku erikoisempi katos. Auralight varmasti kestää muutaman huonon ledin verran ainakin elektronisella sytyttimellä. On kyllä erikoinen malli, kun on vielä pakkasputki. On 97 cm:n lediputkia ulkomailla, laadusta ei ole tietoa: https://www.dotlux.de/shop/DOTLUX-LED-tube-LUMENPLUS-97cm-12W-4000K-frosted-rotating-end-cap-special-size Joku voisi kehittää sellaiset "jatkopalat", joilla 90 cm:n putken saisi 97 cm:n valaisimeen... Sopisi ainakin, jos lamppu ei kauheasti näy. En tiedä, olenko nähnyt Sitecon loistevalaisinta. Tietysti niissäkin on jotakin vikaa... |
![]() |
25.03.2022 22:02 <Make> Olisi hyvä lapiohomma, paitsi jos on asfaltti... |
![]() |
25.03.2022 21:59
<Make>
Siinä vasta keksintö. Yhden moduulin pelkkää vikavirtaa ei kai ole, niin on laitettu yhdistelmä vähän kuin turhaan. Onko tuo liukukansi ihan irrallinen? |
![]() |
25.03.2022 21:53
<Make>
On asiallinen kytkentä, kun ei ole yhtään elkoa. Ilmeisesti termostaatti kytkee normaalisti vaihetta nuoli ulos- liittimeen, vaikka kuvassa vähän muulta näyttää. Anturia voisi vähän epäillä. Täällä Theben LU117 juonii vähän samaan tyyliin, joskus valot syttyvät turhan aikaisin ja palavat aamulla turhan valoisalla. Siinä lienee kovassa auringonpaisteessa olo vaikuttanut. Periaatteessa tuo triac voisi kai olla toinen "herkkä" osa. |
![]() |
25.03.2022 20:25
<RicuP. >
Juu, kun tuommoisen kovan alu kaapelin pään kytket siihen, niin ei saa tarpeeksi vääntömomenttia siihen millään ristipäällä. Täällä on ollut aina perus Bals CEE 125A boksi kytkimellä. Tuo Marechal on ihan hiton kallis. Saivat sitten kontin asentajat käyttää CEE/ MH soviteroikkaa. |
![]() |
25.03.2022 20:17 <RicuP. > Menisiköhän se nastakanta ruuvinreikiin jos niitä vähän suurentaa? Siihen saa erillisen kulmapellin jolla ruuvikiinnitys valaisimen pohjaan. Eri juttu on sitten kiinnittää kanta jos entinen on ollut kiinni niillä väännettävillä peltiliuskoilla jota tapaa ainakin SLO ja A-T on harrastanut paljonkin. |
![]() |
25.03.2022 20:15 <Hartsa> Niimpä..kunhan ei vain oo päästy valojen ohjaukseen kiimni tms.. |
|
25.03.2022 19:59 <RicuP. > Yleensä jos auran hytti vaikka kolahtaa niin valaisin yleensä kääntyy sivulle. Nämä oli kuitenkin vääntyneet pystysuoraan. Liekö ilkivaltaa, alhaalta työnnetty jollain pitkällä kepillä, niinkuin oli tehty Hyvinkään Sveitsissä luontopolulla. Oli joskus lehdessä juttua. |
|
25.03.2022 19:55 <RicuP. > Siinä vähän ennen kylää on kauhoja mut keskustassa on 8512 ja mini varmaan jostain 1980-90 vaihteesta. 8512 on natikalla vieläpä. Kirkon suunnilla on Victoria valaisimia, eli sitä hattuversiota, en tiedä millä lampulla. Muuten näytti olevan kauhoja |
|
25.03.2022 19:15
<Froggy>
Täällä ei ole ollut koskaan ainuttakaan isoa Järnkonstia, pelkkiä Minicompacteja vaan. Mitä olen suht. tuoreista Kannonkosken kuvista nähnyt, niin päätielläkin saattoi olla 125 W kauhat. Mikä lie korkea härveli iskenyt Minicompacteihin jos on noin... |
© Janne Määttä 2004-2017